Klippa
Ja nu när hösten närmar sig så är det väl dax igen för en klipp-tråd =)
Ska du klippa din/dina hästar?
När?
Hur? (gärna bild)
Klipper du själv med egen maskin? lånar maskin men klipper själv? ber någon annan klippa med egen/lånad maskin?
Hur är din häst att klippa?
Nu tror jag att jag täckte det mesta va? ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Kan ju börja själv då ;)
Jag har tänkt klippa Blacky. Antingen helklippa eller nån halv-variant. Tänkte göra det nån gång i slutet av september
Jag klipper själv med min egna maskin och Blacky står snällt stilla så länge han inte har bomull i öronen XD
Nej det ska jag inte ;) Och kanske inte har han kvar då med :'''(
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag brukar alltid klippa Folly. En sk spårklippning under den kallaste tiden, sen på våren så ryker allt :)
I år har jag bestämt mig för att inte klippe henne, av flera anledningar men den främsta är att hon inte kommer att ridas så mycket och så hårt i vinter :-(
*** Kärleken övervinner allt ***

nope. finns ingen anledning till det.
Håller med #5, hästar ska bara klippas i absoluta nödfall!
Om jag får tag i nån villig person som är sugen att ta sig an med mitt svarta monster ^^, om inte, så får väl jag fara in till kliniken och droga ner henne :P
och luddan kommer att bli helklippt isåfall

Vi klippte våran häst i typ Juni då han hade en väldigt konstig päls, som kändes lite sträv och gjorde att han svettades väldigt mycket!
Gjorde då en heltklippning, men dock kvar lite på ryggen vid sadelläge.
han ska inte klippas i vinter då han ska troligvis ska opereras och vila i 4månader.
Vi klipper oftast med lånad maskin, trots att vi har en egen :)
Min åsik är att hästar som tränas hela vintern, står inne på natten, kan ridas i ridhus och har vinterpäls BÖR klippas, min kompis hade en fjording som rakades ganska sen och under pälsen hade han fått värme utslag. Dock tycker jag inte att man ska raka huvud och ben. Jag menar, att hästar som jobbar ordentligen och springer med en tjock päls, det är ungefär för oss som att springa runt i dunjackor.
Dock tycker jag inte att hästar som går ute mycket och kanske inte har tillgång till ridhus/tränar i ridhus nångång inte behöver klippas. Men det beror ju helt och håller på vad det är för förutsättninga på båda alternativen.
Klipper inte min ponny, vet inte hur han är när man klipper han, men tror nog han´står still.

Klipper väl tävlingshästarna, brukar spårklippa dom en gång nu under hösten emdans de tävlar, sedan får pälsen växa sig lång under vintern när det är kallt.
Mina två är lugna o fina att klippa, lånehästen är vad jag vet aldrig klippt så det blir ju spännande…
nej, när vi fick hem han var han hemskt klippt, tycker inte att det finns nån anledning.
Jag ska klippa Millan i vinter. Eller höst, beror på när hon hade tänkt sätta päls. Har även lovat att klippa boxgrannens ponny (:
Eftersom att jag ska träna hela vintern s tycker jag att det är snällast mot henne, speciellt eftersom att hon får en björnpäls.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Vår ponny ska klippas i höst. Ska försöka att vänta till oktober… Har två år i rad klippt några veckor för tidigt och har fått göra om det efter ca 1 månad. Han ska helklippas. Maskin hyr vi och jag klipper inte själv. Min kompis gör det. Sunshine står hyfsat med bomull i öronen och massor med morötter!

Staren klipps om det blir att han sätter samma buffelpäls som han brukar..han svettas bara han går in från hagen annars, och meningen är att han ska vara igång som han är nu även i vinter..Jag klipper själv me ägarnas klippmaskin..Han står stilla till sist när han fattar att klippmaskinen inte kommer klippa honom i tungan eller nått annat farligt ställe ;)
ja det ska jag (:
Hon kommer nog klippas i början av oktober.
Det blir helklippning, det är snyggast :p
Vi kommer nog åka till en som klipper och betala en summa.
Hon är jätte snäll att klippa :)
Klipper min gubbe året runt. Sätter så mkt päls även på sommaren, så han blir svettig av bara att stå i hagen. Klipper ungefär var 2-3 mån.
Klipper en kort modell av täckesklippning - hela halsen hela magen upp till schabraket, sen ner till haserna.
Ska klippa honom snart igen, har växt ut sedan juli… Bara mina handleder slutar jävlas.
Sen måste han vara fin när vi ev flyttar till nya stallet.
Har egen maskin (eller snarare 2, en stor och 1 liten). Klipper själv.
Lyrik är ursnäll och står och sover när man klipper, om man låter bli att klippa mellan frambenen…

Klipper alla mina hästar (3 st) själva med egen maskin. Gör nog det i slutet av september och alla blir helklippta, men jag lämnar kvar päls på ben, huvud och lite på ryggen.
Storm och Casa går nog bra att klippa, värre med West som har nerverna på utsidan (det har iofs Casa också, men West är 10 ggr värre).

Jag har nu planerat in när klippningen ska ske =)
Det ska bli finare väder här igen under andra veckan i september, och efter det så kommer hösten på riktigt. Perfekt eftersom jag badar honom innan klippningen (och kanske efter) och sen får han gå täckad fram till våren. Han ska alltså klippas i slutet av andra veckan i september =) om det blir hel eller delklippning har jag inte bestämt än =)
Japp.tänkt är de att Mellisen ska klippas,men jag har ingen aning hur han är.. han blir troligtvis helklippt. vi får väl se hur de går…=)