Flytt?
Hur gör ni när ni ska flytta eran häst till ett nytt stall?
Lyrik ska flytta till sitt nya stall den 3/9, går på sommarbete tills dess. Har fått kraftfoder hela sommaren, nu på slutet även hö och lusern pga dåligt bete.
Får nog sova ute om nätterna några veckor till eftersom stallet inte är färdigbyggt. Kan dessutom inte vara inne själv, blir helknasig då. Vill ha in honom på nätterna så fort det går, blir väl så fort någon av de andra hästarna sover inne. Är en gammal herre som vill komma in och sova i en torr och varm box.
Får ha sitt tunna regntäcke på sig om nätterna och de dagar som är ruskiga.
Tänkte låta honom "vila" den första veckan och bara gå på promenad och bli pysslad. Får då äta en kraftfodergiva per dag.
Ge honom en kur med Bakteriebalans så att inte hans känsliga mage inte börjar jävlas med honom pga nytt bete, hö, nya kompisar, nya människor, nya rutiner.
Det var länge sedan vi flyttade sist (2000), då gick det hyfsat bra. Tog nästan 1 månad innan han kom in i rutinerna, hagkompisar, boxkompisar och nytt folk. Är en lättstressad herre ibland.
gav jullan extra b-vitaminer, hon fick vila dagen efter. sen va det inge mer me det. men det beror ju på hästen också. jullan vandrar bara in i sin nya box o sen är det klart :D
har aldirg haft problem. tova kom till mig en kväll vid 7, hon fick extra mycket hö och såg hur glad ut som helst. sen dagen efter fick hon vara i hagen några timmar och gå lite runt stallet och så, å sedan bortas och äta mer hö… dag 3 så hade hon typ en vanlig dag med hage, kort ridtur i skogen osv. gick hur bra som helst.
#2 Min gubbe är ju en lättstressad herre, ibland.
Får nog vila i hagen, gå på promenad och bli ompysslad, iaf första veckan. Min vet ska komma och tandraspa, b-spruta, hälso och hältkolla honom oxå, i början av september.
Eftersom han har gått på sommarbete rätt så lång bort från mig i sommar (4 mil t/r) har jag ej kunnat vara där varje dag pga inget körkort och bil (pappa har kört mig). De dagar jag inte kunde komma ut har mina 2 kompisar matat honom och sett över honom. Jag har bara varit där 2-4 gg/veckan, då en snabbis för att mata, kolla över honom och ladda matburkar. 2 gg har jag ridit!
Så det ska bli skönt att få hem honom till det nya stallet och kunna cykla ner till stallet och pyssla med pållen varje dag, när man vill och hur länge man vill. Inte tjata på pappa att få skjuts ut till hagen! =)
Nu är det bara 6 dagar kvar till hemfärden! =)
ok, du får bara testa dig fram och dola på med honom så ser du när han bli uttråkad, å vips så får han gå ut i hagen =) hoppas det går bra iaf! =)
# Han går i hagen! Ska gå i vinterhagen med 2 nya kompisar (valacker).
Eftersom han är sjukpensionär så får han bara skrittas några gånger i veckan (3-4 gg).
Han är uttråkad nu, det händer inte så mkt på landet! =) Vill hem till stan, där det finns folk och andra saker att titta på. Är en mkt social häst, gillar att vara där det händer något, fast han är 25 år gammal nu.
Min vet brukar komma och hälso/hältkolla honom var 2-4 mån, beroende på hur han mår. Har lite pålagringar här och var som kräver lite pyssel och koll.
Har varit MKT fräsch nu hela sommaren, galopperat och busat med sina kompisar i hagen. Hoppas det håller i sig!
vad roligt att du har kvar honom trots att du inte har någon "användning" för honom!
#6 Jag har användning av honom!!! Vi skrittar i skogen ca 2-4 gg/veckan, tömkör oxå i skogen. Ska "träna" för min ena kompis i hennes ridhus i höst när han är igångsatt.
Det är bara nu under sommaren jag inte har kunnat rida honom men det beror enbart för att jag INTE har körkort och bil, utan bara fått skjuts ut av min pappa. Min kompis har lånat honom flera gånger när hon viljat ut och rida ihop med sina kompis.
Så han är SKRITTPENSIONÄR, inte hagpensionär!!! =)
Han förtjänar att ta det lugnt på ålderns höst, har varit med om mkt i sitt långa liv, allt ifrån travträning, misshandel och vanvård, avelshingst, vanvård och felridning igen, timmerkörning, dressyrtävling (LA!), hopptävling (1.20), gymkhana, uppvisning, långritter, skogskörning, brutet ben mm.

