Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3734 ggr
Evelinaesbjornsson
0

Piggare häst?

Hur får jag min Fjording till att bli piggare? Hon har tränats mkt i kondition osv. Hoppning/dressyr också. Jag varierar träningarna med att rida hoppning och dressyr, rider även ut mkt. Hon får havre. Men hon blir aldrig piggare. Hur kan jag göra för att hon ska bli piggare och fartigare? Hon älskar att rida ut, men hon blir aldrig fartigare. Jag varierar mkt med träningarna med alla grejer hon tkr är kul. Dock blir hon ej piggare.

Nått tips på hur jag kan göra?

Mandysan
0

Alla hästar är inte så "pigga" och "fartiga"… Är hästen frisk? Har du analys på grovfodret/räknat ut en foderstat?

Loa-bg
0

Förmodligen ligger det inte i hennes natur att vara pigg, alla hästar är olika. Men kan du "tagga" upp henne? Rejjsa lite med andra hästar?

När du sedan känner att hon vill dra på lite så håller du igen lite grann så att hon inte bara drar på och sedan dör ut, utan att du håller henne på linan. Sen får man själv vara lite pigg och framåt. Hästar blir vad man gör dom till. Jag är lite småknäpp och det har alla mina hästar också blivit förr eller senare :P

Det är bra att du rider varierat, många gör misstaget att rida på bara ett sätt och sedan blir hästen uttråkad.

Evelinaesbjornsson
0

Som föl och unghäst (räknas väll ej som unghäst då hon överskridit 5år?) var Juni otroligt pigg. Hon är 6år nu och jag har haft henne i 3 år. Hon var bara inriden litet när pappa köpte henne till mej i Julklapp. Hon var fel hanterad som föl då hon fick bestämma mycket själv. Hon gjorde allt på hennes sätt och ingen stog i vägen. Även Annika (som ridit in och är min ridlärare) har backat för Juni. När hon kom kunde hon inte hoppa 40cm, nu hoppar hon 110cm. Så hon har förändrats mycket tack vare att jag fått till henne, då jag ridit henne som vilken häst som helst. Andra som känner till hennes bakgrund rider henne med rädsla då dom vet hur hon kan bli (livsfarlig med andra ord). Vet inte om hon blivit "latare" för att jag börjat rida mer dressyr med henne.

#2 håller helt med dej om att är ryttaren fartig av sej så blir hästen det :D. Är också lite knäpp jag med och Juni har blivi det också :D. Hon är med på noterna till 110% när det gäller tvärsvängar och "vansinnesridning" som min ridlärare kallar det då det är fart,snabba svängar osv. Hon älskar att köra den här "vansinnesridningen" då det är mera hon. Hon har dessutom gått ner mkt på hullet och fått otroligt mkt mer muskler. Tkr ju att hon borde bli liiite mer pigg av det?

Fluum
0

Hästar är olika precis som vi människor. Vissa är piggare och fartigare medans andra är lite latare och vill ta det lungt och stilla.
Men det du kan göra är att göra något som hon tycker är kul, ex. att fara ut i skogen som du skrev att hon gillade. Ta några galoppsvängar och busa lite grann ute. Ta med dig nån , far ut några stycken då kan ni hitta på saker tillsammans. Bygg upp lite natur hinder på en stig och hoppa över dem.
Hon kommer säkert att tycka det är jätte kul och bli lite piggare av det, hästar får ju lite mer drivkraft om de får göra nånting som de tycker är  jätte kul.
Ett tips är att inte rida så mycket i manege eller ridbana då hon kanske tycker de är tråkigt, far ut i skogen ofta. Om hon bara går nån dag på bana så kanske hon inte tycker det är så tråkigt längre, och blir lite piggare och lite mer med på det ni gör. =)

