Har ni fördomar? :P
Okej, nu så vill jag inte att alla ska börja hacka på varandra och att det ska bli nått jätteknas bråk mellan alla för det är bara fööööööööör drygt.. ^^
Men har ni några fördomar/förutfattade meningar mot olika raser? :P T.ex. shettisar är envisa som bara den och fullblod är för nervösa eller nått? :P

Ja, det måste jag erkänna att jag har men tänker inte gå in på vad/vilka
Jag kan väl börja då.. ^^
I stort sett alla varmblod som jag har hanterat har varit nervösa och hoppat två meter upp i luften för ingenting.. XD Eller njae.. Det finns EN valack som är lugn som en filbunke.. ^^ Men de andra har varit lite för nerviga.. :P
Shettisar är envisa som bara den.. De är dessutom riktigt smarta!! :P Många av shettisarna som jag har tagit hand om har haft egna små egenskaper som har gjort de speciella på ett eller annat sätt.. ;)
Fjordingar har jag rätt så svårt för också.. :P De jag har stött på har varit lite halvsega och neeej, jag gillar inte rasen över huvud taget.. :P
..nu kan man ju inte bara snacka om andra raser, tro mig, jag har många fördomar mot isisar också.. ;D
Toviga, små hårbollar.. :P Jag brukar kalla isisarna i stallet för raggsockor, för det stämmer in perfekt.. :P Små, envisa och rent ut sagt helknas i vissa stunder.. :P

Absolut. Fjordingar är tröga/lata, eng.fullblod oberäkneliga, new forest födda till att gå på ridskola, halvblod egensinnade fordon, varmblod allsidiga, nordsvenskar har stora, tunga hovar…
Får också tillägga att jag inte har umgåtts mycket med dessa raser. (Har själv underbara och lätthanterliga araber, russ och shetland.)
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Jag har haft rätt mycket fördomar men dom stämmer inte längre. :)

hm, mja, travare/fjordningar/nordsvenskar är inga tävlingshästar, utan skogshästar enligt min mening, men jag vet inte om det är en fördom?
#5 - Försomar eller förutfattade meningar.. ^^ Hihi.. Ääääh, det räknas.. :P

Har oxå haft mycket fördomar som inte stämmer längre…t.ex.mot araber..;)
Jag har oxå haft fördomar men ingen av dem stämmer har jag kommit underfund med :)

Jag vet inte riktigt… När jag upptäcker någon försöker jag jobba bort den. Men säkert bor det ngn liten doldis i mig med.

jag tror inte jag har några direkta fördomar, men visst .. vissa araber kanske är lite känsligare 'n andra hästar och vissa kallblod tex. kanske är lite lugnare osv. men tycker itne illa om några hästraser på något sätt :D

Jag har svårt att se skillnad emot fördomar och rasegenskaper lite grand just nu kom jag på när jag tänkte på det..
Tänk på att födomar inte bara behöver vara negativa, utan kan vara positiva…
haha ! ja fördomar har jag mot det mesta. ;)

har fördomar och fördomar, men asså.. jo, men visst.
har nog också fördomar mot mga oilka raser…MEN har mga ggr fått överbevisat för mig att så inte är fallet! Ex. Gillade inte travare, jobbiga o rida, kosntig trav, kan inte rida dressyr o hoppa. Vad står i mitt stall nu? Jo världens goaste mysigaste varmblodstravare! han älskar hoppa oo m övning går han skapligt även i dressyren..störtskön trav..
= fördomarna man har försvinner oftast om man får möjligheten o lära känna hästindividen bakom rasen!

#14 Håller nog me dej!! Har tyvärr inte träffat någon snäll trevlig travare därför gillar jag dom inte än ;)

visst har man fördomar… det gäller ju allt, människor, bilmärken mfl…
men jag försöker att vara ganska öppen… sen spelar det väl mkt roll vad man har upplevt med olika saker/vid olika tillfällen… har det 1 gång hänt ngt knas m exempelvis en volvo så kan man lätt tycka att volvo.. det är riktigt skitbilar.. :)
Mitt exempel vill jag inte gå in på då jag tror att det kan uppröra många.. :)

araber och fjordingar för dom e fula eligt mig..
#5, travare ingen tävlingshäst?? Ojoj, dom tävlar ju massor!!
Fördomar.. Shettis är tjuriga och envisa! Detta har jag fått lart för mig ett ex antal gånger, då jag sysslar mycket med shettisar.
#5, travare ingen tävlingshäst?? Ojoj, dom tävlar ju massor!!
Fördomar.. Shettis är tjuriga och envisa! Detta har jag fått lart för mig ett ex antal gånger, då jag sysslar mycket med shettisar.

#15 du ska träffa farsans häst! =)

#20 aaa får göra det!! Eller jo förresten..har ju träffat trevliga travare…fölbebisarna!!! Awww hur kunde jag glömma min söta fölis!!

fördomar ja…
araber - jobbiga hästar som bara är överallt
fullblod - ungefär som araben
jag gillar lugna o trevliga hästar… =)

Du gillar araber!!!!!!!!!!!!!! Du gillade Fontane!!!!

