täcke??
Hejsan alla=)
Har ni täcken på era hästar nu?? eller om inte ska ni ha det i vinter och när ska ni börja med det?? vad har ni för typ av täcke på era hästar??
är bara lite nyfiken

nej, inget täcke än på ett tag. Täckar i November då han ska rakas. Då blir det ett fodrat vintertäcke ute på dagen och naken inne på natten.

Jag har inte täcke på mina hästar, dom har päls 

Mandelman går med ofodrat regntäcke nu när det är lite sämre väder. I vinter kommer hann att gå med vintertäcke, med hals. Nu till hösten om det blir kallare så får han gå med fodrat regntäcke med hals.
Min häst går med täcke nu. Fast eksemtäcke ;) När det åker av blir det inget. För hon har päls, precis som Loritas hästar ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

dem går utan täcke än så länge, om det inte varnas för väldigt mycket regn.. Senare i vinter kommer dem bara ha fodrat regntäcke, så länge det inte är många minus, då har dem fodrat vintertäcke med hals..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

inte täckad än, men fortsätter vädret såhär lär de stallas in rätt snart och då kommer nog det ofodrade regntäcket åka på när det regnar. senare blir det fodrat regntäcke och blir det en kall vinter så plockas vintertäckena fram. i stallet är han naken.
har exemtäcke på min ponny, men sen så blir det regntäcke eller vintertäcke i novemder/december..

Inget täcke än så länge, men om det blir lite kallare nu så blir det regntäcke på. Sen i vinter blir det vintertäcke och fleece/ull inne på natten:)
Tog på regntäcket idag de e ju så hemskt dåligt väder inte kul alls

Känns inte som att hästarna behöver täcke på ett tag än, om det blir riktigt kallt eller regn så blir det väl täcke, men i naturen går ju hästar ute hela dygnet utan skydd så det borde väl gå bra=)

Folly har täcke när det är regn och gärna på nätterna eftersom de står ute fortfarnde och det ofta bara är 2-3 grader på natten!
*** Kärleken övervinner allt ***
Min häst har inte täcke, bara när det regnar. Han står även inne på nätterna, och inget täcke då heller.
okey tack för alla svar:) jag undrade för jag har ju ett varmblod som står i ett lösdrift och hon kommer även att stå där i vinter.. så jag funderar på om hon kommer att behöva täcke i vinter?? , jag har hört att varmblod är känsligare för kyla än andra raser..! någon som har ett varmblod i ett lösdrift?? vill ju inte att hon ska stå och frysa och tappa någon vikt.. men samtidigt tycker jag att hästar inte ska ha täcke om dom behöver det.. har någon några tips??

Jag har ett varmblod men ingen lösdrift- men min kille fryser inte i första taget.
Nu när han rakas har han täcke vid minusgrader (om det inte är strålande solsken), men innan hade han oftast bara täcke då det var blåsigt och -10, likaså mitt förra varmblod. Men mina hästar har alltid haft mycket grovfoder att äta och hållit värme på så sätt.

#13 jag hade ett varmblod som medryttarhäst ett tag. Han stod på lösdrift och hade enbart täcke efter ridning om han var svettig sen tog ägaren av det när han torkat. Han fick riktig tjock och lång päls. Hade jag haft häst på lösdrift så skulle jag undvikit att täcka, känns som att risken för skav av täckena är rätt stor även om täckena sitter bra.
#15 det låter väldigt klockt som du säger:).. ska undvika att andvända täcke.. bara fleestäcke efter hårt arbete kanske:).. får se jag får väl se hur hon reagerar på kylan (detta kommer ju bli våran första vinter tillsammans).. vet ju inte hur mycket hon klarar och sånt:P.. men ska försöka att köra täcklöst på henne..! ska köpa ett bra foder till henne i vinter..=)

Inget täcke förutom vid rejält regn. Då åker regntäcke på annars klapprar arabtjejens tänder antagligen av…
Razz har aldrig täcke.
Chessa har regntäcke när det regnar och vintertäcke längre fram när det blir kallare, troligen framemot början av november.
Okey:)

