Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1032 ggr
Susan-J
0

Min Älskade Bonnie!

Hej.

Måste bara skriva av mig. Känner mig rädd, förvirrad och förkrossad. Jag ska nu på torsdag vara med när en häst som alltid funnits i hela mitt liv ska gå in i evig vila. Det känns så hemskt. Ska åka ner till henne imorrn då hon står i Västergötland och vara med henne in i det sista. Självklart åker jag ner för att ta kort och filma henne så jag har minnen kvar. Det är så speciellt eftersom min farmor och farfar är/var uppfödare åt henne och nu ska hon som alltid funnits i familjen bara gå bort. Känner mig så förstörd. Kommer sakna henne och ah många vet säkert hur jag känner mig.!
Hon ska somna in pga av min farmor och farfar hade alltid regeln att låta hästarna somna in innan dom blev sjuka. Och nu då det börjar närma sig väldigt mycket på Bonnie att man ser att hon är gammal så ska vi släppa taget. Hon är född 24/4-1977 så ni kanske förstår. Men en tomhet kommer att självklart bli. Men jag var som sagt bara tvungen att skriva av mig.

Bilder hittar ni här: http://poison.zoomin.se/A27912

gejsa
0

Usch vad jobbigt det måste vara.

Men man ser ju på fotona att hon är gammal. Hon mår nog bäst av att få somna in. Krama och pussa henne från mig. :(

Susan-J
0

Det är jobbigt som bara den. Men jag ska vara med när dom gör det fast det är svårt.

Tack så mycket och ja jag ska krama och pussa henne från dig.

bubbelbubbel
0

usch då, mycket tråkigt men det kommer ju tyvärr alltid till detta förr eller senare, det man kan glädjas med är ju att hon fått ha ett långt och förhoppningsvis väldigt lyckligt liv!

Susan-J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Jo jag visste det, men man hinner aldrig förbereda sig på det. Man blir alltid lika ledsen. Jo hon är ju väldigt gammal och har fått ett bra liv tycker jag, förutom dom sista 8 åren ca har hon saknat min farmor eftersom hon dog och Bonnie tyckte väldigt mycket om henne.

Tack alla som skriver uppdaterar när jag kommer hem på Fredag. Givetvis med bilder och en lång text.

Nu sticker jag ner till henne…

Hej då.

bubbelbubbel
0

nej nej, inte hinner man förbereda sig på nått sånthär, det gör man ju aldrig…

gejsa
0

Din stackare! :(

Susan-J
0

Hej.
Kom hem från Västergötland i fredags men har inte orkat vara inne så mycket på internet.
I Torsdags vid 08:25 - 08:30 Så somnade Bonnie in i evig vila och kommer aldrig mer komma tillbaka. Från när hon föll ihop så har/går det som en video i huvudet som spelas om och om igen. Jobbigt är det men jag ville vara med in i det sista och det fick jag och jag har tagit över 400 kort som minne. Där det hände så har jag lagt 10 blodröda rosor. Han som kom va jätte duktig och lät henne somna in när hon stog och tuggade på gräs. Först så hälsade ju han och fixade till panluggen på henne sen tog hon ju en tugga och sen så sköt han och hon rammlade ihop inom 1 sek.
Jag är så glad för hennes skull nu att hon kommit till ett bra ställe. Jag såg på henne på tisdags kvällen att hon va trött och hängig. Har nu gjort en minnesvideo till henne. Ni får gärna kolla in både gamla videoklipp och nya från onsdagen.
Ha det gött alla.

Videon: http://www.youtube.com/watch?v=MzWKyUsjPcE

gejsa
0

Förstår att du inte orkat gå in här. Ska titta på videon. Men jag lär ju gråta massor. Förstår även att ni måste ha det jättejobbigt, allra helst du, som är uppväxt med hästen.

Men nu slipper hon iaf ha krämpor och mår säkert kanon uppe i himlen med alla andra hästar. Bonnie fick iaf ett ovanligt långt liv. Det ska ni vara stolta över.

Susan-J
0

#8 Tack. Jo det är tufft speciellt när hon som sagt varit i familjen alla dessa år. Jo och så fick hon träffa sin mamma och mormor. Samt min farmor och farfar. Jo men vi tror det har med att hon kanske inte fick föl. Men det är bara va vi tror vi vet inte riktigt men hon ville inte lämna oss i första taget heller.

Tack igen..

lisette
0

du har gjort helt rätt i ditt beslut! jag vet att det är otroligt jobbigt att ta beslutet, man mår så dåligt.

du kommer att göra det ett tag framöver med. sorgen och saknaden är jättestark och man gråter mycket,

det är nu över ett år sedan jag tog bort oskar. jag kan bli gråtfärdig när jag tänker på honom och ser foton på honom. men det känns ändå bra att han fick somna in från sitt onda, att veta att man gjort ngt bra för honom.

kram på dig! jag vet hur du känner dig just nu.

gejsa
0

#9# Fjordingar är ju oftast sega och långlivade om dom får chansen att leva. Vad hade ni fjordingarna till? Var det inom jordbruket? Ja, jag förstår att hon inte användes nu men när hon var ung och frisk.

Susan-J
0

#10 Jo det är tuffa beslut. Men finns ju ingen utväg i det hela hon skulle ju ändå förr eller senare gå bort. Hon springer där uppe som sagt och förhoppningsvis väntar på mig.

Tack så mycket..

#11 Min farmor och Farfar köpte Bonnies mormor Svana till att ha sällskap samt ridhäst och inom lite jordbruk. Men min farfar fick användning för henne då när min pappa hade kört ner typ halva traktorn ute på leråker så drog hon faktiskt upp traktorn så hon va en alltiallo häst. Sen beslutade dom med att ta ett föl på henne och då kom Bonnies mamma Carina och hon användes lika dant som Svana. Sen när väl tiden va inne så föddes Bonnie och hon har inte används inom jordbruk eller nått utan dom ville att barnbarnen skulle ha nått därnere hos dom och rida på och ville dela med sig av deras erfarenheter med häst så Bonnie har också varit kör och ridhäst men som sagt nu används hon inte till nått.
Det är va min Farmor berättade eftersom min farfar dog när jag va 4 år så. Men min far va med och red in både Bonnie och Carina. Det är kul och ha hästintresserad pappa ialla fall.

Tack åter igen..

gejsa
0

#12# Oj, oj, oj det var verkligen långt tillbaka som ni hade dom. Måste ju t o m ha varit bland dom första fjordingarna som kom till Sverige väl? Vem skötte Bonnie efter att din farmor dött då? Var din pappa med i torsdags med då? Tycker denna berättelse är så fantastisk. Tänk att det finns människor som har hästen kvar från början till slut. :) I tre generationer!!!

Susan-J
0

Jo det va långt tillbaka ska höra med pappa ikväll om när Svana kom till dom… Nja det vet jag inte men ska höra. Vet ej när den första fjordingen kom till sverige.. Det va min Faster som flyttade dit då eftersom Bonnie inte kunde flyttas på eftersom hon bott där i hela 23 år när farmor dog. Så skulle hon få dö där också. Min far va tvungen att jobba. Men han har fått höra hur det gick till och så. Men han är bara glad och tacksam att jag åkte ner men varför skulle jag inte göra det. Vi va vänner hon och jag..