Har fördomar mot varmblod. Tycker de är så bräckliga, sköra och utsatta. Har ridigt på en en gång i mitt liv så det här handlar om fördomar i högsta grad.

en av många… =)

Hade fördomar mot travare innan jag själv hade en på foder. Helt underbar kille på 1,76 i manken även om han vart lite hingstig efter att varit hingst upp till 8 års ålder. Bebis i huvet när det gällde att gosa och snutta på saker.
Fullblod=kokos och sågspån. Sant på de som gått löp iaf. Min systers fullblod som mamma har som sin häst nu är helt annorlunda då man kan slänga upp helt gröna personer på henne, även 8-åringar som är som flugor på hennes rygg.
Jag kunde gå med henne i skogen med grimma och långlinan utsläppt till hälften, ca 4 meter. Ingen kokos och sågspån där inte. Hennes bästa kompis var min gamla Border Terrier-hane på 38,5 cm i manke och 10 kg muskler.
Fjordingar är envisa som synden=sant. Alla jag har hållt på med har det stämt in på.
Nordisar är ju så ändan in i norden mysiga att pyssla med.
Shettisar kan vara envisa om man inte från början visar vem som är the big boss. Syrrans Shettis-hingst Bam-Bam var definitivt sådan liten Jä***l till en början som 1-åring då han hade haft en tonåring som ägare under 6 månader. Ja, ni kan ju gissa hur han var med sitt namn…. Nu underbar att pyssla med efter lite testande.

Fördommar har vi nog alla…

Ja, det har jag men inte om hästtypen utan mot ägare av vissa typer av hästar och då framför allt islandshäst ägare.
Halvblod - stora, tunga och tröga
Fjordingar - tröga tjockisar
Åhh vilken rolig tråd! =)
Islänningar - Envisa, gör bara vad dom måste, håriga.
Araber - Rädda för sin egen skugga, fisförnäma.
Nordisar - Stora som hus, tröga, tunga, sävliga.
Fjordingar - Sååå tunga att rida, hänger med huvudet i tygeln.
Shettisar - Envisa, tjuriga.
Varmlod - Smala halsar, två farter; sakta eller sken, alltid skadade.
Halvblod - Matmonster
Jag har ju träffat många olika hästar och raser, så jag vet att detta nödvändigtvis inte måste stämma på alla!!! Vissa fördomar är ju också bara grundade på bara någon häst av den rasen..
Stallgubben har fördomar mot shettisar.De är inga hästar, de kan inte dra något, de är ingenting att ha. Skulle tro att en shettis kan dra mer än hans feta och overkade fjordingar!

jag hade fördommar mot varmblod, ungefär som det flesta andra men nu äger jag världens mysigaste…
shettisar vill jag helst inte ha att göra med, dom är starka och envisa och alldeles för smarta enligt mig…
sen har jag fördommar mot islandshästägare. och det är för att dom som jag träffat på, har nåt emot stora hästar! och menar att om man inte rider islänning borde man inte rida alls!

#32 nickar och håller med om islandshäst ägare. (med undantag för min frisör)

#33# Du glömde mig Lorita! :) Eftersom jag har både islänning och stor häst. haha

#34 OK då du får väll vara ett undatag också 

tror fakstiskt alla (elr de flesta) har fördommar ;)
jag har också det, såklart .. ^^
Skriv inte bara att ni har, skriv vad!!! Jättekul ett läsa ju!!! =D
Vad har ni emot dessa raser ? det är från häst till häst , Varmbloden är en av dom finaste raserna som finns, en allsidig häst som kan göra det mesta! . det är inte alla hästar som kan springa 1 km på 1 minut och 7 sekunder typ ?… eller hur ? .
Har rätt mycket fördomar faktiskt… Sen så är väl jag en av de islandshästägare som har nåt emot stora hästar.. :P Fast för mitt eget bruk då. Ser absolut inte ner på nån som har nån annan ras, men jag skulle absolut inte vilja ha nåt annat än islänning… ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

är lite som du Alex, fast tvärtom ;) jag har inte emot små hästar men jaa.. jag har ingen nytta av dom om man säger så ? xD usch vad hemskt det låter .. ^^ men jaa ..
#38 Börja inte försvara någon hästras nu, det var inte det som var meningen här. Kompisen har ett varmlod som är snyggare än många halvblod jag sett, supermusklad.
Fördomar är just en åsikt som inte behöver stämma.
Fortsätt skriv era fördomar!!! 

Tycker inte den här tråden var vidare skojig. Men då är det nog för att jag inte pallar läsa om allas fördomar på vissa raser, då också av en del som inte har en aning. Förstår inte riktigt vad som kan vara kul i att läsa när andra "snackar skit" om olika hästraser. (Okej, inte snackar skit kanske, men ni kanske förstår vart jag försöker komma?) Nej, den här tråden var inget för mig.
Klart man har sina fördomar, det har jag om det mesta, men det är inget jag delar med mig utav.

