Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3775 ggr
tezzie
0

Hö-priser 2008

Vi hade beställt 13 ton hösilage till vårt stall i vinter av samma gubbe som vi beställt av förut. Men idag fick vi veta att han var akut sjuk och det skulle troligtvis inte bli något hö… Jag och stallägaren åkte till bondens föräldrar som var runt 80+, jo men de höll på att plasta in så visst skulle vi få vårt hö. Men det blev slaget förra veckan och har legat ute i ösregnet sedan dess så vi tackade vänligt nej.

Men hö måste vi ju ha, så vi åker helt enkelt runt till bönderna i vårt område (är ju en hel del) och knackar dörr, förklarar vårt dilemma att vi står utan hö osv. Och vi får tag i ett  hö som vi tror är bra, det är slaget på lägdorna runt våra hagar och vi skulle få en analys på det innan vi bestämde oss.

Det bästa av allt var kanske att vi kom ner i pris så sjukt mycket, vi tjänade ca 8000 kronor på att byta =) Om det nu är bra dvs. Men han skulle skicka iväg en analys till veckan så vi får väl hålla tummarna =)

Vad får ni betala för ert hö i år?

Torrhö ger vi 1.75 kg för, men då får vi vara med och jobba när hö´t ska buntas :) Vi ger ju bara torrhö inne på natten + ev. sjukhage.

Hösilage ger vi ca 1 kr kg för.

Sjukt billigt tycker jag, men så sa bönderna vi var till idag att det fanns gott om hö här uppe i år :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

gejsa
0

Ja, det billigt för hösilaget. Vi betalar samma pris oavsett det är hösilage eller torrt hö. För hösilaget är så pass torrt ändå.

Förra året betalade vi 2kr/kg nu sa han ev 10% till i ökning pga dieseln och plasten. Vi köper ju in storbal både i halm och grovfoder. I år påstod han t o m att han skulle analysera så jag fick välja vilket foder jag ville ha.

jn84
0

Som det ser ut nu kommer vi betala ca 3,50 för vårt torrhö i vinter. Skrikandes

Tror det ligger på runt 2,50 från början, sen blir det extra för att få det hemfraktat och sen måste vi betala moms på hela kalaset.. Lagom kul!

tezzie
0

#1 Ja jag hoppas att det blir relativt torrt, men det trodde bonden. Det var slaget i solsken och fick ligga någon dag och torka (utan regn) så det borde inte vara så blött.

Vi handlar ju torrt hö av en annan bonde, därav ett annat pris =)

#2 Ojj, det var dyrt!!!

gejsa
0

#2# Har ni ringt runt och frågat bönderna om höpriser? Satt ut en egen annons? Man kan komma långt genom att förhandla med bönderna. Ni köper in så pass mycket så det går.

tezzie
0

Ja, det tycker jagoxå att ni ska testa. Vi tjänade 8000 kronor på att gå runt och fråga de andra bönderna.

jn84
0

#4 Ärligt talat vet jag inte vad som händer. Det pratas så mycket om hö hit och dit och ingen verkar ha koll på nånting. Men på nästa möte kommer jag föreslå att alla köper in sitt eget hö. Det skulle bli så mycket enklare. Och framförallt billigare för då kan ju var och en bestämma om man vill köpa vitt eller inte.. Plus att folk inte kan snylta hela tiden och fylla sina påsar med 12 kg när de bara betalar för 8 Skrikandes

tezzie
0

Haha, tro mig att de kan. De tar bara från ditt hö istället!!

gejsa
0

#6# Det går ju inte! Ni kan ju inte ha olika hö i samma hagar. Då kommer alltid den ranghöga hästen/arna ta det bästa höet.

tezzie
0

Ja, delar man hagar så är det faktiskt svårt att ha olika hösorter. Dessutom så kräver det betydligt mycket mera utrymme att förvara det på.

Alla måste väl vara intresserad av att få så bra men billigt hö som möjligt? Sen kan jag tycka att det är stöld att ta mer hö än vad man betalar för. Tror de att det är nåt som bonden skänkt dit? Någon har ju självklart betalat för det…

bell
0

Min höbonde har gått upp 50öre per kilo iår och det tycker jag är helt rimligt med tanke på diesel priserna.

gejsa
0

#10# Till vilket pris då?

joooossan
0

Jag betalade 1.80/kg när jag hämtade sisst, eller när pappa hämtade rättare sagt :) Finaste höt jag hämtat på länge ! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Cilla89a
0

hm. jag vet inte alls vad vårt kostar, då vår bonde brukar säga till oss kring nyår vad det kostar ;) men jag skulle tro att det hamnar runt 2-2,50.. har räknat på 2.50 i alla fall..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jn84
0

#8 Det har du ju rätt i. Jag tänkte inte så långt (skyller på hårfärgen) ;)

Får se vad som händer. Ska ta upp saken på nästa stallmöte. Jag vill visserligen att Dandelion ska äta hösilage, men det är svårt att ha en häst på en hel bal…

gejsa
0

#14# Vet du hur mycket ni köper normalt på en vinter? Försökte få Jennie att kolla det i våras. Tänkte om jag kunde fixa något. Det som är synd är ju att ni inte kan ta hand om storbalar som är inplastade. Dom blir ju iaf inte mögliga.

