Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1878 ggr
VeNyRa
0

hjälpa kompis

Dehär inlägget skriver jag för att på bästa sätt kunna ge råd och hjälpa min kompis som har det lite tufft just nu. hoppas att många hjälper mej att hjälpa henne.

Hon har en valack på ca 152 cm som är mycket överviktig (fått höra ca 100 kg), han har haft en inlamation i ryggen som har behandlats och han har nu vilat i drygt ett år. i vintras hade dom boll i hagen alltså fri tillgång och de enda han gjorde vara att äta hela dagarna, det är delvis därifrån övervikten kommer ifrån.

Nu ska han så smått sättas igång, efter så lång vila och den övervikt han har belastar det nog benen väldigt mycket, hur tycker ni att han ska sättas igång på bästa sätt? skritta länge, men hur länge? när kan man börja trava?

Nästa är fodret, när man ska banta en häst hur ska man gå tillväga? är det höet man ska dra ner på? Mer motion såklart men den måste man ta det lugnt med ett tag. Jag hade velat ta ut en foderrådgivare men det är inte min häst.

Det vart lite panik med en kompis till denhär hästen så nu ska hon ta ett sto som ska betäckas, varken jag eller hon kan nånting om dräktiga ston =S jag vet att det är 11 månader, men ingenting mer. hur länge kan hon motioneras? ägaren till stoet är inte att lita på och man kan nog inte räkna med så mycket hjälp därifrån.

skulle vara väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mej! vill domhär hastarnas bästa, men har inte all kunskap.

Repoort
0

Om det var min häst så skulle jag vänta med att sitta upp och bara promenera med hästen i några veckor. Från början bara rakt fram längs vägar och sedan på lite skogsstigar och små backar, tömköra och longera i skritt, låta han gå över bommar.

Efter några veckor skulle jag börja skritta korta pass och öka allt eftersom.

Jag är extremt försiktig (och kanske lite fånig) när det gäller att sätta igång hästar. Men bättre att skynda långsamt. Jag skulle nog promenera och enbart skritta i minst två månader innan jag började med travarbetet.

gejsa
0

Fri tillgång av hö får ni ta bort. Sluta helst med halm i boxen också. Ta bort det mesta i kraftfoder. (beroende på vad höanalysen visar) Du kanske vet värdena nu?

Minska även höet ev. Beroende på hur mycket den åt innan förstås.

Sedan är det motion i den mån det går.

VeNyRa
0

1# Det är bättre att vara för försiktig! han har haft kotledsinflamation för några år sedan och han är inte helt ren nu kan man se, men alla säger att det bara är att vänta och se (vet inte om det är kotleden som gör att han är oren).

#2 har sagt åt henne att det är absolut förbjudet med boll i hagen! Tror faktiskt inte att hon har någon analys på höet.

7-8 kg hö fördelat på 4 mål, är det förlite? (svårt att säga utan analys, men eventuellt att jag skickar in och analyserar till hösten när dom kommer från betet) han kommer nog äta torrhö. folk har sagt att hon ska ge morötter ist för krafftfoder.

Zabbio
0

Nej, låt halmen vara kvar. Hästar måste ha i princip fri tillgång på grovfoder för att magen ska fungera och inte ge magsår! Men dra ner/ta bort kraftfoder och räkna ut hur mycket hö som behövs för att ge näring. Har hästen fri tillgång på frisk halm behöver man inte tänka på mängd ts/kilo i höet, utan bara på näringen. Halm är också grovfoder. Dvs, behövs 3kg hö för att täcka behovet, ge bara 3kg hö + massa halm.

Räkna ut foderstat efter hur hästens vikt ligger när den är i bra vikt, minska något pyttelite för att få det att gå fortare. Akta er för proteinbrist; ger bukiga hästar utan fett eller muskler. Om tillskott behövs så försök hitta något som inte måste blandas med kraftfoder, eller ge det i hackat hö om det funkar.

Hur duktiga är ni på att rida? Kan ni få hästen att arbeta under sig i bra form utan att pilla en massa med tyglarna? I så fall så sätt igång i korta pass, max 20-30 min och skritta. Öva på att långa yttersidan och få ställning, försök med lite öppna och sluta, och få hästen att söka sig framåt nedåt. När detta fungerar i skritt kan ni börja trava ett par minuter varje pass.

