Nu har jag fått nog!
Ja, nu ska Hitte bli en DET, Han gått från att varit hur snäll och trevlig som helst till att bli allmänt bångstyrig till nu fullständigt respektlös och livsfarlig så nu "ryker kulorna"!
Igår skulle jag som vanligt borsta och titta på hovarna i hagen, min sambo var med och höll i honom, borstningen gick bra men när jag skulle lyfta hoven ville han inte utan började småbråka lite, jag gav mig inte utan försökte igen och då stegrade han sig så Christoffer tappade honon och när han sänkte framdelen igen fck jag frambenet över axeln och ena hoven i ländryggen så jag ramlade och när han landade sen klev han på min arm. Fy sjutton va rädd jag han bli när jag låg där på marken med en stegrande häst över mig. Sjukhuset nästa tänkte jag och såg framför mig att han landade i ryggen eller huvet eller något. Som tur var gick det ju efter omständigheterna bra, En liten spricka i högerarmen och ett stort blåmäre i ryggen + att armen är svullen och blå. Jag tycker så här i efterhand att jag borde ha kunnat vara mer beredd men det gick så fort allting.
Ni som haft hingstar, hur har dom förändrats efter att dom blivit valaker?

Fy, de där hade ju kunnat gått riktigt illa!
Vet en som blev kastrerad som 5 åring och han va lite hingstig ett tag, men det försvinner med tiden.
Vet dock inte varför han kastrerades så sent, och har aldrig varit med om nån hingst som varit dum och därför kastrerats, så jag vet inte hur "en dum hingst" blir som valack.

min häst har varit valack i två år och är fortfarande väldigt hingstig.
Kastrera honom innan han blir alltför farlig, har du tur så lugnar han sig.

min brago var otroligt hingstig innan han kastrerades vid ca 15 mån ålder. efter kastrationen var det en hel omvändning, han blev lugn på väldigt kort tid o det gjorde stor skillnad!
Är han unghäst ? Hur gammal är han ?
Har aldrig tidigare hört att någon haft "problem" med sin hingst på det sättet.
Har själv kastrerat en äldre avelshingst och även sett andra äldre avelshingstar som kastrerats som blivit mkt lugna, som valacker.
Det kan ta någon månad innan han har kommit till ro. men som oftatst upphör hingstigheten på ett par månader.

Vi har en total förändring här hemma, han kastrerades när han var tre år och en månad också efter ett olyckstillbud.
Som hingst var han super aktiv, väluppfostrad men hela tiden fick man var på sin vakt. Det var bara jag som kunde handskas med honom.
Nu är han lugnet själv, det minsta lilla barn kan leda honom, han följer än som en hund. Han är lycklig och harmonisk med sina två damer i hagen, en riktigt mysig kille som tar dagen som den kommer.
Så från ligist till en ett stort mys = en väldig förändring, som inte kom över en natt men väl över en vinter.
#4 Nej, det är inget man pratar om och när olyckan händer, då kastrerar man.
En ponny som vart runt 3 tror jag kastrerades när min faster köpte honom.
Innan var han envis och elak mot en annan unghäst och fick den att spränga hagen och vara borta i ett dygn.
Men efter har han blivit en riktigt go ponny och hästen som han var elak mot förr är hans bästa vän idag.
Just det behöver ju inte bero på kastreringen egentligen men nu stegrar hans sig inte när man drar lite i honom eller springer åt ett annat håll som han kunde göra förr.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Är det en ung hingst du pratar om?
I sånt fall kunde det lika gärna hänt med ett sto eller en vallak som en hingst.
Det som är viktigt oavsett vilket kön, kuler eller inte är att man uppfostrar sin häst och att man gör det på säker plats och att man tänker innan man gör saker.
Själv skulle jag aldrig hålla på med lyft av ben och borstning i hagen med en unghäst.
Det här handlar minst lika mycket om dig, omständigheterna och hur genomtänkt det hela var.
Tur att det gick så bra.
Men vad är anledningen till att du är osäker på om du skall kastrera den?
Har du användning av en hingst?
vet inte hur lord var innna som hingst med kastrerades som 9åring, han är idag 11år! =) Han har fortfarande lite fasoner för sig, när det gäller sin flock… Nu har han bara 1 kompis xD Men iaf! Men annars glad och trevlig!
#8 Jag är inte osäker på något vis, vet inte vad du fått det ifrån, han ska kastreras! Så nej, jag har inte användning av en hingst. Nu har jag bara haft honom i en och en halv månad och hans förändring från lugnet själv till en trotsig hingst som står mer på två än fyra ben har kommit senaste två veckorna. Jag tränar ledarskapsövningar med honom men på sista tiden har han börjat tjafsa emot ställer sig hellre på bakbenen än flyttar undan för tryck. Borstning och hovlyft har dock fungerat hur bra som helst fram tills i förrgår, han älskar att bli borstad.
Det jag ville med inlägget var att höra om andras hingstar och om/hur de förändrats av att bli vallaker. Han blev två år i april förresten.
Min lille blev kastrerad i vintras.. Han var inte särskilt hingstig men han blev ännu lugnare efter kastrationen..
Att hormonstinna unghingstar är lätta i fronten är inte helt ovanligt.
#6 - jojo , men det är klart man kan prata om det. hur gammla är han ?
min var nästan lugnare som hingst.. :/ hade gärna sparat honom…
En utav welsharna i stallet fick förlora sina kulor ganska akut för ngn månad sedan. Han användes som avelshingst men efter en incident (han sparkade stona ist för att betäcka och uppförde sig allmänt odrägligt) fick han bli valack.
Nu är han betydligt lugnare inte alls lika vaktig och ist för att gå ensam kan han nu gå ihop med ett sto som bär på hans sista föl (föds nästa år) och deras gemensamma son som föddes i år. Det känns jättehärligt att se hela familjen samlad och lillkillen verkar veta att det är hans pappa och härmar allt han gör =)
Risken för att såret ska bli infekterat är ganska stor (spec på sommaren) men det gick jättebra =)
#12, Han blev två i april.
#14, Jo jag vet att det lätt blir infekterat, det var meningen att han skulle kastreras i oktober egentligen för att det skulle vara lite mindre risk, men veterinären tyckte att vi skulle ta honom nu när jag berättade hur han blivit och då det ändå inte är så varmt nu. Men han skulle få stå inne första dygen.

