Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 3633 ggr
MalinPandora
1

Tävla triangenmärkt häst

hej alla! jag skulle vara tacksam om jag fick lite hjälp här nu =)

jag undanber former av andra disskusioner här då jag verkligen vill ha svar och inte behöva leta mig igenom disskussioner. =)

jag har en triangelmärkt d-ponny inriktad western, nu r det så att jag har fått höra att man kan tävla en triangelmärkt häst men bara i jätte lätta klasser. Min ponny klarar av att bli riden utan några problem alls men då man verkligen jobbar på volter och så kan hon bli halt. jag har inte märkt av något av detta så jag tror att triangelmärkningen hos den förra ägaren gjordes för snabbt!!

så min fråga är, Kan man tävla triangelmärkt häst/ponny om skadan inte är så pass allvarlig att hästen far illa? och i så fall, i vad? =) öppen för alla sortes tävlingar då jag vill visa upp min häst =) om jag ska sitta på ryggen eller ej bryr jag mej inte om!! tacksam för svar! =)

MVH Malin

AnnaLundin
0

En häst som är triangelmärkt SKA INTE tävla.

Den som ägde hästen när den blev utfömd har ingått ett avtal med försäkringsbolaget att den aldrig kommer användas till tävling.

Skälet till att hästen dömts ut är att den inte håller för normal ridning - du skriver själv att du inte kan rida på volter.

Det spelar ingen roll om hästen triangelmärktes "för snabbt" eller inte, för nu ÄR den utdömd och triangelmärkt och det går inte att återkalla. Och hästen ska inte tävlas.

Flaxii
0

En häst som är triangelmärkt får inte tävla, och eftersom det finns en anledning till att den är triangelmärkt så bör den inte heller tävla.

MalinPandora
0

okej tack =) men jag vill bara säga, att hon inte får ont längre så ni inte tror det. för jag har bara hört det av min hovslagare att han trodde att man kunde tävla typ, jätte låga klasser så det mest handlade om att man fick visa upp sin häst. =) men tack för informationen., =)

Rita-S
0

där finns kanske vissa klubbar som godtar triangelmärkta hästar i dom lägre klasser på lokala klubbtävlingar, men jag skulle inte rekomendera att tävla en triangelmärkt häst. Triangelmärkning är inget som görs "bara sådär" varken från veterinär sin sida eller försäkringsbolag heller, och det finns alltid en anledning för det. Försäkringsbolagen begjär ju nogrann dokumentation innan dom utbetalar livsumman till triangelmärkta hästar. så jag skulle nog heller bara låtit bli.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

_Jag_
0

Hej. Jag hade en sköthäst som triangel märktes för kronisk bronkit för många många år sedan. Hästen såldes och hos den nya ägaren tävlade han hoppning på en ganska hög nivå. (hur hög har jag ingen aning om men det var inte clear round). Han hade inga problem med sina luftvägar alls några år. Han fick dock tillbaka det när han blev äldre och slutade då tävla. Han dog 32 år gammal.

Men till saken. Om hästen är utdömd på grund av att den blir halt vid anaträngning borde den ju rimligtvis inte tävlas. Men om du vill visa upp honom lite kanske man får ställa ut? jag vet inte hur dom reglerna är men det hade ju kanske vart ett alternativ.

Fluum
0

Trinangelmärkta hästar ska inte tävlas…
Dock så har jag sett triangelmärkta hästar på klubbtävlingar men jag vet inte om det är godkännt, men det känns ändå lite konstigt, för det är ju en tävling .. =/

AnnaLundin
0

#3 - du skriver i ditt första inlägg att det inte går att rida din häst på volter, för då får den ont. Sen skriver du att den inte får ont längre.

Men en häst som inte kan ridas på volter utan att få ont är för det första INTE FRISK NOG för att tränas för tävling ens på lägsta nivå! Du har en triangelmärkt häst, som märkts för att den är utdömd pga att den inte skulle hålla för normal ridning. Det är liksom bara att bita i det sura äpplet och inse att du har fel häst om du vill tävla.