Om ni vet att ni inte riktigt kommit så långt i ridningen, så rid ut över stock och sten, i backar m.m. i skritt. Pilla inte med tyglarna när ni är ute utan låt hästen jobba själv och sträcka ut huvud och hals. Det är särskilt viktigt när ni går ''off road'', och med sträcka ut menar jag framåt-nedåt, inte rakt upp i vädret :) Rid mycket runda vägar när ni kan (volt serpentin) men inte mycket åt gången. Rid ca 20-30 min i början, men uteritterna kan längas ganska snabbt, och ni kan lägga in kravlös trav på någorlnda plant underlag rätt så snabbt, men bara några minuter, kanske 10 steg åt gången. Rid hellre två ggr per dag än en lång.

Glöm inte att ge en vilodag då och då.

Anledningen till att jag inte vill att ni ska pilla med tyglarna är att hästen lätt spänner sig, och en spänd häst arbetar inte rätt. Det är så lätt att använda tygeln för mycket, jag gör det, trots att jag knappt håller i dem ;) Arbeta för att få hästen avslappnad och sänka huvudet framför allt. Det är alltid en bra grundform. Den ska följa bettet på upp och ner lika lätt.

För att öka konditionen är det bra att öva övergångar skritt-trav om vartannat. Trava någn minut, skritta nån minut, trava igen osv. Men inte förräns grundknditionen är där.

Men helt vanlig skritt på en avslappnad häst bland stock och sten ger mer än man tror.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VeNyRa
0

#4 tack för ditt långa svar! måste nog läsa det flera gånger så att får in allt i mitt huvud. kommer säkert på några frågor senare.

Jag har ridit i 10 år så jag borde kunna få honom framåt neråt, men som så många andra använder jag tyglarna alldeles för mkt. kan dock inte jobba honom på volt eftersom att vi inte vet vad han har (om han har någonting) i höger framben/bog/hov. Har inte tillgång till någon tränare där han står nu.

Zabbio
0

#5 ta reda på om han är frisk innan du arbetarhonom alls :/

Du kan inte hitta en bra tränare som kommer ut till dig? Var bor du?

gejsa
0

#3# Eftersom hästen är så pass överviktig och har fel på ryggen så är det bra om hästen endast får hö och inte står på halm. Halm kan den få att stå på senare när den gått ner lite i vikt. Det är inte bra för varken rygg eller ben på  hästen att vara mycket överviktig heller. Svårt att säga hur mycket du ska ge eftersom man inte vet vad värdena är i höet.

VeNyRa
0

#6 jag vet inte riktigt vad ägaren har för planer med honom, men man skulle kunna rida bort till ridklubben där de finns ridbana och tränare, men han är mer en skogsmulle.

#7 varför inte halm, går han upp i vikt av de?

Ledin
0

det där med halm kan vara bra att ha i boxen dels så ger det lite extra pill o sysselsättning o sen innehåller det så lite näring i sig så det ska inte bygga upp fettma. Snåla med allt, går an ute än så ska hästen ha välbetat hage gärna mindre där med lite o äta. För att sätta igång han så ska han börja skrittas i 15-20 min i några veckor sen kan man börja trava. Jag har feta ponnys dom har jag på mycket välbetat hage dynget runt går dom ute, får endast vatten till detta (mineraller o saltsten finns oxå) Men enligt vetrinären jag har så kan hästar/ponnys får mycket luft i magen då dom tuggar i sig luft o se feta ut på den vägen, den ena har fel på ämnetsomsättningen oxå där med blir hon fet, jag är ute o traskar med dom varje dag 1 timma o longerar dom lite. Barnen rider men det e skritt, rider jag så får dom trava o galopera med då tar jag den ena i grimmslaft. Har inte ridit dom på ett tag nu eftersom val e lite si o så med (hosta) men ut å går varje dag 7 dagar i veckan.  Tänk på att ha en häst som inte har något att äta kan vara frustrerande för den bättre ha magert välbetat hage då tycker jag iaf.

VeNyRa
0

#9 jag tänkte ju att halm kunde vara bra eftersom att han är så rastlös och det är naturligt för hästar att äta nästan dygnet runt, och om det är lite näring så gör de ju ingenting att han får pilla i det.

det är nog inte så mkt bete kvar i hagen, dom går in på kvällarna och då försöker jag att bara ge honom typ 0,5 kg torrhö (ingen analys på det).

Zabbio
0

#7 Hästen blir inte fet av halm, halm innehåller nästan ingenting och det är bra att ge halm istället för en del av höet, speciellt om höet är näringsrikt, vid ''bantning''. Att hästar blir ''bukiga'' av halm beror snarare på att de försöker bantas ner och då får proteinbrist, vilket ger stor mage men inga muskler eller fett, eller för att de av annan anledning har dålig balans i tarmen.