#15 Jag kastrerade min den 7/7 förra året och det gick bra. Hade inte tänkt en sommar kastrering men ville inte vänta efter olyckan, då var det NU som gälde.
#12 Enligt min veterinär så sker väldigt många kastreringar just för att hingsten får sig ett spel och man inte vågar ha kvar den som hingst. En hingst som går över styr med alla hormoner, den är inte att leka med.
#16 Nej exakt, Det är så jag känner också, jag vill inte riskera att något värre händer. Visserligen kan det ju alltid hända olyckor när hästar är inblandade men det känns som att den risken är ganska markant ökad med honom kvar som hingst tills i oktober. Man har ju inte så mycket att sätta emot när han börjar krångla precis…
Nu har jag förbjudit alla andra att gå in till honom och hanterar honom bara själv tills det är dags, veterinären skulle komma i veckan.
#15 - okej. hur är han nu efter att han kastrerats ?
#16, Det är just därför man ska lära en hingst att till viss del kontrollera sina hormoner ;) Hellre hingst än sto om du frågar mig!
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

#19 Tack, du har inte mött en väl uppfostrad hingst där hormonerna tog över hör jag.
#20, Jag har mött hingstar som blivit styrda av sina hormoner, men endast hos ägare som inte kunnat uppfostra dom fullt ut. En hingst, eller häst överhuvudtaget, som "flippar ur" är enligt mig inte rätt uppfostrad.

#21 det hade inte någon kunnat säga om min Ametist, han var lydig så man kunde leda honom med sy tråd, men när hormonerna och för mycket brunst runt honom tog över var det dags att kastrera.
Idag har jag en valack som är super lydig, mer väl hanterad får du leta efter. det var inte handhavandet det var hormoner, gå inte på snacket om att det är så lätt att ha hingst bar man kan uppfostra. Jag har haft hingst med lagom med hormoner också innan inga problem. Men Ametist var för pilsk helt enkelt.
#22, Du skulle möta mina två hingstar då. Hormoner? Självklart har dom det, men dom är uppfostrade till att hantera hormonerna på det sätt jag anser är rätt. Jag skulle kunna låta en 2åring leda min stora unghingst förbi brunstiga ston utan att behöva vara orolig, han skulle aldrig ens så mycket som sträcka grimskaftet. Samma sak med min lilla hingst.
#23 Underbart att du är så skicklig:o)
Du får hålla "hingsthållar"kurser

Haha ja, skicklighet eller bara ren tur går väl att diskutera kanske. :)
Skicklighet o tur? Nej, vanlig hästhållning skulle jag vilja kalla det.
#18 Han är inte kastrerad ännu, jag skulle höra av mig till vet. i slutet på veckan som kommer. Han skulle på nån kurs i början av veckan och sen hade han mycket annat också.

#25 tur, inget annat jag har prövat båda typerna av hingst
Säger som endel andra här. Det spelar ingen roll hur väl uppfostrad hingst du har, hormonerna kan ta över!!! Men givetvis, ju mer väl uppfostrad hingst ju mindre risk att nåt går fel! Men hingst är alltid hingst och man ska veta vad man sysslar med!
Hade förut en islandshingst (Krummi frá Viðvik) som var gudasnäll, så visst finns det hingstar som kan hålla sig i skinnet.
Hur lång tid det tar efter kastrering är ju individuellt. Hoppas på det bästa!!! =) Lycka till!!!
#29, Att hingstens hormoner "tar över" är MINST lika stor som hos stona.

Mina hinstar födda 88 och 90 har aldrig flippat ut, och jag tror inte att dom kommer att göra det nu på gammla dar iheller.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

#31 man kan ju kastrera av andra anledningar 
måste hålla med MLphoto faktiskt till att de går att ha kontroll över sin hingst. min hingst i stallet är kanon,han gnäggar lite när de kommer för bi en häst men aldrig annars problem,står lös i stallet vid borstning även fast stona är inne mm han skulle nog aldrig göra något och honom skulle jag ochså våga sätta i händerna på en 2 åring utan att va orolig, då mina plast barn till och med springer runt med honom på gårds plan och busar även fast andra hästar är i närhetn,,,

#33# Väldigt dumt att chansa tycker jag. Rätt som det är så händer det något.
#34, Det gör det ju med alla djur, oavsett kön. Men tar man för givet att det ska hända något så är det ju SJÄLVKLART att det händer.

det är väl bara att hoppas på att det inte gör det.
hur ska mina djur kunna lita på mig om inte jag vågar lita på dom? o visst kan de hända något.. men de kan lik väl hända med villken häst som helst,oavsätt ålder och kön eller hur?
#37, precis. Äntligen någon som har samma åsikt ang. det här som jag =) tummen upp! (Y)

en hingst kommer alltid att vara en hingst! det är så enkelt. det är ju helt upp till var och en om man vill lita på sin häst så mycket. men skulle det hända något med tvååringen så ångrar man sig bittert. hur man ens kan komma på tanken att låta småbarn hantera hästar. =/
man får itne vara dum när det gäller djur.
Min shettis var hingst tills han var 11 år. Jag fick reda på av den förra ägaren att han var tydligen jätte elak när han var hingst, när jag fick honom hade han varit valak i 3 år, han TRODDE att han kunde bestämma över oss som han gjorde innan, men vi satte han på plats. Det som hände dig kan har varit en engångs grej, ett test eller något men det låter ganska allvarligt det han gjorde. Men jag skulle inte bara så bestämma mig: nä nu var han dum mot mig nu ska han kastreras. Jag har inte stött på en hingst som är "elak" visst kanske lite bossig men det kan ju alla hästar bli. Men iaf, min sista hings Smasc, han var lite dum ibland men då så fick man säga till på skarpen att det var jag som bestämde. Smasc gjorde så som din häst gjorde, småbråkade med att lyfta på fötterna men då var det ju att säga: din lille fjant det är jag som bestämmer. Sen var det att testa igen.
#30, Det med att hinstens hormoner tar över, det kan det göra på alla hästar, jag har haft en valak som hormonerna har tatt över och sen var han också fel uppfostrad, fråga MLphoto, hon kände också den hästen (Florre). Jag tycker att man inte ska trycka ner hingstar om deras hormoner för det är hur man uppfostrar de som de blir som de är. När vi köpte Smasc så hade han varit avelshingst och utställnings häst (Hans hormoner tog över styr till en början). Vi fixade så han lugnade sig och blev ridbar. Så fort sadeln kom på så struntade han i ston, men om han bara hade träns så småpratade han med tjejerna. Samma var det med vår första hingst, han gick bredvid ett högbrunstigt sto utan problem.
#39, Självklart ska man inte vara dum när det gäller djur, men det är inga mördarmaskiner vi handskas med heller.

#37# Man kan väl lita på sin häst till en viss gräns. Men har man med barn så måste man nog se till barnet i första hand.
Sedan känns det inte som man inte litar på sin häst bara för att man tar det säkra före det osäkra.
En häst är ju trots allt ett djur ett flyktdjur också. Du kan aldrig programmera den så att du ska vara till 100% säker på att inget händer oavsett det är en hingst eller inte. Men är det en hingst så är det större risk att något händer.

