Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1135 ggr
elin
0

varför ska det behöva vara såhär..

Så fort ngn frågar (ska inte dra alla över en kam)
Men..
- Jag hörde att du har häst?
- Aaa
-Vad e det för ngn då?
- Ett Kallblod /Varmblod.
- ex 1:Men ärligt vafan en sån går ju inte rida på!
- ex 2: Jasså, jaha den va la inte dyr, inte mkt värda dom där!
Fyfan va less jag blir påt!
Vid 2 tillfällen har jag fått sånna där kommentarer, man ska inte ta åt sig, jag vet o jag vet att nisse kan göra exakt samma dressyrmoment som vilken annan häst som helst med rätt träning men varför varför o varför e dessa raser så undervärderade?
Jag blir så jävla trött o ledsen..
/Den arga

/Elin

gejsa
0

Hon som köpte min Lina säger att dom tjatar på henne också. Att

-köp ett halvblod i stället så kan du rida bättre osv. Skit i dom. Visa att du har lite jävlar i namma och rid på och tävla i stället. Flört

bubbelbubbel
0

dom är förmodligen avundsjuka.
säger som gejsa, stå på dig, visa att ni kan :)

Linda
0

Ja det är jätte tråkigt som sagt säger som föregående och passar på att dela ut en cyber kram/Linda

elin
0

aa precis! :(
Men jag har fått mkt komplimanger om att nisse e mkt vacker o se på o att hon flyger fram i traven samlat i form :)
Jag lever på de bra orden inte de dåliga.
Tack för att ni lyssnar!

/Elin

gejsa
0

Ja, och då har hon som köpte Lina ändå ridit i SM fjordriks. hmmm hur långt mer vill dom att man ska gå? ha ha

Wiemona
0

Likadant med min förra häst, varmblodstravare. Första gången jag kom till dressyrträningen så ville tränaren ha reda på lite om hästen. Berätta att det var en travare som hade startat i lopp men sedan inriden pga att han hellre travade än galopperade. Tränaren himlade med ögonen och såg inte så impad ut. Hade samma tränare i ett par år och han fick senare erkänna att min häst hade en jäkligt fin gång och inte alls var kass som dressyrhäst.

elin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Världens vackraste tös, fan va jag älskar min Nisse <3
:)

/Elin

elin
0

Precis gejsa! Dagens samhälle, usch!

Hemskt tråkigt wiemona =/ Hatar folk som bara dömmer!

/Elin

jen
0

ja fördomar, det möttes vi också av när vi skulle ta hem Dotterns nya pålle (vbl)! sen när dom sett hur duktig han är så har dom ändrat inställning Förvånad

fast det finns folk som har fördomar mot fler raser.

tex fjording: går ju bara att lufsa i skogen med, dom är envisa mm

arab:stressiga och nerviga hästar som går sönder om man petar på dom

när ska folk lära sig att hästar är olika individer och inte döma innan man VET!!Skrikandes

det är bara att låtsas som om det regnar när folk håller på!

stå på dig! för dig är DIN häst bäst i hela världen!

kram!

Sehvrin
0

Visst finns det varmblod och så som inte passar för lite högre dressyr bara hobby ridning, men det är ju långt ifrån alla som jen säger så måste man dömma hästen som individ och inte dra alla av samma ras över en kam. Visst är vissa raser framavlade för vissa ändanmål, men det behöver ju inte betyda att de är dåliga på allt annat för det.

Du gör helt rätt i att skita i negativa saker som folk säger om din häst (men positiv kritik är ju alltid skoj, kul att ridläraren/tränaren ändrade sin åsikt =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Sussi
0

Kan vara enerverande men ingeting att bry sig om.

Jag skulle inte ens vilja ha ett halvblod om jag så fick en gratis, tråkig häst i mina ögon.

