Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 3296 ggr
Zadeira
0

Hästskötarutbildning/examen

Nu vill jag ha tips och råd från er här inne. Någon som gått hästskötarutbildningen på Akka Ridcenter (hos Lena Natt och Dag), eller känner till den? Jag är nämligen sugen på att ta mig i kragen och faktiskt ta hästskötarexamen. Det är en jäkla dyr kurs, men verkar som om man får en hel del för den som jag definitivt kommer ha nytta av i framtiden.

Jag hoppades att någon här inne kanske har gått kursen där eller känner någon som har gjort det, så man kan få lite synpunkter på om det är värt det. 38 veckor, 44 000 kr…

Annars kanske ni har något annat att berätta om det här med att ta hästskötarexamen, som kan vara till hjälp. Är det något att satsa på? Jag tror ju jag vill jobba med hästar i framtiden också.

lisette
0

vet inget om utbildningen, men jag kan känna lite:

hästskötare? ja visst hästar är underbara djur. men arbeta med dem alltid och dessutom inte få så bra betalt? njae.

Boel
0

Jag har den utbildningen. Men jag gjorde den under m in gymnasietid, då jag var skoltrött. Jag fick både rida och köra in unghästar med instruktör med hela tiden. Fick åka på praktik varav 3 v på westernstall och 3 veckor i travstall.

Fick tappskokompetens då det är ett av kraven för att man skulle få göra examen samt ABC-utbildning.

Ska man ha något sånär bra betalt skulle jag söka mig utanför sverige. Till tyskland. Men jag jobbar inte med det, har gjort och då blev det ett helt eget stall att ansvara för. 3 halvblod, 1 fullblod samt en shettis att träna. Tufft men roligt och lärorikt. Har bra erfarenheter från det då jag hanterar hästar både på marken som i sadeln.

Zadeira
0

Jo, jag tänkte ju inte direkt satsa på att bli elit-skötare, till stora hopp och dressyrstjärnor. Det som fick igång mina tankar var att polisrytteriet i malmö sökte en hästskötare, som skulle ha tagit hästskötarexamen. Det där verkar lite "bättre" faktiskt, eller ja, snarare som ett mer normalt jobb då man inte behöver åka på tävlingar och allt det där… Det är ett sånt där hästjobb jag vill ha.