#41 låter man ett barn hantera en hingst tycker jag det är otroligt dumt!
ingen pratar om mördarmaskiner, utan hingstar med hormoner. ;)
#43, Då måste det ju vara lika dumt att låta ett barn hantera ett sto också? Om man ska gå efter ditt tänk =)
#42, Flyktdjur, javisst! Men hur ska hästen vilja stanna kvar och "face the fear" om inte jag litar fullt på att hästen gör det?
Jag skulle hellre låta ett barn hantera en hingst än ett sto, om vi nu ska börja rata kön.

ett barn ska itne hantera en häst överhuvudtaget. det skulle inte stå hingst, utan häst… =)
med barn menar jag då 0-7/8. beror på barnets mognad.
trött. sovit fem timmar natten till idag. =)
#46, Ok =)
jag har förövrigt en valack på 19 år i stallet som är en sommar kund, den hästen har inte haft kulor på länge… de är något jag skulle kalla fara. han kan inte se en annan häst förens han blir fullkommligt galen, o då förstår ni väl att ett sto behöver jag inte gå in på… han är de mäst hingstigaste jag någonsin varit med om och jag har varit bland mycke hingstar då jag jobbar i mycke tävling och avels s stallar…
satte in en val till hingsten som sällskap,som då val inte funka med flocken,helt beroenda av alla. tog jag min häst sprang hästen runt o skrek tills svetten lakka så han fick gå med hingsten, smärtfritt gick de men de funkade enbart i ca 5timmar sen hade val lessnat på hingsten,sprängt tråden o gått för att springa fram och tillbaks utanför flock hagen,, Medans Hingsten gått o ställt sig i hålet där tråden låg på backen,men hade han gått ut? Nej, han vet vart gränserna går… VÄLUPPFOSTRAD MÅ JAG SÄGA

#45# Vi kan säga så här: Kom igen när du själv har fått barn så får vi se om du inte ändrat inställning ang barn och hästar. :)
#43, Att låta ett barn ta hand om en hingst är ju inte dumt, det beror på om man har kontroll över hingsten. När min kusin var 2 år ledde hon vår hingst. Hon sprang runt i boxen, jag och min bror kröp under magen på honom lös i hagen. Sen när min kusin var lika långs som Smascs framben gick hon in i boxen och kramade om ena benet utan problem och då var han 6 år gamal. Så det är inte alls dumt att låta ett barn ta hand om en hingst, men man kanske ska kunna ha kontroll över hingsten först!
#49, Kommer inte att ändra min inställning ang. detta, då jag har min åsikt som jag tror på och anser är rätt, precis som du har din. =)
varför är det större risk att de skulle hända något bara för det är en hingst?? Jag litar mer på hingsten än Malins sto tex.. då det är grymt stor skillnad på mognad osv.. låt mig vara dum men jag Vet vad jag kan lita på o inte.. o skulle något hända så finns jag där inom en hands räkhåll. de e inte så att jag ger dom hästen o säger : här gå ut o lek på ängen barn…
Inte ens när flikka precis kommit till stallet,sprängt sig ut hagen och stod utanför hingsthagen o brunsta hade han gjort något,, han stod där kolugn som om ingeet hänt..världsvan häst

#49 :D
Ska vi diskutera hingstar och hormoner så har jag sett båda typer…Min lille Hercules var det snällaste som jag har träffat, och han har ändå betäckt en del…han gjorde aldrig nånting och han stod lös i stallet när Merry var där utan problem. Sen har jag även sett en jättehärlig fullblodshingst stegra sej och hamna på axlarna på en människa, vilket inte var lika trevligt…båda två lika snälla, men man går aldrig säker när hormonerna råkar vinna över hästens "förstånd".
Kan dock tillägga att jag önskar mer än allt annat att det var så, men har tyvärr fått inse den bittra sanningen att hästen kan inte domineras så ändå in i att den glömmer bort vad den är född till…

#50 som jag sa lite länge ner. ska stå häst, inte hingst.
hantera för mig är att leda, sköta om själv.
tycke gejsa sa ngt väldigt bra. ni kommer att förstå när ni får barn själv…
#55 När jag väl får barn och har hästar så ska de hästarna veta deras platser.
Det med att folk säger att hingstar är farligare än sto och valak är helt fel. Jag har haft en valak som man inte kunde gå in i varken box elr hade utan att man fick kuta därifrån med hästen efter sig.

men det handlar ju inte om hästen är FARLIG i sin dagliga hantering utan hur hästen kan reagera vid tillfällen.
att man inte kan gå in till en häst utan den sparkar ut en är ju en annan sak som inte har med könet att göra. :S
Om ni läser mina tidigare inlägg från Juni så ser nui att jag redan innan jag köpte honom hade bestämt att han skulle kastreras. Det handlar INTE enbart om denna händelse.
Jag har också träffat gudasnälla hingstar som hade full kontroll på sina hormoner och ston och vallaker som inte hade det så jag veta att det kan hända "hormonolyckor" (om man nu kan kalla det för det) med alla hästar men jag har inte någon användning av en hingst och sepciellt inte Hitte som inte har en godkännd pappa ens så varför skulle jag spara honom som hingst? Jag anser, och det kanske bara är jag men det är min åsikt att om man inte ska använda hingsten i avel så bör man kastrera honom. Precis som med katter om man nu ska likna det vid någonting. Jag gör det lika mycket för min egen skull som för grannarna som har flera ston så att det inte händer "en olycka".

Mitt inlägg tidigare var inte menat som någon påhoppning eller nåt pekfinger till dig.
Det enda jag säger är att det spelar ingen roll vilket kön hästen har, det är uppfostran som har betydelse.
Personligen skulle jag ha stallet fullt med hingstar framför ston.
Säga att en hingst är farlig för att den är hingst är fel.
Du säger att du haft hästen kort tid, ja då är det väl ännu viktigare att du ser till att göra saker på säker plats där du har kontroll på situationen.
Jag har och har haft jättemånga unghästar och jag skulle inte ställa mig i någon hage och borsta eller lyfta på någr fötter.
Se till att det är så säkert som möjligt och att du har kontroll på situationen.

#56# Du säger: När jag väl får barn och har hästar så ska de hästarna veta deras platser.
Hur gammal är du nu? Veta deras platser låter väldigt skrämmande måste jag säga.
Alla som inte har barn tror att det är så enkelt när man väl får barn. Men ni får väl se den dagen det sker.

#32 Nu tycker jag att det räcker med dina påhopp, jag tänker inte ändra mig ang mina hästar för att du håller på och trackasserar mig ändå, så du kan lägga ner den biten
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
# 60 Skrämmande? Skojar du med mig :O Jag är 16 år.
Jaha så du tycker hästen ska själv bestämma? Det är jag som bestämmer jag är högst i rank hos mina djur så de ska veta hur de ska uppföra sig.
Enligt mig så låter inte det skrämmande, jag är inte djurplågare om du tror det.
#57 Precis lisette där sa du allt själv ;)
en hingst kan väl reagera precis lika mycke som en val eller ett sto?? hormoner har dom alla oavsätt kulor mellan bena eller inte..