Molla
0

I år köper vi ca75 ton… Det blir lilla räkningen… =S

jn84
0

#24 ton ungefär på ett år tror jag det är.

bell
0

#11 Vi skall betala 1.90 Kr i år. Rundbalar.

Repoort
0

Torrt hö tar jag in själv i år. Bara det kan sluta regna…
Om jag köper hösilage så betalar jag 250:- för 600 kilo.

Mandysan
0

Stallägarna slår eget, betalar endas en bonde för att han plastar in det…Dock blir det betydligt dyrare i år (pga höjda diesel priser)

MarinaJ
0

2.50 betalar vi per kg

Jenniferohlson
0

Tror vi betalar 2.75 /kg på torrhö, det är höjt nu.

Ensilage har grannen, han tar 250:- då kör han in balen i hagen och sprättar upp den åt oss oxå:)

moa
0

Om vi får det höet jag hoppas på kommer vi betala minst 3kr/kg, men priset är inte riktigt bestämt ännu. Jag hoppas det stannar vid 3 kr.

[Jennniie]
0

Jn84 - Håller med dej om  att det är så j*vla mkt snack o skit i stallet. Jag har ju sagt att jag ska försöka fixa, eller iaf måste ha Bra hö till Sorro. O Carola har erbjudit sig kolla runt lite osv.:)

Gejsa - Du får jätte gärna kolla runt om du har tid o möjlighet. Tror att vi kan ta in 10ton samtidigt, så då kanske man kan få ner priset lite. Men det som gör att de blir dyrt är ju just momsen, eftersom vi i föreningen kommit överrens om att vi ska bokföra allt "som det ska vara" o kan därför inte köpa in svart.. Jag ska försöka ringa runt oxå, men tiden räcker inte till o vet inte vart jag ska ringa :)

gejsa
0

#24# Börja med att sätta ut en annons på olika sajtställen. Skriv att ni vill köpa ca 24 ton sammanlagt och kan ta 10 ton på en gång. Småbalar, torrt. Var ni har stallet osv. Det kan ju vara någon som svarar i närheten. Har kollat med det där stället och dom gör inte småbalar längre. Det ligger er i fatet att ni bara kan ta emot småbalar. Bönderna slutar med det mer och mer nu. Plastar in det i storbal i stället. Då kan dom sälja det efterhand i stället för småbalar som dom måste åka med direkt eller lagra det hos sig själva först. Blir för mycket merjobb.

MissLady
0

Om vi köper från han vi brukar köpa ifrån, blir det 2.20kr/kg, annars blir det nog hö för 2.50kr/kg

Beundy
0

Jag kommer betala 3 kr/kg för höet jag ska köpa. Köper av samma som jag gjorde förra vintern och det är fitn hö =)

_Jag_
0

3.50 kr/kg för hösilage. skitfint =)

Alex
0

I såna här lägen är man glad över att ha bönder som hyresvärd, som tar eget hösilage som ingår i stallhyran. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Minetta
0

Har slått lite eget men de räcker inte för hela vintern så vi har köpt 100 småbalar (alltså inte stora vita utan torrhö-balar). kostade 1000 kr, alltså 10 kr för en bal.

Lyrik
0

Ingår i hyran, torrhö. Hoppas att det är bättre än fjolårets när det gäller värdena. Ska skicka det på analys sedan, när de 2 nya kommer, iaf de är intresserade att vara med.

Luktar iaf bra, dammar inte.

jen
0

höet är nästan lika dyrt som lusernet ju för en del!!!

själv får jag ev tag på hö för 1.50/kg  (storbal)

lisette
0

pratade med vår höbonde häromdagen. 2.05:-/kg får vi betala i år. balarna kommer att kosta mellan 22-23 kr. det är en ökning på 5 kr sen förra året!

wewwa
0

Vi köper hö och det kostar ca 2.30 kr/kg.

attika
0

Vi har betalat 1,50kr/ kg för vårat hö, var med och lastade in det i vårat stall.

Maja
0

#29 - Vad kommer hyran att ligga på nu? :P Allt låter ju bra, förutom att de inte pratar bred värmländska. ;)

LinneaG
0

2,80kr/kg och 3kr/kg är de priser vi fått..

mazze
0

Hösilage 1kr/kg av stallvärden

Hö ca 1-1.25kr/kg; storbalar på ca 250-300kg = 300kr

gejsa
0

Varifrån får du köpa så billigt hö mazze? Är det inplastat hö?

Själv fick vi hem i dag från en bonde som jag aldrig köpt ifrån förut storbalshö som ligger på 250 kg styck och för dom betalar vi 400 kr. Det blir 1,60 kr/kg. Första leveransen var 15 balar.

joytick
0

Hade jag haft kvar Delay hade jag betalat 1kr/kg för fint hö, som stallägaren tar in själv.