Euro sport
..Är det dressyr live just nu om någon är intresserad.
Vänligen/Linda

Tittar för fullt :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Man blir så ridsugen..
*mutter*
Normala människor måste ju jobba….såg dock dressyren igår då jag var hemma pga magsjuka. Var grymt besviken på startfältet och såg inte många ekipage i världsklass. Man får väl säga till deras försvar att nerver spelar stor roll samt att de bästa inte startade. Jag var imponerad av Tinnes ritt! Mycket snyggt!
//I
Medarbetare hästhoppning.ifokus.se
fortfarande? :D:D.. det var ju jättemycket igår också

Dressyr tycker jag är tråkigt att titta på. Händer ju inget kul ju. 
Som typ hoppning. Då kan dom riva eller ramla av. Det är lite aktion i det hela.
Blir mera kvart över 16! :D yäääy!
har sett en del, helt otroligt hur bra dom går hästarna.. jag var itne så impad av japanen, men annars så har dom jag sett varit helt otroliga. typ galopp-diagonal-sluta med byten i vartannat språng… piaffen är ju alltid häftig och bara att se dessa otroliga hästar prestera sitt yttersta och verkligen joba på bra… helt underbart!
jag undrar varför det blir skarpare utrustning ju högre upp i klasserna man kommer.. borde man inte istället kunna rida hästen utan kandar?
Jag måste hålla med Gejsa om att jag gillar hoppning bättre, men nog blir man impad av dressyr-ekipagen ändå.
Som du säger, hjullan, är även jag skeptisk till den skarpa utrustningen som används…
Jo, förvisso är hoppningen mycket roligare. Dressyren blir man bara deprimerad av (även om den kan vara intressant på sitt sätt)…
Att utrustningen blir "skarpare" har att göra med funktionen hos ett kandar; Stången är till för att länga ut hästens överlinje och bridongen är uppresande/samlande. I rätt händer är kandar inte speciellt skarpt utan ett mycket precist och bra betsel där du har möjlighet att ge hästen små osynliga signaler. Dressyrtävlan går ju ut på att få hästen att utföra rörelserna för osynliga hjälper. Det är mkt, mkt svårt på tränsbett. Därav brukandet av kandaret i höga dressyrklasser.
Håller dock med om att hästen ska kunna göra samtliga rörelser hemma på tränsbett! Det är också mycket tragiskt att se att stången slog igenom på så många ekipage som den gjorde. Om det beror på för löst spänd kedja eller för mycket brukande av stången är svårt att säga från tv-soffan.
Och kom ihåg; ett bett är aldrig skarpare än handen och det är hästen som bestämmer hur skarpt bettet är!
//I
#10 jag skulle vilja säga att det är ryttaren som bestämmer hur skarpt bettet är…
jo thea. det va just det jag menade.. att man rider med vanligt tränsbett i enkla klasser o sen går man över till kandar. de som tävlar på så hög nivå borde väl om nån kunna rida med osynliga hjälper med minimal utrustning. behöver jag tillägga att jag rider utan träns med osynliga hjälper? dvs jag styr med sätet. använder inte benen heller.
slo; Nja, håller inte med dig riktigt eller så menar vi samma sak men uttrycker oss olika.
Hästar uppfattar bett olika, mkt olika. Ett praktexempel är min nuvarande och min förra fjording. På min nuvarande är ett rakt tränsbett med fasta ringar bland det "mildaste/okänsligaste" du kan rida på. Hon blir "stum" i handen och lyssnar mkt sämre på tygelhjälperna (vilket kan tyda på att hon ogillar bettet öht…). Fjordingen däremot ansåg att den raka stången med fasta ringar var lite skarp. Det var ett perfekt "mellanbett" vid uteridning då jag behövde något som var liiiiite skaroare än det tvådelade, men inte fullt så starkt som jaktstången (kimblewick). Hon lyssnade mkt bättre ute på rakt tränsbett än det vanliga tvådelade. Kanske ska tillägga att fjordingen knäppte av totalt i nacken på tredelat….
Så visst bestämmer hästen hur skarpt bettet är!
Även om ryttarens hand kan göra ett vanligt tredelat bett till ett tortyrredskap!
//I

