Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2559 ggr
hjullan1
0

frätande brunst

Kom till stallet idag och upptäckte att mitt ena sto som högbrunstar, har frätit bort sin hud mellan bakbenen pågrund av brunsten. Det ser brännskadat ut! Jag gjorde rent och smörjde på aloeverasalva över rubbet.

Har ni varit med om detta? Vad ska jag göra? Det jag oroar mig för är att hon fortsätter brunsta och det blir ju mer infekterat ju mer vätskor som hamnar på den skadade huden. Har ni några tips på vad jag kan göra mer?

tezzie
1

Hmm, Folly brunstar ju mycket (typ varje dag året om) men har aldrig fått frätskador… låter onormalt :(

*** Kärleken övervinner allt ***

hjullan1
0

ja, jag har inte heller varit med om det förut. det är en skimmel med rosa hud mellan bakbenen. kan vara att hon är extra känslig därför.

Spiritinthesky
0

oj , det har jag aldrig hört talas om ens ;O knske prata med en veterinär ? :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

tezzie
0

Ja det kanske kan vara det.

Men jag tror inte att du kan göra så mycket mer än att smörja med fiktigt feta salvor och kanske nåt antibakteriellt.

Lycka till :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Ledin
0

men är det inte brunsten på benen o sen har hon kliat bort det pälsen blir ju klibbig å tror det måste klia som tusan på benen. rätt äklit å ta hand om brunstiga ben o brunstig svans :S men med bra tvättsvamp går det tvätta bort allt. Att det har en brunst kan fräta låter ovanligt inte flugor som knaprat på henne ? Tvätta rent henne varje kväll o smörj morgon o kväll. Hör med vetrinär.

hjullan1
0

#5. Jo tänkte höra av mig till veterinär imorgonbitti, skulle se här först om någon hade några tips eller varit med om något liknande. Har du några tips på vad man kan smörja med förutom aloeveran?

Ledin
0

finns en salva jag har o andvänder på lite av varje :) namnet e superbra hästsalva den är en bivaxsalva båder fuktar o ger skydd. Men vanlig hellosan tycker jag om med det har jag på torra sår o den skyddar lite den med. Är detta blöta sår så tycker jag du ska kolla om det finns jobbiga flygor då kan man läggga på en spry som blir en hinna på (finns olika jag kommer inte på den jag kör med) Den tar jag på sommaren nu är ju vädret trist ofta o där med flygor hålls borta men alltid tvättar jag rent sen salva lr denna skyddande sårspry på. Jag är itne allså bra utan bruka fråga min vän om råd frågar man dom i affären får man ju hem en jäkla massa men inte fattar mycket om o om dom funkar en rena gissningen :) Men tvätta rent å lägg på aloveran du den är ju oxå bra till allt :) håll det öppet skulle jag gissa på så det får luftas iaf inne om natten.

Molla
0

Det är jättevanligt. Har alltid flera ston varje sommar inne hos hingsarna som får frätskador av brunsten. Det är bara att varje dag tvätta (vi tvättar med grön såpa i vattnet) och på med fet salva (ex fyra klöver).

[Ella2007]
0

Det finns olika salvor för barn på apoteket. Silon salva är väldigt fet och lägger sig som en skyddande hinna. Jag har blivit rekomenderad av veterinär att ha den på mina föl när de haft diarré eftersom de får frätskador av bajset

gejsa
0

Jasså, där är du! Var har du varit hela sommaren då? Har ni flyttat ifrån stan eller? Mår ni bra?

bebbe
0

Jag hade ett sto som blev sådan, jag tvättade rent varje dag med lactacyd, torkade tort och pudrade med barnpuder 3ggr/ dag det hjälpte.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

hjullan1
0

Tack för alla tips. Känns skönt att höra att det inte är ovanligt trots allt. Får inhandla lite salvor o pudrar imorgon så får vi se hur det artar sig.

#10. Vi har flyttat o vi mår prima :D

gejsa
0

#12# Aha, det är därför det blev så tyst. Flyttade ni båda två dit bort?

Zabbio
0

Tjärsalva, typ skillingarydsalvan/hästsalva ger en bra skyddande hinna, mjukgör och håller insekter borta :P

Haraldrig hört om något sådant förut, fast så har vi ju valacker - som inte brunstar.. Men diaree kan ju gr frätskador så det förvånar mig inte om brunsten kan det.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lindbygarden
0

Hon har ingen valack som varit där och försökt betäcka?

AusaBausa
0

Hade ett sto som brunstade konstant o fick frätskador om man inte tvättade henne 2-3ggr per dag. En vet. konstaterade att hon var "pissemärr", fick också e-kollibakterier i  "paketet" flera ggr pga att hon stod o småskvätte o "blinkade" o all brunst fastnade i svansen så hon fick in gammal brunst i slidan och återkommande antibiotika kurer till följd. 

Vi fick tyvärr sy ihop övredelen av slidan och då slutade hon få in bakterier iallafall men fortsatte skvätta..:-(

Hade kollat upp så hon inte fått bakterier pga allt brunstandet därför fortsätter skvätta..

mazze
0

Jag vet hur du har det, Hjullan! Så blev det på Bus varje brunst innan jag betäckte henne. Det är bara att tvätta varje dag under brunsten och ha på en mjukgörande salva. Jag använde helosan el idomin. Har man tur och är med i tid så kan man lyckas få dem att inte bli fräta.

Lycka till!

AusaBausa
0

Använde kalkpasta till Lucky..det var fett o bra..:-)

Rita-S
0

Nu har jag aldrig varit med om nåt sto som fräts på det sätt, men första tanken som slår mig är att "om en salva skyddar barnets rumpa mot amoniack och avföring borde det ju även skydda ett sto"
Smörja med det småbarnsmammor smörjer med vet jag :) Jag vet många svär till helosan i småstumpar, det borde kanske fungera på större stumpar med? Men många har redan gett dig råd och då även råd från folk med erfarenhet runt detta :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Lindbygarden
0

redan röda fungerar zinksalvor utmärkt på