ledsen o fundersam
Vid vilka tillfällen får man slänga en grimma på ngns annans häst?
Vid vilka tillfällen får man snärta grimsakftet på ngn annans häst?
/elin (obs, jag har inte gjort de på varken nisse eller ngn annans häst)
/Elin

När man är hotad och för att undan röja fara för sig själv eller annan
Jag anser att man får göra det ifall hästen attackerar en människa dvs i självförsvar! Annars inte.
okey.. Men om hästen inte utgör fara då, o personen i sig gör det ändå?
/Elin
Det beror på hur stark i psyket hästen är. Jag vet tex en häst med väldigt svagt psyke. En person slog den med ett grimskaft en gång, varför vet jag inte. Efter det är hästen livrädd för den personen. Men det är väldigt få hästar som har så svagt psyke.
Nu får du berätta vad som har hänt elin tycker jag;)
mandysan: logga in på msn, vill inte ta det här.
/Elin
ok
Kiara (lorita) o ni andra vuxna:
när får en vuxen (40+) gå på en 16 åring?
/Elin
#7 vad menar du med "gå på" slå, eller hota??
är det hot el slag så är svaret: ALDRIG!
svära, lägga sig , vara spydig etc.
/Elin

#7 Har jag gjort det? Då ber jag så mycket om förlåtelse, det var inte meningen
#10 Hon menade nog ngn annan;)

#11 Bra för jag blev lite rädd, jag tycker det är så många unga har med så mycket kunskap så man blir riktigt avundsjuk.
Har jag varit dum så ännu ett förlåt, det var inte meningen i så fall
nej lorita, jag mea inte så!! hehe shiet !
Jag frågar dig eftersom du har mkt bra vett i dig o jag vill höra din åsikt! :)
/Elin

Bra jag blev lite rädd att jag varit dum
tycker det beror… slänga en grimma på någon kändes knasigt, men om jag har ett grimskaft tex å en häst uppför sig illa så säger jag givetvis till. jag måste ju se till att hästar uppför sig om jag hanterar dem, oavsett om det är min häst eller itne. tex i min utsläppsgrupp så har vi en del hästar som hoppar å skuttar å stegrar m.m. givetvis säger jag till den även om det inte är min häst. och jag hoppas ohc räknar emd att andra gör samma emd min häst. den ska uppföra sig mot alla, inte bara mig

vad är det som hänt egentligen????????
Svårt att säga när man inte riktigt vet vad det är för läge du pratar om… Men jag, och många andra i stallet, har snärtat till en annans häst med grimskaft. En svenskfödd islandshäst, som knappt har någon respekt för människor, går rakt fram oavsett vem som står i vägen.. Men det är ju inget vi gör utan ägarens vetskap, eller emot hennes vilja. Hon kämpar ju själv med detta varje dag, det är ju bara för att få honom att flytta på sig. Så det ser jag ju som helt okej.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Det är ju svårt att säga elin. Vi har ju bara din version knappt det.
Så det är ju lite svårt att säga vad man får och inte får göra.
Men hon/han kanske tyckte att du var spydig och blev arg och började svära mot dig. Men att gå på en annans häst för att man är arg på ägaren är att gå lite väl långt.

Är 16 åringen uppkäftig å spydig mot 40+ så får nog 40+ gå på 16 åringen
hähähä

Jag hoppas man vid 40+ är mer mogen än att svära och skrika åt en som är 16, föresten varför göra det mot någon annan heller
att slå någons häst det tyder bara på en enorm omognad

Lite lättare att ge råd och hjälp om man får reda på hela situationen.
säger som pim..
men den som skulle slänga en grimma på hjullan skulle få en rak höger av mig. det är en sak som är säker. oavsett situation !
håller med, svårt att uttala sig och tycka till när man inte vet vad den aktuella situationen handlar om men OM någon skulle slänga grimma eller grimskaft på min Yrla, skulle jag vilja få veta en vettig anledning till detta agerande - annars skulle jag bli förbannad!
tillägg: "vettig" anledning innebär att man vidtar detta som åtgärd vid väldigt allvarlig situation där någon riskeras att skadas, häst eller människa, - annars finns det bra många andra sätt att sköta situationer på, än ovannämnda dumheter " bara för att" - så det så! =)
det finns ingen anledning till att nån skulle bete sig sådär mot jullan. ingen ursäkt i världen. då oavsett situation så blir det inte bättre av att man slänger en grimma på en häst. speciellt inte när det handlar om min häst. den som umgås med henne gör det på hennes och mina villkor, passar det inte så får det va.
blir så jävla lack bara av att tänka tanken.. gaaahh. helvete vad damp jag skulle få.

Man ska ALDRIG slänga saker på nån annans häst, herregud det fattar man väl? Om man inte blir attackerad då. Säger som hjullan. Den som slänger saker på min häst eller syrrans, får en käftsmäll på momangen.

haflingern som går med mina gossar attackerar en, hon får en grimma eller grimskaft i röven då. hon ska inte komma nära mig. litar inte på henne för fem öre. jag gjorde inte det förrän ägaren sa att det var ok. ägaren gör själv likadant nämligen. haflingern är verkligen inte att lita på…
skiter fullständigt i om det är en annans häst, om den attackerar eller hotar mig så får hästen ta konsekvenserna.