Dessutom tycker jag att såna människor talar av okunskap om de ärligt tror att man inte kan rida ordentligt ett kall-/varmblod. Det beror ju på hur mycket man själv kan och "orkar" träna den. Viserligen spelar exteriören en roll men är de framavlade till ridhästar exteriörmässigt så kan de bli precis lika bra som halvbloden i ridningen.

lisette
0

tänk efter vilka människor som säger så. är de de unga folket där föräldrarna betalar hästarna? är det de rika folket? ofta är svaret ja…

jag har vuxit upp med vänner som fått vad de pekar på (fortfarande är det så). hästar har de fått till höger och vänster o ivf en av dom har förstört ALLA sina hästar… dyra hästar har de fått dessutom.

de som säger att travare/kallblod inte går att rida, de vet inte vad de pratar om… de borde prova själv.

ida, grannens dotter har tre hästar, hon behöver aldrig mocka själv. hon sa att travare itne var ngt att ha, men hade aldrig själv ridit. hon har inte heller ridit en fjording, ändå påstår hon att de inte går att rida på…

PimTheGreat
0

#7 Jag håller med de andra. Stå på dig. Nisse e verkligen jättefin……

elin
0

Jag fräser som en ilsken katt när ngn säger ngt elakt !
*morr* Oskyldig
Men tack så mkt pim :) Jag e mkt stolt över min flicka!

/Elin

PimTheGreat
0

#14 Det ska du verkligen vara….

NinaToy
0

Vissa varmblod/kallblod som gått på travet har ju svårare att bli ridhäst men bara för det så betyder det inte att det inte går, tar kanske bara lite längre tid. Det är ju oftast så att olika raser är framavlade till olika grenar, fullblod har tex större lungor än "vanliga" hästar för att de ska orka mer. Jag har nu en ponny som är Cremello Gulvit, dvs blåa ögon, jätterosa runt ögonen och mulen och cremefärgad på kroppen. Många tycker att han ser jätteläskig ut och gillar inte alls honom. För mig är han världens vackraste.
Jag förstår inte heller varför folk kan tycka han är ful…

DET ÄR INSIDAN SOM ÄR VIKTIGAST! :D

trex
0

Jag kan förstå att folk har dessa fördomar,billiga i inköp - har sett skräckexempel,människor utan kunskap köper för att det är billigt.Sedan klarar dom inte av hästen pga sina kunskaper,då är det helt plötsligt hästen det är fel på.Har även sett kunniga ryttare som ridit om travare till helt underbara ridhästar.Det man gärna glömmer om travare är att dom är avlade till att bli elitidrottare och väldigt ofta tränade till det.Ska man köpa en travare och rida om den bör man ha kunskaperna,då går det,men det är jobb.Personligen tycker jag att alla raser är bra.Man skall välja häst efter vad man skall använda den till och efter sina egna kunskaper.Nej,jag skulle inte köpa en travare,anser mig inte så kunnig och ha den orken att skola om den till en bra ridhäst.

Marre79
0

Min förra medryttarhäst, Broddan, var ett vbl hade gått på travet hela sitt liv. När han blev pensionär för travet blev han ridhäst. Han gick som en pärla det var endel som trodde att han va ett hbl tills de såg frysmärkningen då kom fnyset…

Dålig bild tagen med mobilen..

Anna Johansson
0

Har varit en så sån inte tyckte travare var så mycket att ha. Utan de var bara halvblod som man kunde rida på. Men har ändrat åsikt helt sen jag började att rida på travare! För de första blir dom inte rädd för allt, dom är lätta att hantera och van med de mästa. Förmodligen p.g.r att dom har blivit hanterade får första stund. Har börjat att rida en 4 åring nu som har ett helt enormt steg! Så nästa gång jag köper en häst så blir det en travare! Fast min gubbe ska få en shans till i höst se om skadan har läkt ut nu eller om den är permanet.