Evelinaesbjornsson
0

#4 Jag är ofta ute i skog och rider ofta på ängar där jag även bygger hinder av stockar och grenar. Jag har aldrig gjort nått hon inte tkr är kul. Eller jo, hon hatade att rida dressyr förr men nu efter lite träning med positiva resultat så tkr hon det är jätte kul. Allt jag gör är ju saker hon tkr är kul. Men hon bli inte piggare av det. Tyvärr så är det bara min syrra jag kan rida ut med då vi är dom ända som har ridhästar i byn och det är en bit till nästa ryttare med häst. Och min syrra har aldrig tid, plus att när jag rider med henne så får jag aldrig göra på mitt sätt utan när hom vill att det ska vara galopp så SKA det vara galopp när hon vill att vi ska sakta ner så SKA vi sakta ner (hatar henne). Jag och min kompis brukar kunna sticka ut på mina hästar, men hon är lite försiktig av sig så det blir aldrig nån snabbare galopp eller galopp på ängar.

På somrarna drarjag också ut hinder på ängen och hoppar där efter att vi slått höet. Nu kan jag ej det då vi har fölbete på den ängen som är bruklig för hoppning då det är den ända något raka ängen vi har.

Fluum
0

# 5 - jaha okej, ja men om du försöker att bara göra saker som hon tycker är kul men att hon endå inte blir piggare av det finns det nog inte så mycket man kan göra …. du ger henne redan havre, och ja hon kanske bara är en sån häst som tycker om att ta det lite lunt och stilla. Men du får kämpa på och verkligen rida fram henne i varge steg så att hon inte tappar framåtbjudningen.  ;)
Hur gammal är hon föresten ? Om hon är en äldre dam kanske det inte är så konstigt att hon är lite latare. Äldre hästar blir lättare trötta och tycker det är mycket jobbigare att arbeta , dems kropp är ju visseligen inte så ungdomlig längre x)

Evelinaesbjornsson
0

#6 jag verkligen försöker få henne pigg, ibland lyckas det ibland inte.

Haha, Juni kmr nog aldrig bli gammal ^^. Hon har sina bus hela tiden nästan ;). Hon blev 6år den 12 Juni :).

Ps. Vi har ett Fjordsto som är 22år gammal :D. Pappa var med på Karolineritten med henne nu i år. Och veterinären där sa att vi hade en aktiv häst i minst 5 år framåt :D. Han sa att vi kunde göra precis samma saker med henne som vi gör med Juni, tävla i hoppning, ridning och körning :D. Simona var den äldsta men faktiskt den piggaste hästen på hela ritten :D.

VeNyRa
0

vet inte om de är mina fördommar lr om de stämmer men jag tycker att många fjordingar är lite segare, de kanske är i deras natur?

Träna avsaktningar och igångsättnngar så att hon lyssnar på dej, de kan man även göra i skogen. annars vet jag inte riktigt, hon kanske bara är sån?

Fluum
0

#7 - jaha hon är bara 6 år =) Ja då handlar det nog bara om att hon är den latare typen av hästar, vissa har mer fart än andra…

jaha , ja det var ju bra. Men det jag menade var att om en häst på 20 år kan kännas lite lat är inte så konstigt… Men givetvis kan de vara hur pigga som hälls även om de är 20 bast ;)

Evelinaesbjornsson
0

#8 men det är ju det som är det konstiga, hon är inte en av dom lata. När hon väl sätter igång är hon en av dom riktigt heta.

#9 Jag tror inte att hon är en av dom latare. Hon har alltid vart pigg och framåt men nu e hon lite konstig. Det kan ju också bero på värmen. Det tar ju hårt på dom. Men hon har vart mkt pigg i värme också. Kanske ska prova ge henne litte mer havre. Hon blev ju piggare efter att hon börjat fått det.

Fluum
0

#10 - men om hon brukar vara pigg , men är inte det nu kan det bero på antingen som du säger att det är värman, eller så kanske hon har ont nån stans , eller tränigsvärk. Om hon fortsätter att vara "lat" så skulle det vara smart att kolla upp det. !

