*Bild* Kritisera min knoppar! x)

lite små, lite lösa..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag tycker dom är "för många" eller hur jag ska förklara :P
/Elin
Sitter för tätt! (där fick jag till det)
/Elin
Försök göra som lite större med glesare mellanrum och att dom som "ligger" mer neråt mot halsen. :)

Snyggare om dom är lite tjockare.
jag är själv kass på att knoppa, men övning ger färdighet sägs det ;)
*** Kärleken övervinner allt ***

man får bestämma sg om de ska ligga, stå eller vara mitt emellan..
Jag tycker oxå dom sitter för tätt, och är små..
Här är några tips:
1. Fukta manen ganska mkt med en svamp, det är lättare att fläta den hårt då.
2. Dela upp manen med hjälp av en vanlig mankamm, "dra" så att det blir raka streck (se bild). sätt i toffsar, normalt ska det bli ca 8-12 knoppar.
3. Blöt toffsen igen om den torkat mkt, börja göra flätor, fläta hårt så att det sitter ordentligt.
4. När du har flätat alla toffsar så gör dom till knoppar, jag brukar vika flätan 2 ggr och sen sätta i en snodd så det hålls fast..
Jag tycker det är snyggast med liggande knoppar (se bild)
hoppas du förstår, är inte så bra på att förklara ;)
#5 Blir inte halsen "tjockare" med större knoppar? Mitt mål var en smalare hals!
#7 Hon har väldigt ojämt tjock man så det är svart att få jämna toffsar! :/
Ska man fläta "uppåt" eller "nedåt"? Om du förstod vad jag menade!? x)
#8 Jag tror hon blir snygg med få, liggande knoppar ;)
Om manen är ojämt tjock så ryck den så att den blir jämt tjock =) Se även till att manen inte är för lång ca 10 cm är lagom tycker jag.
Fläta nedåt om du vill ha liggande.
#( haha jag är sämst på att ryckamanar! Den blir ännu ojämnare och tillslut blir dom flintskalliga! x)
Nej men jag är inte så bra…. Lagom lång är den! Kanske något kort t.o.m!
Tack för tipsen! Det där med att blöta manen var ett jätte bra tips! det ska jag prova! ;)
ett tips är kanske att tunna ut manen så den blir jämnare tjock. Så blir knopparna lättare att få lika. Dom såg lite lösa ut men du har ju fått bra tips på hur man gör jag har inte gjort knoppar på en evighet :) Det är ett himmla pyssel att få dom bra det kommer jag allt ihåg :)
Som ni ser är den tunn mot maknen och tjock och står åt alla håll högre upp på halsen!
Jag tycker den ser lagom lång ut, men tunna ut den på vissa ställen så att den blir jämn-tjock.
Får man fråga varför du knoppar? ska du tävla eller vill du bara lära dig? =)
Du kanske kan fråga nån i stallet som kan hjälpa/lära dig rycka så att det blir bra.
Jag vill bara lära mig! ;)
jag tycker att det är för många, och att de ser lite lösa ut.
försök att fläta så hårt du kan hela vägen ut tills manen är slut och sedan vika in den lilla kanten av man som blir kvar så att det inte sticker ut några hår längst ner, (då kommer inte heller några strån sicka ut när du rullat ihop knoppen) och sedan rulla knopparna in mot halsen så att de blir o ligga ner mot halsen.. och ett bra knep är att mäta upp manen med en "vanlig mankam" (en sån i plast)
och ett till tips är att fläta inåt (eller typ bakifrån) istället för "vanligt" om du är med på vad jag menar? :p
hehe, lycka till :)
Fläta inåt förstår jag inte! x)
Flera små knoppar = tjockare hals
Färre stora knoppar = tunnare hals
:)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Och här knoppar jag min ponny, han hade innte riktigt så stora.
#19, Jag tycker att färre små knoppar tätt liggande längst med halsen ger ett tjockare intryck, medan ett litet antal tjocka knoppar ger intrycket av en mindre tjock hals. :P