emsems
0

tyvärr är det lite så… vblir ju så med allt. typ att en rashund är mer värd än en annan.. en bondkatt är gratis medan en raskatt kostar massor. en BMW är dyrare än en seat.. ett hus vil älven är dyrare och har mer status än ett i skogen.. du behöver inte vara mindre lyklig pga att du har en seat i din lilla stuga i skogen och en bondkatt.. men det anses inte lika fint.. tyvärr får vi nog leva med det..

gejsa
0

#20# Visst är det så!

jen
0

#20 klokt skrivet!

hjullan
0

på tal om raser så måste jag bara påpeka att bland katter så får man vad man betalar för. orientaler som morsan har är mer som hundar än katter. de är flockdjur till skillnad från många andra katter som hellre lever själva.

där fick jag det sagt. dock har det inget med hästar att göra då de blir vad man gör dom till. alla är i grunden samma sak.

fisa-lisa
0

Alla djur blir väl vad man gör dom till? Mer eller mindre i allafall. Det är väl upp till var och en vad man vill ha och vad man har råd med. Jag älskar min Isa och tycker att hon är den vackraste av alla hästar men det tycker väl alla om sina djur, oavsett de ev fel och brister dom har och framför allt vilka krav man har.

hjullan
0

jo det har du rätt i fisa_lisa. men nu kanske jag inte uttryckte mig på bästa sätt. man kan ju bara göra djuren till vad de är kapabla till dvs efter deras instinkter.

fisa-lisa
0

# 25 Absolut

NinaToy
0

#23# Jag är kattuppfödare och har haft katter i hela mitt liv och du kan inte säga att orientaler är si och så. Alla katter är individer men alla raser har olika egenskaper. Perser kan ibland vara mer självständiga och "surare" än en Maine Coon tex. Men jag har mött en perser som är jättetrevlig och en Maine Coon som är mindre trevlig. Det mesta har med uppväxten att göra! Om du vill ha en katt som liknar en hund, varför då inte skaffa hund? :P Jag älskar katter för att man måste verkligen jobba sig till en relation med de och inte som med en hund där man kan säga "sitt, ligg, apportera" och den gör precis som man vill. :P

hjullan
0

jag vill inte ha en katt. det är mammas katter o det jag ville få fram är att man får vad man betalar för. om man jämför med travare de är billiga men likväl har de samma egenskaper som alla andra hästar. o jag snackar inte ens om personligheter. jag är inte trögare än jag ser ut att vara, man kan inte dra en kam över hela rasen. nu snackar jag om instinkter det vill säga flockinstinkten. och den måste man betala för om man vill ha en sån katt (finns ju säkert bland andra raser också men det är markant bland orientaler)

varför tar du det som ett påhopp nina?  är du 16 år och kattuppfödare? vad är det för katter du föder upp då?

Ottino
0

Åh vad arg jag blev när våran förra dressyrlärare sa: Ni ska jobba och slita och arbeta era hästar, vill man "åka runt" på en häst så får man rida på islandshästar.

Courage.C
0

Det här med att man plaserar alla raser i ett fack för sig är ju lite fel. Läste ett exempel. Att alla araber är stirriga och neviga tex. Jag har en arab och jag tycker bara att hon är mer uppmärksam på saker en vad tex mina halvblod är. tycker inte det spelar någon roll vilken ras man rider. Var en tjej på ett varmblod som van 120cm hoppningen när jag var och tävla. En del hästar kan och en del kan inte. spelar ingen roll vad det är för ras. svårt att förklara hur jag tänker. hoppas någon förstod..

emsems
0

jag tror att alla tycker samma sak… däremot är ju olika raser avlade till att passa till olika ändamål… tex travaren är avlad för att trava fort, och kan därför ha svårt med tex dressyr (nu menar jag itne alla och självklart beror det åxå på uppväxt m.m), medan tex en bruksnordis är avlad för att kunna göra tungt arbete, därför är den inte ååå passande som hopphäst (återigen undantag). alltså, en arab skulle inte klara en bruksnordis uppgift, men det är ju inte heller dennes jobb!

