Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 717 ggr
tessa
0

helylle! =)

idag har man varit riktigt helylle, i synnerhet ikväll för att vara lördagsafton! Härligt.. =) Var ute i stallet idag och red, passade på att tvätta Yrlans svans för första gången. Det gick väl ok, får man väl säga =) fin blev den i alla fall! Vet inte vad det var med Yrla idag men hon vart pigg och "rädd" för allt, blåste vilt i träden gjorde det också och inte har hon blivit riden på två dagar så mmm… hejsansvejsan!

Kom hem i eftermiddags till en ny - och finstädad lägenhet. Misstänkte detta innan så jag köpte med en alldeles nybakt pizza till sambon på vägen hem, - smidigt sätt att få matsällskap då han i telefon sa att han inte var hungrig.. men så lade jag ju förstås inte fram det hela när jag kom hem, och mumsade och åt gjorde älsklingen också.. ;)

Så till det jag ville komma fram till - inget partajande i afton inte så jag satte igång att göra det där hästgodiset som jag länge tänkt att göra. jag har inte fått tag i melass som jag skulle ha, alternativet var sirap så i min testomgång tog jag faktiskt vad jag hade hemma i skafferiet. De små eländena är i ugnen nu, men enligt sambo med bihang, så fick de godkänt! =) rätt kul eftersom de då inte visste att det var just hästgodis - de trodde att det var misslyckade kakor, men försökte hålla god min änd¨å medan de tuggade… och tuggade! Skrattande

Receptet finns på kraffts hemsida: www.krafft.nu

Egentillverkat hästgodis:  

1/2 kg havregryn

1/2 kg rågmjöl eller annat grovt mjöl

1/2 kg melass (har du inte melass, funkar sirap)

Rör ner ingredienserna i en bunke, och knåda till en klibbig deg. Forma godisbitarna, rulla till centimeterstora kulor. Lägg bakplåtspapper på en plåt och sätt på ugnen på 180 grader. Grädda kulorna i ca 10-15 minuter, - de är färdiga då de fått lite färg och går att bryta sönder.

* Detta är som sagt godis och inget annat, men Yrla som ska få besök av en "tandläkare" imorgon kan behöva lite extra söttis =)

Mvh Tessan

gejsa
0

Hi, hi tyckte han att det var gott. Antar att du menade din gubbe som tuggade och tuggade.

tessa
0

haha japp han och en påg som sitter och spelar spel och dricker öl - gissar att detta går under betäckning "grabbkväll" Flört Hur som helst kom gossarna lufsandes ut i köket under "kissepaus" och undrade nyfiket vad det var jag bakade - och förvånat ser jag de stoppa in dessa små hårda kluttar i mun utan att ens fråga vad det är.. och sedan ville tuggandet visst aldrig ta slut, - min Stefan hävdade att godiset smakade havre - och inte ville sluta att växa i mun Skrattande

Ska bli spännande att se vad pållarna tycker om det hela imorgon. Lät hundarna vara mina små försökskaniner, Mollie svalde sin bit hel (som vanligt) utan att varken känna smak eller konsistens - misstänker jag.. och Herman, ja han fick lydigt i sig sin också, men njae - populärt hundgodis vete tusen, får nog vackert finna mig i att göra eget godis till hundarna Räcka ut tungan

fast det klart, Julius den rackarn skulle ju kunna få smaka lite också, han som brukar tjuva hundarnas torrfoder och knapra i sig dessa inne på toaletten (!) där han lämnar kvar misstänksamma smulrester.. snuskhummern! =)

gejsa
0

julius!! Vem är det?

tessa
0

#3: Du ser honom varje gång jag skriver ett inlägg =) Julius är min iller, snart 1 1/2 år gammal, kalasmysig kis! - förutom när han äter hundfoder inne på toaletten och bajsar i duschen SkrattandeKyss

tessa
0

asch då, Yrla gillade inte mitt hästgodis!! - och hon hade till och med mage att spotta ut eländet FörvånadSkrattande

Själv tyckte jag att de var riktigt smaskiga - för att vara hästgodis men tösen har nog aldrig ätit något liknande tidigare, så hon behöver kanske bara vänja sig.. precis som att man vill lära sin häst att gilla gottis Räcka ut tungan

aja, Yrla får väl vara hygglig och bjussa till övriga hästkompisar, kanske att de gillar godiset bättre. - annars kommer nog matte äta en och annan när magen kurrar.. ;)

lisette
0

hehe eller din gubbe med.. ;)

gejsa
0

#4# jaha, det var en iller. he he

Åh, du som gjorde dig till och stod och gjorde iordning allt godis. Så äter inte hästen. Synd!

tessa
0

#6: haha, ja varför inte - bra idé! ;D fast han tyckte jag var knasig när jag ringde från stallet och förtjust konstaterade att godiset vore gott att ha i yoghurt.. efter att jag berättat om Yrlas totaldissning! =)

#/: hehe ja det är ju förstås inte lätt att veta att Julius är en iller, kanske inte det första man kommer att tänka på.. ;)

ja det tog faktiskt en jäkla tid att göra godiset, mest för att det blev flera plåtar och varje liten godis skulle formas men vad tusan, det var en rolig grej att göra och jag var road för stunden, så jag ska inte klaga =)