#62# Ja, det lät skrämmande att barn ska veta sin plats. Tänkte inte på hästen nu faktist.
#65 i det inlägget står det juh faktiskt att när hon får barn ska hennes Hästar veta deras plats…
kan säga så här du gör rätt i kastrera han för är han odräglig nu så blir han inte lättare å hållas med sen. Himmla skönt att du inte skada dig, ursh ja kan bara tänka mig hur allt spelades upp i huvet på dej. Räkna med ett tag du innan du ser den stora skillnaden, men sen har du en trevlig lugnare häst. Han har ju mindre o tänka på med o inget å bråka om. Hingstar är mera göra även om man hanterar dom varje dag o försöker fostra dom rätt så testar dom gång på gång samma sak. Träffade en 8 årig hingst han var väluppfostrad o fin men snorren ute koll på allt å alla ville han ha gärna nafsa fast han viste ju att det va fel, o ja stegra o testa gång på gång när han reds.
#65, lite OT, men barnen måste ju lära sig vad som är rätt och fel också, det handlar faktiskt inte BARA om att djuret ska kunna uppföra sig.
Och rätt o fel lär sig inte barnen genom att bara sitta hemma. Dom måste ut och få lära sig av sina misstag dom också.
#66 Tack för att du var den som såg att jag menade hästarna och inte barnen.
Men visst ungarna ska veta att det är ingen lek att vara bland hästar så de ska veta hur man uppför sig. Så har det varit för mig när jag var liten.
#67 Det med att hingstar är mera göra och att de testar en gång på gång kan lika gärna ston och valaker också göra.

#63 fast detta har med hormonerna att göra jojo. är hästen farlig i all hantering så är det en helt annan sak.
#27 - jaha, =)

Jag läste fel där. Fick det till att både barn och hästar skulle få veta sin plats. Och det som ni kommenterat efteråt det väntar vi med när ni själva får barn. För hur det än är så är det lätt att skriva på ett forum hur man ska hantera sina barn som ännu inte är födda än. :) En del av er är ju barn/tonåringar själva än så det är nog inte så lätt att förstå då. Jag säger så här: Den som lever får se. :)
Om du frågar mej så tycker jag att det är för tidigt att se på en hingst om han ska kastreras eller ej. Han är är ju bara 2år. Alltså, en unghäst det är nästan omöjligt att se hur dom kommer att bli som äldre. Mitt 2åriga fjordsto är otroligt snäll och kan ledas av min lillasyster på 2år förbi en hel flock skenande och lekade hästar utan att ens titta åt det hållet. Men hon kan lika gärna bli helt i motsatsen när hon börjar ridas in osv. Om jag får säga vad jag tror, så är det hanteringen som det blivit nått med. Du kanske inte är tillräckligt bestämd med honom.? Stårsa /min 2åriga fjordhäst) var svår hanterad som föl fram tills 1,5 år då vi började ta tag i henne riktigt. På ett halvår har hon blivit helt annorlunda. Har även hanterat 3 Nordsvenska hingstar varav en 3årig hingst samt har jag hanterat en Shire hingst som nu är 3år. Shiren och en av Nordisarna var svåra, dom skulle gå åt sitt håll osv. Nu tror man inte det är samma häst då dom är som hundar och lyder minsta vink då ägarna blivit mkt mer bestämda.
Så det jag tror är att du helt enkelt inte är tillräckligt bestämd. Hade jag vart i ditt ställe hade jag väntat iaf 1år till och blivit mer bestämd (även om du nu e bestämd så kanske du ska bli mer?) och verkligen försöka att få till honom. Han är ju för ung för att säga om han fortsätter som han gör. Men det är klart, är han inte renrasig så är det ju kanske rätt att kastrera, men är han renrasig kanske du ska ge honom en chans till och skärpa sig och få honom till avelshingst?
Min Lyrik var hingst tills han var 14 år. Gick som avelshingst tills dess, godkänd.
Jag vet ej hur han var som hingst, förrutom att han blev vanvårdad och vanskött mellan han var 3 till 9 år.
Nu är han ju 27 år, har hög rang ännu. Men skulle aldrig bråka eller mucka gräl med någon annan häst, går hellre undan vid bråk. Är sällskapsjuk, så han har svårt att vara ensam, även om det har blivit bättre sista åren. Vill ha kontroll på alla hästarna i stallet, så det är väl kvar från hingsttiden + att han var helt ensam i 6 år när han blev vanskött…
Lisette Jo visst har det med hormoner o göra men hormoner har väl en val och ett sto med ? Eller är dom utan sånna? Kanske de bara kommer med kolurna??

#75 varken ston eller valacker har en direkt tråd mellan stenarna och huvudet, ibland kan hingstar få för mycket direktkontakt. Och ska man inte ha hingsten i avel så kastrera, då kapar man ju ledingen.
Det som händer händer inte så ofta men kan bli nog så farligt och då är kastrering en väldigt bra och enkel lösning. Jag valde det istället för att vänta ett år och visa om min hingst, han varnade och jag förstod och beställde stora kniven.
Nu har jag en vacker och snygg valack med ett plus för steget, totalt lugn
jag verkligen längtar ut och börja tävla honom 
Så har hingsten inget avels värde eller för mycket ledning mellan juvelerna och ärtan (hjärnan) så kastrera och lev livet lugnare 

#76 haha stora kniven =)
#76, Stona har väl visst en "direkt tråd", kanske inte till ett par kulor men dom har ju annat istället. Måste bara fråga, eftersom du verkar rätt kvick med att kastrera hingstar, steriliserar du ston som börjar "flippa ur" då också? =)
exakt min tanke med faktiskt…

Jag ser faktiskt ingen anledning till att behålla kulorna på hingsten om han inte ska gå i avel!
*** Kärleken övervinner allt ***
#80, Om hingsten mår bra, går med hästkompisar och allmänt trivs med livet utan några komplikationer, ska man fortfarande kastrera då tycker du? =)
hingsten som står i mitt stall har aldrig betäckt,han har kompisar,mår bra och är lifsglad och lätthanterad.. finns nog inte en tanke att kastrera honom nu,han är 12 år

#78 kvick, nej det var jag inte. Jag
Skulle ett sto göra det som min hingst gjorde, då hade plan B trätt i kraft efter som man inte kastrerar ston.
Om du vill veta så hoppade han över två boxdörrar och försökte betäcka ett sto med mig emellan, jag blev sparka på låret, hade jag blivit träffad, 10-15 cm längre år vänster hade jag inte suttit här nu. Han var totalt avstängd, det var ända gången han spårade ut men det räckte, kan det hända en gång så kan det hända en gång till. Förövrigt var han väldigt lätt och trevlig att ha att göra med. Jag har en väldigt väluppfostrad valack i dag, får han visste normalt som hingst vad som gällde, men som sagt brunstigt sto och unghingst hormoner, det blev för mycket. Hade han gjort något liknade om han var sto, då hade han betat på dom evigt gröna ängarna idag.
kastrera mina katter också även mina honor, eftersom dom inte ska gå i avel.
jag har träffat ametist som hingst, och det jag såg av honom var en väluppfostrad kille med fötterna på jorden!
trots det så kan ju något hända precis som lorita säger, och tråkigt nog gjorde det det med honom. det kan ju hända vem som helst, när som helst, det vet man ju faktiskt inte.
#83, Din historia skrämmer mig inte, då det för mig snarare låter som att han saknade respekt för dig då det hände. Anser inte att det har med hormoner att göra.
#84, Jag är också medveten om att saker o ting kan hända när man minst anar det, men om man går och VÄNTAR på att något ska hända, då kan man ju ha det också. Jag kan lika gärna bli påkörd när jag går över gatan, som att få hästen på mig när vi är ute o går. Ska vi sluta gå över gatan också? Jag kanske inte skulle gå utanför dörren, för jag KAN snubbla och ramla ner för verandan och slå skallen i stenplattorna och så är det good bye.

