spatt..hur stor chans..
finns det för "förhoppningar" för en häst på 24 år som enligt distr vet säger har spatt?? vad gör man??

vad är det som gör att vet. säger att det är spatt?
måste an inte röntga för att veta 100% att det är spatt?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Sedan måste man veta var spatten sitter. En spatthäst måste ju också vila sig "frisk" i minst 6 månader upp till 1 år. Och då har den 24 åringen blivit 25 och det är mycket i ålder för en häst att börja ridas igång igen. Så att få den ridbar är kanske svårt igen efter att ha stått så länge. Men så beror det ju på hur du vill ha hästen ridbar. Är det bara i skogen så fungerar det kanske igen. Hoppas du förstår hur jag menar.
Jag undrar som Cilla, hur någon kan konstatera spatt utan att ha röntgat?
Sen är det som Gejsa säger. Krävs ju lång vila. Så länge det inte är så illa att hästen lider av att gå i hagen så behöver den ju inte tas bort. Men sen om den blir ridbar igen när den är såpass gammal är ju inte säkert. Och blir den det är det väl promenadridning som gäller.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

veterinären har varit ute 2 ggr och tycker det verkar vara spatt men inte sagt att det ÄR det. Hästen har gått på fenylbutazon 2 behandligar men haltar fortfarande. De har sagt att de tycker hon ska upp och röntga henne men då hon är så gammal och inte van att åka transport och blir stirrig utan andra hästar så blev hon osäker om hon ville iväg med henne så långt, men nu verkar det som att det är kliniken som gäller….

jag tycker inte det är rätt mot en så gammal häst som dessutom har problem med transport o andra hästar att åka iväg med den så.
oskar var likadan, gick inte att lasta och nervös när han var själv.
ALDRIG att jag skulle utsätta honom för den stress det skulle innebära för honom att åka iväg och kolla upp hans hälta. aldrig i hela livet.
han fick sluta sina dagar i hagen här hemma, med ungefär samma diagnos "kaaan vara spatt". jag älskade honom för mkt för att utsätta honom för allt det.

jag provred en spatthäst men där hade ägarna blivit rekomenderade av vet. att hålla igång hästen så mycket som möjligt för att få spatten att läka ut(växa samman) så fort som möjligt. spatthästar är väl väldigt svåra att få igång igen om man låter de ha en längre viloperiod? eller ar jag fattat helt fel?
#6 - spatt kan "läka ut" eller rättare sagt "gå i vila" efter en lång viloperiod, jag vet själv en ponny som efter mer än 4 års vila åter fungerade som tävlingsponny i några år…
#0 - jag hade inte gett mig på att börja greja med en 24-årig häst som är halt och inte blir bättre.

#4# Det beror ju på hur länge hästen haltat. Det kan ju vara något enkelt. Det behöver ju inte ens vara spatt. Och jag är av den sorten att jag inte avlivar utan att tagit reda på varför hästen tex haltar. Annars skulle jag gå och fundera resten av livet om jag gjort rätt. Jag vill veta om jag gjort allt innan jag tar bort mina djur. Så jag förstår om dom vill åka till klinik med hästen. Min Gobban är också livrädd för att åka trp men måste jag, så gör jag det.

#7 ok. ponnyn jag provred hade utläkt spatt men då hade leden vuxit samman. därför skulle de fortsätta hålla igång henne så mycket som möjligt för att leden skulle förbenas snabbt. sen var man tvungen att vara noggrann med framridningen, skritta fram rätt länge och så, men det ska man väl alltid vara;) fast hos många verkar hästens uppvärmning ha försvunnit…

#9# Det är så det blir efter att hästen fått vila från 6 månader upp till 1 år. Då får dom inte stå så mycket och lång uppvärmning och avskrittning.

#10 vet hade sagt åt dem att hålla igång henne även när spatten började tills det hela var utläkt. hon reds inte de dagarna hon visade hälta, men vad jag förstod av ägarna så var det bara någon dag ibland hon var halt. Det finns många olika behandlingar för spatt men de vanligaste är väl antingen vila eller arbete, men det senare borde göra att man undviker lite av den långsamma och försiktiga igångsättningen eftersom hästen redan är igång då.

Hos mig "läkte" en häst ut efter konstaterat spatt. Hon fick stå inne först i sin box. Sedan ute i en liten hage. Skulle inte få springa osv. Men efter ca 2 månader sa både ägaren och jag att vi släpper henne i hagen så hon får röra på sig. Emot veterinärens inrådan alltså. Hon fick röra sig hela vintern precis som vanligt. Tog en race ibland osv. Men hon reds inte naturligtvis. Men på våren åkte hon och röntgade igen och det var utläkt. Så hästen fick börjas skrittas igång igen. Men hon hade ju sådan otur att hon 2 månader sedan bröt benet när hon sprang i hagen pga blött i gräset. Det kom en åskskur på natten. Så hon fick avlivas iaf alldeles för tidigt. :(
Vad jag förstår så beror det ju alldeles på var spatten sitter också. Sitter den tex högst upp så är det svårare att få hästen bra. Är det längst ner eller mittimellan så har den 50% chans att bli friskare. Den här hästen hade längst ner.
Fast eftersom hon dog ändå så vet vi ju inte ifall om hon skulle klarat att bli riden normalt igen. Dom hann ju bara skritta igång henne.
Vill bara säga att det finns olika sorters spatt. Tuppspatt tex.berör offtast inte hästen.

#5 vem säger att hon har problem att åka transport? Att hon inte är van är inte samma sak som att ha problem eller vara rädd för att åka. Stirrig blir hon av att vara själv, men det kan man lösa med sällskapshäst i transport om det märks att man måste… ägaren har nu bestämt sig för att åka till klinik..däremot blev hon nu osäker för hon fick ingen tid förrän 16 sept och frågan är om hästen har ont… har smärtstillande t om söndag

#14# Fanns det ingen akuttid då?
#13 - tuppspatt, även kallat tuppsteg, är en rörelsestörning, som innebär att hästen rycker upp bakbenet (ena eller båda) onormalt högt. Det ser ut som en sprättande tupp…
Det är inget hästen har ont av, men det är diskvalificerande i dressyr.
Det finns också något som kallas för harspatt eller harhas, som är en konturstörning på hasens baksida och som kan "skava" mot böjsenorna.
OM man pratar om bara spatt så brukar det vara benspatt som avses, dvs inflammation i hasledens glidleder.

Veterinären hade sagt att OM det är spatt så finns det tyvärr inget man kan göra pga hästens ålder…
#15 det verkade inte så…
det e ju inte helt sant en häst med spatt kan funka bra men kräver om jag fattat det hela rätt röra på sig då med rigäl uppvärmning. Jag har ju en 4åring med spatt han är rönkad o det satt på bra ställe (fattar inte mycket men vet sa det) o han ska kunna funka som normal ridhäst o körhäst. Och det kan stabelesera sig alls stanna av o gå i vila som #7 säger. Min går inte knäppt utan har normal benrölese dok ser jag att när han vart inne i box över natten 8-7 på morgonen är han stelare men på dagen rör han sig normalt igen, rör sig mycket bra så jag är nöjd med killen. Tyvärr kan jag inte mycket om spatt fått prata med folk o läst via nätet och pratat med den vetrinären som rönkat han. Tycker att man hör en massa olika saker men alla har sakt samma sak det kan stabeliseras o att dom ska röra på sig regelbundet.