Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3270 ggr
Lindbygarden
0

Hur ser höstplaneringen ut för era hästar?

Ja hur har ni planerat hösten?

Skall ni ut och tävla? Isåfall gren och klasser?

Har ni något annat ni ska arbeta med under hösten?

Delmål?

Hur ofta och regelbundet kommer ni träna?

gejsa
0

Oh, jag håller ju på för fullt med Fille nu. I morgon ska jag rida eller ta transporten vet inte vilket, till Nina. Hon kommer till en granngård några km härifrån och ger lektioner. Så det ska jag försöka vara med på iaf 2 ggr i månaden.

Nina var ju hon som töltsatte Fille en månad hemma hos sig. Så hon vet ju precis hur han fungerar också. :)

Jag rider honom 6 dagar i veckan nu. Men tävla ska jag inte göra.

Lindbygarden
0

Hos oss kommer Tjalle född 2006 fortsätta sin sadel och tränstillvänjning. Vi planerar också in två resor till ridhuset under hösten för miljöträning. Kanske lite löshoppning.

Vårt dräktiga sto kommer endast att fokus ligga på att hon ska må så gott som möjligt så hon trivs med livet.

Hbl två-åringen ska antingen åka iväg annars ska även han sadeloch tränstillvänjas, longeras och löshoppas..

jag arbetar med mina unghästar under intervaller så de får vila knoppen i mellanåt..så fortsätter det till vintersemestern då de endast visiteras och får vara hästar..

Det individanpassas givetvis men än så länge så fungerar det jätte bra och de lär sig fort utan stress..

Lindbygarden
0

Härligt att ni kommit igång!! Hur gammal är han nu?

Anna
0

Jag får hästarna "själv" nästan i ett helt år nu - ägaren flyttade till Växjö (7 mil bort) förra veckan för att plugga första året på högskola.

Vet inte hur allt blir med Windy nu… Hon var på kliniken i kalmar förra veckan och prognosen var inte så bra =( Men vi får se. Lite mål har jag iallafall.

Wilda

• SKA kunna longeras i skritt och trav innan vintern
  • Bort med gräsmagen, upp med konditionen
  • Lyssna på röstkommando
  • Kunna flyttas för "skänkeltryck"
  • Ut och jogga på promenader i skogen utan att vara orolig för att tappa henne = lydnadsträning i massor

Windy (förhoppningsvis)

• Bort med övervikten
  • FÖRSIKTIGT få upp konditionen och musklerna igen
  • Bygga ryggmuskler så hon orkar bära sig lite mer

Det var väl det…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

gejsa
0

#3# Han är 6 år så det är bara att tuta och köra. :)

Lindbygarden
0

#5 Va underbart!! kom på igår att jag har haft unghästar i flera år och jösses, när ska jag ha ridhäst igen??

#4 Vad har hänt med Windy?

Repoort
0

Inga speciella planer. Väntar bara på att sällskapshästen ska komma hem från sitt bete så att jag kan ta hem Reddie och den hästen till mig. Då blir det ridning så mycket som möjligt inför långritten i Sundsvall.

Funderar att börja rida för instruktör då jag tycker att han har fått underhals. Lättare att få bukt med då jag har hjälp som ser oss från marken än bara jag på hästryggen. I övrigt ska jag träna på mycket halter, halvhalter och förhållningar för att få honom att lyssna mer.. .

Ska försöka att löshoppa/hoppa en dag i veckan med.

Anna
0

#6 Jag vet inte så mycket än, har ingen kanonbra kontakt med ägarna för tillfället eftersom jag inte varit där på ett tag + hon precis flyttat. Fick ett mejl där hon skrev att de varit på kliniken och "prognosen var tyvärr inte så bra". =( Kan bara hoppas att det inte är något allvarligt. Ev är det triangelmärkning på G, hon har ju problem med hovarna. Ska mejla tillbaka ikväll och höra…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

wewwa
0

Våra planer är:

Chessa:
Kunna göra korrekta halter.
Kunna ta mina hjälper mer exakt.
Klättra mer för att få mer muskler.
Kanske besöka manegen.

Razz: (shettis)
Kunna trava och galopperna bredvid mig i ett lagomt tempo.
Köra mer.
Klättra mer.
Få bättre kondition och mindre mage. ;)

Det finns hur mkt som helst att rabbla, men det viktigaste av allt är att jag måste förbättra min sits mer för att kunna ge bättre hjälper. :)

Lindbygarden
0

#7 Ahaa.. är det distansritt som ska ridas?

