Från lusern till lusern!
Hästen smaskar blötlagda lusernpellets men det går för fort att äta! Kanske en dum fråga men jag måste fråga den; när man byter från pellets till stråhack måste man vara lika försiktig med matövergången som om man byter foder helt? Det är nästan samma innehåll, olika volym och konsistens dock…
Är det en bra idé att ha både pellets och hack? En blandning dvs om jag uttycker mig oklart… :)
det där har faktist jag också funderat på förut.. ! he he. fast jag har inget svar. så det bollar jag över till någon annan!

Jag ger ofta mina 50 % hackstrå och 50 % blött och blandar ihop det, det är nog det som tar längst tid för dom att äta och kan vara bra när man byter mellan olika sorter. Anars har jag aldrig haft några problem med mina hästar att växla mellan sorterna heller men jag har hästar som inte är känsliga för foder byten. En normal häst bör inte ha några problem mellan lusern och lusern.

Nä jag tror inte heller att det ska vara någon större fara i övergången mellan luzern och luzern. När jag gav Musse det förra vintern så började jag att ge stråhack men det va så tjorvigt, han skulle ha 1 kg morgon och lika kväll. När man la upp det här i foder hinkarna så blev det över fullt, fick gå över till en 10-literhink morogn och kväll och den blev nästan full på bara 1 kg. Och eftersom det är så flygit så spreds det över hela boxen när han viftade runt i krubban så han fick ändå inte i sig det han skulle. Gick sen över till pellets och det fungerade i vårat fall bättre. Blötla den kan tilläggas.

Jag tycker bäst om hack strå. Det tar ju längre tid för hästen att äta. Dom vill ju tugga mycket. Det är ju samma värden i dom ockås. Gillar inte pellets det ser äckligt ut samma verkar hästen tycka också. Iaf min ena. Tror inte att du behöver vara orolig med att byta. Men du kan ju ta hälften hälften i några dagar isf.