#7# det var inte lite det. T o m brytit ett ben! Vilket? Hur blev han bra? Stod han i gipsvagga eller?
#8 Bröt griffelbenet hb 9 september 2003. Mälarkliniken ville först op. honom, skruva ihop frakturen. Men eftersom han var gammal, 22 år då, bestämde vet och jag att han skulle sprutas, få medicin, stå i sjukhage, ha stödbandage, zincabandbandage.
Fick stå i sjukhage/ensamhage i ca 7½ innan han blev frisk. De "hittade" en kotledatros samtidigt, troligen var den som gjorde att det tog längre tid att läka ihop benet.
Han är "frisk nu, har ju sin artros som bråkar ibland, blir svullen och lite halt då. Avhjälps med lite medicin, linement, bandage och vila.
Vet ville döma ut honom då, innan dess ville de döma ut honom 2 gånger till. Men han har repat sig efter alla skador och är i dag pigg och glad, ibland kan man knappt tro att han är 25 år gammal!
2003 var ett skaderikt år, i juni slet han sönder ena näsborren på kroken till vattenhink (klåfingrig herre!), vet fick komma och sy fast den igen med 20 stygn både i näsan och utanpå. Fick pencillin att ge i 5 dagar, stallgubben hjälpte mig att spruta honom.
Dag 3 kunde ej stallgubben hjälpa mig, utan en annan hästägare skulle hjälpa mig, han kunde det sa han. Han sprutade på ett helt fel ställe, uppe i mankammen, nästan i manen, det blev en bula som försvann efter några dagar. Hästen blev spruträdd efter detta.
2 månader sedan började pållen klia sig mkt i manen när han gick i sommarhagen. Vet trodde först att det var någon sort av exem, så jag skulle tvätta honom med något specialchampoo varje dag, men det blev inte bättre av det.
Nästa dag när jag kom ut till hagen, hade han fått en stor varböld på exakt samma ställe där klantisen hade sprutat honom med pc för 2 mån sedan. Vet fick komma och tömma ur massor av var, tvätta rent, spruta med pc och jag fick ut kortisonsalva att ha i böldhålan.
Efter några dagar med tvätt, salva och pcsprutor började såret läka ihop och försvinner.
Griffelbensfraktur hb, kotledsartros hb i september.

#8 Glömde.
Min kompis kbltravare Besten (den jag ska tävla i höst mm) fick en fissur (spricka) på frambenet efter en spark i hagen.
Fick stå i hängmatta på Ultuna i 3 veckor, sjukhage hemma.
Är nu frisk 22-åring. Hoppas och rids i dressyr, körs med rockarden ibland.

Oj, oj, oj Lyrik vad din häst har varit otursbenägen. Snacka om tur att du hade honom då. Så att han fick läka i lugn och ro menar jag. Hade nog gjort samma sak för min gubbe som är 21 år nu.
Han fick också en spricka i benet fram för 5 år sedan pga åska på natten så han sprang och fick en pinne i benet. Veterinären trodde inte att han skulle bli ridbar igen. Han som precis hade börjat bli inriden och trivas med livet. Två månader senare satt jag på honom igen. Sedan har han fått en tagg i ögat. Men synen räddades. Blivit sparkad ihagen så blodet rann där bak. Men det fixades också. Så min har också gjort lite grand. Men peppar, peppar så har vi varit förskonade i ett par år nu. 
#11 Min Lyrik har gjort mera "sattyg" än så =(
Började 98: På hemväg från en uppvisning fick Lyrik panik och började leva rövare i transporten. Hade trampat sönder sig på båda bak och lite i fram, släpet var helt blodigt, transportskydd var bara slamsor. Fick ut ambulanstoriska (kul, en sön kväll - DYRT!) som sydde ihop ett sår på vb, precis nedanför kotan. Fick pc och medicin ett tag. Vill sedan dess inte åka smalt, måste åka brett, gärna utan mellanvägg, för att inte få panik igen.
Juni 99: kotledsinflammation båda fram, vb. Sprutad 1 gång på MK.
Juni 01: Ultuna hittade strålbenshälta hf. Sprutad och skoddes med ringsko hf. 2 återbesök. Fick stå hela sommaren i sjukhagen - icke kul alls, fick leta hö, skära gräs och mata pållen 3 gg/dag. Fick rida igång honom på hösten, trava lite smått i mars. Så kom nästa grej…
Juni 02: In till MK pga hälta vb, min husvet hade behandlat honom hemma, men det ville ej gå över. MK hittade hovledsinfl. vf, början till ringkota hf, kotledsartros och lös benbit i kotan vb. Sprutad och skoddes med ringsko+sula fram. 1 återbesök. Skrittade igång honom och funkade bra som skrittpensionär.
2003: Sårskada i näsborren, varböld pga pc-spruta på fel ställe och griffelbensfraktur hb.
Maj 05: Först vrickade han hovled och kotled vf efter ha fått en stor sten mellan sula och hov, satt hårt fast i strålen, fick varm hov och haltade. Fick ta ut ambulanstoriska då eftersom båda jag och stallgubben trodde att det var en hovböld. Men det var det inte. Fick medicin, hade stödbandage och stod i sjukhage. Skulle ha zincabandbandage på.
Juni 05: Fick lymfangit pga överkänslighet mot zincabandet. Ut med ambulanstoriska igen. Fick medicin och pcsalva att smörja in benet med, sjukhage pga hälta.
Hösten 05: Vrickade kotan hb (mkt känslig pga frakturen) pga idioter som "jagade" oss på motorcrosscyklar när vi var ute på skritt-tur. Min husvet fick komma och skriva ut medicin, stå i sjukhage IGEN…
Har varit/är tappskokung. Rekordet är 3 tappskor på 2 veckor! Nu tappar han bara en per år, självklart 2 dagar INNAN hovis kommer, eller 2 dagar EFTER hovisen har varit och skott =(
Får mugg ibland när det är torrt ute, aldrig när det är blött och lerigt. Hade mkt mugg när jag köpte honom men det var mest pga att de förra ägarna misskötte honom.
Är dammkänslig, nu mest när det är dammigt ute eller inne. Tål ej spån, men halm. Hostar av hösilage, men ej av hö.
Problem-magen - MKT känslig mage som ej tål vissa fodermedel, stress, foderbyten mm. Är utredd på Ultuna.
Dåliga hovar som växer dåligt, men har nu blivit mkt bättre sedan jag har äntligen fått tag på en BRA hovis. Får biotin och kiselgur.
Diverse småsår, kolik (lindrig, pga dåliga magen), kron och balltramp, småvrickningar och nu senast lindrig höftledsinflammation pga den förre hovis skoning.

Oj oj att du orkar! Men inte på ett negatiftsätt utan jag blir imponerad! Vilket tålamod du har med din älskade häst!
Han har förtjänat det. Hoppas att han lever minst 5 år till, eller mer.

Oj, oj, oj det var inte lite det. Tänkte på det. Ringde ni till ambulans när ni trodde att det var en hovböld? Då ringer vi till vår hovslagare. Han fixar sådant. Tappar hästen ofta skor är det oftast hovslagaren som är dålig. Vi hade en annan som gjorde att mina hästar tappade hur ofta som helst.
Min häst är också dammallergisk. Har du eget stall eftersom du kan låta hästen stå så mycket ibland ett halvår? Rider du inte alls då när hästen är sjuk. Nu menar jag inte din häst utan någon annan?
#15 Hade ut hovis då, var enligt honom ingen böld på G, skulle vänta ett par dar. Blev sämre så jag tog ut ambulanstoriska (Ultuna) som kom ut. Ambulanstoriska är 1 veterinär + oftast ett gäng kandidater som åker ut till lantbrukets djur och hästar. Ingen djurambulans!
Tappskor beror nog på att han har dåliga fötter i kombination dåliga hovisar. Men nu har jag en suverän.
Har inget eget stall. Betalaee dyr hyra för ingenting, nu i det nya stallet blir det billigare då mer ingår.
Det är ju mkt pyssel med en sjuk/skadad häst, var där varje dag. Förutom det vanliga mocka, halma, vatten, väga upp hö och blanda.
Mocka sjukhage, fixa vatten dit, byta bandage, gå på promenad med en vild sjukling (KUL =(!), medicinera och massera mm.
Red då och då på min kompis pålle Besten som då bodde i samma stall som min.
Eftersom jag har reumatism, är det faktiskt rätt så skönt att ha en häst som ej behöver ridas varje dag.
Ska rida och träna Besten nu i häst och vinter eftersom min kompis ska har barn i december. Ska tävla honom i en terränghoppning den 24 september. Kanske blir det mer längre fram.

Ja, djurvän verkar du vara iaf. Skönt att han kom till dig. *ler*
#17 Han var livrädd för allt som liknade spön när jag köpte honom. Gick knappt att gå förbi honom med en grep eller sopkvast.
När han stod i gången, stod han och högg efter mig. Nu är han världens snällaste!
Var mkt felriden när jag köpte honom. Förra ägaren var en mamma med 2 döttrar, 12 och 13 år gamla, hade ridit ½ termin på ridskola. Då tyckter mamman att det var dax att skaffa egen häst, det blir ju mkt billigare än att båda döttrarna red på ridskola. Köpte Lyrik, stor och stark nordis =(
Det enda ungarna gjorde var galoppera och hoppa på ridbanan, helst i flera timmar, alla kompisar fick oxå rida. Galoppera ifrån stallet och TILL stallet.
Red "lektion" för stallägarens dotter (ca 18-22 år). På med graman OCH halsförlängare samtidígt, red med både spö och sporrar.
Tog ett bra tag för mig att skola om honom, både uteridning och på banan.
Använde Tjärsalva till allt: Smörja träns, sadel, till hästen mm.
Ägaren innan ungarna var livrädd för galoppera, så det fick aldrig Lyrik göra.

Herregud säger jag bara. Stackars häst. Tur att dom sålde han åt dig då. *ler*
Morsan ville köpa tillbaks honom efter 1 vecka, men tvi fick hon =)
De hade 1 shettis samtidigt som de hade min, med exem. Det var meningen att lillebror skulle rida den, men han ville inte alls. Då red ungarna på den oxå, hoppade och galopperade på ridbanan på en liten shettis. Sen bytte de ut den eftersom den hade exem, till en shettis som har haft fång =(
De flyttade till UPK, där de hade en tokig arab + en d-ponny. Red lektion 2gg/veckan i var. Sen fick de flytta för de betalade ingen stallhyra.
Flyttade ut till Säva stallet, där hade de 5 ponnyer, tills de blev utslängda därifrån pga att de inte betalade ingen där heller. Behöver väl inte nämna att de ej betalade någon hyra när de hade Lyrik och shettisen =)
Så går det när Soc. betalar allt. Äldsta sonen sålde knark till skolor både i Stockholm och Uppsala. =(

Oj, oj låter väldigt illa det där. Fy bubblan stackars barn och djur. Mamman skulle inte få ha kvar ungarna faktist. Så dom fick lära sig hur man sköter djur på riktigt.
Nu bor de i Skåne =(

Ok!
# 23 Iaf sist jag hörde något ifrån dem. Men det var måånga år sedan. Köpte en gård nere i Skåne. Undrar om de köpte den för sonens knarkpengar? =(