Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3356 ggr
MiaMaria
0

Ang sporrar

Hittade inte igen tråden om sporrar som va upp tidigare. Hittade en gammal bok nu som jag haft i bokhyllan som är från 1946 och där skriver dom bla om ryttaren klädsel och såhär står det (citerat) om sporrar.

"Sporrar används först när nybörjaren kommit så långt, att han medvetet kan ge skänkelhjälper. Sporrar skall man först göra sig förtjänt av, innan man börjar använda dem. Kosakerna till exempel, som anses vara ett av världens skickligaste ryttarfolk, använder aldrig sporrar. De skulle  anse det under sin värdighet att använda så grova hjälper. Vi spanska ridskolan i Wien, den mest berömda i världen, där ridkonsten i sin fulländning, den högsta skolan, läres, rides  de unda hästarna alltid utan sporrar. Till och med de äldre skolhästarna rides ofta utan sporrar. Sporren är för Spanska ridskolans beridare den sista utvägen, då andra hjälper  inte räcker till. Skolhästen arbetas nästan färdig innan den görs bekant med sporrarna. Damer bör alltid ha damsporrar och inte stora klumpiga herrsporrar. Likaså bör damer inte ha stora och tunga stövlar, som är för vida i skaftet. Till skolridning använder man något längre sporrar än till hoppning och terrängridning. De bör sitta högst uppe, alldeles ovanför stövelkappan, vilket i moderna stövlar är högskuren och rak. Det är bäst att beställa sporr-remmarna  hos en skomakare, ty de man köper färdiga är vanligtvis inte så långa under hålfoten, att de tillåter sporren att sitta ovanför kappan. Sporrslöjan ska sitta på den yttre sidan av foten och sporrklingan göra en liten böjning nedåt, alltså inte uppåt. Sporrhjulet får inte vara skarpt och bör vara rörligt."

Väldigt intressant bok, nu ska jag lägga mig och läsa om det står något mer bra, återkommer med all säkerhet Flört

CBA
0

Det är så inom westernridningen med…sporren sitter mest som utsmycknad på bootsen. Vissa säger att ju skarpare sporre desto skickligare ryttare….kanske ligger nått i det :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

MiaMaria
0

Ja till viss del.

Läste iaf den där boken nu och det står mkt bra. Mkt är lika som vi idag använder oss av idag men mkt nyttigt och för delen roligt oxå.

emsems
0

den var ju iofs väldigt gammal och har ett gammal sätt att se på saken, bara det om att kvinnor och män ska ha olika stövlar. och hur ofta använder man sporrar med hjul nu för tiden? (iaf inom engelsk ridning, öviga har jag ingen koll på)

jumpingqueen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker ungefär som spanska ridskolan och de andra du skrev om. Jag har ridit med sporrar en gång kanske, men jag nuddade aldrig sporren med hästen…

#3 Innom hoppsporten på storhäst är det en väldigt vanlig sporre…

emsems
0

jag är ändå hyfsat insatt i hopp (och annan ridsport) har aldrig någonsin sett någon med sådana sporrar…

MiaMaria
0

Det rä förbjudet att rida med sporrar med lösa delar på, tex då som ett hjul inom hoppning och dressyr om jag minns rätt. Nytt i TR sen i år eller i fjol

emsems
0

ja jag har legat å grubblat på det du säger jumpingqueen, jag har aldrig sett eller hört någon som har sådana sporrar… kollade i hööks bara för att se om jag har varit blind, finns inte å köpa där ens.. så sååååå vanligt kan det ju inte vara.. speciellt inte om det är förbjudet av tr!

MiaMaria
0

Det va tillåtet tidigare iaf på dressyrtävling och lika med sporrar som det är en böj uppåt på och sen ser dom ut som vanliga (för ryttare med långa ben) men dom är inte heller längra tillåtna.

emsems
0

ok, dom här för ryttare med långa ben, är dom tillåtna att rida "ikke-tävlingar" med? jag tänkte, har en vän som rider med dom? eler man kanske får träna med dom?

Lorita
0

Sporre med trissa var vanligt fram till mitten av 70 talet, om trissan inte har taggar och är rätt utformad så kan den vara "snällare" mot hästen än en valig sporre. Det är större anliggningsyta och det att trissan snurrar der att kontakten mot hästen blir mjukare.

När det gäller ridning med sporre så gäller den enkla regeln att man inte ska börja rida med sporrar förrän man är så duktig att rida att man inte behöver sporrar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MiaMaria
0

Jag håller med dig Lorita ang dom sporrarna med trissa, dom rullar ju längs hästen inte sticker dom, men som med allt annat, fel i fel händer…

Ems - dom vinklade sporrarna får man använda på träning. Det är på tävling dom är förbjudna.

emsems
0

#11, ok!

jumpingqueen
0

#5 JAg ser de väldigt ofta. Kanske inte så ofta att varannan ryttare har det, men när jag är på en nationell storhästtävling kan jag se ungefär 5-10 st. Det är mkt enligt mej. Hööks är enligt mej inte en så bra affär. Det finnns inte så mkt att köpa där, å bara för att de inte har en sak behöver väl inte det finnas alls?

#6 Det har jag inte hört nåt om… Tr ligger i stallet, kommer jag ihåg kan jag titta imorron…

#10 Bra skrivet, det där sista!:D