Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2863 ggr
Lina
0

OT: köra upp privat eller ej?

jag har hört att det är mycket svårare att klara körprovet om man kör upp privat, stämmer det?

Hur gjorde ni ?

Cilla89a
0

Jag tror det är mycket svårare att klara det privat.. Jag körde på körskola och körde drygt 18 gånger och klarade uppkörningen första gången.. Jag tror dem resonerar lite så att kör man på körskola och sen kör upp för samma körskola, så vet dem att man lagt tid och (pengar ;D) och lärt sig på deras vis..
Hon jag körde med, var jättesnäll och jag gjorde endel tabbar ;)

Jag tror det är FLER som klarar det som kört på körskola och tagit lektioner.. Men visst man kan ju chansa, en i min klass körde privat och klarade det på första försäket, den andra har kört upp 3 gånger och inte klarat det ännu..

Men jag tycker inte det är värt att chansa, eftersom väntetiden är så vansinnigt lång, jag fick vänta 2 MÅNADER!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Johanna
0

jag körde upp privat… hade iofs tagit 4lektioner, men annars kört hemma.

Körde upp i sthlm, solna-klarade mej på första….

beror ju helt på hur man kör, men visst kan det nog va så att dom hatr lite bättre attityd till dom som faktikst gått på körskola

bubbelbubbel
0

grejjen är ju det att kör du privat lär du dig också köra bil som privatperson, kör du med en körskola lär du dig köra bil by the book. och det gör nog stor skillnad. tror jag.
på körskolan kör man ju på ett annat sätt än man gör när man väl fått kortet.

#1, körde du upp för en körskola? jag körde upp för vägverket :P

Cilla89a
0

#3 ja, vägverket ;) men jag menar att "min" körskole lärare var med, och hon kände dem jag körde upp med ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

bubbelbubbel
0

jaha! så du hade med henne i bilen, tufft! :)
jag var ensam med vägverketgubben, däremot stod min körskolelärare och väntade på mig när jag kom tillbaka :)

RubHel
0

Jag körde typ upp privat, körde med min farbror 3-4 gånger som äger en bilskola, men resten av tiden körde jag med mamma eller pappa. Klarade uppkörningen på första försöket :)

Yessica
0

Jag körde upp privat och på automat (för att mamma inte får köra manuell, vi har ingen manuell bil och jag hade inte råd med lektioner).

Första gången körde jag i Jakobsberg och kuggade. Då på högerregeln, och det är ju inte så konstigt liksom.

Så provade jag igen också i Jakobsberg, hade varit där massa och tränat högerregeln :P Så kuggade jag i alla fall.. Gaah! Och det värsta var att jag vet inte riktigt varför :O Rätt lång förklaring på hur det var där jag kuggade men ändå:

Vi kom till en fyrvägskorsning med trafiklysen överallt. Vi fick grönt och jag skulle svänga vänster. Bara det att alla som kom framför mig, som skulle svänga både höger, vänster och åka rakt fram fick köra samtidigt. Så jag ställde mig där i mitten och väntade, sen åkte jag fram pyttelite till liksom sakta, för att se om det kom någon. Så gjorde det inte det, och jag skulle köra. Då bromsar hon som bedömmer mig och säger att "jag ser inte om det kommer någon". Självklart är det en idiot då som kör om en bil som står och väntar på att köra vänster, så jag står där mitt i korsningen, liksom ännu mer i mitten än jag tänkt. HEELT olägligt. Jag fattar inte vad jag gjorde för fel….

Sen då, tredje gången gillt heter det ju. Jag bokade prov uppe i Borlänge istället. Och där klarade jag det galant! Det var halt väglag och i en stad jag aldrig kört i, men där klarade jag det minsann :P Han som bedömde mig var mycket mycket trevligare där uppe, tror att det gör stor skillnad!

Sååå, efter min historia, som ingen orkat läsa säkert så kommer mitt tips: kör upp i en mindre stad. Känns som att dom är lite mer avslappnade där och så :) Hoppas det går bra när du ska köra upp!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Lina
0

Jag går på körskola nu och är klar med halkan och teorin. Men alla som jag känner säger att dom verkligen suger ut en på pengar.. därför tänkte jag beställa en privat uppkörning för att spara pengar och för att förhoppningsvis få körkortet lite snabbare

bubbelbubbel
0

#7, har du bara körkort för automat då?

Maja
0

#8 - Samma situation som för mig då.. Halkan och teorin är klar, ska bara köra några få lektioner till, sedan ska jag köra upp. Ska få hjälp från körskolan med att boka det, får låna deras bil också. =)

[chriistina]
0

Jag tror det kan vara svårare att köra upp privat om man inte har en bra "lärare". Liksom en föräldrar är ju inte utbildade att lära ut och jag skulle aldrig klara det genom att bara köra med mina föräldrar. Men det kan säkert funka för vissa.

jag har kört massa leketioner för jag aldrig kör hemma och börjar bli fattig… men kan grunderna och skrivigt upp teorin så ska försöka ta tag i körandet hemma så jag kan köra upp snart ^^ Men kommer ändå boka uppkörningen genom körskolan så jag kan ha min lärare med :) Här får man välja om de ska vara med vid uppkörning eller inte. Och jag tkr det känns tryggare att ha den med (a)

Yessica
0

#9 Ja precis.

#11 Dom två första gånger jag körde upp sa båda "bedömmarna" att jag körde jättebra. Har bara kört privat. Så för mig funkade det ;D

Ha en bra dag!

E_hjo
0

Jag kommer idag att boka en tid genom körskolan. Det känns bäst så för att min lärare säger ju liksom till när jag är redo.

Nu har ju alla som går på "mitt" gymnasium en himla stor förmån då man får teori och körlektioner gratis.  :)

Mandysan
0

#13 Vart går du? ^^

E_hjo
0

Tibro. Hihi. :D

Yessica
0

#13 Lyx! Det ska man ju verkligen ta vara på!

Ha en bra dag!

Mandysan
0

#15 Okej :)

E_hjo
0

#16 Oh ja, det ska man verkligen. :)