ridkursen startade:)
igår startade ridkursen. de är länge sen jag har haft så roligt:) . Fick Smuggles, en brun ponny. Jag är nog lite för stor för han men de gör inget för jag gillar han ändå :) de gick super bra! förutom att jag fick fel galopp 2 ggr och fel sittben några ggr;) men Smugglan( som han kallas ) var verkligen jätte fin :) längtar tills nästa vecka!!:)

glömmde att säga att i galoppen så kändes de som att vi lega i kurvorna;d lilla söta smugglan var på bra humör:)

vad kul :D De där med sittben förstår jag fortfarande inte och har struntat i det helt och hållet nu, känner ingen skillnad i alla fall även fast tränare förklarat tusentalsgånger för mig och ändå har jag ridit i nästan 14 år :P

jag känner inte heller de dära me sittben , så jag tror min ridlärare börjar bli förbannad på migXD

Nu ska vi se…
Inner framben skall vara framme när du står upp i sadeln :-)
Då har du rätt sitt ben :) Lycka till med ridkursen framöver :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

tacktack:) jag kommer aldrig ihåg hur de är;D

#4 jag vet att det ska vara så, men jag får aldrig in det i alla fall, sen tänker jag aldrig på sittbenen xD
#4 ujuj, är det då jag som lärt mig fel?? *nyfiken* Jag har lärt mig att yttre frambenet ska vara framme när man lyfter på baken för att inte belasta hästen för mycket i volter t.ex. ? 
Många Goa Kramar
Annisangel
en bra övning för att förstå vikten av att rida lätt med rätt sittben
om du rider lätt på en volt och blundar först med rätt sittben (yttre på volten) och sedan med fel (inre) (ha en säker häst) kommer du känna tydligt att balansen blir helt fel då du sitter ner på fel sittben.
Trav i lättridning tycker jag inte är så svårt, gör som #8 beskriver för att känna efter.
Om man har problem med att sitta ned i traven finns det en bra och enkel övning/förklaring på hur man kan öva sitsen utan häst i boken "Tänk som din häst" av Michael Peace och Lesley Bayley.
#7 - yttre frambenet ska var nere när du sitter ned.
#10 Jajust, det var jag som tänkte fel, så blir det ju
Sorry!!
Många Goa Kramar
Annisangel