Menar du vad man har för arbete?
Jag är mellan två jobb :D Två månaders semester, sen 11 månader militärtjänst… Det är med andra ord 13 månader tills jag behöver klippa mig, skaffa jobb och flytta hemifrån på riktigt ;)

aargh! Varför kommer aldrig texten med??
Men ialf, ungefär så har hade jag skrivit… Hur vet man/känner man när hästen verkligen jobbar med bak och allt eller om han bara "kröker nacken"? Vill gärna veta eftersom jag är lite osäker om han bara böjer sig eller jobbar. Min tränare säger att han jobbar, men hon är ju inte hela tiden med och kan berätta, eller hur? 
Oj, jag tror jag missuppfattade… :p
Och det där tänker jag inte ens försöka förklara!

Menar du när du tömkör?

Nja..mer när man rider fast tömkörningen med eftersom jag snart skall börja med det, men då tycker jag att man märker bättre..

Det känner du, hästen lyfter dig, genom undertrampet och därmed krökningen av ryggen så känner du hur du lyfts upp. Hästen får mer kraft och ett bättre steg helt underbart känns det man känner styrkan i hästen.

ok, tack :) Fast då blev det en ny fåga ;) "Min" tränare säger att han skall sänka ryggen, när skall hästen sänka ryggen och när höja? Jag har alltid hört höja, så det här med sänka förstår jag inte riktigt..

Ja, det är en djävulsk skillnad när hästen kröker på nacken eller går rätt.

Hästen ska alltid jobba med undertramp bakifrån. Det är ju därifrån kraften ska komma, som lyfter hästen in i galoppen, som lyfter hästen över hindren, som så småningom, när hästen har muskler och är utbildad för det, lyfter hästen till en hög bärighet och form. Det är därför det är så viktigt att hästen är bygg med en bra rumpa och vinklar i bakbenen som tillåter undertramp.
Kan du utveckla mer vad din ridlärare säger, det kan ju vara något viktig som gått förlorat, i vilket samanhang pratar han/hon om sänkt rygg? Vilken ridstil tränar du?

Tack :) Gångartsträning med min isis. Vi har lite problem med traven eftersom han är så spänd, och då säger hon att vi måste få honom att sänka ryggen, ta i med benen och vara i gska låg form.. Något mera kom jag inte på just nu..

Ja ha 
Hon menar att hästen ska sänka korsryggen genom att öka undertrampet med bakbenen och att du nu till att börja med ska rida hästen i en låg form så att du arbetar upp styrkan i hästen bakparti så att du längre fram får mer muskler att lyfta hästen i en högre form, du ska försöka rida hästen i en form som en båge. Ökar undertrampet så lyfter hästen sitt framparti mer och formen blir högre, men först måste du hitta trampet i en låg form och ge hästen möjlighet att arbeta upp muskulaturen för att orka lyfta sig.

A-ha, då förstår jag
Tack, för hon har aldrig sagt korsryggen så.. xD Å jag är inte så insatt i sånt där med höja och sänka ryggen, på ridskolan lärde man sig aldrig något sådant..

Hoppas det kan hjälpa dig att få det att lossa
På ridskolor lär man sig oftast inte så mycket om att rida i form och så, det är nog inte möjligt med tio hästar i ett ridhus samtidigt. Man får nog vara glad att man lär sig grunderna sen är det bättre att gå över till egen häst och privat tränare om man har råd.

Jap, jag har märkt det. Det har kommit hit lite folk och ridit på min ena häst och jag har sagt åt dem att försöka få honom mjuk och rund, och där sitter de och ser ut som frågetecken. Och om jag frågar om det någongång ridit en häst iform så blir oftast svaret nej. (Har faktiskt själv lyckats
) Och jag har gjort ett test på olika ridskolor för att se om de lärs ut "formen" och sådant, det närmsta jag kommit "form" är att ställa hästen…
Jo, det steget har jag tagit ;)