Bettproblem
Vår ponny funkar lysande på pessoa. Men… Vi har planerat att starta i dressyr under året och då måste vi ha ett annat bett. Har i dag ridit på vanligt tredelat, vilket var en katastrof. Sunshine blir nästan hysterisk med huvudet. Satte på ett vanligt tvådelat och det gick hyfsat. Han bli lite stark för min dotter… Hur fungerar tvådelat med fasta ringar? Andra tips? Känner mig otroligt maktlös!

rakt med fasta ringar kanske om han blir orolig i munnen av tredelat? det ligger ju stadigt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

han kan inte heller bita tag i det bettet kan jag ju tillägga
men du får inte tävla med rakt bett i dressyr…

får man inte 
Endast två och tredelade.
Pröva ett bridong bett då! Rider jag med om min lyssnar galant och jag kan vara mjuk och fin på hand med vanligt tränsbett fungerar hon inte alls :(
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Varför får man inte tävla med rakt bett?
Tror att det ansees som starkt. Gäller bara på dressyrtävling.
Men du får väl tävla på ett rakt tränsbett i dressyr??

Ett tvådelat är inte alls så bra, kan nypa upp i gommen och orsaka obehag. Då är tredelat bättre.
Men va jag har lärt mig så är ett rakt bett är inte starkare, snarare tvärt om. Det anses ju i många fall var det mest skonsamma av alternativen.
Har kollat tr och då finns inte några raka bett med på godkända bett.
Har också lärt mig att tredelat är mer skonsamt… Men om hästen inte accepterar det och blir hysterisk, vad gör man då?

Vilka bett typer har ni provat?
Har ni kollat tänderna och munnen också? För om häsen reagerar så stark så kan det bero på att något gör ont.

kolla så bettet inte nyper också, ett bett med fasta ringar(d-bett, äggbett) förhindrar det.
Sista året är tänderna kollade två gånger. De är jättefina. Pessoa funkar han kalas på, men som sagt varhar vi som mål att vara med på dressyrtävlingar och då funkar ju inte det. Har ridit på tredelat och tvådelat också.

Tja, Om han blir "galen" kanske det beror på språkförbistring, steget från pessoa till ett tredelat bett är rätt stort. De inverkar på helt olika sätt. Pessoa fungerar med hävsångsprinsipen och gör dig starkare. Pessoa är en av de bett som det ofta blir heta diskussioner kring. Många tycker det kan var bra om man är lätt på handen, men risken är att hästen fly undan snarare än att ta stöd. En häst måste våga ta stöd för att sen kunna göra större delen av jobbet med sitsen…
Men jag ska inte sitta här och vifta med fingret, för jag vet inte var felet sitter. Om jag var dig så skulle jag söka upp någon som vet mycket om saken och be om hjälp med att prova lite olika typer av bett, kanske kandar eller någon stång? Om du känner någon som är duktig så utnyttja den!!! :)
Hm. De är mitt förlag.

Har ett pessoa på min ponny och i höstas när jag skulle tävla henne på vanligt bett var de ett stort problem . Hon drog bara iväg och lyssnade inte för fem öre. Men nu är de inga problem alls med ett vanligt , men de bror nog mycket på att jag har börjat rida mer med benen och sitsen !
Grejen med ridning är ju sits och ben! :/ Drar man bara i tyglarna händer ingenting bra, allt försämras då.
Men det finns ju tredelade bett med olika kulor i mitten och grejs på, kan ni inte pröva ett sånt och mycket lydnad då? Eller tvådelat med fasta ringar?
Borde man verkligen starta i en dressyrtävling om man inte kan ha kontroll över hästen utan pessoa?
jl92: jo, precis.
Borde ni överhuvudtaget ha kvar ponnyn, det är ju fråga om en säkerhetsrisk, precis som vissa anser att rida utan säkerhetsväst är en säkerhetsrisk. har ni någonsin tänkt på att en för svår ponny även är en säkerhetsrisk?!
sälj ponnyn och köp en shettis! :)

#0 Kan andra personer, förutom din dotter rida ponnyn på annat bett än pessoa?
Är det dottern som ska tävla dressyr?
#15 Pessoat har ingen hävstång.
#22 Men det har väl hävstångseffekt?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag tror att när ni väl hittar ett bett som passar så kommer det att funka jätte bra.
Men som #21 säger är det ju bra om någon annan får testa rida ponnyn på ett annat bett och se vad dom tycker och kanske kan komma med något tips hur ni ska göra i galoppen och så.
Ni kan ju ta med ett annat bett när din dotter ska rida för sin tränare så kanske hon/han kan komma med lite tips och ideer på bett och hur hon ska rida när han blir stark. Så får hon/han se hur ponnyn går med båda betten.

Att sälja en häst bara för att den blir annorlunda med annat bett i munnen tycker jag känns lite knasigt.. :S
#26 Det tycker jag med
#23 Nej. Pessoat är ett hissbett. Det har ingen hävstångseffekt eftersom det inte har någon kedja som hindrar ryttaren från att dra för mycket.

#24 Givetvis säljer man inte hästen för att denblir stark i galoppen! Men då är det kanske något litet fel i kommunikationen? Hästen är kanske inte ordentligt grundriden? Hästen behöver kanske ut och få busa av sig med jämna mellanrum för att kunna hålla sig på banan när det gäller?
Ta hjälp av en tränare och se till att hjälperna sitter, så ska du se att det blir lättare för henne genast, även på tränsbett.
De rider för instruktör 1 dag i veckan. Ponnyn tömkörs och utbildas 1 dag i vecka av mycket kunnig vuxen person. Vi har även en medryttare på honom som rider för instruktör 1 dag i veckan. 1 vilodag har han, sedan de andra 3 dagarna rids han ut i skog och mark.
Han är stark både vid tömkörning och ridning i galoppen. Medryttaren är lite längre än min dotter och har därmed mer ben och säte som underlättar de hela.
När han tömkörs görs det på vanligt bett.
Om han fungerar på rakt, så testa det som ligger närmast; tvådelat med fasta ringar. Funkar min ponny bäst på. :)

pessoa är bland de värsta bett jag vet, speciellt när orutinerade ponnyryttare/ungdomar rider med det. Jag skulle använt ett tredelat med fasta bettringar. Det är min favorit… Fy för skarpa bett kombinerat med orutinerade ryttare…. Testade ett pessoabett bara för att se vad skillnaden var mellan det och exempelvis kandar som jag rider med på tävling. Pessoabettet var SÅ mycket skarpare, trodde inte det var sant, min häst fick en chock… och då är hon ändå van vid tryck på nacken osv… Så snälla ni som använder pessoabett… Sluta med det.
#32 Amen. :)

Haha =D

Provat bridongbett?
#33 Säger som #32…Amen (a)
Håller helt klart med #32.
Mycket Klokt sagt!
/Elin
Pessoat är mest förvirrande.. man trycker ihop hästens huvud (tryck på nacken plus tryck från munnen upp mot nacken) det har massa konstiga rörliga delar och flyttar sig väldigt mycket i munnen. Dessutom är det väldigt skarpt (trots att själva hävstången inte fungerar som hävstång utan kedja).
Byt till ett bett som hästen inte tjaffsar med när man inte tar i tygeln, eller bara tar lite, och rid hästen med det ordentligt, öva lydnaden. När den funkar bra på ett normalt bett (dvs ej pessoa eller andra hissbett) kan ni fundera på dressyrtävling…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.