elin
0

Precis!
Jag läste en bok häromdagen om en tjej som äger ett dyrt fullblod o får inte rida med en polare till henne för att hon hade en fjording, i boken sa hennes pappa att; "Din häst e för värdefull för att luffsa runt med en sån där" Tjejen som ägde fjordingen hade ett namn enligt hennes pappa, fjordfantasten, jag blev fan förbannad!
J*vla book!  Skrikandes

/Elin

emsems
0

finns måna dumma böcker. bra bara att du kan vagöra vad som är rätt och fel =)

__iE
0

#32 är dt den boken, aah, vad heter den nu ?!
Q.. ngt.. Lilla Q ?

elin
0

aa jennie, lilla Q.

/Elin

Anna Johansson
0

#29 du kanske skulle visa denna  för ridläraren, Skrattandehttp://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/redaktor/Evaskola15.html

gejsa
0

Hjullan du har rätt ang orientalska katter. Min syrra har två stycken och dom är mer som hundar. Mer sällskapliga och påhittiga.

Nina hon köpte katt för att slippa gå ut och gå i tid och otid. *ler*

hjullan
0

he he.. nee jag har nåt stort emot katter just nu faktist.. sant. men orientaler är bra.. eftersom de är som hundar. hitler o mamu kan sitta på kommando, kommer när man ropar på dom, ge tassen o apport kan dom också.. hehe.

på bilden mamu (amoy) och min fot

hjullan
0

glömde säga. jag har fortfarande inte köpt några katter o kommer aldrig göra det heller. de två katter mamma har, har vi födit upp själva.

__iE
0

#35 okej, den boken har jag här hemma..

lisette
0

#27 hehe det har du rätt i nina. katter är så otroligt mkt mer personliga. du kan inte lära din katt lika snabbt att den ska sitta på kommando (om det ens går). hundar är så himla lättköpta djur… de gör vad som helst för en godisbit. det gör inte katter. inte min viktor ivf.

NinaToy
0

#28# Hur mkt kostar en oriental där ni bor då?
Ja jag är 16 år och kattuppfödare, föder upp Maine Coon.

#41# Japps precis. :P Detta är helt min åsikt men jag tycker faktiskt att hundar är en aning dumma som går på allting och lär sig efter en godisbit…

Alex
0

#41 Beror helt på vilken hundras. ;) Finns hundraser som inte alls är värst lätta att träna också.. Fast de är väl säkert fortfarande lättare än katter. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

steffy
0

vi har ett varblod på mitt stall som går som ridhäst och det är inga problem med honom vid ridningen. det går att rida varmblod med träning. tycker du om hästen och alt funkar bra så skit då i alla andra.

gejsa
0

#44# Hon har inget varmblod hon har en fjording.Flört

hjullan
0

beroende på uppfödare och stam så varierar priset rätt mkt.. men 6-7 tusen är väl normalt.

maine coon är riktigt fina !

lisette
0

#43 ja det gör det alldeles säkert. men min hundj*vel (sagt med 10000 kg kärlek) hugin, han var otroligt lättköpt. han gjorde vad som helst för en godis bit….

Sandra
0

Klart det går att träna kallblod o varmblod. Vissa kanske svårare än andra. Har märkt framsteg på Sandy som jag rider (varmblod) Hon gick i fin form i traven sist jag red. Och herregud vad hon var svettig efter ridpasset. Duktig pålle =)