#8 ok, hoppas att det nu blir så bra det kan bli iaf.

#9 Vem är Chessa?:o)

Peppe
0

Blacky ska först bli friskförklarad och sättas igång, sen ska han säljas om köparna ff vill ha honom. Annars stannar han här som dressyrponny (och ev. tävlas i hoppning av Haag om hon vill). Jag tävlar inte men tänker träna seriöst i dressyr ändå och få honom helt stadig i LA.
Om intresset håller i sig/kommer tillbaka helt så vet i sjutton om jag säljer honom när jag är 18 eftersom jag ändå inte tävlar och då kommer målet sättas högre med FEI som mål (utbildningsmässigt - inte tävling) och om det fortsätter så blir målet tramp, piruetter osv. om några år

Men först och främst ska vi ta oss ut ur sjukrutan

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

wewwa
0

#10 Både Chessa och Razz är mina och min familjs hästar, fast det är smeknamnen på dom. :)

Lindbygarden
0

#11 Åhhh …det blir en dressyrsatsning!Glad

tycker jag låter bra, då kan vi bilda klubb!

Lorita
0

Jag har ställt ut dom färdigt för i år (är jätte stolt över Karismas 40 poäng).

Karisma ska inte göra något förren till våren då vi börjar att tömköra lite smått.

Kiara och Ametist ska vi forsätta att rida in och Kiara ska köras in nu under hösten, för att sen ta det lugnt eftersom hon ska föla i maj.

Ametist kör vi in under våren är det tänkt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cavello
0

I höst ska här tränas (och även tävlas) och mysas för fullt. Har äntligen beställt våra sadelväskor nu så det gäller att passa på att rida ut i skogen och fika nu innan älgjakten börjar och sedan efter. Men i stora drag ska vi göra såhär:

Disa

• Förstärka traven ännu mer.
  • Träna på att få en starkare galopp i paddock under ryttare.
  • Säkrare avståndsbedömning, mycket löshoppning.
  • Försöka att börja med att jobba med formen i trav
  • Försöka att träna upp tölten!
  • Träna på galoppfattning från skritt.
  • Ryggningar, framdelsvändningar.
  • Tävla hoppning på olika clearrounder i höst
  • Tömköra, tömköra och tömköra!

Sillen

• Träna på formen i tölten.
  • Mycket miljöträning så att hon blir tuffare.
  • Träna på att gå först ute i skogen.
  • Säkrare avståndsbedömning, mycket löshoppning.
  • Träna på avsaktning från galopp till skritt.
  • Framdelsvändningar.
  • Hoppa och löshoppa olika "läskiga hinder".
  • Tävla hoppning på olika clearrounder i höst.
  • Tömköra, tömköra, tömköra.

Och det viktigaste av allt! Låta hästarna få busa och ha kul ute i skogen :D

lisette
0

brago, treårig korsningsponny. ca 110 cm hög.

ta det stora steget och flytta hemifrån till sin mormor/morfar. där ska han fortsätta köras och bli lite skrittad förhoppningsvis.

merry, fyraårigt korsningssto. ca 156 cm hög.

ridas så ofta som möjligt och helst för tränare.

gejsa
0

#16# Har du köpt Merry, lisettte? För vad jag minns så skulle du ju bara rida in henne och det verkar du ju ha gjort nu. ;)

lisette
0

nej jag har inte köpt henne. men hon är kvar här så länge hon vill. =)

berry
0

Sonny;

Att vi ska lyssna på varandra mer, lita på varandra.
Kunna få korrekta galoppfattningar.
Träna en massa i hoppning.
Ut och tävla så småning om i hoppning.
Några dressyr moment som behöver slipas på :).
Träna på att slappna av när vi rider ut.

Repoort
0

#10, nej ingen distansritt. Bara en ridtur med övernattning tillsammans med tezzie och kanske sweelin

tezzie
0

Ja, har faktiskt inga större planer för Folly.

Vi kommer att fortsätta med dressyr/markarbete två ggr i veckan men jag kommer inte att hoppa henne nå mera. Ska kanske försöka hitta en medryttare som vill göra det istället.

*** Kärleken övervinner allt ***

Denna kommentar har tagits bort.
pippa__
0

Jag planerar inte så långt iförväg direkt. Tar det vecka efter vecka ung..

