Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1565 ggr
Wiemona
0

Inridare

Min lilla Wiemona börjar bli ett litet sorgebarn. Den lugna fina hästen jag köpte som säkert inte skulle bli några problem att rida in har nu fått mig att undra om jag tagit mig vatten över huvudet. Blev ganska så snart varse om att hon nog "led" av sadeltvång. Har lagt ner väldigt mycket tid och tålamod sen i juni på att lugnt få henne att acceptera sadel och gjord. Sadel går bra men inte gjord. Kan fortfarande inte knäppa den eftersom hon ibland får utbrott och då springer igenom staket och allt…Har provat rida henne barbacka några gånger. Gick bra de första gångerna, men i fredags fick hon utan förvarning ett panikutbrott och kastade sig och slog precis som när sadelgjorden är på. Flög av så det visslade om det men slog mig inte så farligt. Har av Wanilj fått veta att hon har flera syskon som är knepiga i skallen…Vet inte om jag ska fortsätta försöka själv eller lämna iväg henne på inridning. Vad har ni för erfarenheter av professionella inridare?

emsems
0

hade en medryttarhäst som lämnades in, hästen var hur fin som helst när hon kom tillbaka, men om ryttaren inte kan uppehålla det så är det ju ingen vits. 6 mån efter var hon sig själv igen.

konstigt att du får problem med just gjorden. har du kollat så hon itne får ont någonstans?

Wiemona
0

Inte kollat mer grundligt än att själv klämma och trycka rejält på henne och då är det inga problem. Men eftersom hon har minst två syskon efter samma hingst med samma beteende så är jag lite rädd att det är i skallen det klickar och inte något annat kroppsligt

Ja_det_är_Kiara
0

Jag tycker du ska skicka bort henne på inridning, risken är att det är just i skallen det sitter. Men kanske inte i hästens utan dom människor som handskas med hästen. Om man får för sig att just en stam eller en uppfödare har den eller den typen av hästar så är risken stor att vi förväntar oss ett beteende och att det ju är vi som sänder omedvetet signalerna som utlöser beteendet hos hästen.

Din beskrivning av hästen låter som den har sadelkramp men det kan en bra inridare avgöra ganska snabbt. Känner man sig det minsta osäker när man är med hästen ska man lämna över inridandet till någon annan. Jag skulle personligen aldrig lämna bort min häst till någon som rider in den åt mig och det beror på att jag vill att en inridning ska ta längre tid än vad som det finns ekonomiskt utrymme till om man ska leja bort jobbet, och sen tycker jag att det är så förbaskat roligt att rida in hästar. Men i ditt fall är det ingen tvekan, jag tycker du ska låta någon annan rida in hästen åt dig.

MiaMaria
0

Jag kan säga direkt till dig Kiara/Lorita att det sitter i huvudet på hästarna. Det här handlar om 3 hästar. Ingen av köparna va innan medvetna om detta problem hos hästarna utan det är hästarna som reagerat som dom gjort utan provokation.

I efterhand när problem väl har varit ett faktum har information om stammen kollats. Hingsten som är far till dessa 3 hästar har i 1 och 3 led samma sto, och det är inte linje avel det är inavel. Stoet i fråga är väldigt hård i skallen och detta stots mor va även hon väldigt hård i skallen, hon gick framgångsrikt på galoppen för länge sen och vilka är det som håller där? Jo dom som är tuff och hård i skallen och som klarar av det psykiskt. Jag lägger inte ut några namn på hästarna då det inte handlar om namnen på dom utan faktumet att det är såhär det ligger till.

Det du skriver, menar du då att ägarna till dessa 3 hästar är inkompetenta och inte klarar av att göra en häst sadelvan osv?

Kan tillägga att dessa ägare inte har haft kontakt med varandra tidigare utan det är när problemen varit ett faktum dom har fått kontakt.

Lorita
0

Sitter det i huvudet på hästen då kan ingen rida in hästen. Men just det faktum att ägaren är medveten om att stammen är tuff och hård, det gör det inte troligare att lyckas. Jag vet också vilka hästar det är och vika problemen varit och jag rekommendera att lämna bort hästen till inridning.

Det är ju jätte synd när avel bara går ut på utseende och att stammen inte är den bästa det är jag medveten om. Jag har också sett just det att man omedvetet förstärker ett beteende hos en häst, bara genom att förvänta sig det. Jag brukar normalt tycka att man ska rida in sin häst själv med hjälp av en bra ridlärare men i detta fallet så rekommenderar jag att lämna bort hästen och sen när den kommer hem, ta hjälp av en bra ridlärare, för det kommer att ta tid och vara tuft.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

MiaMaria
0

"Men just det faktum att ägaren är medveten om att stammen är tuff och hård, det gör det inte troligare att lyckas". - Sant men ingen av dom här ägarna visste något om stammen/problemen innan dom började med hästarna utan dom har upptäckt problemen själva och sen tagit kontakt med varandra och sökt uppgiften och då bla hittat detta med stammen.

shirley
0

nu har jag inte läst allt…. men min lillasyster har en häst som också blir "tokig" när man spänner sadelgjorden några år sen hon blev inriden och håller fortfarande på lite ibland. nu kommer jag inte på namnet på sjukdomen, står helt still. men när vi människor får panink av trånga utrymmen? ja ja de e vad vi förstått att hon har. då e de tiden som behövs, lite i taget. lite psykologi ;-)

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Usch vad tråkigt, håller själv på med kattuppfödning och vet hur viktig stammen är! Tex så har vi en katt här hemma som inte vill bli buren och alla som är efter samma pappa som han har samma problem.

MiaMaria
0

#7 klaustrofobi tänker du på? Stavningen vet jag inte om den blev rätt men du förstår nog vad jag menar. Sadeltvång brukar det heta på hästar om det är det du menar?

#8 Sorgligt men komiskt, vi har oxå en katt (bondkatt) som hatar att bli buren/lyft. Han skriker bara då, har kollat upp honom flertalet gånger hos veterinären och det enda dom kan säga är att han inte gillar det. Har dock blivit lite bättre med "träning" men def inte bra.