En otränad häst ser också tjockare ut då magmusklerna inte håller in magen.

Magsår är knappast bra för hästen det heller, eller beteendestörningar etc!

Den som vill banta genom att svälta kan svälta sig själv istället. Hästar har inget val och ska inte tvingas att gå hungriga och inte få sitt tuggbehov tillfredstält, oavsett om de är feta. Bästa sättet att gå ner i vikt, för alla levande varelser, är att äta så att man är mätt men INTE får i sig mer än man behöver av kolhydrater, fett och socker.

VeNyRa
0

Usch det är så mkt att tänka på, man vet ju knappt ens själv vad som är rätt och fel mat (till en själv). om hästar ändå kunde prata. det är klart att man inte vill svälta hästen så att den går hungrig.

Till hösten när hästen kommer hem till sitt vanliga stall får vi se hur det blir, kanske man ska höra med en foderrådgivare. fast det kanske finns folk här som kan räkna ut foderstater om man har en analys?

Zabbio
0

Vill man kan man räkna med halmen i foderstaten också. Finns nån tabell om vad halm generelt har för näringsvärde..

4-5 MJ/kgTs (energi)
0 smbrp (protein)
3 g Ca/kgTs (kalcium - tror jag)
1 g P/kgTs (fosfor - tror jag)
1 g Mg/kgTs (ok, vet inte)

Man behöver väga upp bristen på protein om man fodrar med mycket halm, men hellre 9kg halm+1kg lucernhack än 4kg hö om det blir samma näringsvärde av det, just för att hästen ska kunna tugga, magen ska fungera som den ska och magsår undvikas.

Vår nordis fick uträknad foderstat på 2.5kg hö + 8kg halm, när vi hade riktigt dunderhö. Det gick åt rätt håll, sen slarvade vi lite och plötsligt blev det sommar.. svårt när det är pappas häst och han så gärna vill ge en ''stackaren'' välsmakligt foder.. :3 men ska försöka övertala gubben om att låta han ha nån munkorg på sig nästa sommar, för hästen är jättefet, tyvärr.

Och höbuk/halmbuk ska tränas bort, inte bantas bort. Uppdragen buk är ju tecken på att hästen är sjuk..

Zabbio
0

#12 det är rätt lätt med mat till hästar; de är gjorda för att äta gräs, bark och örter. Säd, olja, soya m.m. är inte vad deras magar är gjorda att klara av, men kan användas som tillskott om höet/gräset inte räcker. Halm är väl inte heller helt naturligt, men kan man inte hitta ett hö med tillräckligt lite näring går det bra att dryga ut med halm istället.

Alla hästar behöver inte kraftfoder, egentligen mår de inte ens bra av det, men i vissa fall är de avlade till att göra av med mer näring än de normalt kan få från svenskt gräs (svårfödd) och/eller så används de så att det inte räcker med hö. Men många fler hästar hade klarat sig utmärkt på ökade grovfoer givor istället för kraftfoder.. det är sjukt att ge en häst 4kg hö och 3kg havre (sett stall i Danmark med detta som standard), troligtvis hade den klarat sig på 9kg hö istället, och dessutom mått så mycket bättre i magen. Men grovfoder är dyrt, och man måste förstå att alla inte har råd med jättemycket hö.. då får man göra en kompromiss. Men aldrig så mycket att hästen mår dåligt..

VeNyRa
0

#14 det bästa vore att få fram en foderstat med så lite krångel som möjligt, alltså i princip bara hö och halm.

När man räknar ut en foderstat vad är det då man kollar på hos hästen?

tezzie
0

Först och främst måste du ha en analys på höet.

Sen utgår man från typ av häst, ålder, lätt/svårfödd, hullet, hur mycket den tränas :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

Att ge halm brukar jag alltid säga är bra men inte om en häst lider av ryggvärk och har sådan fetma så det är farligt för hästen. Den dör inte utan halm i säg 2- månader så den går ner i vikt. Sedan kan man ge halm och hö. Men först en analys så man vet hur mycket protein hästen får i sig. Jo, halm är bra att tugga på men får den lite mat så äter den desto mer av halmen som inte är något av värde. Får då en ännu större mage.

Zabbio
0

Så du tycker att det är bättre att ge 5kg hö än tex 2,5kg hö+5kg halm, när/om det blir samma näringsvärde i foderstaten oavsett vilket man väljer? Hur baserar du det?

jo..2 månader med galla droppandes i en tom mage är illa nog, för att utesluta psykisk stress av ej tillfredsställt tuggbehov och tristess.

