Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1292 ggr
Evelinaesbjornsson
0

Blir så arg :@

Jag blir så otroligt arg på min ridlärare :@. Hon har även ridit in min Fjording Juni som jag har nu. Problemet är att hon ALLTID tjatar om att Juni är FET. Men Juni är inte fet, hon har blivit så otroligt fin och smäcker nu till skillnad från vad hon va före jag fick henne i Julklapp av pappa. (hon kom då från min ridlärare)

När jag fick henne så hade hon "pansar fett" på revbenen och det var helt omöjligt att känna dem. Men nu, nu behöver man inte alls trycka hårt för att känna revbenen och hon har fått jätte fina rygg och ben muskler. Och hon har nästan ingen buk alls nu!

Jag blir så ledsen, för min ridlärare kommer BARA med negativa komentarer om Juni nästan Gråter. Och jag tar hur hårt som helst på det, för jag KÄMPAR verkligen med Juni :'(. Juni har otroligt lätt att lägga på sej och har svårt att bränna bort och bygga muskler. Men nu när jag äntligen har fått till henne så kommer min ridlärare igen och säger: Ja nu ser ju Juni lite finare ut.

Och jag tar alla dessa komentarer som att Annika inte alls tycker jag jobbar med Juni och att hon inte alls tycker att Juni är fin. 

Hon fattar verkligen INGET om hur otroligt hårt jag tar på detta Gråter

Nån som är/vart i samma situation? Mejla gärna då.. För övrigt är det bara att komentera..

Evelinaesbjornsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Juni DÅ. (ej jag som rider)

tezzie
0

Trist att du har en sån negativ ridlärare, tråkigt att hon inte kan glädjas med dig :-(

Jag tror säkert att Juni är jättefin på alla sätt och vis och även om det är svårt så försök att inte lyssna på hennes negativa (avundsjuka kanske) kommentarer…

Lägg gärna ut bilder på Juni :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

Evelinaesbjornsson
0

En bild på hur hon e nu kommer sen.. Kan för tillfället ej ladda upp. Men sen hoppas jag kunna det.

Evelinaesbjornsson
0

#2 Jo, jag blir väldigt nedstämd när jag får höra komentarer om att Juni är ful och fet. För att jag vet ju att Juni är den finaste och bästaste hästen någonsin (för mej iaf)

Dellah
0

usch.. det bästa är nog att prata med henne. Eller be någon att prata med henne. Det är inte så lätt att göra det men det är nog det ändå. Juni är säkert jättefin nu :D , lägg upp lite bilder om du har lust, vill jättegärna se! :D

VeNyRa
0

stallchefen här är precis så! jobbigt..

Det är inte hon som ska vara nöjd med din häst, det är ju du. försök se det som en sporre att fortsätta jobba med henne.

Jag vet att det är jättejobbigt när man verkligen kämpar åsså får man såna komentarer, försök bara att inte bry dej, som sagt det är du som ska vara nöjd med din häst och det verkar du vara och det är säkert fler också. kämpa på och försök att inte haka upp dej på sånna människor, dom finns överallt.

Zabbio
0

Oj, den hästen såg tjock ut.. :P (kan inte säga något, vi har en smällfet nordis härhemma.. ska försöka få pappa att sätta på en greenguard nästa sommar, det är hans häst).

Jag tror säkert att hon blivit finare, visa gärna nyare bilder :)

Prata med ridläraren, var artig och lugn och berätta sakligt att du inte mår bra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

gejsa
0

På bilden hade hon verkligen mage tyvärr. Sådan mage har även min fjording som fått föl. Sånt är svårt att få bort. Och jag blir också lite ledsen varje gång någon säger att hon är fet. Men samtidigt vet jag att hon får för mycket att äta och att hon tränas för lite. Men jag har henne på annons och försöker hitta någon som vill rida mer. Maten däremot är ju jättesvårt, för dom är så himla lättfödda. Man kan liksom inte tro det när dom är så stora.

Zabbio
0

Vad får hon för mat då? :)

gejsa
0

#9# Frågar du vad jag ger min eller? För mycket gräs nu sommartid och på vintern hö.

exitingsvillemo
0

jag tror att jag har sätt din Juni på youtube… och var det hon så är hon inte alls lika tjock nu som då, har för mig att jag tyckte det var en jättefin fjording med en väldigt kärleksfull ägare :O)

Zabbio
0

#10 blandade ihop dig med TS :P

Repoort
0

Hon skrev ju själv att hästen var fet då hon fick henne i julklapp och eftersom det är en vinterbild så kan man ju anta att hon nyligen fått hästen där.

Ser fram emot bilder på hur hon ser ut nu.

Evelinaesbjornsson
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 om du kollade på Jag & Juni så är det jag och min Fhordis ^^.

Till er andra föregående #11, jag har verkligen försökt tagit åt mej "mod" och försöka prata med min ridlärare, dock så är hon väldigt duktig på att hitta negativa som hon lätt kan dra upp.

Jag och Juni (nu i sommar, har dock för korta stigläder, ursräkta suddiga bild)

tezzie
0

Ser ut att vara otroligt stor skillnad på henne, jag tycker att hon ser riktigt fin ut :-)

Whispree
0

Väldigt stor skillnad! :) Ser ut som att du har gjort ett riktigt bra jobb med henne :)

Förstår att det är jobbigt när ridläraren säger så, jag skulle inte stå ut! Försök att prata med henne om vad du tycker, och om det är svårt kan du alltid försöka att strunta i vad hon säger, hur svårt det än är. Prata med någon kompis kanske, så att du känner att du har stöd ifrån henne/honom :)

Hoppas att allt blir bättre, men det är en superfin häst som du har! :)

tezzie
0

Det kanske går att byta ridlärare?