Hur kan de visa sånt mitt på dagen? Inte så många som är hemma då…`?
hjullan: Varför denna överlägsna ton? "behöver jag tillägga att jag rider utan träns med osynliga hjälper?" Tyvärr hjullan vinner man inte min respekt med att försöka vara dryg och överlägsen! Det vinner man genom att kunna föra en diskussion utan påhopp och "jäklar vad bra jag är som…"
Jag kan också utan problem rida utan träns och enbart med sätet. Dock går det inte att komma till ridning i eftergiven form på det viset. Inte så som jag vill (och behöver) utföra min ridning. Men visst, absolut går det att få hästen att gå i alla gångarter, svänga, stanna, backa utan träns och med osynliga hjälper. Men jag skulle verkligen vilja se dig göra en korrekt sluta i galopp, eftergivet, med energi bakifrån, aktiv rygg och lätt i framdelen utan träns och skänklar….Men jag får väl min chans när jag kommer till stallet nästa gång? 
Att antyda att man är jätteduktig i sin ridning genom att använda arrgumentet "utan träns" och "använder inte benen heller" visar att man inte har förstått vad dressyrridningen (eller den engelska ridningen över lag) går ut på. För att få hästen att utföra skolorna ur den högre skolan (piaff, passage, levad mm) krävs att hästen är mellan hand och skänkel (MKT enkelt uttryckt). Visst, det finns de få ryttare som uppnått ett enormt samspel mellan hästen coh sig att de kan göra dessa övningar utan träns. Men man ska inte se det som en självklarhet, då det är enstaka som kommer så långt med sin häst. Vi amatörer gör det def inte!
Likadant i hoppningen! Försök att ta dig runt en hoppbana på 1,10-1,20 (stor häst) utan att använda benen en endaste gång….eller för den delen…rida utan träns! *ryser*
Så att antyda att man är jättedukig och någon förebild för att man rider utan träns eller skänkel hör inte hemma i diskussionen huruvida kandaret är skarpt eller borde tas bort ur dressyren. Sen kan jag utan tvekan hålla med dig att jag tycker att man som ryttare borde ha kommit längre i kvalitéten på sin ridning än många av ryttarna som sågs i VM-dressyrens första dag. Å andra sidan….att rida ett VM är stor påfrestning på nerverna (för både häst och ryttare) och många deltar för första gången. Nervositeten gör ofta att man tar i mer än man behöver. Eftersom vi, inte någon av oss, ens är i närheten av att rida ett VM i dressyr tycker jag vi ska diskutera med mycket små bokstäver ang ridningens kvalitét. Vi är blott amatörer!!!
//I

thea, jag blir verkligen impad utav dina inlägg!
thea nu har du nu tagit åt dig lite väl för mkt. haha. det jag ville få fram var att jag INTE rider dressyr, o absolut inte i några höga klasser o kan fortfarande rida med osynliga hjälper trots min oförmåga i dressyr o därför påpekade det.. att det inte krävs ett kandar till det. för de i höga klasserna att rida med osynliga hjälper det vill säga..
så jag har inte påstått att jag är duktig ens på nåt sätt. nu snackar vi om osynliga hjälper här.. o inte hur bra man är på att rida!
jag undrar just vad du har emot mig eftersom det är påhopp mot mig hit o dit från dig i så gott som alla trådar jag skriver i. jag försöker inte vinna din respekt på nåt sätt, klarar mig bra utan den.. du kanske ska skippa din överlägsna attityd så kanske du ser att alla andra inte menar på det sättet när de skriver. här ovan har du min förklaring iallafall.
det jag ville säga var att de Borde kunna rida utan kandar med osynliga hjälper, vilket de antagligen kan o VISA det mera i de högre klasserna..
tycker att det där var ett riktigt onödigt inlägg av dig thea bara för att få säga din mening om vad du tycker om mig..
Tack Lina!
//I
hjullan: Nej, jag har inte tagit åt mig något alls! Jag har ingen anledning att ta något, som skrivs anonymt på internet, personligt. Jag vet vem jag är och vad jag står!
Men om du INTE rider dressyr och inte i höga klasser anser jag att du bör tala med små bokstäver ang kandarets vara eller icke vara i dressyrtävlan. Som jag skrev; Vi är blott amatörer!
O, jo, kandaret i höga klasser ÄR till för att tygelhjälperna ska bli så osynliga som möjligt. Sen att inte ryttaren hanterar kandaret på rätt sätt är väl inte kandarets fel?
I ditt inlägg var tonen väldigt mycket "jäklar vad duktig jag är som kan rida med osynliga hjälper när inte ens de som rider VM kan det…" Det reagerade jag emot! Ber om ursäkt om du tog det för personligt vilket inte var min mening!
Nej, jag har inte något emot dig, däremot vill jag, när folk slänger ur sig fakta vilja veta var de kommer ifrån. Jag vill ha en informativ källa där jag kan gå och läsa mer om fakta. Därför ifrågasätter jag dig (och andra) när det kommer inlägg som innehåller fakta. Jag ifrågasätter också utefter min egen erfarenhet jag gjort som hästägare och ryttare.
Jag har inte någon överlägsen ton bara för att jag ifrågasätter! Folk som skriver på ett publikt forum på internet måste räkna med att bli ifrågasatta. Jag blir också ifrågasatt, men inte hetsar jag upp mig för det! Har man tur kan man få ut ny kunskap och få fram en kreativ diskussion som leder fram till något positivt.
Och om någon menar något annat än vad som skrivs i text blir det missförstånd! Det är det farliga med internet. Det ända man kan veta är det som skrivs, inga undertoner, inga tonfall, inga blickar, inget kroppsspråk mm. Jag läser vad som skrivs och utgår från det. Menar skrivaren något annat får denne skriva vad den menar.
Vänligen
I