Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2867 ggr
Peppe
0

Variera bett

Använder du alltid samma bett eller varierar du? Mellan vilka?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

Kan ju börja själv då. Jag rider mest på 3-delat med fasta ringar men använder även rakt med fasta, rakt pelham med 2 tyglar samt hack ibland

elin
0

smalare sorts 2 delat, hackamore och sidepull

/Elin

fridak
0

de enda betten jag haft på pålle är tvådelat och tredelat, och nu har jag mest ridit på tredelat. inte så stor skillnad på betten kanske men de ligger ju rätt olika i munnen. jag funderar på att köpa ett rakt och se vad han säger om det, sen är ju sugen på ett d-ringsbett med kopparrullar, och ett vablgit tredelat fast med fasta ringar(antingen d-bett eller egg-bett)

Mandysan
0

Tredelat bridong med fasta ringar, tredelat tränsbett & hackmore varierar jag mellan :)

Anna
0

Windy rids alltid på tredelat tränsbett, hon fungerar bäst på det.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Canonball
0

Brukar variera mellan tredelat och tvådelat.

Yuriko
0

På Rayhan varierar jag mellan odelat och tredelat..

Maja
0

Alltid samma, tredelat.

MLphoto
0

Varierar, tredelat eggbett och bettlöst (alltså helt utan något på huvudet) är det vanligaste vi kör på, men rider även på ett stångbett emellanåt.

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

wewwa
0

Blir mest vanligt tvådelat tränsbett.

Jojaton
0

Tredelat. Men funderar på att köpa ett hackamore.

Johanna - Instagram

E_hjo
0

Har fyra bett som jag rider på då och då. ^^
Mest ett tvådelat happy mouth bett och ett tvådelat D-ringsbett med kopparrullar. :)

Repoort
0

tredelat "happy", rakt "happy", tvådelat travbett, tvådelat pelham och hack är de jag varierar mellan

emeliekarlssoonn
0

rider just nu bara på rakt tränsbett. letar efter ett rakt, oklätt pelham till hyffsat pris att använda i skogen då pålle blir het och svår att hålla. Har använt ett gummiklätt pelham också men han tycker inte om tjockleken.

Ahnna
0

Har aldrig förstått syftet med att variera bett…? Har 3-delad bridong med lösa ringar till mitt fullblod, det funkar i alla situationer. Och skulle det inte funka så beror det inte på bettet utan på den som håller i tyglarna, så då är det jag som behöver skärpa mig och rida bättre. Hon kan bli väldigt het i jaktritter, men med dressyrarbete och åter dressyrarbete så har det blivit bättre, utan bettbyte.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Mandysan
0

#15 Jag varierar bla för att variera trycket i hästens mun (alla bett ligger ju olika) men även för att i vissa situationer behöver jag ngt skarpare och ibland behöver jag ett lite mjukare.

Peppe
0

#16 samma

bett är ju egentligen inget hästen ska ha i munnen och gör skada (varesig vi vill eller inte) och genom att variera bett blir skadan inte lika stor eftersom, precis som #16 säger, betten ligger olika = olika tryckpunkter att nöta på

Alex
0

Har bara rakt med fasta ringar.

Det både jag och Sylgja trivs bäst med, trycket hamnar ju på tungan och är ju därför inget som gör nån direkt skada för lanerna/tänderna.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lyrik
0

Har hackamore, repgrimma, waterford, d-bett i gummi, delat pelham, tredelat pessoa.

Rider mest bettlöst.

Fridalej
0

Hackamore. tredelat m fasta, tredelat med lösa, (grimma ibland också så att det blir helt fritt), pessoa (eller tja, sist jag testade blev han heeeet..), körbett och rakt :)

Josefineep
0

Varierar mellan hackarmore, tre delat med Sweet iron och vanligt tredelat, ibland lite rakt också =) Herkules funkar bra på alla bett och därför byter jag, så trycker varier.

/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

Fluum
0

Varierar ibland, oftast mellan tvådelat, kulbett, och hackamor. =) men har även använt mig av ett pesoa men då med en "kinkedja" fast i läder x)

[MartinaPettersson]
0

Hur vet man att ett bett passar?

Flaxii
0

Jag rider alltid på samma bett, tvådelat med lösa ringar.

Flaxii
0

Jag rider alltid på samma bett, tvådelat med lösa ringar.

Terrierlina
0

Rider just nu på ett tredelat sweet iron med koppar i mitten, ett vanligt tredelat samt ett pesoa…

Terrierlina
0

Rider just nu på ett tredelat sweet iron med koppar i mitten, ett vanligt tredelat samt ett pesoa…

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#23 bäst passar en tandläkare ut det, det gör han efter hästens skalle, inte läppar. i stort sett alla svenskar (som inte fått sitt bett utprovat) rider med för stora bett. om du drar i ena bettringen så ska det inte sticka ut mer än 5mm på sidan

På bilden ett 9.5 bett på min maxade d-ponny med stort huvud

Peppe
0

Just det, använder du ett rakt bett så är det inte riktigt lika farligt att ha ett för stort bett som om det är ledat

Eve
0

Jag varierar mellan tvådelat, hackamore och pelham, beroende på vad jag ska göra och hur pigg hon verkar vara (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

pippa__
0

#28 Men det måste ju ha me läpparna/munnen att göra oxå..min pålle som har ganska stor käft kan jag inte trycka in ett 9,5 bett på även om det skulle passa hans skalle. Det blir ju ett jävulst tryck på skinnet mot tänderna då?

Zabbio
0

Rider med muserola eller ridkapson.

Ska vänja in honom på spansk stång, så fort Real Escuela-bettet har fått överskänkeln utböjt (han ligger mellan storlekarnba så det är ett par mm för litet..nästa storlek blir alltför stor) men det bettet ska inte rdas på än, utan bara hänga där utan tyglar :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Bobby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om vi varierar bett på vår ponny, blir han bara orolig och börjar lägga tungan över bettet. Pessoa funkar kanon på honom!