Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 1354 ggr
Mangis
0

Ridtravarutställning

Alla ni som känner er hågade är varmt välkomna att beskåda 30 vackra ridtravare på vår utställning nu på lördag (23/8). Utställningen äger rum på Solvalla travbana, ridhuset vid stallbacken. Det kommer att finnas lättare förtäring att köpa. Varmt välkomna!

Eve
0

Jag kommer defenitivt med kameran! Kommer att ha en t-shirt där det står "EA-photo" på ryggen om det är någon som vill säga hej (:

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

tezzie
0

Synd att det är så långt bort :(

*** Kärleken övervinner allt ***

Sungria
0

ååh, vore jättekul att komma! tyvärr ska vi ha "planeringsmöte" inför höstträningarna samma dag, men kanske kan komma förbi en stund innan förhoppningsvis :)

Mille
0

En fråga av en icke insatt, är det skillnad i bedömningen av en travare som fortfarande tävlar och en sk. "ridtravare". Det är ju trots allt samma ras.

Räknas hästar som enbart tävlas i monté som "ridtravare"?

[Zkold]
0

åh jag vill med komma:( allt är så långt bort.

(varmbloden som tävlar i monté tränas ju oftast likadant som andra travare som går på travet, jag tycker inte dom e ridtravare, i ordets rätta betydelse eftersom de fortfarande går på travet…)

Mangis
0

Som jag har förstått det så finns det sedan tidigare ingen rasbeskrivning av travarna (men jag är lite osäker) så då är ju skillnaden rätt stor bara där. Men vi har även i vårt protokoll bedömningspunkten "ridtravartyp" där musklingen bedöms. En omskolad ridtravare använder helt andra muskler än en travare i träning, oavsett om det är ett varm- eller kallblod, kör- eller montéhäst.

AusaBausa
0

hur visas ridtravarna upp? Hade varit kul o vara med men då på ett ställe någonstans närmre här..får vilken ridtravara som helst vara med…??

Mangis
0

Just vår utställning prioriterar våra medlemmar, och i år är det högt tryck på platserna. Max 30 ekipage och ett helt gäng som hoppas på att få glida in på en strykning. Om det finns tid och ork kan det tänkas att vi försöker oss på två utställningar nästa år.

Själva utställningen går till som vanligt - hästarna visas en och en (men är två-tre st i ridhuset samtidigt). De går på en volt nere vid läktaren i väntan på sin tur. Ställs sedan upp för domaren innan de visas i först skritt sedan trav. Men utöver de "vanliga" bedömningspunkterna (50-skalan) bedöms även ridtravartyp (muskling, lämplighet för ridning rent exteriört), allmänt yttre omvårdnadsomdöme samt hästens uppträdande. Vilket ger max 80p.

Eve
0

Mangis - Om man ill anmäla sig nästa gång nåt sånt här inträffar, var vänder man sig då? Jag vill jättegärna anmäla Millan när hon har muskler till nästa år (:

JoJos
0

Ja med =) När börjar de på lörda? Kostar det att gå in?

Mangis
0

#9 I proppen/inbjudan till nästa års utställning kommer det att stå vart man anmäler sig. Troligtvis till ridtravartavling@hotmail.com och möjligtvis är det jag som läser mailen. Inbjudan kommer publiceras på ridtravare.com

#10 Det kostar ingenting… Första gruppen går in i ridhuset kl 10.

Eve
0

Mangis - Okej.. Ska hålla utkik då (:

mazze
0

Jag kommer tillsammans med kompisen som ska visa sin valack =)

Carita
0

#12 Bilder?

Kanske en på Kompanjon jag tror han gick i klass 2

Eve
0

Carita - Jag fick aldrig möjlighet att ta mig dit :/

Carita
0

#15 Vad synd, någon annan som vet resultat och eventuellt har lite bilder.