Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1340 ggr
PimTheGreat
0

Behöver akut svar

vad anser ni om avlivning med bultpistol??? rättare sagt, avlivning av slaktbil…

wewwa
0

Vi har avlivat våra hästar med bultpistol. Går snabbt och hästen hinner inte känna av något speciellt.. Två av våra hästar avlivades hemma och två körde pappa iväg och var med inne någonstans. Men vi tkr att det är lugnast hemma.

Har det hänt nåt?

PimTheGreat
0

ja… inte mej, men min kompis står för ett svårt beslut ang sin 24 åriga vbl sto…

wewwa
0

#2 Usch då :/

lisette
0

så länge den som avlivar är en lugn person så tycker jag det är ok.

bubbelbubbel
0

det är nog väldigt viktigt det som lisette säger, personen måste ju vara lugn, och oftast tror jag att dom som sysslar med detta Är lugna människor. det är ju inte ett jobb som vilket annat direkt.
annars tycker jag också bultning är okej..

Beundy
0

Jag bultade när jag tog bort min prins.

tezzie
0

Jag personligen skulle inte välja annat alternativ än bultpistol.

*** Kärleken övervinner allt ***

Johanna
0

jag använde bult till plutten, o kommer använda det igen om jag blir tvungen…

Ledin
0

jag har vart med bullt det upplevde jag som bra sätt den dog snabbt allså, spruta nja det har man ju läst skräck storry om att hästen avlivas sen står den där endå efter några timmar på benen :O Man behöver ju inte hålla själv jag var med en bekant i förra stallet o höll jag var itne lessen lr rädd utan tröstade o sa ve ses lilla gumman allt blir bra nu sen nu är vi redo *poff* hon bör ju veta att hästen sprattlar sen efter några sek men det e nervryckningarna o det är normalt hästen är död. dom skär oxå av halsådran för att det måste dom annars kan dom på slaktet tro att hästen inte är död om den får en nerrvryckning. Den hästen jag var med vart snabbt beslut avlias det var åldern o hon vart sjuk inget återvänd fanns allså jäkligt trist då hästen var pigg som en unghäst på kvällen men på morgonen fick hon sommna in. :**(

IdaS-A
0

Enda alternativet för mig när jag har haft häst som ska avlivas har varit bultpistol. Pga. dåliga erfarenheter av sprut metoden.

AnnaLundin
0

#9 - skälet till att man måste avbloda när bultpistol används är att det är avblodningen som är själva avlivningen. Hästen förlorar medvetandet när bulten trängen in i hjärnan, men det räknas bara som "bedövning" och avblodningen - som gör att hjärnan töms på blod - är det som avlivar, som sagt.

Jag föredrar absolut avlivning med bultpistol.

Zabbio
0

Jag har ingen erfarenhet egentligen. Avlivade råttor med spruta och det gör jag inte om! Som de skrek och vred sig.. :/

Bult känns kanske lite rått, men det känns stadigare på nåt vis. Det sker ögonblickligen, nu har jag inte sett avlivning med spruta på häst, men kan inte tänka mig att den förlorar medvetandet/dör på en tiondels sekund som med bulten.  Jag hade valt bult om det beslutet måste tas.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Bobby
0

bultpistol helt klart!

PimTheGreat
0

t ack alla för era svar!

Ledin
0

jaså enligt han som utförde avlivningen sa att man måste skära av halsådran för att dom inne i slaktet ska veta att hästen var död, varför sa han inte hela biten om det… Iaf jag skulle föredra bullt iaf säkert sätt o snabbt går det iget som stirrar upp hästen o man kan göra det på ett fint ställe som väcker lite vackert över det hela.

Lorita
0

jag säger som dom andra bultpistol

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lyrik
0

Spruta

Min gamla tant togs bort på Ultuna med spruta.

Har sett en hel otäcka avlivning med bult, både häst, ko och gris. När bulten har klickat och ej fungerat mm.

Peppe
0

Bult måste helt klart vara det lindrigaste för hästen eftersom det går så fort. Värre för människan men bättre för hästen

Ger man spruta så kämpar hästen emot, dom gillar ju inte direkt att lägga sig i sånna situationer och blir då ofta väldigt rädda. Rädsla vill jag absolut inte ska vara den sista känsla min häst har innan den dör!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[MatildaW]
0

Min häst jag hade bultades - mot min vilja då och det var delägaren som bestämde det.. Men jag skulle nog ta spruta, jag vet inte varför, men på någit vis känns det lugnare, förmodligen för att jag såg på Outsiders (tror jag det var) när dom visade flera fall där hästar bultades, vissa av dom låg och hade upp frambenen och slog mot huvudet och höll på, såg jätte otäckt ut. Men jag vet inte riktigt, är inte så erfaren med det där.

gejsa
0

Jag har bara sett en tjur bultas och den dog ju innan den ens ramlat ner på marken. Benen liksom vek sig bara. Har avlivat katter, hundar med spruta och dom somnar sakta. Inte hundar dom dör relativt fort men katterna kan ha ca 15-20 minuters dödskamp innan dom dör. Så att döda en häst med spruta tycker jag känns otäckt. Har hört flera skräckhistorier om spruta. En ägare fick sätta sig på sin häst när sprutan gått av och bara halva dödsmedlet sprutats in och dom skulle sätta en ny nål. Den låg och sparkade osv.

Så den dagen det är dags här hemma och jag får välja så blir det bult med en van kille som inte gör annat på dagarna.

Peppe
0

Ni kommer väl ihåg historien om hästen som "avlivades" med spruta som dom la en presenning över i väntan på att kroppen skulle hämtas? Ägarna åkte hem och när de kom tillbaka på kvällen låg inte hästen kvar under pressenningen utan hade överlevt och kravlat iväg 20 m med brutna ben… fy f*n asså, aldrig att jag vill vara med om det!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#21# Sjävklart! Sånt glömmer man inte. Det var ju en islänning. Stackars häst. Och ägare förstås, vilken chock.

Lyrik
0

#20 Jag har sett avlivningar med både spruta och bult. Både häst, ko och gris. Även katt och hund med spruta.

Därför säger jag aldrig bult.

#21 Var med det gamla avlivningsmedlet. Det nya är bättre.

wewwa
0

#21 Det minns jag med utan problem, fruktansvärt. :(

PimTheGreat
0

usch…känns lite jobbigt att läsa detta. Min Pimmen avlivades med spruta. Jag var inte med under själv avlivningen så jag hoppas verkligen allt gick som det skulle där då…ingen som sagt något till mig iaf…Gråter

AusaBausa
0

Har aldrig använt bult men varit m vid 3 avlivningar m spruta och dem har alla 3 varit lugna och fina…hästen har lagt sig ner så fort sprutan satts in…sen tog det inte mga sekunder innan dem har varit borta…

Rita-S
0

Jag har läst skräckisar om både bult och spruta. Og fina berättelser om båda. Men oavsett måste det va kunniga personer som tar hand om bult och spruta, oavsett vad man välger. Själv häller jag nog mot bult.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Wiemona
0

När vi avlivade Daisy i våras fick hon lugnande spruta och sen ett snabbt och odramatiskt slut med bultpistol. Jag frågade innan veterinären vad som han ansåg vara humanast för hästen och det var bultpistolsalternativet.