Evelinaesbjornsson
0

#11 han reagerar ingenting när jag trycker osv på henne. Bruka gå igenom hela tiden, före som efter ridpasset. Stretchar (stavning?) ofta efter ridpass även om det är ett lugnt pass. Hon haltar inget (då skulle jag ju aldrig komma på tanken att rida om hon haltar) och har aldrig gjort det. Aldrig vart sjuk eller nånting. Jag tror det är värmen, men med tanke på att vi var tvugna att rida ett Hopp-pass i 23 graders värme på ett ridläger och hon var pigg så kan ju inte denna värme vara så stor skillnad. Och jag rider dessutom på kvällarna då jag själv verkligen hatar att var ute i solen XD.

Har tänkt kolla upp det om hon fortsätter, men ska låta pappa kolla igenom henne först när han kommer hem från Stockholm.

Fluum
0

#12- jag menade inte att hon skulle kanske vara halt ,(det ser man ju) x) Utan tänkte mer på om hon kanske har lite ont i ryggen eller nacken.
Alldeles nyligen så red en "bekankt" till mig sin häst för en hopptränare(kommer inte ihåg tränarens namn men han är från tysklan, skit duktig). Hon berättade för honom att hästen hade börja bete sig  konstigt, börjat vägra, och blivit riktigt stoig.. Dom hade kollat flertal gånger om hon hade ont någonstans men de hittade inget…
Men iallafall så börjar hon då rida och efter ca 15 min så ropar tränaren åt henne att hon måste omedelbart sakta av, viket hon då gjorde . Han berättade då att han misstänkte att det var något fel med hästensrygg. Han hämtade ett par inspänningstyglar och spände ena av dem så att noden börjdes i riktning mot sadeln(som man gör när man stretchar halsen).Ryttaren hade givetvis redan hoppat av då. Hästen fick springa omkrin i manegen med den där inspänningen. Han sa att de måste göra så här 15min VARGE DAG i nån månad för att hennes rygg ska bli bättre.

men det behöver inte vara så här alvarligt med din häst, men tänkte bara varna att ibland så är hästarna riktiga filurer på att inte visa var det gör ont. Men förhoppnings vis så blir din häst bara trött av värmen. ;)

Evelinaesbjornsson
0

#13 Jo, jag såg att du inte menade halta men tog med det ändå.

Ajdå :S. Jag får hoppas att det bara är värmen. Efter ett hårdare träningspass alltså ett pass med hoppning (tar det som ett "hårdare" pass) så maserar jag ganska ofta hela Junis rygg, nacke och ben.  För att det ska bli mer avslappnande använder jag t.ex en boll som jag rullar mot hästen rygg/nacke. Detta tkr Juni mkt om. Men hoppas att det bara är värmen. har ju vart lite varmt här ett tag.

Fluum
0

#14- jag håller tummarna för er att det inte är något större sak, ;)
troligen så är det ju bara värmen men man vill iallafall vara på sin vakt, ifallatt… ;)
Skulle du kunna berätta lite mer om hur du maserar osv. Tycker det är välldigt intressant det här med att masera hästar och akupuktur (stavning?). Vart har du lärt dig det föresten ? Finns det någon som lär ut det ? :)

Evelinaesbjornsson
0

#15 Jodå det ska jag :). Tror det är värmen, har vart något kallare i 2 dagar, hon va litte piggare och mer framåt. Så det är nog värmen som tur va :D.

Visst kan jag det :). När jag maserar så maserar jag oftast bara rygg,nacke,ben men framförallt nacke,rygg och senor/kotor. Detta gör jag genom att klämma lite på det stället jag ska masera på. Jag klämmer inge hårt, utan väldigt lagomt då hästarna jag maserat visar att det är skönt när jag klämmer. Det är ju olika på olika hästar på hur hårt man ska klämma. Men det visar sig ganska snabbt hur hårt det ska vara. Det är speciellt kotor/senor som jag maserar på då dom slits mkt. Tar ju även bollar (som sagt) och trycker lite med dom samtidigt som jag rullar dom på sidorna av nacken och på ryggen, tar även på benen, trycker dock ej lika hårt på ryggraden, då låter jag bollen bara rulla. Detta har visat sej ganska avslappnande för hästarna jag gjort det på.

