Spatt, lösa benbitar?
Ni som har eller känner nån som har en spatt allternativt en häst med lösa benbitar.. Hur märkte ni det? Hur behandlades det?
:(
Medarbetare på Dressyr.ifokus
har skaffat en spatthäst, hur dom såg detta var att hästen gick orent i trav o rönkades. Mitt tips är att du läser om spatt o lösa benbitar. Älskar google.se :)
Spatt har jag en del erfarenhet av… Men man kan väl märka det på att hästen blir oren, ovillig att gå, ovillig att samla sig (eftersom det då läggs mer vikt på bakbenen) eller helt enkelt blir halt.
Kan väl gå att operera i vissa fall tror jag. Men annars är det väl att vänta tills det läkt ut, vissa hästar kan då bli fria från smärta. Men det tar ju minst ett år i vila. De flesta jag känner till har dock fått tas bort, då de inte blivit bra trots lång vila.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

är det japp eller din systers häst? tänkte på att du frågade lite om försäkringar och om huntley för ngn vecka sedan.. vet en vars häst som tävlar i msvdressyr fått spatt dels utläkt på ett ben. Märkte att han inte öbrjade gå lika bra och orent tror jag.

#3 det är Schrek.. men detta har inte mer nått av det att göra, jag frågar åt en vän :)
Vet. var här idag och vaccinerade och kollade Schreks ben, han är inte halt varken böjprov, longering eller nått.. Vi ska köpa nån lera som hjälper mot gallor och svullnader och skritta igång honom på rakt spår, hårt underlag.. Har inte gallan gett med sig när han är i full gång, får vi åka in..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Osteochondros, som är det korrekta namnet på "lösa benbitar" (och en radda andra problem relaterade till ledbrisket), brukar man operera om det ställer till problem. Man kan operera i förbyggande syfte också, men kan då inte räkna med att försäkringsbolaget tänker betala operationen.
Det är oftast väldigt god prognos efter operation.
Spatt är det sämre bevänt med. Det finns väl ingen riktigt bra behandlingsmetod som gör att spatten försvinner, utan det man kan göra är att försöka få de inflammerade glidlederna i hasen att "växa ihop". Då kan det ibland ge full användbarhet på hästen, men långt ifrån alltid.
Aktiv spatt ger utslag på böjprov,
Finns olika typer av spatt. Den jag har erfarenhet av är så kallad tuppspatt. Hästen i fråga på verkas inte av just spatten och har gått 130 hoppningar. Det syns mycket tydligt på henne när hon skrittar. När hon går ser ut som att hon hade ett högt transportsydd på bakbenet och går väldigt upp med det. Tyvärr har hon andra problem kissing spines(???) eller vad det heter. Detta kan hon kanske ha fått just av att hon går illa med ena bak.

kan berätta en ganska intressant sak:
det går sju hingstar på betet där farsans åring går. fem av dem röntgades för lösabenbitar och tre (har jag för mig) hade lösa bitar. in och opereras blev det.
då ska man tänka att det är travhästar med väldigt bra stam, där fäderna har kostat en hel del.

#7 Det är nog vanligare med lösa benbitar än man tror, inte bara hos travare.
Det är väldigt många travare som friröntgas som unghästar just för att se ifall dom har lösa benbitar, hur vanligt är det inom ridsporten?
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
#6 - Tuppspatt är en rörelsestörning, som innebär att hästen rycket upp benet på ett onormalt sätt. Det är oftast inget som påverkar hästens användbarhet, men är diskvalificerande i dressyr.
Det finns också något som kallas för harspatt eller harhas, som är en konturstörning på bakbenets baksida, vid hasens nederkant. Denna konturstörning kan orsaka problem med böjsenorna.
#7 - inom travet anses inte lösa benbitar vara ett problem, det finns inga restriktioner för avelshingstar med osteochondros, utan bara en öppenhet om vilka röntgenfynd hingstarna har/har haft. Man röntgar och opererar vid behov, utan knussel.
Inom ridsporten är många livrädda för ocd, som inte alls behöver vara något problem egentligen.
#8 - det finns ganska många uppfödare som kollar upp sina unghästar för att veta vad de säljer.
"Friröntgen" är en knepig benämning, för en häst som är "friröntgad" är alltså röntgad utan att man hittat några spår av ocd. En häst där man hittat ocd är ju inte friröntgad…. (jag kallar det helst för bara "röntgenkoll")

Hos mig har det stått en unghäst (halvblod) som avlivades vid 5 års ålder pga lös benbit.
#10 - det finns alltid enstaka undantag, beroende på var den lösa benviten sitter och hur det ser ut runtomkring. Men generellt är det inget stort problem för användbarheten.

#11# Ja, jag vet. Vet också att dom avlivade lite för snabbt. Förstår inte att djursjukhuset gjorde det överhuvudtaget. Så illa var det inte har jag fått höra efteråt.