Kimblewick bett
putt
Kimblewickbett, också känt som jaktstång/jaktkandar är ett stångbett som verkar i gommen och ger rörelsefrihet åt tungan. (iallafall den varienaten du har på bild, finns även med helrak stång) Sägs vara lite mildare för att vara ett hävstångsbett, då man kan ändra skarpheten genom att sätta tyglen i de olika "hålen" eller den stora ringen.
Red min halvfoderhäst (för fyra år sen) på Kimblewick, då han oftast blev sådär tung i framänden som fjordingar kan bli ibland. Ignorerade bettet fullständigt oftast. Med Kimblewicket blev han mycket lättare att rida då han inte lade vikten lika mycket i mina händer, och dessutom blev han inte lika stark = mindre dragkamp mellan oss.
Har även hört att det ska fungera bra på heta och starka hästar, men det har jag ingen aning om själv.

Jag övervägde att skaffa kimblewick till blacky men blev ett pelham istället eftersom jag hittade det först (ville inte ha tungfrihet) men nu i efterhand skulle jag valt det förstnämda eftersom man inte får ha 2 tyglar på ponnytävlingar och jag vill inte rida med delta…. som tur är så tävlar jag ju inte ;)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~