Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 874 ggr
Canonball
0

Håll tummarna för Timon!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ber er alla skänka en tanke åt lilla ridskolehästen Timon som idag fick akut kolikanfall på lektionen och tvingades avbryta. Timon fick bara värre och värre smärtor, så tillslut fick veterinären komma och ge honom lugnande osv.

Det blev bättre för en stund men sedan tog det rejäl fart igen och Timon blev bara sämre och sämre, han låg raklång längs boxväggen och stödde där emot för att kunna ligga på rygg, då hans smärtor blev något lindrade. Jag har aldrig tidigare sett häst lida av smärtor på det viset, när de släppte in honom i ridhuset så la han sig raklång längs sargen med alla fyra hovar i vädret.

Så slutet blev tillslut Skara Djursjukhus. För att få upp Timon var man tvungen att till våld, massa slag och putt. Det sista jag hörde av Timon var hans desperata sparkande i transporten då han kämpade att få ligga ner. Veterinären var tvungen att ge honom lugnande innan man fick i honom i transporten.

Så nu ber jag er alla att skänka en tanke åt Timon och att går väl på Skara Djursjukhus!

Marija
0

Usch va hemskt.. Hoppas verkligen att han klarar sej!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Repoort
0

Oj, stackars pålle! Tur att han kommer till sjukhuset ifall det visar sig vara tarmvred. Chansen är ju lite större då.

Håller tummarna att han klarar sig

Beundy
0

Usch! Låter otäckt..
Håller tummarna för honom

gejsa
0

Usch det låter verkligen illa. Undrar om inte tarmarna vred sig när hästen fick ligga ner. Hoppas verkligen att det går bra. Men gör dom operation när det är ridskola?

Shelthea
0

Nä, stackarn!

Ledin
0

oj staskars liten, skänker  tanke åt Timon å håller tummar här.

Manda29
0

Men aj vad han måste ha ont. Hoppas det går han väl. Stackarn.

Ledin
0

#4 varför skulle dom inte op på ridskolehäst? bara undra :P menar du att det e får lång läketid o sånt? för då e det ju käppfel men så är det säkert.  ps är skit trött o trög i bollen här :P NN alla

jn84
0

#8 Förmodligen för att det är för dyrt. Vet inte hur det är, men gissar att ridskolor inte har alla sina hästar fullt försäkrade och då blir ju en operation dyr..

gejsa
0

Både ock. Det blir för dyrt och hästen måste ha lång konvalecentstid.

Lindbygarden
0

Man får hoppas att han är försäkrad..

Canonball
0

#4 Om han full livsförsäkring så blir det väl det, om han inte har det… Då kanske han inte överlever.

Tack ska ni ha för tummarna, lovar att berätta när jag vet hur det gått!