Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1244 ggr
Alexandra13
0

Longering

Hur får man en häst att gå från skritt till galopp när man longerar? Vad för fler grejer kan man göra när man longerar?

Har inga inspänningsgrejer eller vad man nu brukar ha. Ha bara en vanlig lina+träns då ;) Kan man longera med grimma Obestämd Eller går inte de?

Lindbygarden
0

Jag longerar i inhängnad med bla grimma.. Föredrar det än lina i träns..tränset kan man ha under grimman..

Tänk på att det sliter mkt på hästen att gå på volt.. kör korta pass..

Kvalitét före kvantitét :O)

carrrrrooooo
0

När jag longerar så brukar jag ställa ut små hinder som hon hoppar samtidigt som jag longerar.. då sätter dom mykt muskler.. men som #1 skriver så kör bara korta pass, annars sliter hästen mykt och det är oftast väldigt tröttsamt för hästen att bara springa runt.. men du kan ju oxå lös longera alltså utan lina:) men sen beror det ju helt och hållet på hur lydig hästen är.. jag föredrar grimma eftersom hon lyssnar bra i det:) du får prova dig fram:) Lycka till..!

emsems
0

Jag har sedan tre år helt slutat med longering. Förstår inte varken nyttan eller nöjet, men förstår mycket väl slitaget på både häst och underlag.
Skulle aldrig longera en häst utan inspänningstyglar, det är väl dessutom ett krav från försäkringsbolagen?

Cezanne
0

Träna hästen att lyda dina röstkommandon.

Jag longerar min häst med inspänning ibland och utan ibland. Jag longerar henne också lös för att hon ska få bära sig själv och lyda mina kommandon.

#3 Har aldrig någonsin hört talas om att ett försäkringsbolag skulle motsätta sig att man longerar utan inspänning!

exitingsvillemo
0

#3 nu förstår jag inte riktigt, har aldrig hört att försäkringsbolaget skulle tycka vare sig det ena eller andra anglongering med eller utan inspänning.

Även om man använder inspänning så värmer man ju upp utan… Det gör iaf jag.

#0 longera inte längre en 20 minuter/gång och inte mer än 2ggr i veckan, då sliter du mer en jobbar hästen

Zabbio
0

Longera inte som du lärt dig från ridskolor eller privattränare öht:P

Att bara få sänkning - ''fram ned'' (som senare kan utvecklas till riktig samling) räcker det med ett litet tips; lär hästen att små, snälla skakningar i linan = sänka huvudet. Väldigt enkelt. Man bara ''tjatar'' med samma små skakningar (stillastående) tills hästen sänker huvudet bara lite = omedelbar eftergift. De lär sig rätt snabbt.. sen kan man börja gå. Ofta får man öva lite till (sänka huvudet och gå samtidigt?! :O! ) men sen sitter det. Och hästen kan länga sin överlinje ''på riktigt''. Ju starkare och säkrare hästen blir, ju mer kan man samla den. Har inte sett det, men teoretiskt sett borde det inte vara så svårt att så småningom komma till piaff med bara den lilla skakningen i linan (eller rent av bara en höjd hand) och en pisk som darrar lite lätt bakom häste för att samla upp och bygga energin. Naturligtvis helt utan smärta (så hårt rycker man inte, bara skakar väldigt lätt). Och utan inspänning.

Men då måste man ju lära hästen något! :O! (skakningen i linan), och stärka och träna hästen! Jättejobbigt :P

Men så är jag av åsikten att hjälptyglar är till 99% antingen elaka eller i bästa fall verkningslösa.

Och absolut inte longera länge, och byt varv ofta!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

emsems
0

Ang inspänning och försäkringsbolag. Det var iaf ett krav vi hade när vi longerade ridskolans hästar förr och jag har bara antagit att det fortfarande stämmer även på mina hästar. Har inte dock läst det finstilta i hela boken man får med. Tror det brukar stå att ryttaren/den som hanterar hästen måste ta all möjlighet som finns för att kunna hantera och relgera hästen m.m.

gejsa
0

Jag löslongerar mina hästar ibland när jag inte har tid att rida. Och för att värma upp mina "sega" hästar så man kan börja rida ordentligt på en gång.

Från skritt till trav lär dom sig rätt så snart. Jag ropar galopp en gång och tar inte  hästen galopp så snärtar jag min pisk i luften. Dom ska lyda på en gång. Var konsekvent bara.

Ang inspänningstyglar och longering! Har aldrig hört att något försäkringsbolag kräver si och så. Så det är väl något du har missförstått.