Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1252 ggr
Surviver
0

Foderråd???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja ha lite tips på vad ni tycker att jag ska ge min pojke nu. Han är ett varmblod på 22 år och rids ca 2ggr i veckan. (lätta skogspromenader) Han har börjat magra senaste tiden tycker jag. Han har börjat gå in på nätterna nu och har fritt med hö. Men vad tycker ni att han ska ha mer? Tips tack!

(bara så att ingen missförstår mig, han får självklart mer än "bara" hö, men eftersom jag vill ha neutrala tips så skriver jag inte ut vad han får mer)

Surviver
0

inga svar än…. om jag skriver vad han får då, då kanske någon kan säga någonting…

Han har fritt med HÖ, 2l krosshavre, 2dl. betfor och kraffts multivitamin.

MiaMaria
0

Vart är Gejsa?? Hon är ju super på sånt här…

Thinka
0

putt…har en avmagrad 22-ring här med, han får kopiöst med foder, det är han som ska tas bort innom kort. Gejsa kan det här bättre än jag.

gejsa
0

Här är jag. *ler* Och någon expert är jag def inte.

Men är inte ditt hö analyserat så kan det ju vara så att det är låga värden i det. Börja med att ge Krafft lusern strå. Börja försiktigt och sluta med 1-2 kg varje dag. Lägg det i en särskild hink som du kan hänga upp i boxen. Korn är iofs bra för tunna hästar men det kan ju vara lite brist på protein i det som din häst behöver mer av. Jag gillar Nya Kraffts Groov 125 det är alltid bra till tunna hästar.

Men är du osäker så ta helst analys på höet. För tunnar hästen ut så är det nog låga värden i det eftersom hon får fritt med hö.

Surviver
0

#4 Tack för svaret,  Var vänder man sig för att få höet analyserat och hur gör man?

gejsa
0

www.analycen.se

Där kan du beställa en foderpåse som du lägger höet i. Du kan läsa på påsen hur man gör.

Lycka till!