Jag har ridit för en negativ instruktör ett tag och det kastar jag aldrig mer bort pengar på igen :-(

Evelinaesbjornsson
0

#15 tack :'D. Hon går väldigt mkt på konditions träning och sånt. Men även en hel del uteritter.

emelieeh
0

hon är verkligen då inte fet! hon är jätte fin! :)

Shelthea
0

Din ridlärare måste ju vara dum i huvudet, (förlåt mitt språk) din fjordning ser ju hur fin ut som helst! Jag tror aldrig jag sett en så slimmad fjording :)

Nä, lyssna inte på såna dumheter om att hon är ful och fet! :)

(Jag rider oxå en fjording, hon är 25 år, där kan du se lite hull ;P )

gejsa
0

Håller med alla föregående. Det är en stor skillnad på fotona. Nu såg hon fin ut.

tantnett
0

Din ridlärare känner sig totalt misslyckad gällande din häst.

Hon är helt enkelt avundsjuk över vad du har åstakommit med henne, och för att försöka skyla över sina egna brister gällande skötseln m.m då hon hade Juni så Vill hon varken se o erkänna det du lyckats med.

Tänk på var gång hon yttrar något dumt att det är ren o skär avundsjuka som gör att hon säger så.

Bry dig inte om det. Var istället oerhört stolt över vad du lyckats med.  Din juni är jättefin.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Flaxii
0

Hon ser riktigt fin ut! Tycker inte alls att hon är tjock nu. Du kan vara stolt över din häst.

Zadeira
0

Det är enorm skillnad på fotona!

Jag förstår om hon kallades fet på den där vinterbilden, för där hade hon ju faktiskt en otroligt tjock mage, men när man då ser skillnaden på den nya bilden så kan man ju inte annat än vara positiv och glädjas med dig! Hon har ju blivit otroligt fin, inte alls tjock längre.

Evelinaesbjornsson
0

#20 vi har en annan fjording på 22år hon fick föl när hon var 20 och har inte gått ihop sej efter det, så hon har värdens största buk X). (håller dock på att träna bort det)

#24 Den i vintras är just efter att jag fick henne. Alltså hon hade nyss kommit från min ridlärare. Men nu kan man se stor skillnad tkr jag.

Fluum
0

#14 - ser ut att vara stor skillnad. Hon ser jätte fin ut nu =)
Sen är ju fjordingar lite grövre i typen , men jag tycker då inte alls att hon verkar fet eller så. jätte fin och smäcker =)

Ibland ska man inte alltid ta åt sig av vad folk säger, man kan lyssna och tänka efter, men sedan använda sunt förnuft. Om nu din ridlärare tycker att hon är fet, så behöver du inte ta åt dig, även om man lätt gör det iallafall. ;)

bell
0

Himla fin häst du har! Du ska bara vara stolt  över henne. 

Tyvärr är det nog så att du borde fräsa ifrån åt din ridlärare en gång riktigt ordenkligt. Så att hon verkligen förstår att inte bara hon har känslor. Att bara prata med en sådan översittar människa brukar tyvärr inte hjälpa. Utan var bestämd och visa ditt missnöje med henne (ridläraren) Ridlärare skall hjälpa o inte själpa… Något som vissa har missat…

Stå på dig.

[MartinaPettersson]
0

Hon ser ju riktigt fin ut till skillnad från första bilden! Riktigt fin till och med! :) Lyssna inte på din ridlärare om hon bara ger dej dessa negativa kommentarer. DU borde ju veta bäst eftersom det är DU som äger henne! Fjordingar är inte heller smäckert byggda utan dom är grova i modellen så även en smal fjording kan se fet ut om ni förstår vad jag menar! ^^'

Evelinaesbjornsson
0

#26 #28 Det finns Fjordingar som är otroligt lätta i typen. Vi har t.ex 3 Fjordingar (med Juni) och 2 av dem är lätt typs modeller. En av Fjordingarna är 153 i mankhöjd (stor häst) och hon ser mkt ut som en lätt fjording om man tar bort hennes buk efter senaste fölningen. Den andra som är 135cm i mank höjd (kommer att bli Maxad D eller häst) är också en MKT lätt fjording. Hon syns det verkligen på att hon är lätt. Och det är många många fjordingar som är lätt då man förändrat avelsarbetet med att försöka få tillbaka dem lätta typerna.

Fluum
0

#29 - jo men det vet jag , det jag menade var att fjordingar är kallblod och om en fjording är lite grövre i kroppen så är den inte fet för det ;) men din var inte alls fet !=)

wewwa
0

Det var en enorm skillnad på fotona. Juni ser jättefin ut nu. :)

tantnett
0

# 29 Är inte den danska fjordhästen betydligt smäckrare än den norska fjordhästen?   El har jag fel för mig?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Thorsson
0

Gud vad fin hon är nu! :) Får mig att sakna calle man ännu mer!

Ledin
0

Måste hålla med jätte fin har hon blivit man kan knappas tro det e samma häst :) Mycket bra jobbat.

Evelinaesbjornsson
0

#30 Okej, det såg ut som om att du menade att det bara finns grova fjordingar.. Hehe ursäkta :).

#31 Tack :D

#32 Det vet jag inte riktigt.

#33 Taack :D. Var Calle också en Fjording?

#34 Tackar :D. Det känns verkligen som om allt jobb ha gett resultat.