Det står i djurskyddslagen att hästar som ska tävlas eller tränas för tävling skall vara friska. Din häst är inte 100% frisk eftersom den inte klarar av normal ridning "på volter".

MalinPandora
0

#7 - du har nog missförstått mej lite. då va ett år sedan detta va att hon blev halt när man red på volter. jag säger inte att jag vill tävla vildet jag skrev högre upp. jag skrev att jag vill gåa något av detta för att via upp min häst du jag tycker att hon är väldigt fin vilket jag har hört av många andra med =) jag skulle aldrig göra något som gör så att min häst far illa!! hon betyder verkligen mycket för mej och det är därför jag vill visa upp henne! =)

AnnaLundin
0

#8 - men du SKA INTE tävla med en triangelmärkt häst, hur fin hon än är! DET är vad jag menar med det jag skriver.

fridak
0

en triangelmärkt häst kan inte starta annat än klubbtävlingar OM klubben tillåter det. en triangelmärkt häst har märkts av en anledning och bör kanske ridas lagom lugnt och rakt fram i skog och mark om böjda spår gör att hästen visar hälta.
en fin häst är frisk och kry, halta hästar har ont och är inte friska och krya.

Buuc
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en triangelmärkt häst i min ridskola, men hon har typ blivit triangelmärkt för att hon var avelssto hos sin förra ägare, TROR jag, jag kan inte det där med triangelmärkt. Iallafall, hon fick tävla i Juni, och det gick bra förutom att hon skulle larva sig lite! Men det var inga problem.. Det var itne så svår klass, men det var nån enkel som innehåller skänkelvikning om det kanske hjälper att avgöra vilket program? xD

Jag tkr iallafall att hon såg jättebra ut!

Molla
0

En tanke bara… borde ridskolor ha triangelmärkta hästar?

wewwa
0

Som många andra redan skrivit ska man inte tävla triangelmärkta hästar, eftersom dom är utdömda för något speciellt problem.
Eftersom din häst kan bli halt av att ridas för mkt på volter kan jag inte tänka mig att det skulle vara bra att tävla varken dressyr eller hopp. Om du vill visa upp din häst kan du kanske samla ihop folk och hästar i ditt område och ha någon egen liten "utställning" eller liknande.

#12 Det tänkte jag oxå på..

absoluutsofia
0

#12 ridskolan i skara har en triangelmärkt häst, och den går med på ridläger och hoppar banor på ganska hög höjd. (banhoppnings träning bli ju nästan samma som att hoppa en bana på tävling)

tezzie
0

#12 Det verkar väl rätt olämpligt kan jag tycka…

*** Kärleken övervinner allt ***

Buuc
0

Jag vet inte om det ens är nåt fel på henne… Hennes förra ägare var lite oseriös egentligen, typ ville bara avla på henne eller nåt… Hon går inte så ofta, och ridskolan har inte haft några problem med henne! Fast å andra sidan, så kanske hon inte är triangelmärkt, hon kanske har nåt annat märke.. Det var nån som sa att hon var triangelmärkt iallafall… Men om hon är triangelmärkt så är jag lite orolig, ska försöka ta reda på varför hon är det!

Lindbygarden
0

en trangelmärkning ser ut som en liten triangel på ena baklåret.. ibland syns inte alla sidor så himla väl..

Men om hon är t-märkt så tycker jag att du ska fråga ridlärarna vad hon är t-märkt för..

Att hon skulle bli t-märkt för att hon inte gick att avla på det har jag svårt atttro.. men det kanske går..men njeee de flesta vet att t-märkning står för nedsatt användbarhet inom ridning..

Sen så hör man massor om dåliga hästägare mm MEN det är faktiskt veterinärer som fattar beslut om t-märkning!!