Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 686 ggr
Lotties
0

tips?

jag undrar om nån har nå tips hur jag kan sätta lite mer muskler på min häst han är pigg och så men jag skulle gärna vilja ha lite tips så man har lite olika saker att göra så det inte bli uttjatat och tråkigt :)

carrrrrooooo
0

tömkör:) det är jätte bra träning:) och rid över bommar och låga hinder:) löshoppa kan du ju oxå göra:) sen kanske longera och trava långa streckor=)

emeliekarlssoonn
0

tömkörning, klättring, rida över cavaletti (upphöjda bommar) :)

Lotties
0

Tack :D

jen
0

se över maten, och skogsridning i skritt upp och nerför backar bygger bra muskler

Ahnna
0

Jobba i rätt form! Det spelar ingen större roll hur långt man rider eller i vilket tempo om hästen inte jobbar i en ändamålsenlig form. Eftersom begreppet "rätt form" är så vitt och omdiskuterat så gäller det att man som hästägare själv bestämmer sig för vad man vill ha för form och sedan försöker eftersträva den. Huvudsaken är att hästen jobbar med sina muskler och bär ryttaren på musklerna och inte på tornutstkotten. ("Ryggraden".)

Sadeln måste passa för att ryggen ska kunna arbeta rätt och ryttaren bör eftersträva att sitta så rakt över hästen som möjligt. (Men nästan alla sitter lite snett.)

Fodret måste vara väl avvägt för att hästen ska kunna tillgodogöra sig alla näringsämnen som den behöver, utan överskott eller underskott.

Galopp och porösa underlag är generellt bra för muskeluppbyggnaden, men för mycket av det är inte att rekommendera. Variera träningen med skritt, trav och galopp på både fasta och mjuka underlag. Hoppa, löshoppa, trava och galoppera över cavaletti, galoppträna i samlat och ökat tempo, arbeta på volter och serpentiner, tempoväxlingar, klättring både uppför och nerför, sidförande rörelser, ryggningar - det finns massor man kan göra för att öka muskelmassan, men ovanstående delar måste också finnas med. (Sadel, foder, form.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lotties
0

#5 Tack ! :)