Men sen är ju jag rätt "känslig", eller vad man ska säga. :P
Så jag undviker nog den här tråden från och med nu och låter er ha ert lilla roliga istället. :)
#43 Trist att du ser det som "skit snack".
Själv har jag (min familj) ägt minst en häst/ponny av alla de raser vi skrivit om… så jag pratar inte helt i nattmössan. Men såklart finns det stora individuella skillnader!!!
Fler fördomar någon? =P

Tycker istället denna tråd var rätt intressant, för att höra vad andra tycker, om det är fler som har samma osv. Fördomar om mina favoraser finns, har alltid funnits och kommer alltid att göra, och förmodligen även mina fördomar. Ser det inte alls som skitsnack, utan en kul grej som blottar lite av ens personlighet, eller intresse. Har inget emot att folk ser ner på mina favoraser, jag gillar dem lika mycket ändå, och hoppas att de som inte känner som jag kanske en dag gör det. Precis som det kanske är lite ömsesidigt.
Tycker nästan man kan gämföra detta med hundraser. Den ena passar bättre denna familj/person än den andra.
Det handlar ju om vad man vill ha att jobba/umgås med.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

#44, Menar absolut inte att du/ni pratar i nattmössan. Har bara hört så många som kan racka ner på en hel ras, när de typ ridit en av den rasen. Om du förstår vad jag menar?
Du/Ni vet säkert er grej, och de fördomar ni skriver om, är ju sådana ni själva har fått efter erfarenhet.
Ingenting illa menat mot någon.
Men själv har jag också tagit hand om/ridit/ägt alla möjliga olika raser, och har självklart fördomar, men jag är "en sån" som inte KAN dra alla över en kam. Och de få gånger jag berättar om mina fördomar så känner jag behovet av att förklara mig ungefär tusen gånger och säger "inte för att det är nåt fel, men" "alla är ju olika" osv.
Hoppas du/ni förstår vad jag menar, då jag absolut inte menar någonting elakt även om det kan ha verkat lite surt i mitt förra inlägg. Ursäktar mig. :)

Jag har ingenting emot att folk har fördomar, har ju det även själv. Har inte heller någonting emot att folk ser ner på mina favoraser, alla känner ju olika.
Det ända som är lite tråkigt är ju när folk har förutfattade meningar om vissa. (Påpekar INTE att någon av er här har det.)
Tycker det är svårt att prata om en hel ras, men beundrar er som kan göra det, och ni som har självförtroendet att "våga" ge ut era fördomar. Själv är jag som sagt, osäker i det mesta och har svårt för att ens ta diskussioner.
Nu känns det som att jag förstört din tråd Molla, ursäktar mig igen.
*ler* Det är inte min tråd. Inte behöver man väl ha självförtroende för att skriva sina fördomar? Visst har du väl någon fördom Casandra som du kan dela med dig? =D Skriv på!!!
Hihi.. Jag startade tråden för att jag var intresserad av att veta vad alla tyckte.. :P Det är faktiskt riktigt kul!! ^^
Jag har fördomar om många saker. Hästraser oxå.
Halvblod: ingen personlighet, så tråkiga, halta, skadade och för stora. nej tack ingen mer i mitt liv!
Shettisar: dom luktar ju knappt häst! envis och elaka, sluga små varelser. Då köper jag hellre en hund.
Fjordningar: får gärna dra runt mig i en vagn, men inget mer. envisa och omöjliga att rida. Åker hellre moppe i regn.
Isisar: varför stannade dom inte på sin ö? Envisa och endast till svamp plockning. Rädd för isis ägare, har nästan blivit över körda av sådana i skogen, som tur är är jag ganska pigg i benen än så jag kan gå själv när jag ska plocka svamp.
Russ: envisa som synden, gud vad jag älskar dom!
Araber: fjollor! Men min absolut största kärlek!
Varmblod: Har en fart och sen ökar dom bara.vägrar att ge upp. Min första kärlek!
Pinto: Är det en ras? Nej det är en färg och den heter skäck på svenska. Den som kallar sin häst pinto har en korsnings häst som är skäck, inget annat!
Casandra har inte förstört tråden! Alla har rätt till sin åsikt och sina tankar.
Nej, det kan ja inte påstå, det finns både bra och sämre hästar i alla raser.. däremot finns de vissa raser jag inte skulle kunna tänka mig, men de är mer av andra skäl..
t.ex. skulle ja inte köpa en nordsvensk, men de är mer för att de inte är lämpade för att hoppa och så vidare. typ så.. ;)
#50 Jag lovar, ska vara jätteförsiktig om jag möter dig nästa gång jag är ute och plockar svamp.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tack Alex! Jag förstod att det inte var du. Jag har börjat med reflex väst och en flagga på huvudet nu för att klara mig, funderar på att skaffa en vissel pipa oxå! 
Jag ska erkänna att jag rider isis 1-2 gånger om året, tur ridning men jag får alltid dom hästarna som skenar när någon släpper sig.
För övrigt…
Bättre häst än shettis finns inte! Det är en häst du verkligen aldrig växer ur, och är du biten är du fast! Underbarare och personligare varelser får man leta efter :)

Jag hade fördomar mot araben förrut tills jag skaffade Fontane!!! Ansåg araben som nervigaste och överkänsligaste häst som kunde hoppa runt på 4 hovar och bara vara rädd hela tiden….idag ser jag mer öppet på det hela med raser. Hästen blir helt enkelt som ägaren själv är!!! Araben är helt underbar att jobba med. Känslig. lyhörd och uthållig.
Idag är jag fördomsfri mot raser. Anser att alla raser har individer som är mer eller mindre duktiga på olika saker. De är ju också framavlade till olika ändamål därför tycker inte jag man kan dra alla hästraser över samma linje.
#53 Du får skaffa en sån här, fast med ett streck över, och sätta på ryggen när du är ute också.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#56 Kalas bra! Jag ska genast fixa en ;) Jag gillar din humor Alex, rå men hjärtlig!
Fördelen med att ha fördomar är att man kan lära sig något nytt. Även om jag har fördomar mot vissa raser så skulle jag aldrig behandla en häst illa pga sin ras eller om jag tycker illa om denns ägare.