Jag har inte lärt mej nånstans, utan jag har lärt mej själv. Men det finns ju böcker som man kan läsa det i och man kan säkert hitta nånstans på internet. Jag har dock inte läst eller sett det utan jag har gjort allt helt själv lärt då det är mkt lätt :). Masera ungefär på samma sätt som du maserar en människa :). Prova på en kompis och gör detsamma på din häst :). Var noga med att titta på hur hästen reagerar när du trycker så det inte blir för hårt :).

Fluum
0

#16 - tack för informationen =) Jag har bara en lite fråga, vad är det för boll du använder dig av ? typ en tennisboll eller en mjukare boll ? :)
Ska prova när jag kommer till stallet, jag har bar tidigare stretshat(stavning?)  ben och nacke , men jag kan kanske våga på att massera nu också ;)

chik
0

Hej!!Jag har inte läst några svar,utan jag bara svarar…

Du va glad för att du har en lugnhäst.Hon är kanske inte den typen som är virri…

Bara en tanke………….

Lena.P är jag i verkliga livet.

Evelinaesbjornsson
0

#17 Varsågod :D. Jag använder faktiskt en ganska hård boll. Det är en plastboll som man kan ha till kaniner och stoppa godis i. Du kan givetvis använda en tennis boll :). Jag vet, en hård plastboll kan ju inte vara bra, tänker ni som läser detta, men jag trycker inte så hårt att det gör ont. Det syns på hästen när det gör ont och så även är det är skönt. Hur stretchar (stavning?) du nacken? Jag maserar bara extra mkt där, då jag ej vet hur man stretchar den :S

#18 Jo, jag är glad att jag har en lugn häst, men problemet är att jag är ganska fartig osv själv och vill ha en häst som passar in. Och hon är den piggare typen, det har visat sej vara värmen. Och så har en älg gått ut och in i hagen så Simona & Juni har galopperat väldigt mkt dessa dagar. Dock har dom slutat bry sej då dom insett att älgen är snäll och inte utgöt någon form av hot. Men han är där ändå.

Fluum
0

#17 - när man stretchar (stavning?) nacken så ställer man sig vid hästens sida, bakom bogen.. Du sätter sedan ena handen på nosryggen och den andra handen på manken. Sendan för du sakta handen på nosryggen mot hästens mage, ungefär där sadelgjorden brukar sitta, dock inte förlångt ned, men inet häller för långt upp… men du märker ganska snabbt hur långt din häst kan komma. "Målet" med det är att hästen ska kuna böja sig så pass att nosen tar i magen(just efter bogen, vid sadelgjorde ) . Men ibörjan är det inte alls säkert att din häst kommer att klara av att böja sig så långt , men ibland får man böja lite grann och  vänta och sedan böja lite till.. Du håller kvar huvudet tills hästen slappnar av och inte försöker ta sig lös. Då kan du släppa efter lite åt taget , och sedan ta andra sida =)
Hoppas su förstod vad jag menade ;)

gejsa
0

#20# Mycket farligt att göra sånt utan utbildning.

Det är bättre isf att hästen får böja sig själv med att tex locka med en morotsbit. Varteftersom man flyttar närmare och närmare hästen så den får böja sig mer och mer.

Men kom ihåg att hästen ska vara uppmjukad då. Passar tex bra att göra sånt efter ridningen.

Man kan även göra det så hästen böjer sitt huvud mellan sina framben osv.

Fluum
0

#21 - givetvis så tar man inte till våld vid en såndan "övning" då hästens nacke är något som är välldigt känslig. Man känner ganksa snabbt när den inte kan komma närmare , alltså att det är för stel.

Jag har personligen gått en kurs där det ingick att få lära sig detta, bla. Så jag sitter inte här och srikver bara ur tomma intet. ;)

gejsa
0

Det är bra! Fast många (jag tex) har inte gått kurs. Då är det inte bra att utöva sånt där.