okej, men de "sägs" att färre knoppar gör halsen Kortare och tjockare, och fler knoppar gör halsen Längre och tunnare :P Om du ser på denna bilden.. då har ponnyn ganska stora, tjocka knoppar, som gör en "bulle" ovanpå halsen, tycker inte du att halsen ser tjockare ut då? Än om de hade varit små som låg "slickade" längs halsen..
Färre knoppar hade varit snyggare på den ponnyn :P Tkr inte det gav ett tjockare intryck..

Snygg häst men jag tyckte det såg lite dumt ut med så stora knoppar på den hästen, med tanke på hur liten pannluggsknoppen är :P
jag hade varit glad om jag kunde åstadkomma ngt som ens är i närheten av era knoppar!
Jag är verkligen totalt superdålig på knoppar!!!
Dessvärre ska det ju vara knoppat på dressyrtävling så jag får väl stubba häststackarn och skaffa "knopperuk" att sätta på när det ska tävlas *hehehe*

#24 Det där var supersnyggt! :D
#26, eller så skaffar man sig en häst med mycket och lång man och så gör man en ardennerfläta ;)

Hippson har en bra artikel på hur man knoppar. Bara att bläddra i artikelarkivet… www.hippson.se
haha, alltså :p i vanliga fall när man flätar lägger man ju man delarna över varandra och drar åt. men om man istället tar dom underifrån och sen drar åt så får man oftast fätan lite hårdare och sen kommer flätan att ligga mot halsen och det blir lättare att rulla ihop den, och ligger snyggare :D
men det är ju vad jag tycker :) hoppas du förstod bättre nu! :)
jag tyckte att din ponny #20 var jätte bra. Sen #0 din ponny har inte bredhals utan såg rätt så nätt ut ändå :) men gör lite bredare o tunna ut manen där den är bredare och klipp/ryck den kortare. Jag gillar inte feta knopar men inte för tunna heller :) men så tycker jag att det e dint men utsläppt fin man med :P
#31 har oxå fina knoppar i sin ponny, men så fuskar hon å anlitar en med ;)
#32 Min ponny är en häst! ;) Och ja hennes hals är "nätt" men jag vill ha den "Nättare" för att se hur det ser ut! Just nu är hon så fet så hon skulle behöva en tjockare hals! haha! men det är bara för att jag vill lära mig hur man gör mest! ;)
#31 Ååh hur gör man så med pannluggen? Så den ser ut som en korv? ^^,

#34 en inbakad fläta av luggen, som du sen gör en knopp av =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#35 Oj.. jag kan inte göra inbakade flätor! haha! 
Inte jag heller… Därför anlitar jag proffs!

jag skulle aldrig låta någon annan knoppa min häst, det är vår uppladdning tillsammans innan tävlingsstarten. Då sätter ja på mig mp3n sen får ingen prata med mig, eller komma i närheten av hästen :P
#38 Åh vad mysigt det låter! ^^,
Jag tävlar ju inte eftersom jag inte har tid/intresse för det just nu och "min" häst är 22 år gammal!
Och hon skulle säkert bli galen om jag kom till en tävlingsbana! Hon är en f.d tävlingshäst! Hon älskade det livet! Så minnerna kommer säkert tillbaka och hon blir 5 år igen! hehe! och så bryter hon säkert ett ben eller nåt…
Det vill jag ju inte!

