Benen åker fram
När jag rider i lätt trav , så händer det ibland att mina ben åker lixom framåt . Och jag kan inte skjuta bak mina ben , för då tappar jag balansen . Att sitta ner i trav går lättare , men heller kan ju inte jag alltid sitta ner i traven! Så hur ska jag göra för att försöka få bak mina ben litegrann , när de åker fram i lätt trav ? Kanske förklarar lite dåligt .. Försökte lixom att få dom bak , men tappar ju bara balansen då .. kan det vara att mina stigläder är för långa?

jag skulle snarare säga att dom är för korta, och att du kanske inte får rätt stöd för knäna av sadeln, som du borde… och att du kanske borde tänka mer på sitsen… lite svårt att säga vad du ska göra bara såhär via "skrift", och bara av att läsa det du skrivit :P

Det låter som om du har en sadel som är för mkt i bakvikt. Kan även ha att göra med att dina stigläder är för långa. Kolla nästa gång du ska ut och rida om sitsen i sadeln är i lod (utan schabrak och gejjer under) är den det så bra! Lutar sitsen bakåt så passar den nog inte på hästen, kan även vara att den är för mkt stoppad fram, för lite stoppad bak eller baksutten. Lutar den framåt, vilket jag inte tror den gör i det här fallet så har den en för vid sadel på din häst, alt kan den vara dåligt stoppad fram så den blir för vid av den orsaken. Testa även att korta stiglädrena något hål och se vad som händer.
Hopaps det inte blev allt för tjorvigt förklarat =)
Jag skulle misstänka att det handlar om att sadeln ligger för långt fram. Då hamnar man i bakvikt och "stolsits".
Skälet till att sadeln hamnar för långt fram är oftast att den är dåligt tillpassad, i de flesta fall är bommen för smal.

Tack för alla svar ! Då ska jag testa mej fram lite när jag rider nästa gång . Den sadeln jag hade då när benen åkte fram var en dressyr sadel .

# 5, jag med :P