Hmm tror nog vissa här har lite svårt för att fatta vad panik är för något, vilket hästar kan få om dom blir rädda. Ni har nog själva aldrig fått riktig panik så ni tappar tid och rum och blir helt okontaktbara. Kom igen när ni har upplevt det så kanske ni kan förstå hästen i en paniksituation, och då vet ni att den inte kan tänka i det ögonblicket
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#81 Ja faktiskt. jag ser ingen som helst anledning till att inte göra det. Hingsten kommer att trivas lika bra, om inte bättre utan kulor!
Jag gör faktiskt som Lorita i detta fall, kastrerar alla mina djur som inte ska gå i avel. Katterna är avklarade, hunden står på tur (om han inte ska avlas på förstås) och Folly slipper undan eftersom en kastration på ett sto inte är ett alternativ!

#85 men du kan ju inte jämföra hästhantering/hästar med att gå över gatan.

Nej, nu börjar jag faktist att skratta här mitt i allt elände.
Lorita som har hållit på med hästar sitter och berättar om sin hingst osv och en som är 17 år tror sig veta bättre. Att hon har haft fel. Nu måste ni unga faktist böja er. Ni har inte alltid rätt och vet och kan allt. Många av er är duktiga men många ggr kan det rent av vara tur och inte skicklighet. Men dom som har jobbat och ägt hästar i så många år som kanske 30 år måste ju helt enkelt veta mer än ni som bara är 15 och några år till. Inte för att vara elak men det är ju ofta som många här utger sig för att veta så himla mycket. Rätt som det är så blir det bakslag. Då sitter ni där. Tyvärr! Så jag säger så här: lyssna på dom äldre och lär er ders misstag så slipper ni dom själva. :)
#86, Vi har nog upplevt mer än du tror, panik inräknat, skillnaden är bara att vi hanterar det på olika sätt.
#88, Klart jag kan, för det handlar om precis samma sak, olyckor KAN hända, när man minst anar det. Men varför gå runt och vänta på det?
#89, Visst vi har inte alltid rätt och vi kan inte allt, men det gäller lika mycket er som är äldre. Vare sig du vill erkänna det eller ej "gejsa". Att man har hållt på med hästar i flera år och VET mycket, så betyder det INTE att man är duktig. Det är en VÄLDIGT stor skillnad på att veta och kunna. Så mitt svar är helt enkelt nej, jag böjer mig inte för varken dig gejsa eller Lorita i det här ämnet.
Många av oss må vara unga, men vi är definitivt inte intelligensbefriade bara för det, som många vuxna antyder mer än ofta.

Vem har skrivit att du är intelligensbefriad?? Du ska inte förvränga orden.
När Lorita berättar att hästen blev helt vild för att den ville till stoet så tror ni att han har fått panik. Han ville ju betäcka för 17. Han var upphetsad helt enkelt. :)

Att vänta på en olycka eller vara förberädd är för mig helt olika.
Hästar är trots allt hästar. Alltså inga maskiner.
#91, Jag tror inte att han fick panik, jag tror att han saknade respekt för sin ägare just då.
Jag har rätt till min åsikt precis som ni har rätt till eran, så snälla, kom inte och säg att jag ska böja mig bara för att ni är äldre, för det kommer inte att hända.

Vart ifrån kommer inställningen hos en del att det är så hemskt att kastrera en hingst? Är det tuffare att ha en hingst än att ha en valack? Det sk. "Svarta hingsten -syndromet"
Jag tycker TS gör helt rätt i att klippa kulorna omgående på hingsten. Man ska inte behöva riskera sin egen eller någon annans säkerhet. Drifter kan vi inte och ska inte styra över!
Många hingstar och deras ägare skulle ha det mycket bättre om hingsten var 2 juveler fattigare. För att inte tala om aveln men det är en annan historia.
Men snälla ni! Det var inte meningen att den här tråden skulle bli någon bråktråd om det är rätt eller fel att kastrera.
Jag kommer att göra det eftersom jag är övertygad om att det är rätt för mig och Hitte. Det är upp till var och en hur man gör och vilka risker man är beredd att ta men jag tycker inte att det finns någon poäng i att inte kastrera ett djur som inte ska gå i avel. Då är det bättre både för honom och mig att han slipper kulorna och kan gå och beta med stona och att jag kan koppla av tanken på att han rymmer och "sår sin säd" hos grannarna.
Och till sist, MLphoto, Du behöver inte ändra din åsikt för att du är yngre men du kan heller inte kräva att de som är äldre ska ändra sig.
Kan vi inte enas om att vi tycker olika i den här frågan och gå vidare! Ser ingen mening med att tjafsa fram och tillbaka!
Tack Lauth, jag kan bara hålla med i det du skriver. Hade Hitte varit en hankatt hade det varit oansvarigt att inte kastrera honom, men nu är det plötsligt hemskt bara för att han är en häst(?) Jag vill inte att han ska bli far till några "oönskade" fölisar som blir en korsning mellan gud vet vad men som sagt aveln är en annan historia. Skulle det vara så att det är tuffare att ha en hingst så är jag gärna otuff och har en lycklig vallak istället.

Jag käner en valack. Bacardi heter han, han blev kastrerad när han var 5 år och innan det hann han betäcka 3 ston. Han är fortfarande lite hingstig av sig. Vaktar sin hagkompis Pärlan noga och så. När man rider så kan han vara lite sprallig och bockar gärna i galoppen. Och om han träffar främmande hästar blåser han upp sig pch är superfin! XD
Men han är vääldigt snäll i boxen :)
#95, Har jag krävt att någon skall ändra på sig?
Det jag kräver, det är att man visar lite respekt och det innebär att man INTE ska kasta skit på, i detta fallet, hingstar. Är det för mycket begärt?
#94 Ingen har väll sagt att det är tuffare att ha hingst. Jag tycker att mår hästen bra och njuter av livet när han är hingst så kan han väll få fortsätta med det?
Det är ju värre om hästen är spritt språngande galen som hingst! Min shettis kan vara hingsting nu när han har varit valak i 12 år (men det har bara hänt 1 gång att han blev hingstig när han gick det ett högbrunstigt sto) och han kasterades för att han okontrollerbar.
Dessutom så kan det gå snett när hästen har kastrerats, han kanske inte blir hur snäll och lugn som helst utan tvärt om. Jag har mött 2 valaker som det har blivit helt fel med efter kastrering.
#98. Jag kastar inte skit på hingstar. Jag har enbart talat om vad min hingst gjort. Sluta hacka! Jag kommer att kastrera Hitte även om dina hingstar är snälla, det hjälper tyvärr inte mej.

