Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2867 ggr
SHV-Pysen
0

benskydd, boots, lindor m.m

Är inte riktigt en stjärna på det här med bensydd lindor boots (allstå boots som sitter på utsidan, inte såna som sitter som en sko runt hela hoven) och allt sådant. Skulle någon vilja förklara för mig när man ska använda dessa, hur man vet när man ska använda dem, och hur de gör det bättre. Det kanske är enklare än jag tror, men, men.

Jag fattar givetvis att man har ex skydd om hästen slår i benen, och boots om den trampar på sig själv, men när vet man vad man ska använda. ex ska man ha just de när man ska träna på det underlaget, och om hästen ex inte springer på så bra, kan det då bli bättre med något? Ja, informera mig helt enkelt en massa om alla dessa makapärer man sätter på hov och ben!

elin
0

Jag använder boots och benskydd runt om på pållan när jag hoppar för att jag är rädd om min häst helt enkelt.

/Elin

Mille
0

Jag har boots fram och bak, fram för att bakhovarna slår i och bak för att de är lite tighta bak. Dessutom har de kotskydd bak av samma anledning, den ena hästen slår dessutom i bakhovarna i kotan när han springer. Sedan har de senskydd fram för att de slår i den kotan annars. Dettta har jag på två av dom.

Alla tre har dessutom knäkappor på när de tävlar för att de slår sig där annars.

Hur jag vet? Tja, rent extriört syns det ju om de är ex. tighta och då kan man tänka sig att de behöver skydd där. Annars får man helt enkelt titta på hästen när den tränar. Ibland har jag satt på ett skydd om jag har misstänkt attd en slår sig och sedan tittat på skyddet om det syns några islag.

Benlindor använder jag aldrig, dels för att det skyddar sämre och dels för att det är en större risk.

Mille
0

Tillägg: Jag använder aldrig skydd som inte behövs, men struntar i inte i det om det behövs…

sofiiea
0

jag har skydd som går runt om benen ute i skogen, vanliga senskydd när jag hoppar och senskydd+boots när jag hoppar med brod. jag har inte heller riktigt fattat särskilt när man använder lindor?

[Nesslan]
0

Jag använder nästan aldrig några skydd eller lindor, + äger inga boots ^^, Båda mina pållar är duktiga på att lyfta på benen och skrapar inte i någon stanns. Lindar ibland benen med vita eller röda lindor, mest när jag blir filmad / fotad för att det lättare ska synas hur hon lyfter. Då hon är fux och jag rider i paddock ;)

Bobby
0

Använder alltid benskyff vid all ridning och tömkörning. Både bak och fram. Vid hoppning senskydd fram och vanliga bak.

Klasselover
0

Använder benskydd som går från ca 10 cm under knät och slutar vid karlederna (skyddar ballen eller vad det heter, är inte så haj på anatomi ^^) när jag rider ut..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Mille
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ser du mycket tydligt hur hästen har slagit i skyddet. Antar att det hade gjort ganska ont att få de slagen på kotan istället…

thilda-
0

Nu kör ju jag trav så dom flesta lär väl inte veta vad det är :)

Jag har Gamascher bak. eftersom hon är "linjegångare" och slår sig på kotorna..

Knäkappor fram = hon slår sig…

Ibland har jag boots med vikter.. Öka eller länga stegen ..

tezzie
0
  • Kravlös uteritt i skoen = Inga skydd
  • Dressyrarbete på banan = Senskydd fram
  • Hoppning = Senskydd fram + strykkappor bak

*** Kärleken övervinner allt ***

Elma_vip
0
  • Uteritt - Inga skydd
  • Långritt - Lindor
  • Dressyr - Ibland Lindor
  • Hoppning - Inga skydd
SHV-Pysen
0

Tack för svaren, det har hjälpt en del! Jag startade denna tråd främst pga att jag är osäker om det behövs skydd eller inte på pållen (också pga av nyfikenhet, mest det ;) )

jag tittade på hans benskydd och på hans damasker (visst heter det så) så fanns inga spår av märken. Dessa skydd gillar han inte så mkt, vet inte vad det kan bero på.. kanske att de sitter hårt, men de brukar inte göra någn skillnad.. På hans senskydd var det däremot massor med märken, men å andra sidan hade en annan häst dessa en kort tid innan. Kan det vara så att det är olika på skydden, eller är det mest troligt att hästen innan gjort märkena på senskydden?

Någon som vet när/var man ska använda lindor? #11 varf använder du lindor?

thilda-
0

#12.. Blir det inga märken på hans damasker så behöver han inga…

SHV-Pysen
0

#13 okej,

jag har inga skydd på honom nu eftersom han har stått mestadels sen årskskiftet och jag har inte tyckt det behövts  men nu tyckte jag häromdan att han slog i frambenen å om det var hovarna.. Funderar därför på ev. boots också… men om han slår i bena ska man väl ha damasker? eller? *lite förvirrad nu*

Flaxii
0

Använder alltid boots för att han lätt trampar sig. Lindor ibland, mestadels för att jag tycker det är snyggt men också för att skydda. Senskydd runt om när jag hoppar och rider ut, för att jag är rädd om hans ben.

Thorsson
0

Jag har senskydd och strykkappor vid arbete och skogsridning. Skrittar jag bara hästen som nu, lindar jag benen. Lindar ibland vid arbete med, men använder annars skydd.

Due-Boje
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lindar min hästar vid dressyrträning.. För att stödja senor och dämpa slag. Använder även boots på vissa av hästarna för att hindra balltramp och avtrampade skor. Vid hoppning hoppskydd och boots fram. Vi uteritt ANKY-skydd (skydd som även stödjer och skyddar kotan) och boots runt om. Om jag lindar vid uteritt sätter jag tejp över kardborren för att vara säker på att den inte går upp =) Här hos anky lindar dom dock inga hästar vid ridning och använder bara boots vid longering. Hon använder sina ANKY-skydd på alla sina hästar.. dom e jättebra men jag tycker det e ännu bättre att linda..

pippa__
0

#17 Men ANKY- skydden är väl bra för sin sak, men ger väl ändå inte samma "resultat" som en linda?

Due-Boje
0

nej precis.. därför jag vill linda. Men de e väl lite för att spara tid också kanske..