magica : Isisar: varför stannade dom inte på sin ö? Envisa och endast till svamp plockning.
klockren! *ler stort* =)
#50 hahaha gillar dina fördommar på nått vis, kul skrivet =D
xD Ne har typ inga fördomar mot några raser =)
Isisar är inte alls bra till svampplockning.. ^^ Jag skulle plocka svamp med en halvknasig Askja en gång.. Hon ville hellre fjanta runt i blåbärsriset och tugga på bark.. ^^ Inte nog med det.. Hon trampade ner alla fina kantareller också.. :P

#61 Hihi, ja precis, eller blåbär. Störtomöjligt när hästen börjar konkurera med att äta upp plantorna innan man hinner blocka bären.
Haha.. Jag skulle ut i skogen och plocka blåbär med en valack en gång.. Jag fick inte ihop så mycket, för han käkade visst upp alla blåbär.. XD Han blev helt blå runt mulen, för han var ju skimmel.. XD

Det måste ha sett gulligt ut, jag såg inga bevis på min svarta sak men jag vet att dom fanns där ;)
Vi har empiriskt bevisat detta: islandshästen är inte en svamp-/blåbärsplockarhäst. :)
Våra erfarenheter stöder detta.
Gillade inte araber förut, det berodde nog mest på att alla andra älskade dom, tycker inte om att bara tycka som alla andra (;
Gillade inte deras halsar, dom där böjda, jätte smala (men så har ju inte alla).
Men nu har jag börjat rida western, och har kommit fram till att jag inte har någoting emot araber längre. I stallet där jag rider finns endel araber, hur vackra och härliga som hellst!
Måste bara tillägga; Många här skriver att dom tex. inte tycker om shettisar för att dom är envisa, eller fjordingar för att dom är lata, själv älskar jag båda raserna, och tycker bara det är härligt med hästar som har personligheter! En häst som gör allt jag säger fläckfritt skulle jag inte klara av >.<
Hej!
Jag tycker att varmblod är stimmiga, nervösa och känsliga. (Ta inte illa upp, detta gäller inte allt, men många).
Mvh ABC123.

jag har faktiskt inga fördomar, gillar alla hästar som de är.
Gotlandsruss: Envisa, starja och enormt fin personlighet!
Shettisar: Envisa som sa*an själv. och liten o behändlig.. nästan sugen på att ta en under armen o gå iband ^^
Varmblods travare; har "egen personlighet" och helt underbara och mysiga :) endel kan då va lite nervösa och "tossiga"
Nordsvensk Travare: envisa och starka och fina o se på :) hehe mer kommer jag inte på.
Fjordingar: Tröga , feta allmänt lata.. iaf dom jag har träffat och ridit på..
Islandshästar: dom är fina men jag tycker inte riktigt om dom.. varför vet ja inte ^^,
Halvblod: Stora o klumpiga tycker då jag.. iaf då man går brevid dom!
Araber: Endel som jag har träffat har varit väldigt nervösa och lite sprättiga.. men jag älskar araber!!

Tycker om alla raser. :)

hmm ibland men oftast inte fören jag träffat den jag pratar om i verkligheten. Det är som att säga att alla fjordingar är lata och sega. Det är väl fel att säga så eftersom det finns ju olika storlek å temperament på alla tkr jag :)
Men inte för att jag bryr mig om vad andra tkr : )
Nu har det snart gått ett år. :)
Har ni kvar era fördommar? Har de blivit värre? Har de ändrats? Hur kommer det sig? =)
Jag skrev innan i #2.
Varmblod (alltså travare) har jag fortfarande svårt för. Att ha suttit på stoet i stallet gör det inte mycket bättre. Känns ju helknas, förstår inte hur man vågar göra det dag efter dag. Min kompis som nästan har blivit avkastad av henne när hon fick panik vill till stallet frivilligt och rida henne - ofta. :P Nää, nervösa och stora, smala och läskiga. :P
Shettisar var det länge sedan jag stötte på. Men visst, de är speciella. Tror faktiskt att jag skulle kunna ha en i framtiden (som då ska stå med mina två islandshästar ;)). :P
Fjordingar har inte heller förändrats i mina ögon. I mina ögon är fjordingen en körhäst och jag tycker de ser konstiga ut. Sedan har jag lite svårt för stubbman (över lag)..
_Vill ännu en gång påminna om att jag inte har startat denna tråd för att folk ska bli osams. Tänker man börja bråka så kan man lika gärna låta bli att skriva. :) _