Zaphix
0

Jag har en massa planer!

Men först så ska vi skritta honom i drygt två veckor till, sedan ska hans vetrinär böja honom och kolla igenom honom för tredje gången. Det är något fel på honom, och eftersom vetrinären är hans uppfödare så vill hon ha bra koll på honom. Jättebra för oss. Sedan ska equiterapeuten komma och klämma och bända honom lite.
Så i höst gäller det att få honom helt bra igen.

När han väl är bra ska vi träna en massa dressyr och jag ska få till min sits bra.
Sedan tänkte jag träna NH med honom, vi har ju turen att ha en NH-tränare i stallet.
Och en massa mys förståss.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tezzie
0

#24 Vad är det för fel på Storen och vem är uppfödaren? Vilken ET anv ni? Står ni i samma stall som Rosa??

Mååånga frågor ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

[chriistina]
0

När Holly kommer hem från betet ska hon sättas igång igen. Och i höst ska vi börja träna lite mer seriös, men ändå ha kul.
Men bla ska vi:
*Våga rida ut själva, Holly har inga problem men jag är lite feg.
*Träna för tränare i dressyr, för att jag ska utvcklas.
*Åka till rihuset, inget avancerat men jag tkr det är läskigt att rida i rihus samtidigt som andra om det inte är på leketion då alla gör lika dant ^^

Inga stora mål, men Holly är 19år så vi ska ju bara ha kul tillsammans samtidigt som jag utvecklas :)

AusaBausa
0

Ludde: fortsättas o ridas ngn gång i veckan av både mig o medryttare(som tyvärr skadat foten nu så vi får väl se…). Uteritt då. Hubertusjakten som vanligt.

Kefir: ställas ut första o sista gången på lördag i år. Börjas köras o bygga upp musklerna på henne, gräsmage bort..Hubertusjakt m syrrans flicka en sista gång(tjejen börjar bli för lång nu…)

Kelda: en sista utställning på lördag, fortsätta miljöträning, lydnad, vara unghäst…tränsvänjning ev.

Keso:första o sista utställning på lördag, miljötränas, lydnad vara unghäst

J-Parnebo
0

Kanel: Få mera kondition, mopedtränas igen(blivit skrämd av massa moppar nu, så nu blir det hårdkörning på det igen..), löshoppas, trickaträna m.m :)

Lindbygarden
0

Va trevligt att ni har lite planer!

MEN jag kom på en sak.. Det vore jättetrevligt om ni också skrev vad ni har för häst/ponny! Ålder och ras vore kul att få veta!!Glad

Mandysan
0

Foxen's mål är följande (sv. ridponny (152 cm), 13 år, som har stått i princip hela sommaren med vissa undantag, har även bronkit. Är utbildad LA dressyr och hoppad upp till 120):

1. Få upp konditionen genom mkt klättring
  2. Bli mera lyhörd för mina hjälper från marken, dvs träna på longering
  3. Jobba vidare med dressyren
  4. Bygga rygg och halsmuskler.

Mitt enda mål är att komma upp på hästryggen igen….=(

AusaBausa
0

fortsätting på #27

Kefir, 12 år shettis

Kelda 1år shettis

Keso 3 månader shettis

Ludde 16 år o ridtravare

Glömde Grabina i min förra tråd..

Hon är 22år sv. halvblod, hennes mål i livet är att hålla sig frisk o ha det bra i hagen..

Lyrik
0

Lyrik, kbltravare, 27 år

• Hitta ett bra stall där vi kan trivas.
  • Annars blir det att stå kvar i nuvarande stall. Ta analys på höet och se om det innehåller något…
  • Få ordning på Lyriks foderstat. Nu är han alldeles för smal…
  • Klippa Lyrik. Sen ska han sättas igång igen, har nu stått i 3 veckor pga stalltvätt, ny häst i stallet, hans långa päls och mina dumma leder… Blir mest skritt-turer med lite trav.
  • Vara med kursen i NH i oktober.
LinaN
0

Harry, kallblodskorsning, 3 år

• stalla in
  • börja sitta på honom regelbundet och påbörja skritten
  • få skritt o halt att fungera, samt stå still vid uppsittning
  • provklippa honom en liten bit
  • spola benen så han börjar acceptera det. samt vänja honom vid hårtorken.

