Fettknölar lr vad?

Jag fick något liknade på ett halblod jag hade och det var insekter (troligen knott)

Våra har också knölar, men ingen aning om vad det är…
*** Kärleken övervinner allt ***

Halvblodsstoet i vårat stall kommer in med nya knölar nästan varje dag. Det är, som sagt ovan, insekter.
Gissar också på insektsbett!

broms bett tippar jag på

Om dom sitter länge så är det inga bromsbett. Däremot så sa en till mig att det var mer fettknölar om dom är hårda. Eller också hårsäcks…….? något. Nu har jag glömt vad det hette. Men det går bort efter ett tag. Min hade det i över en månad och dom var hårda. Är det så för din häst med?
#6 Hårsäcksinflammation?

Det känns inte som att det är insekter, de är rätt så stora och de mesta insekterna har försvunnit känns det som? Men kanske, de har försvunnit, och sen har nya dykt upp. Får väl se om de försvinner helt i vinter!

Sånna får blacky över hela kroppen om han går utan täcke på sommaren… insekter som sagt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#8# Ja, sitter knölarna i flera veckor så är det inte intsekter. Det är ju högst ett dygn som dom finns isf. Dom verkar ju vara lite väl stora för att vara insekter med.

#10 Blacky får sånna stora, han är extremt känslig. Men som du säger ska dom ju försvinna på ett dygn annars kan man ju börja fundera på vad sjutton det är! =)

#11# Ja, hon skrev att dom satt i flera dagar.
Min Gejsa får alltid 2-3 stycken sådana stora bulor som sitter i några månader. Sedan en dag är dom bara borta. Häromdagen har hon fått en tex.
Min gamla tant fick en "bula" på ena låret. Det försvann aldrig, utan blev större. Sprack till slut.
Veterinären fick komma och ta bort hela bulan, som visade sig senare vara en tumör, visserligen godartad sådan.
Lizzy brukar ha sånadär på ryggen. Hårsäckinflammation har jag fått höra av diverse erfarna hästmänniskor

#7# och #14# Precis! Det har jag med hört att det hette. Hade glömt namnet bara. ;)
hmm skumt jag vet ju att vissa får för att dom inte tål alla insekter vissa år är ju vanliga mygg giftigare gäller säkert alla bitande-insekter. Även en del växter tål inte alla hästar o kan ge utslag men dom brukar rinna mera om dom knälarna. Våre jag du skulle jag någ be en vetrinär kicka på dom kan vara canser,fettknöl mm sitter fettknölen illa (sadel området) bör man ju ta bort dom så det inte skaver.

#16# Dom går ju bort efter ett par dagar skriver hon. Inte behöver hon tro att det är cancer bara för det. Och det är ju bara att vänta ut det så går det bort.
jaha, men då är det ju insektsbett skulle jag tippa på. o dom är inte helt tyvärr borta än krävs frost o kyla innan dom dör. Har du testat något bra insektsmedel det kan ju hjälpa lite iaf lr flygtäcke.

Här har vi extremt mycket knott just nu! Fattar inte vad dom kom ifrån, hade ju nästan försvunnit innan :/

#19# Knotten och myggen kom som ett brev på posten häromdagen. Dom är massvis. Vi tog in kl 18.30 och samma i kväll. Dom vill in går till staketet och ställer sig och stampar. Men dom får gå ut kl 6 igen så dom mår inte dåligt av att komma in tidigt fast det är bra väder ändå. :)

Okej, tack för svaren=)
Vi har nästan inga mygg, knott eller flugor alls, det har blivit riktigt kallt ute. Men jag tror att hon bara har en liten knöl kvar, om ens det. Verkar som det kanske var insekterna ändå=)

På en häst mitt stall som fick många knölar i veckan så tog dom ut vet. Han trodde inte att det var insektsbett utan en reaktion på något olämpligt den ätit. Fick iaf kortisonspruta…
*** Kärleken övervinner allt ***
jag kan itne visa mig ute framåt eftermid/kväll då jag blir atakerad av knott o går min man med ut e det givetvis bara jag som dom käkar på , hatar dom. På dagarna är det inte mycket flygfän alls men va ute i hagen framåt eftermiddag/kvällen så märker man dom allt är du som min man så biter dom inte (han får fästingar inte jag, jag får allt annat) så jag är biten av mygg o knott :X varje kväll ursh.