Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1460 ggr
jn84
0

Två frågor om kvarka och hösilage?

Fråga 1:

Fick höra att man inte bör måla inne i stall med oljefärg för att en eventuell kvarkasmitta då sätter sig i färgen och inte kan tvättas bort utan att hela stallet måste måla om.

Nån som vet om detta stämmer?

Fråga 2:

Fick även höra att hösilage har samma effekt som deg i en hästs mage och tarmar, dvs att hösilaget bildar klumpar i magen som sväller och lämnar rester i mage och tarmar.

Nån som hört nåt om detta?

gejsa
0

Har inte hört något av det.

Har ni flyttat hem hästarna nu eller?

jn84
0

Nej, dom flyttar hem imorrn. :)

gejsa
0

Ok!

Rita-S
0

Har inte hört nåt om nåt av det där faktisk. Därimot är mångat av oljefärgerna ofta giftiga, och jag skulle inte målat stallet i en giftig färg då hästar är benägna att tänkas tugga på väggar o grejs innimellan.. :) men rent logisk sätt.. om kvarksmitta skulle sätta sig i oljefärgen och inte gå bort kan jag inte se hur det skulle va en skillnad från en vilken som helst annan färg..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

jn84
0

#4 Precis, att det är giftigt kan man ju förstå, men varför kvarka skulle sätta sig mer i oljefärg än vattenbaserad färg förstår jag inte.

Eve
0

En oljeburen färg är ju i regel mer avstötande än vad en vattenburen färg är. Jag kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll ur smittosynpunkt, men däremot, som rita-s säger, så är ju en oljefärg inte hälsovänlig i och med att den dunstar olja och om hästarna tuggar på det så kan de säkert bli dåliga av det. En vattenburen färg dunstar ju vatten och är mindre miljöfarlig.

Det finns ju jättera utefärger som faktiskt är baserade på vatten, bland annat Beckers Fasadakrylat. Den lämpar sig bra till stall då den är vattenburen. men fortfarande halvmatt [14] så att det går att torka av väggarna utan att färgen släpper.

Jag skulle rekommendera att måla med en vattenburen färg i stall just för att oljefärgen dunstar olja, vilket inte är så bra om hästarna får i sig.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

JoJos
0

#6 jag säger bara bauhuse ;P

wewwa
0

Jag har inte heller hört om något av det där med smittan, men det kan säkert stämma. Hoppas att någon vet. Jag skulle iaf aldrig måla stallet med tex oljefärg eller inomhusfärg eller något sådant, vattenbaserad utomhus färg som Eve skriver är vad vi kör med. :)

lisette
0

#7 haha tänkte samma sak. eve har verkligen lärt sig ngt på jobb! ;)

Eve
0

Lisette - Hehe, arbetsskada ^^

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

JoJos
0

*asg* ^^

Spiritinthesky
0

nån som vet nåt om det där med hösilaget då? :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Mandysan
0

Tvivlar på att ngt av det är sant.

Tywysoges
0

Det finns speciell färg för djurstallar, ska vara ofarlig för djur

Rita-S
0

men knappast skulle det skada att tvätta med decinficerande tvätt innan man målar? om man tar det sommar när alla hästar är ute och tvättar inne är man ju helsäker på att inte smitta finns i stallet, eller hur?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida.