Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1819 ggr
Eve
0

Hästpensionat

Om du hade ett hästpensionat nära dig och du skulle åka iväg, skulle du bruka det då? Hur stor efterfrågan är det på hästpensionat tror ni?
Vad skulle ni kunna tänka er att betala för en sådan tjänst?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

lisette
0

nej. detta pga alla sjukdomar som finns som hästen kan bli utsatt för.

Repoort
0

Nej, ber personer passa hästen i stallet där den står.

Yessica
0

Funderar du på att starta Eve? Jag hade den idén för något år sedan.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

tezzie
0

Nej, jag skulle välja att ha hästen hemma och be någon passa den men anledning av Lisettes inlägg.

*** Kärleken övervinner allt ***

AusaBausa
0

Nej hade inte anlitat ngt pensionat utan bett vänner ta hand om mina hästar  i hästarnas ordinarie stall…av samma orsak som Lisette! Samt jobbet att köra dem dit:-)

Ledin
0

smart ide o bra frågor. Hmm, ett uteboxstall skulle ju funka med mindre hagar där hästen fick gå själv men det skulle krävas rengöring i hage o tvättning av box om alla skulle våga lämna dom så. Men helt klart rätt är iden, jag har en bekant som hyr ut boxplatser och har även detta nu är det itne många som kommer dit med sina hästar när dom ska ut å resa men iaf det finns :) jag tror hon tar samma betalt som för boxplats på dom som ingår all service på (foder,mocka,motion osv om så önskas av ägaren) hon tar 1500-1600 kr per månad då ingår strö o hö. Vad vecko priset är vet jag inte men säkert 500kr tycker jag är billigt om man garanterar bra hantering o bra tillsyn osv.

pippa__
0

Nepp inget pensionat. Hade inte vågat lämna hästen till folk jag inte känner eller har sett hantera hästar…

Eve
0

kul att det var så många som ville svara (: Jo, smittorisken är ju en stor faktor.  Man får ju vara riktigt noga med att städa ur boxarna och riktigt få bort allt efter användning. Hagarna måste ju mocka varje dag och verkligen hålla efter så hästarna inte får mask.

Fler synpunkter? (:

[Teddy]
0

Känner en som driver Hästhotellet i Kolmården. Tror det går alldeles utmärkt bra!

Cezanne
0

Inte det minsta intresserad, vill inte flytta runt hästen. Förutom smittor kan det vara stressande att byta miljö och träffa nya hästar.

Lindbygarden
0

Jag tror inte hästarna tar större skada av att bo på pensionat än att åka runt på meetings..

Man kan ha vaccinationskrav samt att hästarna ska ha följt avmaskningsschema.. Krubbor kan vara mobila och vatten ges i spänner.. Då är det lätt att rengöra ordentligt samt bara att städa ur och virkona boxen..

Ha inte dräktiga ston i närheten med tanke på virusabort..

Mari
0

Jag tycker att det är en bra idé för de som ej har sin häst i stall som det finns fler i som kan hjälpa när man åker bort, eller för de som ej har kompisar eller släktingar som kan ta hand om hästen för sånna finns det ju också :)

Smittorisken är ju som sagt stor men det går ju att förebygga så gott som det går :)

Jag skulle ha använt mgi utav ett hästpensionat om jag hade haft häst och ej kunnat få hjälp vid resa.
Det är väl bara att kunna få åka dit och se hur de hanterar hästarna så blir man inte lika osäker :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Eve
0

Mrs-Dibs - precis min tanke.. Jag är lite sugen på att starta ett.. Jag tjatar på jojo att vi ska gå ihop ^^

Lindbygarden
0
Ledin
0

#11 bra svar där :).

Sen kan folk ge sig ut på tävlingar utan att blinka så varför inte till sånt här om allt följer vacc,avmask mm finns ju medel som tar kol på alla bakterier :) själv ska jag städa/tvätta hela stallet från tak till golv med högtryck o medel. Ska bli så skönt att få ett rent stall. Eve hoppas det går vägen för jag tror på sånt här folk måste ju känna sig trygg om man skulle resa, jag tänker på mig själv har ju ingen här är ju själv i stallet o den jag får be om titthjälp är min hyresvärd (ägt hästar i massa år men har ingen nu) men jag skulle helt klart lämna bort dom för att känna mig trygg hos hästfolk.