Gotlandsruss: Har ett Russ själv och har inte än träffat på ett Russ som har varit sådär genomstabil, inte haft nånting "för sig" och jag har träffat många russ! så min fördom mot russ är väl att det finns inga genomstabila Russ
Shettisar: Smarta Hästar! lyckas på något sätt alltid klura ut hur dom ska komma undan och göra så liite som möjligt! inte tjuriga och lata, Bara smarta!
Varmblods travare; Hästar som alltid vill vara till lags och göra sitt bästa även om det kan bli "lite fel" ibland
Nordsvensk Travare: Framåt och sammarbetsvilliga! antingen är dom jättesnälla eller så är dom riktigt dumma, Antingen eller typ.
Fjordingar: Tjuriga dock utam att vara speciellt smarta…
Islandshästar: smått hysteriska och väldigt "tossiga"
Halvblod: Stora, klumpiga och sönderavlade (många, inte alla)
Araber: kloka ädla hästar.
märker att mina fördommar skiljer sig en del från mängden :P men men inget av detta är ju fakta!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
Jag har mängder med fördomar, men brukar normalt sett inte tala om dom, för jag anser inte att det är viktigt för andra att veta :P Men jag bjuder på några iaf
Halvblod: Sönderavlade, håller varken fysiskt eller psykiskt för prestation i längden och är i allmänhet ganska korkade.
Arabiska Fullblod: Fisförnäma små porslinshästar. Är överallt o ingenstans. Ena stunden har dom alla fyra hovar på marken för att i nästa millisekund flyga upp som en gummiboll o härja runt de närmaste 4h.
Men jag kan erkänna att jag mött världens mest underbara arabhingst som kånkade runt på mig när jag var yngre. Kritvit, 28år gammal, medverkat i filmen Elvira Madigan bl.a.
R.I.P Nicodar <3
Däremot har jag aldrig mött ett vettigt halvblod, vilket tyvärr håller kvar min fördom mot den rasen.
Näe hörrni, Nordsvensk Bruks, Frieser och Shetlandsponny skall det vara! :D
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Varmblod: Miljötränade och oftast lugna i nya situationer. Smarta hästar som är lättlärda, men kan vara heta att rida och köra.
Araber: Tokiga, stressade och pigga!
Fjordingar: Smarta och tjuriga hästar. Är starka i både psyket och rent psykist. Riktiga ponnys.
Halvblod: Ganska dumma hästar. Stressade och svåra vid nya situationer.
Skettisar: Riktigt smarta och luriga hästar. Är starka och klarar av mycket. Inte särskilt arbetsvilliga och är besvärliga att rida. Blir feta jättelätt!

#2 ursäkta trådkap men det va lite skratt retande för du skrev 4 raser du har fördommar om.
Vamblod, shettis, fjording och islandshäst.
Vi har fyra hästar i stallet (två är min, en min fasters och en min pappa och fasters) gissa vilka raser det är XD
Jag har: varmblod och shettis
Faster har: Islandshäst
Pappa och faster har: fjording
#76 - Hihi! :D

#77 det va lite komiskt faktiskt :D
Själv har jag inte så mkt fördommar om raser, jag ser alltid till individ och inte ras:P
Där imot kan jag ha fördommar om ryttare och utrustning. T.ex.
- Alla som måste ha stigbett för att leda sin häst till hagen är antingen inte till räkligt skickliga för att ha en sådan häst eller för lata så de tar en genväg istället för att jobba igenom problemet.
- Alla ungar som är förlång för sina shettisar och tvingar dom över hinder är kännslo kalla och bryr sig inte om sin häst.
- Alla som använder sitt spö för att bestraffa hästen är elak .
och så vidare. Men jag personligen är ju aldrig inne i de kretsarna och de gånger jag varit det har jag haft otur och mött på "snobbarna" som ser ner på mig som kommer skumpandes i repgrimma genom skogen på mitt varmblod.
Men som sagt mkt av detta stämmer helt säkert inte heller. Det är bara något som finns där. Men så klart försöker jag jobba bort min fördommar också:P
#74 Hahahahaah, kunde inte låta bli att skratta lite över ditt inlägg, jag gillade dina väl uttänkta förklaringar, haha xD
_"Arabiska Fullblod: Fisförnäma små porslinshästar. Är överallt o ingenstans. Ena stunden har dom alla fyra hovar på marken för att i nästa millisekund flyga upp som en gummiboll o härja runt de närmaste 4h."
_Haha, vet inte varför det var så roligt, men jag tycker orden o texten är så roliga, xD kul att ngn kan ha så roligt för sånt (Y)
Hur som helst, när jag läste dt, tänkte jag på min arab. Tvärt imot allting där. Fast lite porslinshäst är han juuu ;) Men han står helst still på 4 hovar än något annat, HAHA x*D
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Alla har fördommar anser jag, men dom behöver ju inte va ekstrema. Jag har fördommar jag med. Men jag anser att mina fördommar är baserat på min erfarenhet och därmed biter sig fast inntill jag får se motsatser till mina fördommar.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#15 då kan du komma och träffa mitt sto=) hon är världens mysigaste:P.. hon står och myser när man pysslar:)

Jag tar till baka min fördom om Islands häst ägare, efter att träffat en hel drös vettiga, riktiga hästmänniskor i Islandsstallet.
Jag ska faktisk dela tränare med dom nu, deras dressyrtränare ska även komma till mig och träna mina hästar 

Nåväl har nu läst igenom era svar själv tittar jag på en häst med "ögonen" vem el vilka människor har format detta djur? Både på dom positiva o negativa sidorna.
Sen skiljer ju självklart raserna åt. Dom togs ju en gång i tiden fram för sina respektive syften. Men idag skall ju alla raser tydligen funka i samtliga lägen. Alla raser har ju lättare o svårare för dom olika saker som krävs av dom. Men att ha fördom mot en ras tycker jag är fel.
Sen är vissa hästraser precis som vissa hundraser enmanshästar, däribland araben så det är inte så konstigt att den ofta visar sig "hispig" i vissa situationer. Även nordsvenska brukshästen är en typ enmanshäst och trivs inte alla gånger med för mycket människor o många hästar.
Marsvin 4-ever
.

