Lucern?! fort!
visst ska lucern som ser ut som pellets blötläggas?! behöver svar fort!

Alltid!!
Alltid, de flesta sväller riktigt rejält!
då var det tur att jag hällde i massa vatten i min skötponnys krubba när ägaren hade hällt i lucern + lite annat utan att blötlägga först /: 2 hästar till där fick lucern utan att det blötläggdes,
Är det farligt?
#3 ja, det kan vara farligt då det sväller i kontakt med vätska och det kan då bli foderstrups-förstoppning.
På krafft`s säck har jag för mig att det står att den BÖR blötläggas
ps, låt det ligga i blöt minst 20 minuter
ne alla blötlägger det inte, men vissa är väll glupska å kan sätta det i halsen. Jag känner minst 4 som har flera än 4 hästar blöttlägger inte lusern.

Blötlägg all sorts pellets för säkerhets skull! Även vanliga pelletsfoder som t ex Krafft Grund sväller rejält!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har aldrig blötlagt pellets och vet många som inte gör det. Om man blöter pelletsen så blir det ju bara en brun gegga som ingen häst vill äta!

#8 då kan man ju byta fodersort. mina hästarn har ätit det blött innan, nu får den jag har kvar müsli istället eftersom det är smidigare (inte behöver blötas). ni får ju göra som ni vill men jag tänker inte riskera foderstrupsförstoppning på mina hästar iaf, jag har sett det många gånger och det är inte kul tro mig!
Ni kan ju testa att blöta lite pellets och se själva hur mycket det sväller
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#8 Har du provat att ge en häst uppblött eller är det bara vad du själv tycker?
Min pålla älskar att få sina pellets uppblötta, helst ska det vara som en redd sås i konsistensen. ;) Även syrrans ponny föredrar uppblött…
Känns så ovärt att riskera foderstrupsförstoppning.
mina gillar när det är som en grynig massa. till 1 kg lusern (ca14dl) tar jag 1½liter vatten
Jag tycker verkligen att man ska blötlägga Lucernpellets och minst 20 - 30 min innan hästen äter det.
Jag blötlägger alltid det till våra hästar.
Min får blöt och han älskar det!

Min fick me blöt och han åt det…hn gillade dock det bättre om det bara var gröt, inte soppa…
tycker att Lusern ALLTID ska blötläggas. Jag blöter all pelleterad foder, men just Lusernet sväller mest… 1dl lusern blir typ 3dl kompakt gröt, så blötlägg det!!!!

Jag brukar blötlägga krafft och sånt, jag ger min foderhäst Krafft Miner Blå, hon tyckte inte om dem i början så jag började blanda ned 1 dl betfor, allt sväller och smakar gott tkr hon=)
Eller så kan man röra ned lite rivna morötter och tillsätta lite vatten=)

I vårt stall har vi en häst som fick foderstrupsförstoppning av just lusern så jag skulle aldrig falla mig in att ge det torrt.
Sen tar det längre tid för krafft´s lusern att svälla än tex edels som bara behöver 5-10 minuter eftersom det är så små pelletsar!
*** Kärleken övervinner allt ***
kraffts lusern tycker jag är svår att få grötkonsistens på, gillar Hippos bättre

Min kompis medryttarhäst fick pelleterad lucern förut och då skulle det inte blötas :S Vilket jag tyckte vad väldigt konstigt. Anledningen var att det typ fastnade i hinken.. :S Helskumt! Men kraften på ridskolan blöter vi aldrig. Men pelleterad lucern skulle jag nog blötlägga om jag skulle ge till min häst!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#9-10 Joo, jag har provat ge min häst blötlagt pellets och det blir en sås som han och alla andra vägrar äta! Lucern kanske man ska blöta, inte vet jag. Jag tänker ändå inte ge det till min häst. Vanliga krafften sväller inte mycket, den blir bara en gröt.
På jobb ger vi all kraftfoder uppblött mer eller mindre. De får nästan all kraften i pelletsform (havren och muslin är det enda "rena"), och utöver det ska ju ändå betforen blötläggas, så vi blandar all kraft i hinken och fyller på med vatten så att det blir grötaktigt när allt svällt. Inte en enda häst som inte tycker om att få sin mat i "grötform".

Jag vet inte om jag kan hålla med om att lucernpellets sväller särskilt mycket? Tycker snarare bara att de sönderdelades i vattnet.
#20 Kräsna hästar? ;)
#22 Olika märken sväller olika mkt, Kraffts lucernpellets sväller rejält medans Hippos (vad jag har hört) inte sväller fullt så mycket.
#20 om det blir sås har du tagit för mkt vatten.:O)
OM hästen äter långsamt och tuggar maten länge så blir den ordentligt salivblandad och kommer sannolikt inte orsaka någon foderstrupsförstoppning.
Jag ger alltid torra pellets, oavsett om det är lusern eller annat kraftfoder. Men så har jag ju också hästar som äter lugnt och tuggar väl.
på min ponny äre då ingen fara att hon får foderförstoppning ;) hon är glupsk men ändå inte.. det ta hela 30 - 35min innan hon är tuggat i sig 1l müsli :P
Blöter inte, då matvägrar Lyrik. Så han får ev lusernpellets torra. Nu äter han enbart lusernhack som inte behöver blötas.