Halmmagen kommer oftast av proteinbrist för att hästen får i sig fel balans mellan energi och protein då halm inte innehåller protein. Plus dåligt tränade magmuskler. Den väger inte mindre för att magmusklerna håller in den, den ser bara mindre ut. Det är inte storleken på magen man ska oroa sig över.

AnnaBrandell
0

Håller helt med dig!

Sen så tar det inte lång tid alls att "jobba bort" hö/Halmbuken efter det att hästen gått ner i vikt!

#17 tycker du att en häst med en jättestor mage med revben som syns är fet?

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

gejsa
0

Det jag har skrivit att man måste ha analys innan man kan skriva något. Men att ta bort allt onödigt först och främst. Hö är det viktigaste av allt som hästen alltid måste få i sig. Ja, jag gillar inte att byta bort hö till halm eftersom det inte är något av värde i det. Protein är viktigt ovasett om hästen ska gå ner i vikt eller inte. Så bort med all halm och kraftfoder. Herregud har ni inte läst att hästen har ryggont och väger över 100 kg i övervikt. Då måste man ta bort mycket men aldrig höet.

Och du skriver själv inlägg 18: Halmmagen kommer oftast av proteinbrist för att hästen får i sig fel balans mellan energi och protein då halm inte innehåller protein.

Precis det jag menade. Oftast blir det så om man ska minska på hö och ge halm. Och varför i himlen ska man ge halm som inte är protein i om hästen ska gå ner i vikt? Det är väl bättre att veta analysen och basera på det eller?

gejsa
0

#19# Många hade nog trott att hästen är fet då men inte jag. Jag vet hur en häst ska se ut för att må bra. Men tyvärr är det många hästägare som inte vet det. Därför är det livsfarligt att skriva att man ska ge halm i stället för hö. Det kan finnas folk som följer det rådet. Och det rekomenderar jag inte.

Zabbio
0

Använde ett foderstatsprogram (hippocampus, orkar inte räkna ut allt själv så ni får bestämma om ni litar på det.) för att ge ett exempel. Har inte alla uppgifter på hästen utan räknade med 600kg vikt och så, så det är inte någon uträknad foderstat till din häst utan bara ett allmänt exempel.

8kg halm

2kg lucern

2hg soja

ger kommentarerna: rimlig grovfodergiva, Din häst får mindre energi än medelhästen behöver. Håller den lagom hull är det OK (25%) Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder. Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder. Protein OK.Nu hade jag inte andra värden på lucern än proteinet (tog kraffts lucern, finns mer proteinrika), så det kan hända att mineralfoder inte behövs.

Samma expempel med hö: 7kg hö och ''normalvärden''

Du fyller inte minibehovet och bör öka grovfodergivan för att minska risken för bla kolik och beteendestörningar. Energi OK om hästen är/förblir i lagom hull. Du har onödigt mycket protein i foderstaten. Om det till stor del kommer från kraftfodret kan du kanske använda andra fodermedel. Foderstaten innehåller onödigt mycket kalcium. Detta är dock inte skadligt. Foderstaten innehåller för lite fosfor. Prova att öka grovfodergivan eller ge vetekli eller mineralfoder. Foderstaten innehåller för lite selen. Ge ett mineralfoder.

Vad jag vill visa är helt enkelt att halmkombinationen i det här fallet är bättre än hökombinationen i näring, plus att hästen har tillräcklig grovfodergiva. Sen kan man ju blanda halm och hö osv.

#20 för att det fortfarande är viktigt att hästen hela tiden har mat i magen! Och, som jag redan sagt, måste man väga av med protein så att det INTE blir proteinbrist. Halm inehåller hälften av mängden energi än normalt hö, men ungefär samma mineraler etc. Dock ej protein.

gejsa
0

Och varför tycker du att man ska laborera med en massa lusern och soja när det finns bra hö som räcker? Nu var det inte det som det handlade om utan hästen behövde banta och jag sa ta bort allt halm och annat som hästen inte behöver. OM höet är bra värden i.

För att banta en häst så skulle iaf inte jag börja ge halm i stället och en massa annat tilltugg när den inte ens ätit det innan. Så det var inte det vi diskuterade nyss.

Zabbio
0

Jag tycker att man gott kan ''laborera'' för att få rätt näringsmängd utan att hästen upplever svält.

Om man inte vill lägga till lucern och har hö med högt protein går det säkert utmärkt att göra en bra kombination av hö+halm som ger mer att tugga än bara hö.

Har man näringsfattigt hö kan det bli en ok mängd med bara det, men det är inte alltid lätt att få tag i.