Måste det alltid hända en olycka innan man gör valack av hingstar?
Rent krasst så är det oftast enklare att hålla valack. Lättare att hitta stallplats (många stallar tar inte emot hingstar av olika skäl), lättare att planera hagar, man slipper riskera olyckliga betäckning = tjuvbetäckningar m.m.
Att säga att hingsten njuter av att vara hingst tycker jag är att förmänskliga hingsten. Hästar njuter av god omvårdnad och gott sällskap inte av ett par pungkulor.
#101 Jag har inte sagt att det måste ske en olycka innan man kasterar.
Ja om man inte bor på en egen gård kanske det är lättare att inte ha hingst, men har man egen gård så ser jag inte i att kastrera hingsten.
Hingsten kan ju får gott sällskap, kan ju tex. gå med en valak, det har mina hingstar gjort iaf.
Jag har kunnat ha våran hingst hemma när vårt sto ha brunstat utan problem och då har de gått i 2 olika hagar som var ungefär 5 meter ifrån varann, han har aldrig gått igenom ett stacket.
#101, Bra skrivet! Kan bara hålla med!
#100, Jag har inte bett dig att behålla DIN häst som hingst, för det är inte mitt val, det är bara du som kan bestämma om du är kapabel nog att hålla hingst eller behöva kastrera honom. Jag har inte heller sagt att DU kastar skit på hingstar. Det är inte DIG jag har diskuterat det här ämnet med, så jag förstår inte riktigt hur jag ska ha kunnat hacka på dig. Tar du till dig av vad jag skrivit tidigare så är inte det mitt problem, för det var inte riktat till dig.
#85, men det är väl ingen som säger att tex. lorita gick och väntade på att något skulle hända ? ametist var väluppfostrad tills det en dag slog över, hon gjorde slag i saken och fick en säker häst. våran hund mådde skitdåligt då alla andra på gatan hade tikar som löpte i ett, han stack inte till dom, men han mådde dåligt hemma och var ju stenkåt jämt sen kastrerades han och mår hur bra som helst, skulle vi låtit honom ha kulorna kvar, bara för att han inte stack iväg och satte på nån annan ?
du kan ju aldrig, hur säker du än känner dig med din häst, vara säker på att han inte skulle kunna göra nånting, en dag kanske det faktiskt slår över på honom med, vad gör du då ?
Tycker det låter livsfarligt när ni skriver att ni låter småbarn leda runt hingstar. Om det nu inte är så att hingsten är jättegammal och alltid varit kosnäll (men ni har väl yngre hingstar?!)
Hingstar har högre halter testosteron i kroppen än vad ston och valacker har. Det är testosteronet som ibland är svårt för hingsten att kontrollera, oavsett hur välhanterad hingsten är. Förstår inte hur endel kan skriva att det enbart beror på hanteringen. Jag tycker att det är oförskämt skrivet mot de som berättar hur deras hingst flippat. Hingstar kan flippa, de har testosteron i kroppen!
#105, Jag har inte sagt att man ska låta bli att kastrera ett handjur som inte mår bra när hondjuren löper/brunstar, har jag? Jag sa att varför kastrera ett handjur som mår bra, med kulorna kvar?
Eftersom jag inte räknar med att det "slår över" hos mina två hingstar, så kan jag inte säga exakt vad jag skulle göra. Men jag skulle varken kastrera eller avliva. Jag skulle funnit en annan lösning på saken.
#106, Vilket djur som helst kan "flippa", OAVSETT KÖN.
#106 Nu var det ju så att den hingsten min kusin ledde när hon var 2 år gammal var 26 år och under den tiden med oss och när han bodde på Hammarhus slott så har han aldrig blivit rädd för något, så vi behövde inte oroa oss, och dessutom så gick min mamma en bit brevid.
Vi visste vad vi gjorde, hade inte vi kännt honom så hade hon aldrig fått leda honom, men nu gjorde vi ju det så det var ju ingen fara!
#108 Jo visst KAN dom det men risken är större med en hingst.
Jag gick inte omkring och räknade med att min häst skull flippa heller men nu gjorde han det och då ryker kulorna.
#109 Då var den ju gammal och snäll som jag skrev.
#108 Klart att alla kön kan flippa, men inte pga testosteron och det är väl hingstars hormoner vi pratar här. Att de flippar pga panik/flykt/ouppfostrade kan ju båda könen göra, med eller utan kulor.
#110 Vi borstar och lyfter hovarna på alla våra hästar i hagen, från föl till gamlingarna. Vi tycker det är bra träning för dom. =)
#104. Jag anser inte att det handlar om hurvida jag är kapabel nog att ha honom kvar som hingst. Om jag är kapabel eller inte har DU ingen aning om. Det handlar om ansvar från min sida. Jag kan inte stå och vakta min häst dygnet runt så han inte går till grannarna och betäcker deras ston eller orsakar allvarliga skador på någon. Eftersom man själv bär ansvaret för vad hingsten gör oavsett vem som släppte ut honom ur hagen så är det inte värt risken.
#110, Ja det är DITT val. Sanningen är att jag bryr mig inte det minsta om vad du gör med din häst, för det är fortfarande DIN häst.
#111, Hur förklarar du brunstiga ston som "flippar" då?
Jag tänker inte diskutera det här med er längre, för jag står inte ut med så respektlösa kommentarer ang. hingstar. En person som kastar skit på hingstar, är enligt MIN åsikt, inte särskilt häskunnig. Och med det lämnar jag den här tråden.
#109 Ja men tydligen finns det ju några här som tycker att gamlingar också kan flippa ur elr bli rädda.
#110 Det är väll inte större risk med en hingst? Alla kan ju flippa ur, stona kan ju flippa ur när de brunstar. Då kan det ju vara dom som springer/hoppar över stacket in till hingsten elr att de är dom som springer över en bort till hingsten. Visst det KANSKE inte händer lika ofta som att hingsten rymmer.
Det med att hingsten sticker ifrån en om han leder honom betyder att han inte har respekt för en.
#115, Det är möjligt att det händer även ston men nu har jag en hingst och jag tar ansvar för honom. Sen så hoppas jag att de som har ston tar ansvar för dem så blir allt så bra så ;o)
(Lite kul att du först skriver att det väl inte är större risk med en hingst men att du sedan skriver att stona kanske inte rymmer lika ofta som en hingst.)
Ston flippar inte pga testosteron… det heter österogen och är inte alls ett lika "aggressivt" hormon.
Jag äger två hingstar, och jag kastar verkligen inte skit på könet. Jag gillar hingstar. Men man ska vara medveten om vad det är man leder i linan. Lika väl som med ston. Vi har 13 vuxna ston och jag kan ju säga att deras hormoner är mycket mer lätt kontrollerade än hingstarna under betäckningsäsong.
Poco jobbar =P

Folly är ju ett sto som brunstar 300 dagar per år (vet att det inte är normalt). Men hon rymmer inte ut ur hagen för att bli betäckt av grannens hingstar.
Ni som har hingstar i denna diskussion… Har ni det för att ha dom i avel eller för att de trivs så bra med sina kulor??
Avel