40 vs 16. tycker det beror sig helt på vad det handlar om. är 16 åringen förtjänt av det så.
#26. det är upp till dig. men skulle du göra så med jullan skulle du få stryk . punkt slut.
det är ingen som behöver hantera henne mer än jag, så det finns ingen anledning till att nån ska behöva misshandla henne.
tycker också att det är dumt att tycka att det är okej bara för ägaren slänger saker på sin häst.. det betyder inte att det är rätt!

#28 absolut, det är inte rätt att ägaren säger åt mig kasta ngt på hästen. hon behöver jobba med hästen…. men jag tänker inte riskera min egen hälsa för en häst. det är VERKLIGEN inte mitt jobb att se till att hästen är hanterbar och jag ska för sjutton kunna gå in till mina hästar utan att vara rädd?
den här haflingern har måttat efter mig och sparkat m' lady c.
misshandla, tycker jag är helt fel ordval när det gäller att få undan en farlig häst från en.
men alla tycker vi olika.

Men hjullan hur menar du med att ingen annan än du behöver hantera jullan? Du står ju inackorderad. Då måste väl stallägaren både ta in och ut din häst?
Håller faktist med lisette där. Om en häst gör utfall mot den häst man går och leder eller mot mig så nog gör jag något så att hästen slutar. Finns väl ingen som står och tar emot en spark från en häst. För att ägaren kan bli arg……
Men det kan också gå att höja rösten lite. En del hästar lyssnar till det.

Det lilla jag har förstått a det lilla som Elin ha skrivit, så verkar det som att det ha varit liv i stallet. MEnningsskilljaktigheter om hur det ska vara med allt inklusive hästar osv. Det lilla råd jag kan ge till ELin är att ni ta och samla hela stallgänget och prata igenom vad ni tycker man ska vara i stallet mot varandra och mot hästarna. En häst få ju framförallt inte gå över eller vara hotfull mot den som leder den till och från hagen. SÅ Elin lycka till och jag hoppas att allt löser sej för dej.
Grejjen e den att denna häst har inte gjort utfall mot ngn men fick ändå smaka på grimskaftet o grimman…
/Elin

Men Elin, vad är det som har hänt?? Svårt att uttala sig om problemet om mann inte vet mer om det…

Håller med #31 om att det nog är dags att ha en samling och prata igenom hur man ska uppföra sig i stallet, vad som är okej mot hästarna och mot stallkamraterna. Att snärta till eller kasta något på en häst som uppför sig är helt förkastligt. I situationer där hästen gör utfall eller liknande är det kanske inte en optimal lösning, men ändå försvarbart, så länge man inte använder det mer än absolut nödvändigt. En vuxen människa borde kunna hantera en upprörd situation på ett bättre sätt än att skrika och svära åt någon, yngre eller äldre, men det finns ju också händelser där det är förståeligt att man helt tappar fattningen oavsett ålder. Det är svårt att säga vad som är rätt och fel, speciellt när man inte vet exakt vad som hänt.
#30. njae eva kommer bara ta ut våra hästar, in tar vi själva eftersom vi vill att de ska gå ute så länge som möjligt. men jag menar inte hantera på det sättet .. utöver det så behöver ingen annan ha nåt med jullan att göra mer än frivilligt. inte för att hon gör nåt dumt eller sådär , men det är inte rätt sätt att lösa problem på.. o det jag ville få fram var att om nån ska hantera jullan (förutom stallägaren då) så är det frivilligt o då följer man mina rutiner för hur man hanterar min häst. alltså slänger man inte saker på henne. annars blir elina arg. ;) o det betyder inte att jullan får bete sig hur som helst o attackera folk. för det är inte okej.
förstår du ? :D
man kanske ska ställa sig frågan .. Vad en häst skulle göra för att man ska "rättfärdiga" att slänga en grimma på den? Varför hästen agerade som den gjorde ? Och hjälper det att slänga en grimma på hästen? Vad ger det för effekt på hästen? Kommer det att lösa problemet ? Vad sänder du för signaler till din häst om du beter dig så och vad kommer det ge för konsekvenser ? och inte minst , vad gjorde du för fel som lät situationen gå för långt?
för det första så ska man ta reda på om hästen agerar med höger eller vänster hjärnhalva . höger = instinkter vänster = tänkande delen, dvs dominansbeteende
det gör stor skillnad på vad man ska ge för respons. agerar hästen efter högerhalvan så är den rädd. den känner sig hotad. hjälper det att slänga saker på en rädd häst? varför är hästen rädd isåfall? vad har du gjort för att hjälpa hästen att lugna ner sig? tror du att hästen kommer lita på dig i fortsättningen?
är det snarare dominansbeteende så ska man veta att hästen alltid alltid varnar en eller fler gånger innan det smäller. då är det ens eget problem om man inte uppmärksammat det. slänger man saker på hästen då, ger man poäng till hästen o den har tagit ett steg framåt till att bli flockledare.
så… i vilken av dessa situationer skulle du slänga en grimma på en häst?

Frågar du mig nu hjullan eller?
Jag slänger inte grimmor så ofta på hästar. 
Däremot höjer jag rösten. Det brukar räcka. Är du nöjd med mitt svar?
nej hahah. det va inte alls dig jag menade.. den första delen om eva var bara till dig. det andra va allmänt bara.