renovering av hästtransport
ju mer jag funderar på det desto säkrare blir jag. jag tror helt klart att jag ska ta och renovera mitt hästsläp.
har ni renoverat släp någon gång? har ni tips och idéer kanske?
tänkte jag skulle ringa ett företag imorgon som säljer byggplyfa och se vad de tar för att sälja några skivor. hade tänkt ha vanliga OSB skivor, men man kanske kan köpa byggplyfa så pass billigt där att det är inte är lönt att köpa OSB skivor. de måste ändå målas och lackeras för att hålla.
vad saknar ni på era släp som man kanske ska tänka på när man fixar ett gammalt?
Vi har inget släp längre, men vi hade ett gammalt för ett par år sedan. Det var oxå i behov av renovering, men vi sålde det ist för att göra iordning det då vi inte hade så stor användning av det.
Din plan låter bra. :)
Jag har inget bra byggtips men var nogrann med att underhålla släpet efter renoveringen.
Vad jag saknar på mitt släp- lägre bommar, passande shetlandsponny, funderar på om det kanske går att sätta typ "dörr" i fram och bak istället för bommar…

det har faktiskt min man fixat med hjälp av en byggplyfa skiva som sätts fast under främre bommen! kanon =)

Oj, vad snyggt Mazze :-)
*** Kärleken övervinner allt ***

den blev ju verkligne kanon mazze. hur mkt jobb och pengar la ni ner på den totalt?
bra tråd! vi har precis fått tag på ett släp som ska renoveras.
vilken tjocklek på plyfa rekommenderas till golvet? Vad hade du Mazze?

Vad snygg färg det blev på den mazze. Ska nog komma och titta en dag tror jag. hihi

#11 det är 21 mm man ska ha till golv.
hade flyt och ringde ett företag i hässleholm som renoverar släp osv. han kan fixa jättebilliga (1500-2000) golv till släp. ska ringa honom på måndag för att se vad han kan fixa.
sen kan man ju köpa formplyfa som är tunnare på vanliga byggföretag. sitter och kikar just nu =)
bra bilder Mazze :) jätte fin vart den med.
häftigt, blir riktigt sugen på att börja renovera mitt släp nu :O)
Vad använder man för färg till plasttak? och vad använder ni för sorts färg på väggar? Vart köper man det?
lisette- tur att du har en så driftig karl :O) Skulle inte våga släppa min lös på att ordna dörrarna :O)
Beskriv lite tydligare hur ni har gjort, hur ni harfäst på bommen, har du inget kort?

#15 man ska använda en färg som är tvåkomponentig till taket. finns till båtar.
ska se om jag kan hitta en bild till dig hur det ser ut.
det är ju bara på främre bommen som det sitter en plyfa skiva. den är lika hög som bommen. han har borrat hål i övre kant som vi satt fast i bommen med buntband. den sitter så hårt att hästen inte kan rubba den. vill man sen flytta skivan är det bara att ta bort buntbanden.

jag skapade en ny tråd med hur man kan transportera småhästar.

mazze, var ditt släp galvat eller du har rostskyddsbehandlat det nu?

Har inte hunnit in så mkt de sista dagarna ;O
Tack så mkt allihopa =)
Lisette: Vi har rostskyddsbehandlat, galvat är väl en senare idé? ;) Mitt släp är ifrån -78.
Vi har lagt ner en hel del jobb på den men kan inte säga exakt hur lång tid det tog, då vi har gjort lite pö om pö.. Det är min sambo som har lagt ner mest tid, vilket var på balkarna, golv och väggar, kan det ha tagit ca 1 vecka. Målningen tog ca 4 dagar eftersom att de olika färgerna krävde torkning innan 2:a lagret.
Pengamässigt hittills så kan det nog ligga på ca 6000kr inkl allt och bommarna bak. Gummimattan och "filtmatten" på rampen fick vi gratis.