Och det var precis detta vi har diskuterat i tråden; hur ska man banta hästen på bästa sätt.

gejsa
0

Och vem har sagt att man ska svälta hästen???

Nu har vi ju inte ens fått svar på vad höet hade för värden. Så jag förstår inte vad du hetsar upp dig på/för? Läs vad jag skrev så förstår du vad jag menar. Suck!

Zabbio
0

Det jag stör mig på är att du är så inne på att halm är förbjudet att ge om man ska banta hästen, oavsett hur lite foder det blir om man ska hålla värdena rätt med hö.

Mitt exempel var inte menat som foderstat till den hästen, utan sm exempel på hur halm faktiskt kan vara bättre än hö. Troligtvis kan det bli ännu bättre om man blandar hö och halm, och då slipper man kanske lucern och soja. Allt beror på höets värden, och mycket hö har för högt protein, samtidigt som det finns hö där man måste lägga till lucern.

Hur det än är så är det bättre att ge 9kg grovfoder än 5kg, om värdena blir detsamma ihopräknat. Huruvida hästen har ont i ryggen eller är fet är på den punkten ovidkommande eftersom vikten inte ökar mer på 9kg än 5kg när värdena är samma.

Att ge för lite grovfoder gör att hästen känner sig svulten. Vilket dessutom gör att vikten försvinner än långsammare. Att ge för lite grovfoder orsakar dessutom magsmärtor.

gejsa
0

Ja, du får väl störa dig på mig hur mycket som helst. Tror nog att trådskaparen förstår hur och vad jag menar med mitt inlägg.

Du verkar ju inte ens läsa vad jag skrivit förut. Att ta bort halm och kraftfoder i första hand OM man har analys och vet värdena. Har höet väldigt bra värden i så kan man ge halm för att sänka det om man nu måste sänka det. Men troligtvis är det inte det som gjort hästen fet utan fri tillgång. Därav lägger jag av att sitta och tjaffsa i denna tråd. Tycker det är ovidkommande vad man kan göra för att bygga olika foderstater eftersom vi inte ens vet höets värden. Det första man ska göra för att få ner hästen i vikt är att ta bort fri tillgång på hö iaf.

Sedan har du nog gett dig på fel människa om att ge för lite grovfoder. Flört

Är det någon på detta forum som alltid skrivit att man ska ge mycket grovfoder så är det jag. Jag har alltid skrivit minst 1,5-2 kg grovfoder per 100 kg minimum. Så du behöver inte oroa dig. Jag vet att en häst behöver tugga mycket. Det är bra för magen och tarmarna. Men jag förespråkar alltid ett bra hövärde också. Inte halm, det ska man ligga på tycker jag och äta i boxen när höet blir slut under natten. Ett bra hö är inte farligt för en häst om du jämför med tex soja. Hö är hästens naturliga mat. Tack för mig!

Zabbio
0

I så fall är jag inte ensam om att inte läsa; naturligtvis ska man ha analys innan man gör foderstat, har aldrig sagt annat.

Men nu skiter jag i det här, ha de gott :)

AnnaBrandell
0

Shit snart blire fight här!

Jag måste säga att jag håller med zabbio i allt hon har sagt!

hästen är gjort för att äta16-18 timmar om dygnet och du (gejsa) säger att vi inte ska försöka ge den så mycket grovfoder som möjligt utan istället ge bara hälften så mycket och bara hö? det går inte ihop i min hjärna.

Hade det vare min häst så hade jag räknat ut en ordentlig foderstat bestående av absolut så mycket grovfoder som möjligt så att hästen får äta så att magen fungerar som den ska!

Har jag inte tillgång till halm så skulle jag ha släppt hästen i en skogshage med mycket rötter och dyl som den kan äta på då den håller magen igång!

Sen så är ju Motion A och O i det här sammanhanget! utan motion så får man ju aldrig hästen att gå ner i vikt. och ju fetare/mer otränad den är ju mindre behöver den träna för att bränna! så från början så kan det ju räcka att gå ut och promenera med den i 10 minuter!

En mätt häst är en glad häst!

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

gejsa
0

#29# Jag tror inte du läst mina gamla inlägg heller. Precis det har jag också förespråkat åt folk som nästan svultit sina hästar. Nu var det liksom inte svälta jag har skrivit att hästen ska göra. Men som sagt läs mina inlägg du med så kanske du också förstår. Och gör ni inte det så är det inget att göra något åt. Jag orkar inte sitta och försöka förklar mer ang detta. Detta handlade om en häst som behövde gå ner i vikt inte en foderstat över hela vintern. Det börjar kännas lite uttjatat detta ämne nu faktist.