OK om jag hade ett sto skulle göra var Ametist gjorde, då hade det varit slakt, ingen tvekan.
Nu var Ametist hingst och då blev det kastrering som första utväg. Just nu har jag en lycklig och glad valack, som gillar livet och som dess utom är trevlig att ha att göra med.
Jag skulle vilja se det sto som hoppar över två boxdörrar för att bli betäckt.
Mitt liv här hemma är så mycket enklare, jag kan ha alla mina hästar i samma hage utan att använda kondom, enkelt och bra
och Ametist har två bröder som kan bära hans gener vidare.
#116 Ursäkta att jag skrev lite fel då, trevligt att det roade ngn iaf.
Men för 17. Jag har haft en hingst 5 meter ifrån ett högbrunstigt sto och han har inte ens reagerat och inte gått igenom ett staket.
När han betäckte så började han pumpa upp sig och steppa lite när vi släppte lite på grimskaftet.
Han har ALDRIG gått igenom/hoppat över ett staket!
Och det med att hormonerna inte flippar ut på ett sto. Det gjorde det på mitt sto nyss!

#121 jag har också haft hingst som inte reagerat på ston när jag var i närheten, jag åket till Marstrand och då åkte han transport med mitt brunstiga sto upp och sen Lasse-Maja över och då var det tre brunstiga ston, på båten. sen gjorde vi en uppvisning på marstrend, med ston och min hingst. Och när vi åkte ner så var det ett annat brunstigt sto i transporten inga problem.
Det som hände med Ametist i stallet har jag varken före eller efter varit med om något liknade, han har inte heller gjort några dumheter innan, men har det skett en gång då kan det ske fler gånger = kastrering Ston har jag ägt en hel del hit till och aldrig haft problem vid brunst. Dom kan pipa lite men det är allt, en dag möter jag kanske stoet som är mig övermäktigt också, men då är det en annan kniv som kommer fram.

#122 Okej men det är väll bra att han kunde det då.
Min hingst, det ända "duma" han gjorde det var att när han såg en hingst som han verkligen hatar när han kom ut ur transporten var att han skulle in i hagen och mörda den hästen men mamma fick stop på honom.
Nu kan han inte göra något dumt för när han var ute en natt så blev han rädd för något elr vad det var och hoppade över stacketet hamnade i en å och drunknade.
#123 Hemskt!!! =`(
#124 Ja det är riktigt hemskt. Först trodde vi han var stulen men efter 7 veckor så hittade tävlingryttaren honom när vatten nivån hade sjunkit i ån.
Måste säga att jag blir bestört när jag läser att man låter tvååringar hantera hingstar själva..
Det är så lätt att lite snubblar och landar illa och blir trampad etc.. Ett framben kan komma etc..
Hur man ens kan vara så dum rent ut sagt att man ens kommer på tanken!!!!!
Mina hästar är också supersnälla men jag skulle ändå inte låta min treåring leda runt eller "leka på gårdsplanen"..
Vad är det för dravel om att "om jag inte litar på honom/henne så kan han/hon inte lita på mig"????
Har ni aldrig sett hur hästar umgås och hur de kan reagera.. Vad tror ni händer om en häst kanske bara slår efter en broms och en litens ansikte/bröst eller huvud är i vägen??? Hur kan man våga riskera det som är det käraste man har bara för att bevisa för en häst "att jag litar på dig du litar på mig"???
Det borde banne mig vara straffbart att vara så oansvarig
Jag brukar ytterst sällan vara otrevlig i ngn tråd och jag har skrivit här ute under flera år men jag har nog inte blivit mer förbannad ngn gång än nu..
Tänk på säkerheten för guds skull!! Sen om ni sjävla väljer att ligga och dricka kaffe och käka kanelbullar under magen på er häst så varsågod men SNÄLLA VAR RÄDD OM BARNEN!!!!

dibsan, jag uppfattar dig inte som otrevlig utan du skriver vad du tänker. som alla andra…
" lite OT, men barnen måste ju lära sig vad som är rätt och fel också, det handlar faktiskt inte BARA om att djuret ska kunna uppföra sig.
Och rätt o fel lär sig inte barnen genom att bara sitta hemma. Dom måste ut och få lära sig av sina misstag dom också."
MLphoto… du vet inte mycket om barn va???
Småbarn är inte mogna nog att ta det ansvaret ihop med stora djur..och det är inte en åsikt utan rent fysiskt är inte deras hjärna såpass "mogen" så de klarar av det..
Det märks att du är ung..
Sen är det intressant att du i stort ger fingret åt alla skolor och äldre hästkunniga med dina kommentarer om att folk dissar hingstar..
Du har två unghingstar som går tillsammans och lekar o kampar med varandra och du är proffs iom det?
Det är faktiskt du som i första skedet nästan "idiotförklarar" de som berättar att deras hingstar blivit otrevliga…
Hingstar är olika så enkelt är det.. jag har hingst hemma nu som tom har betäckt (tjucbetäckning) och han är mkt ödmjuk jag har också haft hingst som ej betäckt men han var mkt tuffare..
De är faktiskt individer…
#128, Har du något problem med mig så får du mer än gärna skicka ett PM. Jag diskuterar inte mer i den här tråden.
#126 Om du tycker det är dumt så visst, det bryr jag mig inte om. Men om du hade läst lite längre ner SÅ GICK MIN MAMMA BREVID!! Så min lilla kusin var inte helt själv. Dessutom så när en unge var hos den hingsten så stod han blickstilla det kan jag lova dig till 100% Han har inte rört sig när barn elr när jag var barn var hos honom. Hur kan du kalla det oansvarigt, vi visste vad vi gjorde och vad som kunde ha hänt!!!
Vem har sagt att vi sitter under hästen? Nej det har ingen sagt, men krypa det har vi gjort! Och när JAG gjorde det så VAR JAG ETT BARN!!
Jag kan berätta hur vår hingst gick tsm med min kusin, han tog ETT steg och VÄNTADE till hon var ikapp, sen tog han ETT steg och VÄNTADE igen, och så höll han på!!

#128# Mycket bra skrivet! :)
#131, Läs inlägg #129. Skicka ett PM, annars önskar jag att inte höra av från dig i den här tråden mer.

#132# Vad jag skriver till Mrsdibs kan inte du styra över. Och inte kan du bestämma om jag ska skriva i den här tråden heller tyvärr.
#133, Vad jag menade var att har du åsikter angående mig personligen så vill jag att du säger det till mig privat och inte i en öppen tråd. Det handlar helt enkelt om respekt. Och är du inte vuxen nog för det så är det synd.
Samma gäller Mrs-Dibs.
punkt.