Nu har jag inga fördomar men när jag var mindre hatade jag verkligen varmblod, en kompis hade lurat i mig att det var en ras som var helt galen, man aldrig kunde rida osv… Nu vet jag ju att det inte alls så, varmblod är som alla andra raser, de kan till coh med vinna en hoppbana på 1.10 bara travandes mot en massa dyra halvblod, som en jag vet häst gör :)
Oja, att alla Fjordningar, Haflingar är sega och lata. Att Araber bara studsar.. bla.. :)

Fördomar har jag väl inte direkt utan jag tycker inte om Halvblod eller fullblod. Har inte stött på någon individ utav dessa raser som fått mig att ändra inställning…
#79, Haha självklart är ju inte alla araber sådana, har mött trevliga araber också ;))

Fördomar har jag väl inte direkt men tex. fjording det kopplar jag ihop med en lugn häst som är stark, typ?
Sen är ju inte alla fjordingar så men det är min bild av den rasen. :)

- fjordingar - tycker dom är envisa, tröga, brötiga och allmänt jobbiga. Konstiga att rida. och dessutom inte särskilt vackra. Tjocka.
- Haflinger - Tröga, tjocka och brötiga. Ingen särskilt fart på dem.
- Shettisar - Små, envisa hårbollar, som har en jäkla egen vilja. Knepiga att rida, men helt suveräna att köra :D
Jag har fördommar mot dom som har fördommar mot vissa raser! Klart man ska få säga sitt, men många verkar ha fördommar mot de kraftigare hästarna och varmblod. Man ska inte dra alla över samma kant, de är skillnad på varje individ.
Jag sätter fördommar, på mina erfarenheter. Inte vad jag läst hört osv. Då skulle jag aldrig köpt varmblod, skulle aldirg ridit shettis, skulle aldrig försökt, rida bambina som var född 81. Skulle inte ens suttit upp på calle.. Så mycket jag skulle gått miste om om jag lyssnat på altl sånt och läst alla fördommar.
En kompis sommarhäst, haflinger. Hade krut han och älskade hoppa, hoppade högt och bra.
Calle, fjording Evnis, men smart. Mycket bra ridhäst och var snabb när det gällde.
Shettisar, envisa, men riktigt mysiga, lärt mig mycket.
Bambina, den gamla ponnyn, lärde mig mycket mycket.
Lord, mitt varmblod hoppar småhus just nu, men just nu bara cavaletti pga tappade muskler.
Skulle kunna fortsätta i evigheter, då jag ridit många olika, och har lite erfarenheter från varje häst jag ridit!
#87 Haha okej =)
Men jag kan inte sluta skratta åt dina texter där, jag tycker det var för roliga ord, så jäkla snabbt genomtänkt , men ändå så kul xD
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Jag har väl inga speciella fördomar längre. Har två helt olika exemplar av shettisar, den ena guda snäll och den andra envis som satan (hade jag haft ett gevär hade jag skjutit honom den gången vi stod 45 minuter vid en bäck för han inte ville gå över, han har gått över den bäcken 78 miljarder gånger tidigare men just då passade det inte).
Har haft fördomar mot alla slags varmblod att dom är hyper hysteriska men har fått det överbevisat.
Nej jag har nog mest fördomar mot olika individer nu för tiden, inte en specifik ras då det är så olika.
#92. Det är typiskt när de gör så!
araber och travare har jag fördomar mot.
jag har nog fördommar mot araber. ushe >.< ändå har jag hjälpt till med en helt underbar arab valack, (;
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Enligt mig är mer eller mindre alla ponnyer envisa som sjutton, alldeles för mycket egen vilja och egna idéer.
De flesta sorters hästar som kallas halvblod är stora matvrak som man inte kan ta ut från ridbanan utan att de snubblar över allt.
Varmbod och jag går inte ihop, det spelar ingen roll hur välridna och duktiga ridhästar de är, så fort jag sätter mig på ett går det dåligt.
Kallblod brukar väl folk i allmänhet tycka är hopplösa som ridhästar, men jag brukar tycka att de flesta sorters kallblod (clydesdale och tinker är favoriterna) är snälla, kloka hästar, och de jag har träffat, åtminstone på sistone, har varit toppenhästar att rida både hoppning och dressyr. Bl.a. har en kompis mamma en clydesdalehingst som kan mer eller mindre allt som hennes halvblod kan - han älskar att hoppa, och är jätteduktig i dresyren.
Araber har jag alltid tyckt varit stimmiga, tossiga djur (MLPhotos beskrivning var ju klockren; "Fisförnäma små porslinshästar. Är överallt o ingenstans. Ena stunden har dom alla fyra hovar på marken för att i nästa millisekund flyga upp som en gummiboll o härja runt de närmaste 4h", stämmer alldeles för bra på Rayhan) och de fördomarna biter sig kvar trots att jag rider arab, och älskar rasen. Men nu har jag i alla fall lärt mig att de är kloka (när de vill, och undantaget är Manne), känsliga, men lyhörda och samarbetsvilliga.
Engelska och arabiska fullblod är enligt mig det absolut bästa man kan rida på, akhal-tekeer är jag också kär i, trots att de egentligen är alldeles, alldeles för stora.

