Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6869 ggr
lisette
0

transportera liten häst i släp - tips!

startar en ny tråd istället för att forsätta i i "renovering av hästtransport"

hur transporterar ni era små hästar i transport?

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag fick min man till att såga till en plyfaskiva som passar precis vid främre bommen.

skivan sätts fast med buntband i bommen. krävs inte mer eftersom den spänns åt ordentligt.

nu är min skiva inte så hög, den är sågad till att vara perfekt till lägsta nivån på bommen. är man smart så tar man skivan lika hög som bommen normalt brukar vara. så slipper man hålla på och ändra när man ska transportera småttingarna.

sedan ytterligare ett tips kan ju faktiskt vara att se till att ha ngn bindningsanordning i skivan. nu binder jag så kort som möjligt i vanliga ringen.

här är bild på min skiva. den är inte fastgjord här utan tog bilden nu precis. framifrån skötardörren.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är från lemmen.

Molla
0

Om nu unghästar klassas som små hästar så kör vi dom iaf löst i hästtransporten. Allt tas ut, mellan väggar och bommar. Dom allra yngsta lastas direkt från stallgången, transporten körs in mot stalldörrarna. Funkar utan skrik och panik!! =)

AusaBausa
0

transportera små hästar: har dem lösa i transporten (tagit väck bommar o mellanväggar..). Såg en transport m fronturlastning..där dem delat av transporten så det blev 2 "boxar" i transporten så man kunde ha flera hästar lösa samtidigt men var för sig!

SÅ skulle ajg vilja ha det:-)

_Jag_
0

Ehm räknas shettis? I så fall, bind fast hästen i bommen och stäng lämmen?

AusaBausa
1

#5 min beskrivning av att transportera liten häst är shettisar  :-)

Ledin
0

det där va en smart lösning för även ett föl som man ändå vill åka med tryggt måste ju det där vara bra för, tänker på att om det gupplar o stoet råkar kanske trampa på fölet (på benet kanske) När vi har kört shettisar då har vi haft bra bom fram som ha gått å sänka mycket o olika på varje sida om man vill binda dom har det gått bra annars tar vi bort allt o kör dom lösa i transporten oftast bara till betet.

Klasselover
0

När vi transportera mina fd sköthästar så åkte dom baklänges..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

lisette
0

#5 problemet med det är ju att shettisarna kan gå under bommen.

Tusen
0

#9 det beror väl på vilken transport man har och hur stor shettisen är. I våran transport kommer inte våra shettisar under bommen.

lisette
0

jo givetvis, men de flesta släpen är inte byggda för småhästar.

Annette
0

Jag kör mina shettisar lösa. Plockar ut allt.

Bobby
0

Vad menar du med små hästar?

[Grabbarna-A]
0

Jag har tre el fyra olika höjdlägen på bommen i min transport, så i den kan man transportera shettisar fastbundna Glad. Annars är det nog plyfaskiva eller helt lösa som gäller.

Ledin
0

shettisar o föl :) jag tor hon menar små alla under 115 :)

_Jag_
0

Bind hårt ;) Då kommer dom inte under bommen… Det gjorde jag när jag körde shettis =)

lovis01
0

Kör jag bara mina shettisar (sto med föl) så står båda lösa. Är däremot någon av de stora med så får shettisdamen stå bunden :)

exitingsvillemo
0

mina får också stå lösa om jag bara transporterar en eller sto m. föl, men ska åka med både hingst och sto till utstälning i höst och då vill jag inte gärna ha dom lösa…:O)

Att knyta HÅRT hjälper inte så bra tycker jag om du inte menar att man ska knyta upp huvudet i ringen och ge hästen allvarli nackspärr innan man är framme

Mille
0

Vet man om att man ska köra små hästar får man se till att skaffa ett släp där amn kan sänka bommen så pass att det funkar, det finns ju trots allt.

Alla jag känner kör sina hästar som vanligt, dvs binda dem vid bommen. Enda skillnaden är väl att man kan trycka in fler **

Anna Johansson
0

jag kör shettisen lös i min transport. Men när han åker med några bekanta som har ett umesläp med dörrar både fram och kak så står han lös i "sin" fålla Glad

AnnaLundin
0

Det Ni måste tänka på är några saker.

• Hästar som transporteras uppbundna i fordonets färdriktning måste ha en bom framför sig, o boghöjd, enligt transportreglerna från SJV.
    OM man ställer dem lösa "framåtvända" med bara en skiva framför och tvingas tvärnita, så åker de in i skivan med huvudet före. Är skivan tillräckligt förankrad - som den MÅSTE vara för att förhindra lastförskjutning - så kan man ju bara gissa och hålla tummarna att pålles nacke håller…
    Vill man använda en skiva, så som Lisette visat, så är det bättre att ställa ponnyn bakochfram, med rumpan mot skivan och vid behov binda fast den bak i släpet.
  • Bommen framför hästen måste gå att ta loss. Det är INTE bra att skruva fast en extrabom i väggarna - jag har själv varit med och lyft loss en ponny som var kort bunden i en sådan men ändå hade lyckats klättra över med frambenen. Den stod med bommen i ljumsken, frambenen på golvet och huvudet mellan frambenen med hakan nästan vid bommen… (och ponnyns matte var fullkomligt hysterisk…)
  • Jag har själv tidigare - innan jag tänkte efter - transporterat shettis bunden under bommen, med ett grimskaft på varje sida. Men sen började jag fundera på vad som skulle hända med ponnyns nacke vid en eventuell krock…
  • Har man bara små ponnyer så är det en bra idé att montera några mellanväggar på tvären i släpet i stället, och ställa ponnyerna på bredden.

Mitt nuvarande släp går att sänka bommarna tillräckligt långt i för att kunna köra ponnyerna uppbundna så som det är tänkt. Kör jag enbart sto med föl i släpet så brukar jag ställa mellanväggen helt åt ena sidan (går att fästa där i mitt släp) och köra dem lösa.

mazze
0

Lisette: Vad fint det blev. Vad har ni för släp?

lisette
0

#22 trane 100 från 80!

lovis01
0

#18 ska man ha med två små som inte får komma åt varandra så är det smidigt att ställa dem bakofram och binda fast dem i bakbommen istället.

Ledin
0

o enligt vissa försäkringsbolag är det ett måste att ha uppbundna hästar (bör ju även vara shettisar inräknade, men vet ej) och med skinngrimma. Jag såg idag en som hade som nät även över och där framme var det en skiva för detta var orginal-skiva för transoprten såg lite snabt o fråga mamman att det där måste ändå vara bra o hn gillade den sa hon i transporten var 2 ponnys en b o en a.

AnnaLundin
0

#25 - det kan vara transportbolagets egna regler, men det finns inga sådana regler för transport av hästar. Man FÅR köra lösa hästar och man behöver INTE ha lädergrimma.

#25 - Ska du binda dem bakofram så måste du nog ha en skiva bakom dem också, vid bommen ungefär. För vad tror du annars händer om du måste tvärnita….
(Häst-rumpor i framrutan medan huvudena hänger kvar i grimman bak i släpet??)