Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 599 ggr
Thinka
0

trotjänar avlivning

Vi har en trotjänar avlivning på gång här hos mig. Min väninnas häst ska tas bort hemma. Hon undrade om jag kunde hålla i hästen när det sker, själv klarar hon det inte mentalt. Det jag undrar nu är, hur faller dom, rakt ner eller på sida?

AusaBausa
0

Hej

Varit med om detta 2 gånger.

De lägger sig ner precis som vanligt. Som när de ska lägga sig och vila. Så har det varit när mina hästar avlivats. Med spruta alltså.

Hur odramatiskt som helst. Lugnt och fint.

elin
0

starkt gjort av dig thinka.

/Elin

Annette
0

Jag har också varit med, på samma sätt som #1.

hjullan
0

usch.. får en klump i magen bara av o tänka tanken :( thinka verkligen stort av dig att ställa upp.

Sussi
0

Är det med spruta eller bult?

Säger som de andra, stark av dig att ställa upp! Sku aldrig klara det själv, inte ens med nån annans häst.

Thinka
0

…bult…

steffy
0

hej jag säger som de andra starkt av dig att ställa upp skulle inte klara att vara med om det hade varit min egen.

Sussi
0

HAr ju ingen erfarenhet, tack vare min räddande ängel, men är det med bult så kan den antagligen ramla hur det råkar sig men högst troligen så ramlar den rakt ner och inte åt sidan.

Usch, inge vidare samtalsämne…

E_hjo
0

Ja! Verkligen starkt av dig Thinka!

Usch… nu kom jag å tänka på en dag förra vintern när jag kommer upp till stallet å ser att en häst ligger helt orörlig utanför stallet… Hästen fick tarmvred och var tvungen att avlivas…
Det var första å enda gången jag sett en död häst å det var det mest hemska jag vart med om… fy…

CarlS
0

Fick avliva mitt älsklingsto Garonne i Augusti 2003 i nästgårds hage via trotjänaravlivning. Vi använde bult. Hon fick ett äpple av mig som gjorde att hon hade annat att tänka på… Hon var död innan hon hann blinka.

Hon ramlade rakt ner som om benen inte fanns längre. Ni bör kanske veta att man skär dem i strupen strax efter…

Det var oerhört jobbigt. Stegen jag tog när jag ledde henne från hennes box ut till hagen var de tyngsta steg jag tagit…

Kommer aldrig att äga en häst mer….Gråter

Har lagt in en "minessida" över henne här om ni vill se henne. Hon "gömmer" sig vid sin favoritgran i hagen…

http://www.sverigesurfen.com/hastgaronne.htm

Låt inte mina ord och mitt beslut att aldrig äga en häst igen hindra dig från att äga någon! Hästar är de underbaraste varelserna på jorden, näst efter qvinnan. Vill bara att du ska veta att det kommer en dag när den du älskar väldigt mycket måste ryckas bort…
Hälsningar
//CarlS

hjullan
0

vad fint carl !

E_hjo
0

#10 så sorgligt… Gråter

CarlS
0

Tack hjullan och E_hjo!

Det gör fortfarande ont som sjutton när jag tänker på den dagen…

Hon var inte bara en häst, hon var den finaste vän!

Så jag vet vad ni som måste avliva era hästar går igenom.
Huvudsaken är ju i alla fall att de slipper lida mer och att man har gett sin/sina hästar all den kärlek som de är värda!

//CarlS

hjullan
0

förstår verkligen.. det spelar ingen roll hur gammal man är , man bölar lika mkt för det om man förlorar nån man älskar.

CarlS
0

Redigerade lite i mitt inlägg, Generadskäms…dumt ja.

//CarlS

hjullan
0

esch. inte ska du skämmas! du skulle snarare skämmas om du inte kände nånting när din häst dog.

E_hjo
0

#16 Precis!
Bara för att man är ** år så betyder ju inte det att man inte får gråta!

steffy
0

till numer 10 vilken hemsk historia. Ledsen

Thinka
0

Tackar för svaren, denna häst ägs av min bästa väninna, jag har skött honom som min egen i fyra år. Han står här hos mig och jag har följt hanns jordeliv från det han var åtta år tills nu (han är 22).

men nu är är blicken trött han är stel och har problem med bakknäna, dags att kliva in i hästarnas himmel. En del av mig vill följa honom dom sista stegen och stå vid hans sida. Den andra delen vill sitta i hagen hos mina hästar när han tas bort. Matte har redan ångest, hon kommer inte att klara av att stå hos honom….

#10 jo då jag vet att dom avblodas…även om han inte är min så blir jag ledsen nu när avskedet närmar sig.

Han finns förrästen med i mitt foto album på det kortet där maken sitter på Marquise och dom har ett annat ekipage brevid sig.

E_hjo
0

vilken söt en! Så sorgligt att se på honom och veta att han snart ska vandra till himlen…

lisette
0

#19 så stunden har kommit för honom? starkt av dig thinka, jag hade aldrig pallat det….

CarlS
0

Tack Steffy! Hemskt är rätta ordet….

//Carls

bebbe
0

Du ska bara tänka som så att han känner att du är med honom och då är han lugn och trygg

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

steffy
0

håller med 23#

AusaBausa
0

Jag har ingen erfarenhet om bult bara om att ge hästarna spruta. Tyckte det var väldigt fint men FRUKTANSVÄRT jobbigt. Hästen var 37 år men han hade ju alltid varit där o var den första häst jag kom i kontakt med o red som 1 åring. Han fattas mig ännu fast det är 2 år sedan. Jag kan fortfarande gråta när jag tänker på honom.

Strongt att ställa upp för en kompis Thinka!!! Mina kompisar var med mig o det kändes skönt.

gejsa
0

Jag har bara varit med när en ungtjur fick en bult i huvudet. Det gick så fort så jag tror t o m att han var död innan han var nere på marken. Spruta däremot tar lite längre tid. Dom försöker hålla sig uppe men ramlar till sist.  Mindre värdigt tycker jag.

När ska det ske då?

Annette
0

Vi sprutade vår gamling, det gick jättefort. Först fick hon en lugnande som hon lade sig ner av och sedan den andra sprutan. Hon somnade genast.

gejsa
0

En vän till mig avlivade sin islänning i våras. Hon fick också en spruta först och ramlade så nålen gick av. Hästen låg och sprattlade så ägaren fick sätta sig på hästen. Medans veterinären satte en spruta till. Så ibland går det inte så bra.

MiaMaria
0

Gejsa - Usch vad hemskt!! Stackars häst och ägare!

gejsa
0

Ja, jag tyckte också att det lät hemskt.

Lyrik
0

Tog bort min gamla tant 7 oktober 1996. Saknar henne fortfarande.

Eftersom vi var inne på Ultuna för rgt av hovarna (fång), tog de bort henne där med spruta. Sedan blev hon bränd i SLU stora ugn tillsammans med alla de andra hästar, hundar, katter och djur som avlivas där.

Var ej med, men den vet som gjorde det, ringde sedan och sa det hade gått lugnt till.

AusaBausa
0

Hej

har varit med om att avliva hästar 2 gr som sagt, med spruta o har varit lika värdigt  båda ggr. Inga fadäser. De har som #27 sa fått lugnande och sen lagt sig ner och därefter fått den dödande sprutan. Det ha rgått Jätte snabbt, man har inte hunnit med eller fattat riktigt att de är borta. Det är bara som att de sover.