jag har börjat med regntäcke för här är det sånt ruskiskt höstväder :( blåser och regnar hela dagar ibland :S och blir riktigt kallt på natten. Mne är det uppehåll har han inget täcke. Han är väldigt känslig i sin muskulatur och rygg och skall därför hållas varm.. innan använde jag knappt täcke för jag ville inte vänja honom vid det tyckte han kunde vara utan för han har bara haft på vintern innan om ens det innan jag köpte hyonom.. men har nu fått inse att han är väldigt känslig och behöver ha täcke då och då! Har nu flecefodrat rengtäcke endats pga att han tagit sönder sitt ofodrade :( det var när jag skulle lägga på det en dag som han slet sig och fick täcket hängandes framför sig, jag trodde han skulle gå omkull och bryta både nacke och ben… som tur var skdade han sig inte utan det vara bara täcket som tog stryk.
Skulle jag haft häst skulle jag haft regntäcke på regnvädersdagar om temperaturen var under 10-12 grader, men annars inte.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#20 vilken tur att inget värre hände:S sånt kan verkligen gå mycket illa..:( jo min tjej har stått i box på vintern ( kvällen och natten) men nu har jag ju henne i ett lösdrift.. hon är ju inte van att ha täcke, så jag vet inte om hon klarar det:S men vill samtidigt inte vänja henne med täcke eller att hon ska få skav av det..:(
Lyrik har sitt fodrade regntäcke på sig nu, både ute och inne. Är klippt, gammal och frusen. Inne har han samma som ute pga lata kompisar i stallet…

Bor i skåne och här kan det ju vara riktigt vindpinande.
Min går fortfarande ute skall stalla in honom på söndag. Han är 20 år och numera sen han blivit äldre så har jag täckat honom dom nätterna som det varit riktigt ruggigt regnigt när han gått ute.
När han är stallad så har han täcke stormiga dagar och om det är "svinkallt". I boxen har han täcke om han är blöt "svettig el regnvåt" vilket jag tar av så fort han torkat.
Marsvin 4-ever
.

Blacky går med ofodrat regntäcke oftast. Ska nog gå utan på lördag eftersom dom säger på Vädret att det ska bli fint då
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Oftast ett tunt fodrat täcke (100 g), ute dygnet runt… Senare i höst blir det ännu tjockare…

regntäcke de dagar det behövs.
#23 Och när det blir minusgrader åker vintertäcket på. Har även fleecetäcke under vintertäcket om det är mer än -7 ute.
Inga täcken för våra hästar. De börjar redan sätta vinterpäls.
okey tack för alla svaren:) ska försöka att inte täcka min tjej i vinter:) eftersom hon går i lösdrift så kan hon ju fastna lätt och få skav.. efter hårda arbets pass så tar jag på flees täcket tills att hon är torr, sen åker det av:)..
så klart om jag ser att hon fryser och tappar mycket i vikt så åker täcke på..!
jag kommer att köpa ett bra foder och hon kommer att få mycket hö( vet inte ännu hur mycket) ..
låter detta som en bra ide?

#26 Kan ju tillägga att jag testat flera gånger att släppa blacky utan täcke och fått in en svullen korv till häst så han kan bara gå utan täcke under kontrollerade former och stå inne på natten :/
#32 Vad tråkigt att det är så.. men sätter han inte en ordentlig päls?? Har hört att om man har en häst som har ett bra grovfoder och som tuggar ofta är en varm häst:) ska värkligen försöka att ha täck fritt i vinter, får se hur det går:S vill ju inte heller att hon ska frysa:S

#33 största problemet är insekterna… fast han är ganska frusen av sig också men det är inte ett lika stort problem. Förra sommaren frös han så han skakade när jag tog in honom en kväll. Det var över 20 grader varmt och hade kommit en liten sommarskur bara…
vintertäcken i vinter, annars inga täcken :) lr jo, typ fleece och så ibland ^
Isa Aronsson
www.stallequino.se
okey:) intressant läsning:)

Nu har han tunnt regntäcke när det blåser och regnar eller så. Och efter ridning när han har blivit svettig så är det fleecetäcket som gäller. Men här på nätterna har det varit frost och is på vattenbaljan :O Så här är det kallt! Då får han ha fleece på natten. Sen om det är bra väder på morgonen så går han utan. Men är det kallt så blir det regntäcke.
#37 okey:) jo jag använder oxå flees efter hårt arbete.. men kan inte rida nu eftersom igår märkte jag att honhade tappat en sko:S men har försökt att ringa hovis men jag får inte tag i han:( ska ring bomba han sen när jag kommer hem:) oj, då är det verkligen kallt.!:S hoppas att den inte blir så kall vinter iår så att min tjej klarar sig utan täcke..
hur kallt är det ute när ni tar på era häster fodrade regntäcke?? eller har ni flees täcke under det fodrade regntäcket?
Nu har jag ju sålt min häst, men jag har alltid regntäcke om det regnar (förutom på betet). Ridtäcke från + 10 grader. Vintertäcke när det under dagarna ligger runt 0 grader.

Inget täcke förrän i november om det inte blir riktigt skitväder!
Min häst är inte jätteförtjust i att ha täcke på sig så jag undviker att täcka så länge det är möjligt.

Inget täcke här än.. min ponny har så pass mkt päls, sen när det börjar bli kallare på nätterna har han fleecetäcke på sig (inomhus) och när det blir kallt på dagen med har han regn/vinter täcke :D