Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 800 ggr
CBA
0

Äter bajs

Det finns en hingst (vuxen) i stallet och han äter s-k-i-t.

Jag har sett hästar äta i bajhögar förut men då har det mest sett ut som att dom har plockat efter ev. osmält foder och lämnat kvar högen söndersmulad. Men den här hingsten han äter upp hela högarna och lämnar INGET kvar.

Det här är ett lösdriftstall och han togs i  den ligghallen som snart ska bli till ett ordentligt stall med boxar. Innan honom så hade dom båda stona och en 10 mån hingst stått där inne ett tag under dagen. När då han kom in så tuggade han i sig varenda hög.

Är det nått typiskt hingsbeteende för att "dölja "spåren av stona…men han åt ju upp lillhingstens bajj oxå ju *hmm*

Ingen av stona är brunstiga så att det skulle kunna vara nån sån fetisch han har, han har heller aldrig ätit upp deras bajj tidigare.

Mineraler, vitaminer etc får han då dom har ett prima bete och ett hö som har gjort grannen (ko bonde) avundsjuk för att det är så bra samt ett bra kraftfoder.

Vad kan detta plötsliga begär bero på….nämnas skall att han blev lös i magen efter den frossan ??!

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
0

He he skönt med en självmockande häst…

Rebecca
0

I think you need to ask you vet !!! This is strange behaviour !!!!

Good luck

Reb

CBA
0

# 1 Linda- *ler* jo visseligen men sen var han dålig i magen och ur form i några dagar.

# 2 rebecca- I think this is strange too, it was just this time he ate the other horses poo, never before ?! I pass forward your info to the stallions owner, I promissed her to find out why he did that.

Mvh CBA

Cheval
0

Kan det inte vara så att han har brist på något näringsämne? Fölen äter ju bajs för att få i sig rätt bakterier och en del hästar slickar på jord och mullvadshögar när dom har mineralbrist just eftersom det finns en del mineraler i jorden.

CBA
0

Nä, jag tror inte att det är brist på något för deras hö har VÄLDIGT bra värden och han får mineraler i kraftfodret.

Jag vet oxå att hästar kan visa brist på tex mineraler genom att äta torv eller kanske stå och slicka på en viss jordplätt….men den här gossen tuggade i sig säkert 7-8 högar och lämnade inte ett spår kvar.

Skulle han ha tex mineralbrist tycker jag han borde visa det beteendet lite oftare, men det här hände den enda gången och han verkligen FROSSADE i sig som att det var det godaste han ätit =oP

Mvh CBA