Alex
0

#47 Gör min med. :) Han är av en sån ras, och själv trivs jag bäst med dem. Men vinthundar och "urhundar" (t.ex saluki & basenji) är mer svårmotiverade, gör ingenting som de inte själva tjänar på (och oftast räknas inte en liten godisbit dit) ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

gejsa
0

Hi,hi vad ni är roliga. Svarar varannan gång ang hund och varmblod. Gör två trådar vet jag. *fnissar*

gejsa
0

Hi,hi vad ni är roliga. Svarar varannan gång ang hund och varmblod. Gör två trådar vet jag. *fnissar*

zimba92
0

Jag förstår precis hur du känner Elin, jag har själv fått såna komentarer ang kallblod/varmblod. "En sån kan väl inte hoppa eller göra några dressyrövningar", en sån häst ska man inte ha om man ska tävla. HAHAHA säger jag det är många hopphästar idag som har varmblod i sig och även dressyrhästar, fast det är inte lika vanligt där som i hoppningen. SÅ ja tycker att alla som har förutfattade meningar om kallblod/varmblod som ridhästar ska ta och lägga ner och ändra uppfattning. Ja kanske rent av ta och testa några och se själva vilka vi sk."secondhand hästmänniskor ", har för underbara hästar att jobba med. Vi kan ju till och med låta barn rida och sköta om dom utan att vi behöver vara rädda för att dom ska hoppa ur pälsen för minsta ljud, mm. Men detta är ju min privata åsikt, ja vet inte vad ni andra tycker.

Eve
0

Hörde sånna kommentarer om Lykka igår på träningen. vi har inte hoppat på ett tag och sen har vi ju bytt stall, dessutom står hon ju ute på nätterna igen med gräs så hennes omställning kan ju ha försämrat prestationen en aning. Men man görde från läktaren att hon hörde hemma på travet och sådant.. Fyfan vad less jag bli. Alla kan väl ha en dålig dag!?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

jen
0

det påminner mig om när jag hade min första fjording! vi skulle tävla i en liten klubbtävling i hoppning,distans och dressyr.

jag var med i hoppning och distansen.

en tjej frågar mig vad jag gjorde där, om jag skulle tävla med en fjording mot deras "fina" ponnyer???? jajamen! svarade jag. snorkigt så säger hon igen: - haha, tror du på det?

nu visste ju inte hon att Tryhm var den bästa hopphästen på Taffsnäs på den tiden…   jag vann hoppningen och kom 3a på distansen Flört "snorkfröken" kom 3a i hoppningen och 2a på distansen hehe!

DET VAR ASKUL!!

gejsa
0

När jag var med i vår westernklubb när Gejsa (fjording ifall någon har missat det) så tyckte alla att hon var mysig i stället. När vi stod i en ring allihop och instruktören i mitten så stod hon alltid och sov. Medans alla andra var oroliga och inte kunde stå stilla. då var hon unghäst också 4 år bara.

Instruktören använde ofta Gejsa när hon skulle visa saker. Som tex stå upp i sadeln och försöka styra henne därifrån osv….

Men det är ju skillnad på westernridning och dressyr. *ler*

jen
0

ja, det verkar vara skillnad faktiskt Skrattande                                        vi har 2 nordisar(väldigt kraftiga) varav den ena som är urbra i alla grenar! och jag har aldrig hört någon som kommenterat nåt om det!

gejsa
0

Nej, tvärtom. Några år senare var det t o m en en tjej som skulle köpa en ny häst som ringde mig för att fråga om Gejsa var till salu. Hon mindes henne som den coolaste av alla. Men då var hon inte till salu.

elin
0

precis, tack för er omtanke.
Nisse kan faktist detta: (om jag får skryta liteFlört)

• Galopp från skritt

• fattat galopp från halt, en gång :)

• går i form i alla gångarter

• skänkelvikning i skritt

• skänkelvikning i trav

• öppna & sluta

• Bakdelsvändning

• Framdelsvändning

• Buga med ett framben vikt (endast när jag e bredvid dock)

• Länga o korta i trav (hon har stort + för sin trav)

• Galoppombyte med 1 travsteg emellan :)

Trots detta e hon bara 5 år =)

/Elin

gejsa
0

Jättebra elin. Men skynda långsamt med att lära henne. För som sagt hon är bara 5 år..