Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3940 ggr
wewwa
0

Bettlöst

Vad har ni för åsikter om att rida bettlöst?
Någon här som gör det? Berätta gärna varför.
För- och nackdelar?
Får man tävla klubbtävlingar o clear rounder och liknande småtävlingar bettlöst?

Mille
0

Jag rider gärna utan bett, gör det nästan jämt på min ena när jag rider. Tycker att det verkar som att hon trivs bäst med det.

Skulle aldrig släppa upp någon nybörjare med ett bett, de får rida bettlöst.

Klubbtävlingar är det väl upp till klubben att bestämma regler för, ring och fråga!

wewwa
0

#1 Okej. På högre tävlingar än så är det alltså inte okej?
Jag såg ett bettlöst träns på Hööks hemsida förut och börjar tänka på att prova ett bettlöst träns. :)

lisette
0

#1 men en nybörjare som ska rida bettlöst? det tycker inte jag verkar direkt vettigt eftersom det krävs en del kunskap för det.

Zabbio
0

Det beror väl helt och hållet på vilket bettlöst?

Det finns ju massor.. hackamore, som har samma effekt som stångbett, muserola, serreta som är som tränsbett, fast och kedjekapsoner (också tränsbett), sidepull, ''bettlöst träns'' (med skumma remmar, verkar funka som stryphalsband till hund ;), repgrimma och vanlig grimma.. allt är ju bettlöst.

Jag hade inte släppt upp en nybörjar med kapson, muserola, serreta eller hack. De är skarpa; de innehåller metall och nosryggen är minst lika känslig som munnen. Tunn hud med massa nerver mot ben..var gör ''hårt'' (tryck med ett hårt föremål) tryck ondast? På smalbenet där det är hud+ben, eller på vaden där musklerna fjädrar?

Däremot är dessa redskap utmärkta för finlir och lätt kontakt.

Men jag släpper gärna upp en nybörjare med grimma och tyglar fästa i den, eller något annat mjukt material över nosen, med tyglar. Och så släpper man ju bara upp nybörjare på lugna hästar som lärt sig att stanna för trycket utan att dra järnet så fort de får en chans, och ser till att de kan styra hästen innan man läpper loss dem:P

Sk bettlöst träns har jag inte provat. Det funkar säkert, men jag förstår inte funktionen och meningen med det. Känns som om det kan bli svårt med eftergiften.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

wewwa
0

#4 Ja, hackamore blir det inte för vår del. Muserola och sereta har jag inte hört talas om innan.. Skäms

Jag vill inte ha något som är för skarpt, trots att inget är skarpare än handen som håller det. ;) Men vill trots allt att det ska likna ett träns och inte rida runt i grimma. :P

Mille
0

#3 Jag tycker tvärtom.  En nybörjare som lätt tar lite för hårt i tyglarna, kanske rycker till häftigt, håller sig fast i tyglarna osv. Det blir hela tiden ryck i munnen och det vill jag inte att mina ska få.

Med ett bettlöst blir trycket istället på nosryggen, inte bra men i mina ögon bättre än i den känsliga munnen. Jag vill att ryttaren ska ha kontroll på sina händer innan de får rida med bett.

Zabbio
0

#6 Som sagt är nosryggen minst lika känslig som munnen, om inte känsligare. Däremot kan man ha ett brett, mjukt band över nosryggen, som då blir mildare än ett bett, men inte för att nosryggen är okänslig.

Muserola är ett böjt järn som läggs över nosen och skruvas fast i nosremmen med ringar som man sen fäster tygeln i. Fungerar på samma sätt som ett tränsbett (till skillnad från hack och stångbett), kan jämföras med en fast ridkapson utan ring på mitten:P

Serreta är som muserola fast med taggar på insidan, används främst utomlands i ridning där hästen inte ska söka sig till bettet. (inte helt 100 på att det är den enda/riktiga skillnaden, men så har jag uppfattat det). Både muserola och kapson är faktiskt skarpt.

Prova sidepull kanske? Också rätt skarp med repet iofs. Eller remontnosgrimma med tyglar i sidorna. Det är riktigt milt, men det är ju när det är svårt att orsaka smärta med huvudlaget som folk börjar känna sig osäkra/rädda, och då heter det ju att det inte är ett riktigt träns :P

Muserola; hade taggar på insidan men de är bortslipade. Fick den gratis pga felbeställning (skulle vara utan taggar naturligtvis). de finns med olika längd å ring-skruvarna, längre skruv ger skarpare muserola.

Mille
0

#7 Absolut, nosryggen är väldigt känslig, men det är munnen också.

wewwa
0

#7 Tack för förklaringen. :)

Zabbio
0

#8 Ja, det är den.

#9 No prob :P

Visst är det ''kul'' att folk lägger såna här mot nosryggen (utan ens en läderbit emellan) och fäster tyglar i det när de ska rida? x_X Nog för att de flesta som gör det rider utan ''kontakt'', men de tar ju i tyglarna emellanåt annars skulle taggarna inte behövas..

VeNyRa
0

#10 Det känns nästan som att dedär hör till stenåldern!

wewwa
0

#10 Usch ja.. :/

tezzie
0

#10 är detta verkligen någonting som används och som är tillåtet??