#134# Vad jag tycker är allmänt och detta är ett diskussionsforum som du själv varit med och skrivit i väldigt mycket. Men så fort det svider så ska du sätta punkt. Det har du gjort ett antal ggr i denna tråd nu. Det är ju omoget om något isf. Är man med i leken får man leken tåla. Låter grymt men är sant. Natti natti.
Vill man ha respekt får man visa respekt… så enkelt är det.
#130 Jag såg det men en häst ack så snäll kan krossa en barnfot vid ett snedsteg ex pga en broms..
Komentaren om kanelbullar var allmän och riktar sig till alla som inte har respekt för dessa djur.. Att ha respekt för är inte samma sak som att vara rädd eller inte lita på sin häst..
Det händer ju tom att ston trampar sin föl illa samt det har också hänt att ston har slagit ihjäl sina föl när de slagit efter annan häst!!
Hästar är underbara mkt vänliga varelser men de är djur och de har en instinkt som kan kicka in när som.. Sen tycker jag att det är bristande respekt att "göra hundar" av dem och förmänskliga dem..
#129 Jag tog det absolut öppet då jag reagerade på din åsikt kring barn..och jag vill gärna ha en fortsättning och vad du har till grund till den formen av bristande pedagogik.. Jag anser dig vuxen nog att bemöta den frågeställningen..
Dagligen far barn illa pga av vuxnas dumhet.. Olyckor kan hända men det är baske mig varje förälders skyldighet anser jag att ta hand om sitt barn så gott det går och minimera riskerna för alvarliga olyckor..
Sen går du själv in i tråden och helt raskt skriver Surviver på näsan om att du minsan aldrig har problem med dina hingstar och att det endast är hennes bristande hantering som gjort detta.. som jag skrev tidigare.. det hjälper ju inte, det får ju personen att känna sig ännu mer uppgiven och ledsen över situationen..
Det är alltså dina åsikter jag reagerar på och inte din person.. du är säkert en jätte trevlig tjej som är mkt viljestark och ambitös och det behövs i vårt samhälle idag..
#137, Jo vissta kan det hända, men du vet ju inte om han reagerade på sånt elr inte, vet du det? Kännde du den hästen elr?
Jag hoppas du inte påstår att jag inte har respekt för djur för det kan jag säga dig att det har jag fått under alla de olyckorna jag har varit med om! Det tog mig 3 år att våga mig upp på vår egna häst pga att jag hade så mycket respekt!
Jo jag vet att sånt händer för min kompis har varit med om det och jag har varit där när det har hänt!
Jag kan säga dig att jag behandlar inte mina hästar som hundar elr förmänskliga dom! Jag har 2 hundar så varför ska jag göra mina hästar till hundar? Du kan gärna komma hit så ska du få se hur jag behandlar mina hästar. Jag behandlar de med respekt och de har respekt för mig, tom mitt 1 åriga sto beter sig som en vuxen häst för att jag har behandlat henne med respekt.
MLphoto svarar inte något mer på denna tråd för hon har utgått från ridsport och hon nås bara på PM

Jag blev rädd flera gånger om när jag läste den här tråden!
Hur sjutton kan man säga att man litar på en häst till 100% ?! Det är för mig ofattbart! Det är flyktdjur, och även gamle Brunte 25 år kan göra något oväntat, inte 17 skulle jag krypa under magen på en häst för att den är "snäll"…
Jag har själv blivit sparkad i huvudet av mitt genomsnälla sto. Jag satt hukad och applicerade kyllera på ett framben, då hon samtidigt blev biten under magen av en broms. Fast den sparken kanske kom av att hon hade brist av respekt för mig…?
Kom ihåg att det är djur vi håller på med och inte några sagovarelser som är programerade att lyda!

#138 är det samma häst du pratar om i alla inlägg? Samma häst som blev skrämd och gick ner i en å som aldrig blir rädd för nåt?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#139 Men snälla du en häst kan trampa en person rätt lätt.. Eller anser du att yrkesmän mfl som använder stålhättor är dåligt hästfolk?
Återigen..respekt och rädsla är inte samma sak..
En ettåring som beter sig som en vuxen häst? Hur då menar du?
Alla hästar kan bli rädda eller få ont.. Och den häst som låter bromsar och älgflugor bita dem utan att röra en fena har jag aldrig träffat..
#139 Jag har blivit sparkad under ögat av en häst jag har haft, jag har blivit nerkastad i ett hinder och fått allt över mig och när jag trodde smärtan var över s kom hästen också. Hingsten Nicodar kunde VI lita på. Men sen så finns det inte exakt likadana hästar i beteende. Alla hästar blir ju inte rädda, det beror på från häst till häst!
#140 Nej han som drunknade i ån hette Smasc, den gammle hette Nicodar (båda hästarna är döda)
#141 Va yrkesmä dåligt hästfolk? Jag använder stålhättor för säkerhet. Vem har sagt att om man inte har stålhättor är dåligt hästfolk, det är ju upp till en själv om man vill ha skydd eller inte.
Hon fjantar inte runt och sånt som de flesta unghästar brukar göra, hon beter sig som vår häst gjorde när han var 26 år gammal.
Nä men du har inte träffat Nicodar…
#140 sen så är det så att vi vet inte om han blev skrämd eller vad som hände för han gick ner i ån mitt i natten…
3142 jamen precis! Du har stålhättor för att du kan bli trampad!
sån är min unghäst också och har alltid varit..
ok alla hästar utom Nicodar kan bli rädda:o)

#138 "MLphoto svarar inte något mer på denna tråd för hon har utgått från ridsport och hon nås bara på PM"
Är du hennes taleskvinna nu, eller vart har du läst det??
Vilket skämt, kan man inte ta lite kritik bättre än så så kanske det inte gör så mycket att man lämnar sajten (min högst personliga åsikt).
Tänk om alla som inte fick medhåll jämt valde att lämna… Då skulle vi inte vara några 2354 st medlemmar här inte!!
# Ja men jag har inte sagt något om din häst, inte vad jag vet iaf.
Tack äntligen har du fattat det :)
#145 Nej jag är inte hennes talekvinna, var jag har läst det? Nu är det så att jag är kompis med MLphoto och hon sa att jag kunde skriva det till er på msn.
Hon tåler kritik, men hon orkar inte tjafsa mer mot er för tydligen är det ju så att ni tycker att vi två har fel och att det är ni som har rätt och vet det mesta.

#146 Okej, men hon skrev ju det klart och tydligt i #134
Sen kan jag tycka att om hon vill säga något så kan hon kliva in och göra det själv.
Då detta är ett diskussionsforum så måste man kunna diskutera åt både höger och vänster utan att någon måste ha rätt eller fel.
#147 Ja men hur mycket du tycker och tänker så kommer inte hon skriva ngt mer i detta inlägg, lika så jag för nu har vissa utav er här fattat att min häst kunde man lita på och var inte som alla andra hästar.

Jasså är det bara i detta inlägg trodde det var överhuvudtaget på hela sajten.
Jag var ironisk
Snacka om rykande disskusion om man ska knipsa kulorna eller inte…
Låser denna tråd nu då det inte längre kommer kommentarer som tillför nåt. Vill någon fortsätta diskutera ämnet, så starta en ny tråd.
/Alex
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst