Svårfödda hästar?
Är det någon mer än jag som har en svårfödd häst?
Hur mkt grovfoder får den? Hur mkt kraftfoder? Vad är det för häst (ras, ålder, storlek, träning)? Skriv gärna grovfodrets innehåll om du har.

Jag har, ett 17-årigt vbl, rids ca 5 dagar i veckan :-)
Fri tillgång på analyserat hösilage ute (äter ca 15 kg)
1½ kg torrhö inne i boxen på natten
1½ kg krafft groov 125 (fördelat på 2 givor)
2 kg lucernpellets (fördelat på två givor)
*** Kärleken övervinner allt ***
#1 Hur hög är hon? Väger?
Min Lyrik, 27 år kbltravare, 158 hög, väger nu 620 kg. Är lagom över revben, något bukig mage men tunn i flankerna.
Skrittas 3-4 gg/veckan, ej nu pga mina dåliga leder och hans långa päls (ska klippas i helgen).
Får nu per dag: 10 kg hö inne (inget ute…), 4 liter lusernhack, 1 liter havre, 1 liter kornkross, 5 dl betfor torr mängd, 5 dl vetekli.
Höet ska analyseras. Men när vet jag ej…

ja du… Hon är 155 cm och väger kanske 450 kg. Är riktigt fin nu faktiskt :)
*** Kärleken övervinner allt ***
har en varmblod som är mycket us i o det betyder att han är svårare att hålla i hull (fick reda på det genom bekant) just nu går han med mina övergödda russ på nernernerbetat bete på dagarna på natten går får han gå in å äta så mycket hö han bara orkar + 1 l krosskorn +1l krosshavrre o mineraller han är inte inriden o var något mager innan jag fick honom o vill ha han rundrare just nu ser han ut som en på travbanan :( 160 ++ något inte mätt han vikt kan jag inte gissa

Min varmblodsvalack har alltid varit "svårfödd". Då han helt enkelt inte tycker om att käka grovfoder. På vintrarna när vi la ut morgon- och lunchhö stod han istället o grävde fram rötter, vilket gjorde att han magrade ur väldigt varje vinter. Men för fyra år sedan tog jag av honom täckerna o han fick gå utan dygnet runt, året om. Så då frös han en aning o blev tvungen att äta höet för att hålla värmen uppe! INu äter han som en tok o är aningen tjock :) I vinter ska jag se vad som händer om jag sätter på täcke igen…
#5 ovanligt tips men det kan ju funka på kräsna hästar. Denna kille jag har måste jag någ ha på en massa hö i vinter o även täcken kommer köpa nån slags pellets foder som är för svårhullade hästar med till han det brukar jag rådfråga om på sharpman (affär) så man får ett vettigt foder.

#6 En kompis fick tipset att ta av täckerna på hennes feta(inte ett ord jag normalt sett använder, men jo ordentligt fet är hon). För att då skulle det gå åt mer energi för att hålla värmen. Så jag tänkte att det kanske skulle bli motsatt effekt på min häst och det blev det :D
Jo, normalt sett är ju det just det man måste göra - massa hö, speciellt kraftfoder o tjooocka täcken. Men det funkade inte alls på min ;)
Min kille har alltid varit svårfödd.
Han får så mycket på morgonen, och lika mycket på kvällen så alltså dubbelt så mycket än vad det står.
fri tillgång till hö
17 dl havre
6 dl betfor
5 dl musli
5 dl kli
1.5 dl groov 90
1 dl mineraler
1 tsk kalk
Han är en bruks arab på 25 år, 155 cm, valak, och väger runt 500 - 650 kg Han rids bara i skogen och lite lätt hoppning och även lite dressyr men just nu inget förutom promenader för han går på behandling.

Mirabil har en tendens att falla ur snabbt på sensommaren.
Är jag för sen i starten med att börja fodra med kraftfoder så får vi kämpa hela hösten och vintern med att få upp hullet.
Det skall dock bli spännande och se hur denna hösten och vintern kommer se ut då han förra året hade ett mycket dåligt hö och dessutom var hingst. Jag fick fodra upp honom rejält med lusern hack.
I år började han magra lite när gräset började vara slut och brännt och då började jag ge lusern hack som bromsade upp avmagringen fint.
Nu efter regn och lagom värme så är hagen återigen frodande med grönt fint gräs och jag har kunnat dra ner på lusernet.
Men för hans del så är det fri tillgång på hö/hösilage och fodra upp med lusern utöver musli han skall ha enligt beräknad foderstat tills jag ser att han börjar lägga på sig igen.
Han låg väldigt högt över rekomenderad kvot förra hösten och vintern men det behövde han för att inte tyna bort helt.
Så mitt svar blir lusern hack…det är ett bra stråfoder och det är det dom behöver och kan ta åt sig av lättare än massor av kraftfoder.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#9 Min svårfödding stödfodrar jag året runt, håller inte hullet annars. Får lusernhack, korn, havre, betfor och vetekli + hans vanliga tillskott (biotin,nypon, timjan, bioglucomin mm).
Fjolårets hö var ett riktigt skithö, med kvot på 2.8
Får väl se vad årets hö har. Samma bonde, samma ängar…
Vill helst ha en kvot på 7 på hö till Lyrik.
Lusernhack får han fri tillgång på inne till kvällen, fyller en transportkrubba full varje dag, runt 1 kg. Lusernpellets ratar han, både blött och torrt, Krafft och Edel.
Är alltid täckad höst-vinter och vår. Har flugtäcke soliga dar på sommaren, regntäcke dåliga dar.