*** Kärleken övervinner allt ***

Zabbio
0

#11,12 13

Ja, det används och såvitt jag vet är det lagligt även i sverige. Utomlands är det nästan standard på en del ställen.

wewwa
0

#14 Usch, trodde inte heller att det var lagligt med sån..

tezzie
0

Såg ut som ett tortyr-redskap från stenåldern

ylvaah
0

håller med #16. lite rolig jämförelse, haha. :P

Sehvrin
0

Testade att tömköra bettlöst igår, fast det blev inte bettlöst på riktigt, för jag använde en remontnosgrimma och enda sättet för att få den att ligga bra var att ha den i tränset. Så det blev bettlöst med bett i munnen. Är det någon som använder remontnosgrimma som bettlöst? Och i sådana fall hur?

Jag tyckte det funkade helt ok att tömköra bettlöst, lite svårare än vanligt att hålla huvudet uppe ifrån gräset, dock… Jag kan helt klart  tänka mig  tömköra bettlöst igen och skulle kunna tänka mig rida med det, men inte köra.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

tezzie
0

#18 Oj, jag måste vara trög ikväll men jag fattar verkligen inte vad du menar med "Så det blev bettlöst med bett i munnen", haha.

Sehvrin
0

#19 Eftersom jag var tvungen att ha det vanliga tränset och det inte allr sitter bra utan bett så hade jag bett i men satte tömmarna i ringarna på remontgrimman. Så bettet satt i, men jag använde inte det för att styra, således "bettlöst med bett i munnen" Flört

pippa__
0

#18 jag körde min lille shettis med remontgrimma endast, utan bett då. Det gick mkt bättre än me bett. Han blev mkt känsligare =)

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad har ni för åsikter om att rida bettlöst?

Jag tycker det är bra, men jag gillar inte när folk rider på skapra bettlös med hård hand. Vad man än har bett eller inte så ska man vara försiktig med handen.

Någon här som gör det? Berätta gärna varför.

Har bettlöst på alla 3. Kallblodstravaren för att han är så hård i munen att det inte finns något stopp om man har bett. Han 'r 100% stum. Så då rider jag bettlöst istället för att sitta och slita i honom med skarpt bett som han ändå bara motarbetar. Varmblodet har en liten vargtand, den stör honom inte allt så långra han inte har bett i munnen, dess utom trivs han bättre bettlöst. Shettisen för att han trivs bättre bettlöst. Kallblodet har en sidepull (inte korsade remar/bettlöstträns) utan en med ett "rep" över nosen. Varmblodet har ett eget ihop plock (se bild) och shettisen har också ett ihop plock.

För- och nackdelar?

Kan vara lite svårare att samla, man behöver inte oroasig för att skada lanor eller tänder. Och man klämmer inte tungan eller tycker i gomen. Men som allting annat nosen är också känslig så man ska ha en mjuk hand och hällst så mjukt bettlöst som möjligt. För del om man har repgrimma och en väldigt het häst.

Har hästen bett och man tar i tygeln kör den upp huvudet för att komma undan får större syn fält och kan rusa vidare. Har den repgrimma (tyglar fästa på hundersidan) och tar i tygeln så måste hästen ta ner huvudet för att kunna smita, det betyder mindre synfällt och hästen saktar av.(i de flesta fall). finns mkt för och nackdelat med allt.

lisette
0

jag har ridit en häst på hack. en galoppör. det var det obehagligaste jag ngnsin varit med om. hon skenade med mig och jag fick inte stopp på henne. brakade rakt igenom ett staket med en dräktig häst. inget jag vill vara med om igen.

men visst, man får ju prova sig fram. jag rider gärna bettlöst om jag kan. men för mig att bettet en säkerhet sedan det hände med sockra.

Sehvrin
0

#21 Jag upplevde att remmen gled upp mot ögat när jag  bara hade remontgrimman (iofs hade jag ett pannband också, men det var rätt stort) och Lolly verkade inte nöjd med det.

Skulle hellre bara vilja ha remontgrimman när jag kör bettlöst, för jag gillar inte remont i kombination med bett (iaf inte på shettis då jag upplever att det trycker upp bettet i mungipan för mycket). Men jag vet som sagt inte riktigt hur jag ska få den att sitta bra.

Zabbio
0

Ang. remontnosgrimma: det går utmärkt att använa utan bett, men du måste spänna rätt så hårt. Använder du istället fastkapson behöver du inte spänna lika hårt, men det bir mycket skarpare.

Repgrimma är faktiskt ganska skarpt.

Spiritinthesky
0

har precis börjat rida silver på hack, funkar jättebra (Y)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

pippa__
0

#25 Vrf måste man spänna hårt? Du ska ju inte ha ett tryck hela tiden, då blir hästen stum även där ju

Zabbio
0

#27 För att annars glider den runt om man tar i ena tygeln, eller kasar upp på nosen. Man ska så klart inte spänna hårdare än man behöver, men det är ju enkelt att kolla från marken; kan du dra i tygeln som i ett tygeltag tills hästen flyttar huvudet utan att nosgrimman hamnar fel, så är det spänt nog. Man kan inte ha remonten som man ska när man rider med bett; två fingrar på högkant över nosryggen. För att den inte sitter stadigt nog.

Av samma anledning behöver tex kedjekapsoner spännas lite hårdare än fasta kapsoner.

pippa__
0

#28 jag satte remonten lite högre upp än vanligt..det gled ingenstans när jag använde den :/

Zabbio
0

#29 då har du väl spänt den lagom då. Jag gav bara ett svar på hur man kunde göra eftersom den tydligen inte satt bra för nån person här.  Man behöver ju inte snöra ihop munnen allt man kan, men brukar spänna den hårdare än enligt tvåfinger reglen vid ridning. Å andra sidan spänner de flesta för hårt vid ridningen så då behövs det ju inte sen.

Hur högt upp satte du den, btw? Inte för att det spelar nån roll så länge det funkar och inte är för lågt.