jag har väl inte fördommar mot travare, men i min umgåskrets har man inte travare, har man det är man fattig och inte har råd med en "normal" häst..
på skolan var det ju så att dem som hade travare fick hålla för sig själva..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Detta var ett intressant ämne :) Och ett par riktiga skratt!
Fast jag har inte så stora fördommar emot hästraserna utan emot de som äger dom…

Jag tycker bara att arabiska fullblod ser ut som missbildade åsnor och att dom är uttjatade. Och sen så är jag trött på ridtravare lite.
Måste bara försvara islänningarna lite här eftersom alla kallar dom raggsockor och svamphäst och ja allt vad som sagts i tråden, har ni någon gång sett en islänning i full tävlingskodition som går i ökad tölt exempelvis? Kolla på det jag lovar att då tänker ni nog inte raggsocka eler svamphäst mer.
Har fördommar mot halvblod, tycker om jag ska vara ärliga att det är bara en häst helt utan personlighet..!
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Jag tycker travare är underbara, välhanterade, oftast bra ridhästar, och personliga! :D Visst, alla är inte personliga men alla jag har träffat är det! :)
Araber och fullblod tycker jag är smäckra saker som inte tål mkt på ryggen.
Shettisar är ofta envisa, men med rätt behandlimg och tillit är de som en bästa vän.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

haha har typ inte super mkt fördommar mot hästraser :) men araber är stökiga o har super skumpig trav o galopperar heldre uppot än frammot om ni förstår hur jag menar ;)
Men därimot har jag massor av fördommar mot utrustning ;) som te.x att alla som sätter på hästen martingall bar för att det ser profsigt ut är dumma i huvudet xD haha
okey olika raser, man passar ju itne med alla det kan jag själv säga jag gillar inte tittiga hästar allså så köper inte jag mig ett fullblod lr arab nu är INTE alla såna men mera förekommande där, ett skutt för något okey men det ska itne vara så att man måste ligga steget före hela tiden :). Hmm envisa är inget fel med det så länge dom vill jobba inte bra vara tjuritenvis allså en där har jag ingen ras alls jag kan tänka på, har ju ridit o kört många raser (halvblod,fullblod,NF,arab,fjordingar,shettisar,russ,welsh,nordisar,isläningar, ja en massa raser o korsningar) jag kan inte säga ne fy bubblan skulle inte ta i den rasen för att, har ju haft hand om en fullblod o hon var inte så skärrad o tittig men hennes dotter o son var lite mera såna :) å araber det har jag hållt på med i et stuteri alla är ju olika men ja det e någ inte min typ av hästras dom 2. Fina att se på :) favvo ras det e väll welsh men det e mera isf som barn o körponny. Som min ridhäst är det varmblodig travare stabila i stallet osv.
#100 - Jag kallar islännigar för raggsockor och jag är en islandshästmänniska. ;)
#104 måste erkänna att min varit raggsocka också, men jag menar då när dm har vinterpäls :P Sommaren, då är dom ju inte raggsockor häller? :)
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
Haha, tro mig. Stona i mitt stall är raggsockor året om. ;) Även om de har sommarpäls. ;)

Hade fördommar mot nordisar att dom var tröga, sega och lugna tills jag blev medryttare till en. Han var som en klocka på banan och hoppa höga hinder med fin teknik och gick hög dressyr och hade en underbar galopp som man satt som klistrad i. Men ute var han het,stark, tjurig och stundvis okontrolerbar. Kan väll inte säga att mina fördommar mot nordisar blev bättre men säger då inte att dom är sega och tunga iaf.
Fullblod av alla dess slag är jag livrädda för efter att skenat nerför en isig backe och åkt av riktigt illa. Och ridit en som var rädd för allt och alla.
jag kan säga att halvblod är hjärndöda ^^
#107, Nordisar är det självklara valet ;D

Om jag skulle skaffa häst så skulle det vara (helst)
Arab (en skimmel!), haflinger (dock kanske inte det kraftigaste modellen), någon nordis-korsning eller liten nordis eller en connemara.
Lite olika raser men just dom raserna är jag lite kär i 

Jag har svårt för kallblod överlag och halvblod och har hittills inte varit i kontakt med någon av dessa alternativ som kunnat få mig att börja radera ut de förutfattade meningarna jag har om dem.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Kallblod är tjuriga och Fjordingar är ännu tjurigare! Så ser jag det ;)
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
#100 Även de snygga hingstarna blir raggsockor vintertid! :D
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#108 halvblod är väll ffs inte hjärndöda, det är en ras som slagit stort på tävlingar o oftas den som tävlas internationellt, en stabil o bra häst ofta mycket lättlärd. Jag är nu inte i dom längderna så jag rider inga men gösses vilka trevliga hästar det finns gosiga o helt kärleksfulla, spralliga om dom är den typen medans vissa är lugna som gatan. Det är ju så att det fins trista hästar i alla rasen o det är väll himmla tur det för vi är ju alla olika o vill ha olika typer på hästar, en del gillar fart mendans andra vill ha en lunka-på-överallt-häst :)
#115, Jag har då aldrig mött ett trevligt halvblod, så jag behåller mina fördomar om dom x)
Klart man har fördomar. Men en del av mina har ändrats med tiden.
Shettisar: Lata och ovilliga. Vill helst bara äta. Idag: Har enbart egna supersnälla, pigga, arbetsvilliga shettisar. Ett par av dom har varit/ är t.o.m. smal trots fri tillgång på mat året runt.
Russ: Elaka, sluga med eksemproblem. Idag: Har hela hagen full med russ som är allt annat än elaka.. Supersnälla, arbetsvilliga, pigga och duktiga fast sluga är dom nog allihopa. Och inga eksemproblem.
Halvblod: Kallades skämtsamt för haltblod då fördomen var att de alltid är halta. Idag: Har ägt 2 halvblod där den ena pga en gammal skada var halt ibland medans den andra i princip aldrig var halt.
Varmblodstravare: Nerviga och opålitliga. Idag: Har nu en varmblodstravare som är det snällaste och mysigaste man kan få tag i. Är visserligen rädd för att bli riden utan tussar i öronen men med lite örontussar och en ponnykompis är han lugnet själv.
Sen har jag tyvärr kvar en del fördomar om andra raser men dom hoppas jag att de blir ändrade på i framtiden. Alltid finns det någon som representerar sin ras på ett bra sätt. De vill jag träffa.
gösses har du aldrig vart på en ridskola där finns det ofta fina halvblod o dom brukar var såna jag beskriver kärlek o kel, jag har skött väldigt många ridit in närmare 10 st bara ne som var lite mera ohanterad o den föll jag av som en vante :P men efter mera pyssel så ja vart han jätte bra, såldes sen till mjölbysridskola o vart mycket snabbt stalles favvo. Tyvärr är halvbloden oftas rätt stora o jag vill inte ha nån stor sak jag vill ha dom på 150 gärna maxad D ponny. Ne vanliga halvblod som är uppväxta i lugn miljö (litet stall) blir ofta bra nu beror detta mycket på vad det e för uppfödare och vad dom är efter med men iaf dom brukar vara bra. Jag har aldrig klankat ner på en ras så där, trott att fjordingar var snubbliga hästar o nordsvenskar var lata galoppen på dom var som att sitta på en gammal gungstol men så är det ju inte. Du är välkommen till mig i höst då har jag ett mycket trevligt halblod på 10 år här hemma kommer vara hästvakt :) då ägaren åker bort i 6 månader hon är mycket trevlig o älskar att lukta på en kel o är rätt så pigg o glad inget stirrig. Dock 168 lite stor men ja en pall så kommer man upp hon är så snäll. :)
I vårat stall kallas islandshästen för trosskydd
#119 Haha trosskydd? Det var nåt nytt! :D Hur kommer det sig? :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#118, Det hade ju varit trevligt att möta ett ordentligt halvblod, men pga mina tidigare erfarenheter av halvblod så "offrar" jag inte tid för att åka o hälsa på ett :P

klockrent, små hästar med stora ryttare 
Ja, jag måste erkänna att jag har lite fördomar/förutfattade meningar om vissa raser. Men jag vill helst inte gå in på det då folk kan ta illa upp.
#119 Haha xD

Haha, nog har jag fördomar, men det är bäst är när man möter en häst som inte alls stämmer in, och man kan ändra uppfattning! Sånt händer ju ibland=)
T.ex. Nordisar så kan en del nordisar uppfattas som tunga, slöa och sånt.. Men jag känner en nordis som är en av de finaste hästarna jag vet! Musklad, med världens schvung i rörelserna ch het som attan! =)

Jag har fördommar mot att "ridhäst människor" oftast rider i ridhus. (ta inte illa upp allihopa!) Men så är det iallafall där jag tränar min ponny. Jag kör/rider 6ggr i veckan och möter kanske 1 person på ridhäst var 8 gång jag är ute. Det är många ridhästar på mitt område + en ridskola med en massa privathästar. Ändå så är man själv i skogen efter kl 5. Hm.. Jaja, det kanske bara är för att vi har så kalla vintrar här uppe att alla väljer att rida i ridhuset istället. Hur gör ni? Rider ni i skogen mer än i ridhus? :)
Jag rider helt klart mer i skogen/ute än i paddock och ridhus. Jag anser att det mesta som man rider på banan även kan göras ute. :)
Lite fördomar har jag nog allt, inte så mkt mot hästar utan mer mot hästfolket, trots att jag själv ingår i det. :P
#125 Rider mer i ridhus eller ute på ridbanan än ute i skogen. Vet inte varför, det har bara blivit så. Kanske för att vi bara har slingor och där kan jag inte träna på samma sätt som inne i manegen eller paddocken. Hade vi haft någon äng med hyfsat underlag som man fick rida på hade jag nog ridit mer ute.

Jag tycker att isisar är rätt tråkiga, har varit medryttare på en & ridit mycket på island. Men har träffat på 1 & annan trevlig isis. :)
Älskar: Travare, Shettisar, Araber :)

hade fördomar om ganska många hästar, men inge mer:)
had en fördomar om galopphästar, men så träffade jag världens gulligaste pensionerade galopphästar:) hel mysiga och allting, båda 2 älskar och springa:) båda 2 verkligen superhärliga:)
men enligt mig är varmblod läskiga;d men dom är jätte fina:)

Jag har massor med fördomar om många hästraser ;-P
*** Kärleken övervinner allt ***