kastrera eller inte?
OK ny tråd med frågan: En hingst som inte ska användas i avel, ska den kastreras? Av vilken anlednig väljer ni att ha kvar era hingstar som hingst om den inte ska utföra sitt "avels-arbete"?
Fördelar/Nackdelar med att ha Hingst/Valack
Om jag skulle ha en hingst som inte ska användas i avel skulle jag nog vilja ha den kastrerad.

För mig finns inga fördelar att ha kvar en hingst som hingst om den ändå inte ska användas till avel.
Oftast mår ju hingsten dåligt av att ha ston i närheten. Många hingstar kan inte ens gå med valacker. Så dom får oftast gå själva. Hur många hästar mår bra av det?!

Helt klart kastrera, jag var på utställning i söndags och inte avundas man hingstägarna, när man står där med ett snällt litet sto.
Enbart hingstämnen tycker jag att man ska spara, men kan ju bara se på hur mycket mer energi en hingst gör av med. Risken att dom kommer lösa och gör ett sto dräktigt eller får ett hormon överslag.
Jag skulle också välja att kastrera om min hingst inte håller hela vägen fram och ska avlas på, som ni säger, det är bara krångligt att hitta passande hagkompisar åt dom osv.
Och även om jag själv inte skulle haft ngt eget sto (nu har jag ju det) så finns det ju inga garantier att hingsten ALDRIG skulle komma i kontakt med ett!!!
Bara att ta sig till en ev träning/tävling kräver ju mer planering än om man har en valack.
Däremot kanske jag skulle kunna tänka mig att kastrera lite "senare" bara för att få fram lite hingst-utstrålning innan kulorna ska bort.

Kastrera helt klart!
*** Kärleken övervinner allt ***

Ett undantag tycker jag är de hingstar som har varit avelshingstar i större delen av sitt liv men inte längre är fertila. Där är det ingen större mening att kastrera…
#6 Är hingsten uppåt åren och har varit avelshingst tycker jag att man inte ska skära han. (om han är snäll och funkar som hingst förstås) Vår vet har sett äldre nykastrerade hingstar bli superdeprimerade utan kulorna.
Jag skulle skära min ridhäst om jag köpte hingstunge. Om det nu inte var så att visade sig funka bra på tävlingsbanan med kulorna kvar. Man kommer ju oftast längre på hingst. Eller om han var ett avelsämne.
Mao skulle jag spara honom ett tag för att få bättre utstrålning på min valack. (om han är trevlig att ha att göra med och funkar med de andra killarna i hagen)
Bild på årets snyggaste hingstföl uppfödd hos oss, QALM!
#7 Vad fin :)

självklart kastrera
Det kanske går bra att hålla hingsten ett år, 2 år, 10 år men nån gång kan det komma bakslag och då blir inte INTE roligt. En shettis jag red förr blev betäckt av sin egen bror efter att han hade rymt in till henne. (genom 2 staket, dom gick på var sin sida om vägen) Han var 14 år då och hade aldrig rymt i hela sitt liv innan eller ens försökt.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag som håller på med travare tycker det är självklart att spara hingstarna så länge som möjligt för att dom ska få bygga på sig så mycket som möjligt! men sen så är det faktiskt inte så många som springer med kulorna kvar så att hålla dom som hingst lönar sig sällan. såvida det inte är ett ämne för framtida avel.
Så jag tycker det är lagomt att kastrera vid 1,5-2,5 års ålder ifall dom inte blir hingstiga och svårhanterade tidigare.
Jag har också sett många "gamla" Hingstar bli kastrerade och tappa alla muskler och fallit ur totalt! sorgligt att se!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#10 - de som talar om sen kasterring inom ridsporten avser att det görs efter 4-5 års ålder, iblnd betydligt senare än så.
Kastration vid 1,5-2,5 års ålder är normalt.
#7 - min erfarenhet är att de hingsföl som föds med maskulin utstrålning behåller den även om de kastreras tidigt. Och att de föl som saknar denna utstrålning sällan eller aldrig får den även om de är hingstar till de är 25….
Min åsikt är att hingstar som inte ska vara i avel bör kastreras asap. De får i nästan samtliga fall betydligt bättre liv efter kastrationen.
#10 - det är vanligt att grabbarna faller ur direkt efter kastreringen, då deras testosteronproduktion försvinner. Det brukar dock gå att fodra upp dem och sen hålla dem lika fina som de var med kulorna kvar.
min lillhingst får vara hingst ett tag till iaf, även om han inte har hingstutstrålningen ännu.
Han ska få gå med andra hingstar över vintern och förhoppningsvis får han lite mer hingstkaraktär då.
Kastrerar.
Om man verkligen tror på att hingsten kan bli något stort kan man hålla kvar honom ett litet tag tills dess att man har bestämt sig för att visa honom eller inte.
Hade t.ex. en f.d. (hihi, vad skoj det lät) hingst i förra stallet. Hans pappa är ELIT-hingst och mamman är inte fy skam hon heller. ;) Han sparades i 5-6-år, skickades på inridning hos en tävlingsryttare, kom hem igen och kastrerades. Han blev inte någonting stort, det insåg dem. Och varför behålla honom som hingst om man nu inte ska använda honom? Det finns redan så många islandshingstar som är visade med höga poäng.
Kan ju dessutom säga att han nu helt felfritt kan gå ut på långturer med enbart ston, utan att ens reagera något. =)
Kastrera..