Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2532 ggr
Lina
1

Tips eller saker som är bra o veta..?

Ja tänkte att vi kunde starta en tråd där vi skriver tips och saker som kan vara bra o veta när det gäller hästar.. tex. "att det är bättre at ha lädergrimma på i transporten för den går sönder mkt lättare el. om man kan blanda balsam och vatten och skaka ordentilgt så har man hamma gjort pälsglans…" Ja de var de jag kunde komma på men ni har säkert ngt bättre/roligare att komma med

hjullan
0

nu fick jag hjärnsläpp precis när jag kom på nåt riktigt bra.. typiskt..

mitt tips : kolla om du har hål i dina gummistövlar . ev. fixa dom med silikon INNAN du kliver ner i leran.

emsems
0

haha kung hjullan!

tja, man kan väl säga att man inte ska spraya glansspray under sadeln.

när du leder en häst, gör aldrig ögglor runt din hand med grimskaftet, utan håll det slätt eller vik det. annars kan handen bli klämd om hästen av ngn anledning kastar sig

fäst ett snöre pådin termometer, utifall hästen skulle slå igen svansen, så inte termometern åker i i rumpan!

hjullan
0

bra tips ems.!  speciellt den om glanssprayen.. nåt man brukar glömma o sen får man ta smällen som man förtjänar :P he he.

Lilla_My
0

mm riktigt bra tips ;) pälsgland är inte heller att rekomendera på tävlingdagar eller liknande då manen skall flätas, och knoppas, det är en omöjlighet att fläta då :P Speciellt om man, som jag gör vid tävling, flätar ardennerfläta ;) haha

Lilla_My
0

ett annat bra tips är att fixa såna där mjuka plasttunnor (brukar vara blåa) att använda istället för badkar, på vintern. det är bara att sparka till dom några gånger om dagen så håller sig vattnet förhoppningsvis sej flytande i några timmar extra än om man hade haft ett badkar t.ex. är det riktigt super-kallt spelar det iofs ingen roll vad man har för kar, men ändå ;D

hjullan
0

#5. mm synd att man inte kan hälla glykol i vattnet så fryspunkten blir lägre.. men tennisbollar är bra att ha flytandes i vattnet också så bildas det inte is på ytan lika lätt eftersom vattnet rör sig mer.

hjullan
0

ett till tips såhär inför vintern är att inte slänga grindhandtagen på marken när man tar in hästarna.. många av oss har säkert haft problem med att hitta o få loss dom dagen efter ! :D

MiaMaria
0

Ett tips jag använder flitigt är att ist för att använda bogskydd så sprayar jag pälsglans på bogen (eller där hästen får skav). Detta testade jag när Musse fick skav av bogskyddet (!) på manken och det fungerar superbra!!

MiaMaria
0

Läckande täcken - Impregnering tar ju bra men täckena brukar ändå läcka vid sömmarna så då kan man gnugga med vax där ist, fungerar!!

emsems
0

vad för vax?

MiaMaria
0

Vanligt vax, går även med stearin men det håller inte lika bra

Anna Johansson
0

Fick ett tips av min hovslagare härom dagen. Ett bra sätt att få bort mugg, var att ta såpa ( outspädd) och gnida in 2 gånger i veckan och vips är de borta. Har smörjt en gång nu och redan ser det mycket bättre ut.