Det är väl det som står högst på tapeten.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Lindbygarden
0

#33 *fnissar hysteriskt*ser hur du febrilt försöker ordna olika små frisyrer på liten Harry!!!

Tänkte nämligen gott folk att vi skulle kunna checka av regelbundet hur det går för oss sen framöver.. Gärna med en bild eller två från träningen.. sen om det är ridning eller markarbete ,körning spelar absolut ingen roll!!

liten offentlig träningsdagbok helt enkelt!!

Som exempel vill vi se bild på linaN när hon skrittar harry samt friserar benen:o)

Självklart så gör vi det med lagom intervall så ingen stresser i sin träning!!

Gärna bilder från tävlingar också!!!

Vad tror ni om det? Kan vara en liten sporre också!

Repoort
0

Fortsättning på #7

Reddie är en varmblodstravare på 11 år som mest rids läng skog och mark.

fridak
0

jag rider mest i skogen på foderhästen, en varmblodig travare 9 år gammal.
Första och största målet är att ha kvar honom, och skriva in en ev. köpesumma i fodervärdskontraktet.
Därefter ska vi se om vi kan börja träna för instruktören som kommer ut i stallet och då hoppas vi på samma vinter som förra året = ingen vinter alls nästan.
Så ska vi få upp flåset, båda pålle och jag, mest jag.
pålle ska lära sig att man kan stå stilla lite längre än 1½sekund.
Så ska vi börja hoppa regelbundet, varje eller varannan vecka.

Flaxii
0

För mig och Mandelman blir det väl fullt race nu i höst. Träning som vanligt, ska även tävla (dressyr) en hel del. Har två tävlingar i September, sen är det Division 2 - två deltävlingar och ev. final. Hoppas på att komma ut mer, men jag får ta det jag får - det är snålt med ponnydressyr-tävlingar.

Peppe
0

#34 låter kul! =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lindbygarden
0

#37 Då hoppas vi på bilder på er från tävlingarna!!

#38 Ja jag hoppas det! Hade varit trevligt med en liten motivationstråd där man ser hur det går för alla:o)

Mangis
0

Stella ska först och främst matchas för visning den 27:e september, därefter börja tömköras med bett för att vara klar för inkörning till våren. Hon ska få bära sadel korta sträckor och longeras i skritt och trav (mest tänkt till våren). Löshoppning studs varannan vecka.

AusaBausa
0

Låter sketa kul! Ska vi starta ny tråd eller lägga det här???

Spiritinthesky
0

För silverado blir det lite lokala tävlingar, LD LC :) han ska också löshoppas, tränas för bella och förmodlingen följa med till ted i slutet av året :)

För spirit blir det bella träningar och tävlingar när tjejerna kan :)

För Paddie blir det först och främst Distriktsmästerskapen. plus träning för Ann Rodhelind ojämna veckor och Ted Nätterqvist jämna, (lr var det tvärtom?) Sen blir det Julahoppet i Åsbo m.m (Y) paddie är bäst<3

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Alex
0

Jaa, mina och Sylgjas mål är inte direkt stora… :P Under hösten har vi väl först och främst som mål att Sylgja ska bli bra i benet… Sen blir det väl markträning med longering, tömkörning och så, för att få lite mer kondition och muskler igen (och förhoppningsvis lite mindre mage!) :)

Nån ridning blir det väl troligtvis inte förrän närmare vintern.

Sylgja är en 7-årig islandshäst.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CBA
0

#41 En ny tråd under fliken Utbildning är nog en bra idé så den blir lätt att hitta…jag kan starta en sådan och döpa den "Våra samlade delmål/mål" :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA
0

Mirabil ox är en tvåårig numera valack med en skön glimt i ögat och enormt lättlärd.

Vi kommer fortsätta fokusera på att komma igång med tömkörningen så han stärker ryggen ordentligt till i vår då jag planerar att börja sitta på honom och påbörja inridningen lite smått.

Just nu har han bara haft bettet i munnen med ett sidepull eller kapson över så han får vänja sig vid att ha bett.
Lite smått har jag börjat använda bettet i munnen på honom för att få honom vänja sig vid att det blir lite tryck i munnen…men innan det sker på riktigt så skall vi till en tandläkare som får kolla så inga tänder ligger i vägen och kan ställa till problem i inlärningen.

Sen kommer vi fortsätta finslipa på utställningsposen så det sitter till nästa år :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lindbygarden
0

perfekt med en ny tråd!