Haha, jag har också en gamling, han e 31 nu. Jag tävlade honom tills han var 24, och som 23 och 24åring gick han elitallsvenskan =) Han var helt galen på prisutdelningarna, visste ju vad det var frågan om.. Och i flera år efter han slutade tävla blev han helt till sig varje gång han såg en transport, han bara Skulle in i den! SKulle han få tävla nu skulle han antagligen få en hjärtattack..!
#40 och så säger många att hästar inte tycker om att tävla för det är emot deras natur! Min gammla tant på 24 kliver oxå glatt upp på transporten och väntar med späning! Många gammla tävlingshästar blir ju tom deppiga när de pensioneras!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

precis, men de e ju såklart olika från häst till häst =) jag som enbart har hästar avlade för tävling och prestation har iaf aldrig haft någon som tyckte illa om att tävla. Skulle ja ha de så skulle ja självklart sluta tävla på den, för det märks nog ganska tydligt på resultatet osv. Visst blir dom det! Saknar de gamla rutinerna å sånt, önskar jag kunde ta min gamling på en tävling, hade han vrit tio år yngre så :P

#24 det är ju precis så knopparna "ska" vara, iaf enligt mig ;) haha
Jag försökte knoppa Chessa för några dagar sedan, men det gick verkligen inte. Jag som kunde göra knoppar när jag var mindre.. :P

#43 tycker ja med! de blir sjukt snyggt från andra sidan också =)
Jag vill se fler bilder på era knoppar! Så ut å knoppa och fota nu! ;)

Ja åker på tävling på tisdag (NM som äntligen går i sverige, så ja hoppas ALLA kommer och hejjar!), lovar att fota varje dag då ;)

#47 Vart är de ? :D

grevagården i skara =)

idag kommer knoppar på brago ;)

Bilder på Brago pippa__ ;-)
*** Kärleken övervinner allt ***

hon är nog på väg hem nu. kan bli intressant.

blev inga knoppar idag…får bli¨på måndag..

Tyvärr lite ur fokus, men… Mangis hade inte så mycket man så hennes knoppar var tvugna att bli ganska små. Dessutom blev hon irriterad och skakade på huvudet hela tiden om man gjorde för stora. Mitt knep var:
- Fukta manen ordentligt.
- Dela upp i lika stora delar. Lika stora i botten - tjockleken bestäms av manens tjocklek.
- Kladda in en "del" i hårgele. Fläta stenhårt neråt. Börja med en av ytterdelarna (jag började alltid med höger).
- Vik eller rulla in knoppen från toppen. Fäst med minst en snodd, eller sy ihop med björntråd.
- Avsluta med rikligt med hårspray.

#49 Grevagården ligger i skövde!

hmm, men skara e precis i närheten isf! för vårat hotell ligger där

Attans !!! Varför ska jag bo så högt upp i sverige :(

De såg lite ojämt placerade ut, men jag måste säga att hästen var jättefin=)

Kan inget om knoppning igentligen. Men efter vad jag hört:
- Grov nacke ska ha liggande knoppar.
- Tunn nacka ska ha ståenda knoppar.
- Vill man få halsen längre ha fler knoppar.
- Vill man få halsen kortare några knoppar.
Och storleken kommer väll efter det.
Väldigt bra tråd det här! Är nybliven hästskötare på tävlingarna och behöver verkligen alla dessa tips å råd, så tack alla ni som skrivit här, å till trådskaparen som gjort det möjligt! Nu blir det synd om stackars Flora när jag ska testa allt det här!
Så här "fin" var hon sist. (Fast till mitt försvar! det var en annan som flätade 2/3 av manen!!)
#59 Hihi ja hon är söt för att vara så gammal! ;)
Enligt min smak är de för många, för små och står alldeles för mkt rätt upp.
Större knoppar ger en smalare hals, små knoppar ger intrycket av en kraftigare.
#24 De knopparna var helt perfekta!

wohhoo, äntligenhar ja blivit en fena på att sy knopparna, jisses va fint de blir :D ska fota någon dag!
#65 Det får du göra. Har alltid funderat på att börja sy knopparna men jag orkar inte x)

det tar inte längre tid =) någon minut kanske =)
Jaha, okej :P Jaja, jag får väl testa när jag lärt mig knoppa ordentligt ;)