Fluum
0

#23 - nae det ligger förstås nått i det du säger.. Det är därför jag är lite feg när det kommer till att masera hästar jag är så rädd att jag ska göra någon skada, eftersom jag inte gått någon kurs eller dylikt gällande hästmassage..

gejsa
0

Fast massage kan nog inte skada så mycket för då trycker du ju med händerna. Däremot att stretcha. Det kan bli riktiga skador om man inte vet hur man ska göra. Jag kan massera lite om jag tycker att hästen känns lite stel. Sedan kör jag morotstricket. Det är ju hästen själv som böjer sig då. :)

Fluum
0

#25- ja jag vet, men jag är som endå orolig att göra något som kan medföra smärt eller dylikt.

gejsa
0

Lite mjuk massage njuter nog bara din häst av. Det gör mina iaf. :) Pröva du. Om annat så märker du ifall det inte är skönt på hästen.

Fluum
0

#27- ja okej, till stallet och prova ;)

Evelinaesbjornsson
0

#20 Oki, jag förstår vad du menar. Men jag håller mej nog till Gejsa´s "övning" med moroten eftersom att jag ej gått kurs.

Annars så stretchar jag hästens fram & bakben efter nästan alla pass. (dock ej vid uteritter då jag bara tar det lugnt och är bara på ängar/stigar)

Ps. Att masera en häst kan vem som helst göra.

Fluum
0

#29 - Det är nog smart det , att hålla dej till gejsa´s övning om man inte gått en kurs om detta då det kan vara skadligt vid fel utförande, =)

nae jag har förstått att massage inte är något som kan skada hästen men jag är en sån person som helt enkelt vill lära mig genom att gå kurser och "undervisningar" innan jag ger mig på att massera eller stretcha. men som sagt jag får pröva någon gång.. ;)

Evelinaesbjornsson
0

#30 ja det får du ^^

AnnaBrandell
0

Ursäkta att jag bryter streching/massage ämnet litegrann, det kan ju även vara så att hästen är halt/ofräsch även om den inte typ hoppar på tre ben. tex, så kan den vara halt på båda fram/bakbenen eller ha en parallell hälta som ofta är svåra att upptäcka. Ifall hästen inte blir piggare när det blir kallare skulle jag ha bett en veterinär kolla på den.

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Fluum
0

#32 - tror att det redan nämts…att man ska ta och kolla upp det om det inte bilr någon skillnad efter sommaren ;)

Evelinaesbjornsson
0

#32 hon är besiktad nu och det var inget fel på henne. Dock glömde jag fråga något om huhr man får henne piggare och vad felet kan vara då hon alltid vart en pigg och framåt häst.

AnnaBrandell
0

#34 ok men det är ju skönt att veta att hon inte är ofräsch! då kan man ju börja laborera med andra saker!

är hon inkörd? Om inte så kör in henne och ut och lufsa med vagnen så kanske hon får en nytändning?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

Kimpa
0

Är det någon som tagit upp borrelia el erlichia ( vet inte hur det stavas)? Det kan ha mängder av varierande symptomer.

Evelinaesbjornsson
0

#35 hon är inkörd. Som du ser på första inlägget (#0) så är passen varierande där ingår även kördning så som presicion, maraton, skogskörning (med timmer) och vanlig tur åknings körning.

#36 Eftersom att hon är nyligen besiktad och frisk förklarad så ska hon ej ha nån form av sjukdom. Men du får dock väldigt gärna berätta mer om detta då jag aldrig hört det förr.

AnnaBrandell
0

#37  Okejs! är hon lika lat när hon blir körd? hon kanske behöver lite semester? låta henne vila och bara gå in och ut från hagen i två veckor så kanske? Bara brainstormar lite nu! :D

Evelinaesbjornsson
0

#38 Hon är ganska olik när man kör, ibland pigg och ibland lat. Vad gäller skogs körning (med timmer) så är hon mkt pigg. Hon tycker det är mkt roligt att dra stora tunga lass. Är dom små så är det inte alls kul utan det ska vara något som man verkligen ska ta i för att flytta, DÅ tkr hon de e kul. Ju tyngre det är desto roligare tkr hon det är och mer drar hon. Dock så är selen inställd på vårt 2åriga sto och vi har ingen baksele så det går inte att dra nån kärra eller liknande bakom. Enbart harv går.